Jeg tror kjærligheten er over – Du er den vakreste jenta på dette instituttet, sa han den gangen, og rakte henne en bukett markblomster fra torget ved T-banen. Anna lo da hun tok imot blomstene. Markblomstene luktet av sommer og noe udefinert riktig. Dmitrij sto foran henne med blikket til en mann som vet akkurat hva han vil. Og det han ville, var henne. Deres første stevnemøte var i Sofienbergparken. Dmitrij hadde dratt med seg et pledd, en termos med te og hjemmelagde matpakker mammaen hans hadde laget. De satt i gresset til det ble mørkt. Anna husket hvordan han lo, med hodet kastet bakover. Hvordan han berørte hånden hennes, nesten tilfeldig, hvordan han så på henne – som om hun var det eneste mennesket i hele Oslo. Tre måneder etter tok han henne med på kino for å se en fransk komedie hun ikke skjønte, men hun lo sammen med ham uansett. Etter et halvt år introduserte han henne for foreldrene sine. Etter ett år ba han henne flytte inn hos seg. – Vi sover jo sammen hver natt uansett, sa Dmitrij, mens han lot fingrene gli gjennom håret hennes. – Hvorfor betale for to leiligheter? Anna sa ja. Ikke på grunn av økonomien, selvfølgelig. Bare fordi verden ga mening sammen med ham. Den lille ettromsleiligheten deres luktet søndagslapskaus og nyvasket sengetøy. Anna lærte å lage hans favorittmiddager – akkurat slik moren hans gjorde. På kveldene leste Dmitrij høyt for henne fra ukeblader, om økonomi og forretninger. Han drømte om egen bedrift. Anna lyttet og trodde på alt han sa. De la planer. Først spare til egenkapital. Så egen leilighet. Så bil. Barn, selvfølgelig. To – en gutt og en jente. – Vi rekker alt, sa Dmitrij og kysset henne i håret. Anna nikket. Sammen med ham føltes hun usårbar. …Femten år med felles liv, fylt opp av ting, rutiner, ritualer. En leilighet i et bra område, med utsikt mot parken. Tjue års boliglån, som de betalte ned på ved å gi avkall på ferier og restaurantbesøk. En sølvgrå Toyota i gårdsplassen – Dmitrij hadde valgt den helt selv og polerte panseret hver lørdag. Stoltheten spredte seg som en varm bølge i brystet. De hadde klart alt selv. Uten arv, uten forbindelser, uten flaks. Bare hardt arbeid, sparing, utholdenhet. Hun klagde aldri. Selv ikke når hun var så sliten at hun sovnet på T-banen og våknet på endestasjonen. Selv ikke når alt hun ville, var å slippe alt og dra til Syden. De var et lag. Det var slik Dmitrij sa det, og Anna trodde ham. Hans trivsel ble viktigst. Anna lærte regelen utenat og flettet den inn i egen DNA. Hadde han en dårlig dag på jobb? Hun lagde middag, kokte te, lyttet. Var han uvenn med sjefen? Hun strøk ham over håret, hvisket at alt ville bli bra. Tvilte han på seg selv? Hun fant ordene som løftet ham opp igjen. – Du er mitt anker, min klippe, sa Dmitrij da. Anna smilte. Å være noens anker – er ikke det selve lykken? Vanskelige tider kom. Første gang etter fem år sammen – selskapet Dmitrij jobbet i, gikk konkurs. Han satt hjemme tre måneder og bladde i stillingsannonser, mer og mer tungsindig. Andre gang var verre. Kollegene hans satte ham i en knipe, så han ikke bare mistet jobben – men også tapte mye penger. De måtte selge bilen for å betale seg ut. Anna bebreidet ham aldri. Ikke med et ord, ikke med et blikk. Hun tok på seg ekstra prosjekter, jobbet om natten, sparte inn der hun kunne. Alt hun tenkte på, var ham. Ville han klare seg? Ville han miste troen på seg selv? …Dmitrij kom på beina igjen. Fikk seg ny, og til og med bedre, jobb. De kjøpte ny bil – samme sølvgrå Toyota. Livet kom på rett kjøl igjen. For et år siden satt de på kjøkkenet, og Anna formulerte det hun hadde tenkt lenge: – Kanskje vi skal prøve? Jeg er ikke tjue lenger. Hvis vi skal vente… Dmitrij nikket, alvorlig. – La oss gjøre oss klare. Anna holdt pusten. Alle disse årene med drømmer, utsettelser, venting på det rette øyeblikket. Og nå var øyeblikket her. Hun hadde sett det for seg tusen ganger. En liten hånd i hennes. Lukten av babykrem. De første skrittene gjennom stua deres. Dmitrij som leste eventyr ved sengekanten. Et barn. Deres barn. Endelig. Endringene kom umiddelbart. Anna la om alt – kosthold, søvn, aktiviteter. Gikk til lege, tok tester, begynte på vitaminer. Karrieren kom i andre rekke, selv om hun egentlig skulle rykke opp nå. – Er du sikker? spurte