Jeg er i det som føles som et annet liv, i et forhold som har vart i fem år. Vi har vært gift i to år og bodde sammen i tre før det. Da vi var forlovet, hadde vi stort sett et avstandsforhold. Vi møttes omtrent hver tredje måned, og det var til og med et år der vi bare så hverandre to ganger på grunn av hans jobb. Jeg syntes ikke det var noe problem den gangen. Tvert imot opplevde jeg forholdet vårt som nærmest perfekt. Vi savnet hverandre, gråt sammen på telefonen, strømmet over av kjærlighet i meldinger og videosamtaler. Vi kranglet aldri. Verken han eller jeg var sjalu. Vi respekterte hverandres plass. Han kunne dra ut med venner, jeg kunne være på fest, og det betød ingenting. Han hjalp meg ofte med å plukke ut klær. Ikke at det var utfordrende antrekk ofte sa han bare at en kjole satt for stramt, og at noe annet kledde meg bedre. Han kontrollerte meg aldri. Tvert imot, han virket stolt av meg og kroppen min. Alt føltes sunt, rolig, og ideelt.
En desember måned ble spesielt vanskelig, for vi visste at vi ikke kom til å se hverandre verken til jul eller nyttår. Vi var triste og skuffet. Da foreslo han at jeg skulle flytte til ham, til Oslo. Jeg tenkte gjennom det, snakket med familien min hjemme i Trondheim, og de oppmuntret meg: «Hvis det er det du ønsker, så gjør det.» Jeg sa opp jobben min og flyttet til ham.
De første månedene var fine. Første året ble en tilvenninsperiode vi lærte oss små særheter, hvordan vi våknet, hvordan vi var når vi var sultne, hva som irriterte oss og hva som ikke gjorde det. Siden jeg ikke hadde jobb, tok jeg meg av husarbeidet. Alt gikk lett.
Andre året ble enda bedre. Nå jobbet vi virkelig som et lag, og kjærligheten mellom oss føltes intens. Vi ville alltid være sammen. Når han ikke var på jobb, var det oss to, hele tiden. Vi var som nygifte. Alt fungerte. Jeg følte jeg hadde valgt rett.
Men i tredje året skjedde det noe. Han begynte å komme hjem sent. Vi hadde alltid delt posisjonen på mobilene våre, men plutselig slo han av sin uten et ord. Han kom hjem klokka fem eller seks om morgenen, selv om han skulle begynne på jobb klokken åtte. Han dusjet, spiste frokost og dro ut igjen uten forklaring. Nå ble det krangling, hele tiden.
En dag skjedde det noe som skulle merke meg for alltid. Jeg fant sminke på en hvit skjorte: foundation og leppestift både på kragen og på ermet. Ikke et lite merke, det var åpenbart. Jeg spurte hva som hadde skjedd. Da sa han noe jeg aldri vil glemme at han måtte gå ut og finne det jeg ikke lenger ga ham, fordi jeg var blitt kjedelig og bare opptatt av husarbeid og orden. Det var mer enn nok. Han sa ikke «ja, jeg har vært utro» men han nektet heller ikke. Han bekreftet det uten å si det rett ut.
Jeg knakk sammen. Gråt konstant. Jeg kjente det fysisk i brystet, som smerte. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre eller hvordan jeg skulle komme meg ut av det. Derfor bestemte jeg meg for å gjøre noe for meg selv. Jeg begynte å trene igjen noe jeg hadde sluttet med etter at jeg flyttet til ham. På treningssenteret ble jeg kjent med en mann. Vi begynte å prate, og det føltes bra. En dag inviterte han meg ut på en kaffe, og det var faktisk jeg som foreslo at vi skulle dra hjem til ham. Han sa ja. Vi hadde avtalt å ses på ettermiddagen. Begge visste hva som kom til å skje.
Samme dag, hjemme etter treningen, var tanken ustoppelig: «Jeg skal være utro mot ham. Han fortjener det.» Men rett etterpå tenkte jeg: «Nei. Jeg kan ikke synke til det nivået.» Jeg bestemte meg for å avslutte forholdet først.
Jeg ventet til han kom hjem til lunsj. Lot ham ikke engang gå inn på soverommet. Vi satte oss rett i spisestua, og jeg fortalte ham at forholdet ikke fungerte, at han hadde vært utro og at jeg ikke ville vite med hvem eller hvor lenge. Alt var over, der og da. Han ba meg ikke overdrive, «hun var ikke viktig, ikke som deg vi kan ordne dette.» Men jeg nektet å fortsette.
Jeg sa ingenting om at jeg hadde møtt noen eller at jeg følte for noen andre. Jeg sa bare at jeg drar. Koffertene var allerede pakket. Han spurte hvor jeg skulle, om jeg hadde noen å gå til. Jeg svarte at det ikke spilte noen rolle jeg skulle finne ut av det.
Jeg gikk ut av huset med koffertene og dro til den andre mannen. Da han åpnet døren og så meg med bagasjen, ble han skremt. Jeg forklarte at jeg akkurat hadde forlatt ektemannen min og at jeg skulle reise hjem til Trondheim neste dag. Jeg ville bare tilbringe natten med ham. Han sa ja.
Den natten var det sterkeste jeg har opplevd. Jeg vet ikke om det var sinne, smerte, eller alt som hadde bygget seg opp. Men det var noe helt annet enn alt jeg noen gang hadde følt, selv med eksmannen min.
Neste dag kjøpte jeg meg billett og dro hjem til Trondheim. Jeg hadde ingen steder å bo, så jeg flyttet inn hos foreldrene mine. Jeg ønsket ikke å vite noe mer om eksmannen min. Dette var for to år siden. Nå bor jeg for meg selv, leier en liten leilighet, har fått meg jobb, og jeg angrer ikke et sekund på det valget jeg tok. Jeg var nær å være utro, men jeg klarte å stoppe i tide. Jeg avsluttet forholdet først, og ble aldri til det han var for meg.




