Jeg var åtte år gammel da mamma forlot oss. Hun gikk ut til hjørnet, tok en drosje og kom aldri tilbake. Broren min var fem. Etter det forandret alt seg hjemme. Pappa begynte med ting han aldri hadde gjort før: stå opp tidlig for å ordne frokost, lære seg å vaske klær, stryke skoleuniformene, klønete børste håret vårt før vi gikk til skolen. Jeg så ham bomme på ris-mengdene, svi maten, glemme å skille hvite og fargede plagg. Likevel sørget han alltid for at vi hadde det vi trengte. Han kom sliten hjem fra jobb, satte seg ned med leksene våre, signerte bøkene, lagde matpakker til neste dag. Mamma kom aldri på besøk igjen. Pappa tok aldri med noen annen kvinne hjem, aldri presenterte noen som sin kjæreste. Vi visste han gikk ut, av og til kom sent – men privatlivet hans holdt han utenfor hjemmets vegger. Hjemme var bare broren min og jeg. Jeg hørte ham aldri si at han hadde blitt forelsket igjen. Rutinen hans var jobb, hjem, lage mat, vaske klær, legge seg og starte på nytt. I helgene tok han oss til parken, elva eller kjøpesenteret – bare for å se på butikker. Han lærte seg å flette hår, sy i knapper, lage lunsj. Når det var fest på skolen og trengtes kostymer, lagde han dem av papp og gamle stoffrester. Han klaget aldri. Sa aldri: “Dette er ikke min jobb.” For ett år siden gikk pappa bort. Det skjedde fort, uten tid til lange farvel. Da vi ryddet tingene hans, fant jeg gamle kladdebøker der han hadde skrevet ned utgifter, viktige datoer, beskjeder som: “betal avgiften”, “kjøp sko”, “ta jenta til legen”. Ingen kjærlighetsbrev, ingen bilder av noen kvinne, ingen spor av et romantisk liv. Bare merker etter en mann som levde for barna sine. Siden han forlot oss, slipper ikke ett spørsmål taket: Var han lykkelig? Mamma dro for å finne sin lykke. Pappa ble igjen og ga tilsynelatende avkall på sin. Han skapte aldri en ny familie, hadde aldri en partner hjemme, var aldri prioritet for noen andre enn oss. Nå forstår jeg at jeg hadde en fantastisk pappa – men også at han var en ensom mann, som ble alene for at ikke vi skulle bli det. Og det er tungt. For nå, når han er borte, vet jeg ikke om han noen gang fikk den kjærligheten han fortjente.

Jeg var åtte år gammel da mamma dro fra oss. Hun gikk ut til gaten, tok en taxi og kom aldri tilbake. Broren min var fem. Etter det endret alt seg hjemme. Pappa begynte å gjøre ting han aldri hadde gjort før: stå opp tidlig for å lage frokost, lære seg å vaske klær, stryke skoleuniformer, og rote seg til med å gre håret vårt før skole. Jeg så hvordan han tok feil av mengden ris, svidde maten, og glemte å skille hvitt fra farget når han vasket. Likevel sørget han alltid for at vi hadde det vi trengte. Han kom hjem sliten fra jobb og satte seg ned for å gå gjennom leksene våre, signere skrivebøkene, og lage matpakker til neste dag.

Mamma kom aldri tilbake. Pappa tok aldri med seg noen annen kvinne hjem. Ingen ble presentert som hans kjæreste. Vi visste at han gikk ut av og til og kom sent hjem, men livet hans utenfor huset holdt han helt for seg selv. Hjemme var det bare meg og broren min. Jeg har aldri hørt ham si at han forelsket seg igjen. Rutinen hans var å jobbe, komme hjem, lage mat, vaske, legge seg og gjøre det samme neste dag.