sjefen, med brillene langt nede på nesen. – Slike sjanser får man én gang i livet. Anna var sikker. Opprykk betydde reiser, uforutsigbare tider, stress – ikke optimalt for graviditet. – Jeg bytter heller til filialen, sa hun. Sjefen trakk på skuldrene. Filialen lå bare et kvarter fra hjemmet. Jobben var kjedelig, rutinemessig, uten muligheter. Men hun kunne gå hjem klokka seks og være fri i helgene. Anna tilpasset seg fort. De nye kollegaene var hyggelige, selv om de ikke var særlig ambisiøse. Hun lagde lunsj hjemme, gikk tur i pausene, la seg tidlig. Alt for fremtidens barn. Alt for familien deres. Kulden kom snikende. I starten la ikke Anna merke til det. Dmitrij jobbet mye, var sliten. Sånt skjer. Men han sluttet å spørre hvordan dagen hennes hadde vært. Han klemte henne ikke lenger før de skulle sove. Han så ikke på henne slik han pleide – slik som da de møttes, og han kalte henne den vakreste jenta på instituttet. Det ble stille hjemme. Feil type stillhet. Før snakket de i timesvis – om jobb, planer, småting. Nå satt Dmitrij med telefonen hele kvelden. Svarte kort. Sovnet vendt mot veggen. Anna lå ved siden av, stirret i taket. Mellom dem – en avgrunn på en halv meter madrass. Nærheten forsvant. To uker, tre, en måned. Anna sluttet å telle. Han fant alltid en unnskyldning: – Jeg er utslitt. Kanskje i morgen. Men morgendagen kom aldri. Hun tok det opp rett ut. En kveld, etter å ha tatt mot til seg, stanset hun ham foran badet. – Hva er det som skjer? Vær ærlig. Dmitrij så forbi henne. Et sted mot dørkarmen. – Alt er fint. – Det er ikke sant. – Du overtenker. Det går over. Han gikk rundt henne, låste seg inn på badet. Krana begynte å renne. Anna ble stående i gangen, hånden trykket mot brystet. Der gjorde det vondt. Dovent, nagende, hele tiden. Hun holdt ut én måned til. Så klarte hun ikke mer og spurte rett ut: – Elsker du meg? Pause. Lang og skremmende. – Jeg … vet ikke hva jeg føler for deg. Anna satte seg på sofaen. – Vet ikke? Dmitrij så henne endelig i øynene. Der – ingenting. Forvirring. Ikke et gnist av den ilden som brant for femten år siden. – Jeg tror kjærligheten er over. For lenge siden. Jeg sa bare ingenting fordi jeg ikke ville såre deg. I flere måneder bodde Anna i dette helvetet uten å vite sannheten. Hun fanget blikk, analyserte hvert ord, lette etter forklaringer. Kanskje det var jobben. Kanskje midtlivskrise. Kanskje bare langvarig dårlig humør. Men han hadde bare sluttet å elske henne. Og tiet stille, mens hun planla fremtiden deres, ofret karrieren, gjorde seg klar for å bli mor. Avgjørelsen kom plutselig. Ikke flere “kanskje”, “det ordner seg vel”, “vi får vente og se”. Nok. – Jeg søker om skilsmisse. Dmitrij ble hvit i ansiktet. Anna så hvordan strupehodet hans hoppet. – Vent. Ikke så brått. Vi kan prøve… – Prøve? – Hva om vi får et barn, da? Kanskje det endrer alt. Folk sier at barn bringer folk sammen. Anna lo, sårt og uten glede. – Et barn vil bare gjøre alt verre. Du elsker meg ikke. Hva skal vi med barn da? For å skilles med en baby på armen? Dmitrij var taus. Han hadde ingen svar. Anna dro samme dag. Pakket en bag, leide et rom hos en venninne. Skilsmissepapirene leverte hun uka etter, da hendene endelig sluttet å skjelve. Delingen ville ta tid. Leiligheten, bilen, femten års felles kjøp og avgjørelser. Advokaten pratet om takst, om andeler, om forhandlinger. Anna nikket, noterte, forsøkte ikke å tenke på at livet deres nå ble målt i kvadratmeter og hestekrefter. Snart fikk hun en egen ettromsleilighet til leie. Anna lærte å være alene. Lage middag til én. Se serier uten kommentarer fra sidelinjen. Sove på hele sengen. Om nettene veltet minnene inn. Hun lå med ansiktet i puta og husket. Blomstene fra torget. Pikniken i Sofienbergparken. Latteren hans, hendene hans, stemmen hans, hviskende: “du er mitt anker”. Smerten var nesten uutholdelig. Femten år kaster du ikke ut av hjertet som gamle klær på gjenbruksstasjonen. Men bak smerten vokste noe annet frem. Lettelse. En følelse av å ha gjort det rette. Hun rakk det. Stoppet i tide, før hun bandt seg til ham med et barn. Før hun ble sittende i et meningsløst ekteskap for “familiens skyld”. Trettito år. Hele livet foran seg. Skummelt? Utrolig. Men hun skal klare det. Hun har rett og slett ikke noe annet valg.

Jeg tror kjærligheten har gått over

Du er den vakreste jenta på hele fakultetet, sa han den gangen, og rakte henne en bukett markblomster fra torget nede ved T-banen.

Ingrid lo stille mens hun tok imot blomstene. De duftet av sommer og noe trygt og riktig. Eirik stod foran henne med det blikket bare de som vet nøyaktig hva de vil har. Og alt han ønsket, var henne.

Det første stevnemøtet deres var i Frognerparken. Eirik hadde tatt med pledd, termos med te og brødskiver som moren hans hadde smurt. De satt i gresset helt til skumringen falt over byen. Ingrid husker hvordan han lo, med hodet kastet bakover, hvordan han berørte hånden hennes, som om det var helt tilfeldig, og hvordan han så på henne som om hun var det eneste mennesket i hele Oslo.

Tre måneder senere tok han henne med på kino, til en fransk komedie hun egentlig ikke forsto, men lo likevel, sammen med ham. Etter et halvt år presenterte han henne for foreldrene sine. Etter ett år spurte han om hun ville flytte inn til ham.

Vi er jo sammen hver natt uansett, sa Eirik mens han lot fingrene sine gli gjennom håret hennes. Hvorfor betale for to leiligheter?

Ingrid ble med. Ikke på grunn av pengene, selvsagt. Bare fordi verden ga mer mening sammen med ham.

Den lille ettromsleiligheten de leide luktet av lapskaus på søndagene og nystrøkne laken. Ingrid lærte seg å lage kjøttkaker med hvitløk og dill akkurat slik moren hans gjorde. Om kveldene leste Eirik høyt for henne fra magasiner om økonomi og næringsliv. Han drømte om sin egen bedrift. Ingrid lyttet, støttet hodet i hånden og trodde på alt han sa.

De la planer. Først spare til egenkapital. Så sin egen leilighet. Neste bil. Barn, selvfølgelig. To stykker, en gutt og en jente.

Vi rekker alt, sa Eirik og kysset henne på hodet.

Ingrid nikket. Sammen med ham føltes hun usårlig.

Femten år sammen la seg lag på lag, i gjenstander, rutiner og små ritualer. Leilighet i et godt strøk med utsikt over en liten park. Boliglån på tyve år de betalte ned på så raskt de klarte ingen sydenferier eller restaurantbesøk. Sølvgrå Toyota på gårdsplassen Eirik valgte den selv, prutet den til en god pris, og polerte panseret til det skinnte hver eneste lørdag.

Stolthet steg i brystet som en mild varme. De hadde klart alt selv. Uten arv, uten kontakter, uten flaks bare arbeid, sparing og utholdenhet.

Ingrid klaget aldri. Selv ikke når hun var så sliten at hun sovnet på T-banen og våknet på endestasjonen. Selv ikke de gangene hun bare ville gi slipp på alt og fly bort til sørens hvor. De var et lag. Eirik sa det, og Ingrid trodde på det.
Hans velvære kom alltid først. Ingrid lærte seg det som en regel hun bygde inn i sitt eget DNA. Dårlig dag på jobben? Da lagde hun middag, skjenket te, lyttet. Krangel med sjefen? Hun strøk ham over håret og sa alt ville bli bedre. Tvil på seg selv? Hun fant ordene som fikk ham opp igjen.