I helgene tok han oss med til parken, til fjorden, eller en tur innom senteret selv om vi bare kikket på utstillingsvinduene. Han lærte seg å flette hår, sy i knapper og lage matpakker. Når det var fest på skolen og vi trengte kostymer, lagde han dem fra papp og gamle stoffrester. Han klagde aldri. Sa aldri: «Dette er ikke min jobb.»

For ett år siden gikk pappa bort. Det skjedde brått. Det ble ingen tid til lange farvel. Da vi ryddet tingene hans, fant jeg gamle kladdebøker hvor han hadde ført opp husutgifter, viktige datoer, korte beskjeder som «betal avgiften», «kjøp sko», «ta med jenta til legen». Jeg fant ingen kjærlighetsbrev, ingen bilder med en annen kvinne, ingen spor av et romantisk liv. Bare sporene etter en mann som levde for barna sine.

Siden den dagen er det ett spørsmål som ikke slipper taket i meg: Var han lykkelig? Mamma dro for å finne sitt eget lykke. Pappa ble igjen, og det virket som om han satte sin egen lykke til side. Han stiftet aldri ny familie. Han fikk aldri et hjem med en partner. Han var aldri noens førstevalg, bortsett fra for oss.

Nå innser jeg at jeg hadde en fantastisk far. Men jeg ser også en mann som valgte å være alene for at vi ikke skulle være alene. Og det føles tungt. For nå, når han ikke er her lenger, vet jeg ikke om han noen gang fikk den kjærligheten han fortjente.

Rate article
Intigue Life
Jeg var åtte år gammel da mamma forlot oss. Hun gikk ut til hjørnet, tok en drosje og kom aldri tilbake. Broren min var fem. Etter det forandret alt seg hjemme. Pappa begynte med ting han aldri hadde gjort før: stå opp tidlig for å ordne frokost, lære seg å vaske klær, stryke skoleuniformene, klønete børste håret vårt før vi gikk til skolen. Jeg så ham bomme på ris-mengdene, svi maten, glemme å skille hvite og fargede plagg. Likevel sørget han alltid for at vi hadde det vi trengte. Han kom sliten hjem fra jobb, satte seg ned med leksene våre, signerte bøkene, lagde matpakker til neste dag. Mamma kom aldri på besøk igjen. Pappa tok aldri med noen annen kvinne hjem, aldri presenterte noen som sin kjæreste. Vi visste han gikk ut, av og til kom sent – men privatlivet hans holdt han utenfor hjemmets vegger. Hjemme var bare broren min og jeg. Jeg hørte ham aldri si at han hadde blitt forelsket igjen. Rutinen hans var jobb, hjem, lage mat, vaske klær, legge seg og starte på nytt. I helgene tok han oss til parken, elva eller kjøpesenteret – bare for å se på butikker. Han lærte seg å flette hår, sy i knapper, lage lunsj. Når det var fest på skolen og trengtes kostymer, lagde han dem av papp og gamle stoffrester. Han klaget aldri. Sa aldri: “Dette er ikke min jobb.” For ett år siden gikk pappa bort. Det skjedde fort, uten tid til lange farvel. Da vi ryddet tingene hans, fant jeg gamle kladdebøker der han hadde skrevet ned utgifter, viktige datoer, beskjeder som: “betal avgiften”, “kjøp sko”, “ta jenta til legen”. Ingen kjærlighetsbrev, ingen bilder av noen kvinne, ingen spor av et romantisk liv. Bare merker etter en mann som levde for barna sine. Siden han forlot oss, slipper ikke ett spørsmål taket: Var han lykkelig? Mamma dro for å finne sin lykke. Pappa ble igjen og ga tilsynelatende avkall på sin. Han skapte aldri en ny familie, hadde aldri en partner hjemme, var aldri prioritet for noen andre enn oss. Nå forstår jeg at jeg hadde en fantastisk pappa – men også at han var en ensom mann, som ble alene for at ikke vi skulle bli det. Og det er tungt. For nå, når han er borte, vet jeg ikke om han noen gang fikk den kjærligheten han fortjente.