Du er mitt anker, min bakgrunn og mitt feste, sa Eirik da.

Ingrid smilte. Å være noens anker var det ikke en lykke?

De tunge tidene kom, de også. Første gang etter fem år. Firmaet Eirik jobbet i, gikk konkurs. Han satt hjemme i tre måneder, bladde gjennom jobbutlysninger og ble mørkere dag for dag.

Andre gang var verre. Kollegene satte ham opp med noen papirer; han mistet ikke bare jobben, men havnet i stor gjeld. Bilen måtte selges for å dekke det verste.

Ingrid ga aldri uttrykk for bebreidelse. Ikke med et ord, ikke med et blikk. Hun tok på seg ekstra prosjekter, jobbet om natten, sparte på alt. Det eneste hun brydde seg om var hvordan Eirik hadde det. Om han holdt ut. Om troen hans på seg selv holdt.

Eirik kom seg ut av det. Han fant en ny jobb, enda bedre enn den forrige. De kjøpte en ny Toyota, akkurat lik som den gamle. Livet gikk sin gang.

For et år siden, satt de på kjøkkenet, og Ingrid sa det høyt det hun hadde tenkt på lenge:

Kanskje tiden er inne? Jeg er ikke tjue år lenger. Hvis vi venter mye lenger

Eirik nikket. Alvorlig, ettertenksomt.

La oss forberede oss.

Ingrid holdt nesten pusten. Så mange år hadde hun drømt, utsatt, ventet på at det riktige øyeblikket skulle komme. Nå var det her.

Hun hadde sett det for seg tusen ganger. Små fingre i hånden hennes. Lukten av babypudder. Første skrittene på stuegulvet. Eirik som leste eventyr ved barnesengen.

Barn. Deres barn. Endelig.

Forandringene kom straks. Ingrid endret på alt kosthold, døgnrytme, hvor mye hun jobbet. Hun bestilte time hos legen, tok tester, begynte med vitaminer. Karrieren ble satt på vent, til tross for at hun skulle få opprykk der og da.

Er du sikker? spurte sjefen, over brillekanten. Slike sjanser kommer bare én gang i livet.

Ingrid var sikker. Opprykk betød reiser, lange dager, stress. Ikke det beste for en graviditet.

Jeg overføres gjerne til filialen, svarte hun.

Sjefen trakk på skuldrene.

Filialen lå femten minutter unna hjemmet. Jobben var kjedelig, rutinepreget, ingen utsikter. Men hun kunne gå presis klokken fire og slippe å tenke på jobb i helgene.

Ingrid falt raskt til ro. De nye kollegaene var snille, om enn lite ambisiøse. Hun lagde lunsj hjemme, gikk tur i pausen, la seg før midnatt. Alt for barnet. Alt for familien deres.

Kulden kom snikende. Først tenkte ikke Ingrid over det. Eirik jobbet mye, var sliten. Det skjer.

Men han spurte ikke lenger hvordan dagen hennes hadde vært. Han sluttet å holde rundt henne før de sovnet. Han så henne ikke på samme måte som før, da han kalte henne den vakreste jenta på hele fakultetet.

Det ble stille hjemme. Ikke riktig stille, men ubehagelig. De hadde pleid å prate i timevis om jobben, planer, små ting. Nå satt Eirik med telefonen hele kvelden. Svarte med korte ord. Snu ryggen til og la seg.

Ingrid lå ved siden av. Mellom dem var det en avgrunn like bred som halve madrassen.

Intimiteten forsvant fullstendig. To uker, tre, en måned. Ingrid sluttet å telle. Eirik fant alltid nye unnskyldninger:

Altfor sliten. Vi tar det i morgen.

Men morgendagen kom aldri.

Hun spurte rett ut en kveld, stengte veien til badet:

Hva skjer? Jeg vil ha ærlige svar.

Eirik så forbi henne, et eller annet sted mot dørkarmen.

Alt er bra.
Det er ikke sant.
Du innbiller deg det. Det går over.

Han gikk rundt henne, låste badet. Vannledningen sildret.

Ingrid ble stående i gangen, holdt hånden mot brystet. Der gjorde det vondt. Dovt, konstant.

Hun holdt ut i en måned til. Men så orket hun ikke mer og spurte rett fram:

Elsker du meg?

Pause. En lang, uutholdelig pause.

Jeg … vet ikke hva jeg føler for deg.

Ingrid sank ned på sofaen.

Vet du ikke?

Eirik møtte endelig blikket hennes. Det var ingenting der. Bare tomhet. Ingen gnist, ikke et glimt av det som brant for femten år siden.

Jeg tror kjærligheten har gått over. For lengst. Jeg har vært stille fordi jeg ikke vil såre deg.

Måneder hadde hun levd i denne uvisse, letende etter forklaringer. Kanskje problemer på jobben? Kanskje midtlivskrise? Kanskje bare dårlig humør som ikke ga seg.
Men sannheten var at han ikke elsket henne mer. Han sa ingenting, mens hun bygget fremtiden deres, satte karrieren på vent, forberedte seg på å bli mor.

Beslutningen kom plutselig. Ikke noe mer “kanskje,” “det ordner seg nok,” “vi må gi det litt tid.” Nok var nok.

Jeg søker skilsmisse.

Eirik ble hvit i ansiktet. Ingrid så hvordan eplet på halsen hans rykket til.

Vent nå. Ikke så brått. Vi kan prøve
Prøve?
Hva om vi får et barn? Kanskje det snur alt. De sier barn binder folk sammen.

Ingrid lo, tungt og sårt.

Et barn vil bare gjøre det verre. Du elsker meg ikke. Hvorfor skal vi ha barn? Så vi kan skilles med en baby på armen?

Eirik svarte ikke. Han hadde ingenting å si.

Samme dag gikk Ingrid. Tok en bag og leide et rom hos en bekjent. Skilsmissedokumentene leverte hun uka etter, da hendene ikke lenger skalv.

Oppgjøret kom til å ta lang tid. Leilighet, bil, femten års kjøp og avgjørelser. Advokaten snakket om takst, om andeler, om mekling. Ingrid nikket, noterte, forsøkte å la være å tenke på at livet deres nå var redusert til kvadratmeter og hestekrefter.

Etter hvert fant hun seg en liten leilighet. Hun måtte lære seg å leve alene. Lære å lage middag til én, se serier uten kommentarer, bre seg over hele dobbeltsengen.

Om natten kom minnene. Hun lå med pannen mot puten, husket markblomster fra torget. Pleddet i Frognerparken. Latteren hans, hendene hans, stemmen som sa: “du er mitt anker”.

Smerten var nesten ikke til å bære. Femten år kastes ikke ut av hjertet, som gamle klær til Fretex.

Men bak sorgen vokste noe annet. Lettelse. En visshet om at hun hadde rukket det. Trukket seg ut i tide før hun bandt seg til ham med et barn. Før hun stivnet i et meningsløst ekteskap bare for familiens skyld.

Tretti-to år gammel. Hele livet foran seg.

Skremmende? Uendelig.

Men hun skal klare det. For det finnes ikke noe annet valg.

Rate article
Intigue Life
Jeg tror kjærligheten er over – Du er den vakreste jenta på dette instituttet, sa han den gangen, og rakte henne en bukett markblomster fra torget ved T-banen. Anna lo da hun tok imot blomstene. Markblomstene luktet av sommer og noe udefinert riktig. Dmitrij sto foran henne med blikket til en mann som vet akkurat hva han vil. Og det han ville, var henne. Deres første stevnemøte var i Sofienbergparken. Dmitrij hadde dratt med seg et pledd, en termos med te og hjemmelagde matpakker mammaen hans hadde laget. De satt i gresset til det ble mørkt. Anna husket hvordan han lo, med hodet kastet bakover. Hvordan han berørte hånden hennes, nesten tilfeldig, hvordan han så på henne – som om hun var det eneste mennesket i hele Oslo. Tre måneder etter tok han henne med på kino for å se en fransk komedie hun ikke skjønte, men hun lo sammen med ham uansett. Etter et halvt år introduserte han henne for foreldrene sine. Etter ett år ba han henne flytte inn hos seg. – Vi sover jo sammen hver natt uansett, sa Dmitrij, mens han lot fingrene gli gjennom håret hennes. – Hvorfor betale for to leiligheter? Anna sa ja. Ikke på grunn av økonomien, selvfølgelig. Bare fordi verden ga mening sammen med ham. Den lille ettromsleiligheten deres luktet søndagslapskaus og nyvasket sengetøy. Anna lærte å lage hans favorittmiddager – akkurat slik moren hans gjorde. På kveldene leste Dmitrij høyt for henne fra ukeblader, om økonomi og forretninger. Han drømte om egen bedrift. Anna lyttet og trodde på alt han sa. De la planer. Først spare til egenkapital. Så egen leilighet. Så bil. Barn, selvfølgelig. To – en gutt og en jente. – Vi rekker alt, sa Dmitrij og kysset henne i håret. Anna nikket. Sammen med ham føltes hun usårbar. …Femten år med felles liv, fylt opp av ting, rutiner, ritualer. En leilighet i et bra område, med utsikt mot parken. Tjue års boliglån, som de betalte ned på ved å gi avkall på ferier og restaurantbesøk. En sølvgrå Toyota i gårdsplassen – Dmitrij hadde valgt den helt selv og polerte panseret hver lørdag. Stoltheten spredte seg som en varm bølge i brystet. De hadde klart alt selv. Uten arv, uten forbindelser, uten flaks. Bare hardt arbeid, sparing, utholdenhet. Hun klagde aldri. Selv ikke når hun var så sliten at hun sovnet på T-banen og våknet på endestasjonen. Selv ikke når alt hun ville, var å slippe alt og dra til Syden. De var et lag. Det var slik Dmitrij sa det, og Anna trodde ham. Hans trivsel ble viktigst. Anna lærte regelen utenat og flettet den inn i egen DNA. Hadde han en dårlig dag på jobb? Hun lagde middag, kokte te, lyttet. Var han uvenn med sjefen? Hun strøk ham over håret, hvisket at alt ville bli bra. Tvilte han på seg selv? Hun fant ordene som løftet ham opp igjen. – Du er mitt anker, min klippe, sa Dmitrij da. Anna smilte. Å være noens anker – er ikke det selve lykken? Vanskelige tider kom. Første gang etter fem år sammen – selskapet Dmitrij jobbet i, gikk konkurs. Han satt hjemme tre måneder og bladde i stillingsannonser, mer og mer tungsindig. Andre gang var verre. Kollegene hans satte ham i en knipe, så han ikke bare mistet jobben – men også tapte mye penger. De måtte selge bilen for å betale seg ut. Anna bebreidet ham aldri. Ikke med et ord, ikke med et blikk. Hun tok på seg ekstra prosjekter, jobbet om natten, sparte inn der hun kunne. Alt hun tenkte på, var ham. Ville han klare seg? Ville han miste troen på seg selv? …Dmitrij kom på beina igjen. Fikk seg ny, og til og med bedre, jobb. De kjøpte ny bil – samme sølvgrå Toyota. Livet kom på rett kjøl igjen. For et år siden satt de på kjøkkenet, og Anna formulerte det hun hadde tenkt lenge: – Kanskje vi skal prøve? Jeg er ikke tjue lenger. Hvis vi skal vente… Dmitrij nikket, alvorlig. – La oss gjøre oss klare. Anna holdt pusten. Alle disse årene med drømmer, utsettelser, venting på det rette øyeblikket. Og nå var øyeblikket her. Hun hadde sett det for seg tusen ganger. En liten hånd i hennes. Lukten av babykrem. De første skrittene gjennom stua deres. Dmitrij som leste eventyr ved sengekanten. Et barn. Deres barn. Endelig. Endringene kom umiddelbart. Anna la om alt – kosthold, søvn, aktiviteter. Gikk til lege, tok tester, begynte på vitaminer. Karrieren kom i andre rekke, selv om hun egentlig skulle rykke opp nå. – Er du sikker? spurte sjefen, med brillene langt nede på nesen. – Slike sjanser får man én gang i livet. Anna var sikker. Opprykk betydde reiser, uforutsigbare tider, stress – ikke optimalt for graviditet. – Jeg bytter heller til filialen, sa hun. Sjefen trakk på skuldrene. Filialen lå bare et kvarter fra hjemmet. Jobben var kjedelig, rutinemessig, uten muligheter. Men hun kunne gå hjem klokka seks og være fri i helgene. Anna tilpasset seg fort. De nye kollegaene var hyggelige, selv om de ikke var særlig ambisiøse. Hun lagde lunsj hjemme, gikk tur i pausene, la seg tidlig. Alt for fremtidens barn. Alt for familien deres. Kulden kom snikende. I starten la ikke Anna merke til det. Dmitrij jobbet mye, var sliten. Sånt skjer. Men han sluttet å spørre hvordan dagen hennes hadde vært. Han klemte henne ikke lenger før de skulle sove. Han så ikke på henne slik han pleide – slik som da de møttes, og han kalte henne den vakreste jenta på instituttet. Det ble stille hjemme. Feil type stillhet. Før snakket de i timesvis – om jobb, planer, småting. Nå satt Dmitrij med telefonen hele kvelden. Svarte kort. Sovnet vendt mot veggen. Anna lå ved siden av, stirret i taket. Mellom dem – en avgrunn på en halv meter madrass. Nærheten forsvant. To uker, tre, en måned. Anna sluttet å telle. Han fant alltid en unnskyldning: – Jeg er utslitt. Kanskje i morgen. Men morgendagen kom aldri. Hun tok det opp rett ut. En kveld, etter å ha tatt mot til seg, stanset hun ham foran badet. – Hva er det som skjer? Vær ærlig. Dmitrij så forbi henne. Et sted mot dørkarmen. – Alt er fint. – Det er ikke sant. – Du overtenker. Det går over. Han gikk rundt henne, låste seg inn på badet. Krana begynte å renne. Anna ble stående i gangen, hånden trykket mot brystet. Der gjorde det vondt. Dovent, nagende, hele tiden. Hun holdt ut én måned til. Så klarte hun ikke mer og spurte rett ut: – Elsker du meg? Pause. Lang og skremmende. – Jeg … vet ikke hva jeg føler for deg. Anna satte seg på sofaen. – Vet ikke? Dmitrij så henne endelig i øynene. Der – ingenting. Forvirring. Ikke et gnist av den ilden som brant for femten år siden. – Jeg tror kjærligheten er over. For lenge siden. Jeg sa bare ingenting fordi jeg ikke ville såre deg. I flere måneder bodde Anna i dette helvetet uten å vite sannheten. Hun fanget blikk, analyserte hvert ord, lette etter forklaringer. Kanskje det var jobben. Kanskje midtlivskrise. Kanskje bare langvarig dårlig humør. Men han hadde bare sluttet å elske henne. Og tiet stille, mens hun planla fremtiden deres, ofret karrieren, gjorde seg klar for å bli mor. Avgjørelsen kom plutselig. Ikke flere “kanskje”, “det ordner seg vel”, “vi får vente og se”. Nok. – Jeg søker om skilsmisse. Dmitrij ble hvit i ansiktet. Anna så hvordan strupehodet hans hoppet. – Vent. Ikke så brått. Vi kan prøve… – Prøve? – Hva om vi får et barn, da? Kanskje det endrer alt. Folk sier at barn bringer folk sammen. Anna lo, sårt og uten glede. – Et barn vil bare gjøre alt verre. Du elsker meg ikke. Hva skal vi med barn da? For å skilles med en baby på armen? Dmitrij var taus. Han hadde ingen svar. Anna dro samme dag. Pakket en bag, leide et rom hos en venninne. Skilsmissepapirene leverte hun uka etter, da hendene endelig sluttet å skjelve. Delingen ville ta tid. Leiligheten, bilen, femten års felles kjøp og avgjørelser. Advokaten pratet om takst, om andeler, om forhandlinger. Anna nikket, noterte, forsøkte ikke å tenke på at livet deres nå ble målt i kvadratmeter og hestekrefter. Snart fikk hun en egen ettromsleilighet til leie. Anna lærte å være alene. Lage middag til én. Se serier uten kommentarer fra sidelinjen. Sove på hele sengen. Om nettene veltet minnene inn. Hun lå med ansiktet i puta og husket. Blomstene fra torget. Pikniken i Sofienbergparken. Latteren hans, hendene hans, stemmen hans, hviskende: “du er mitt anker”. Smerten var nesten uutholdelig. Femten år kaster du ikke ut av hjertet som gamle klær på gjenbruksstasjonen. Men bak smerten vokste noe annet frem. Lettelse. En følelse av å ha gjort det rette. Hun rakk det. Stoppet i tide, før hun bandt seg til ham med et barn. Før hun ble sittende i et meningsløst ekteskap for “familiens skyld”. Trettito år. Hele livet foran seg. Skummelt? Utrolig. Men hun skal klare det. Hun har rett og slett ikke noe annet valg.