Jeg tror kjærligheten har gått over
Du er den vakreste jenta på hele fakultetet, sa han den gangen, og rakte henne en bukett markblomster fra torget nede ved T-banen.
Ingrid lo stille mens hun tok imot blomstene. De duftet av sommer og noe trygt og riktig. Eirik stod foran henne med det blikket bare de som vet nøyaktig hva de vil har. Og alt han ønsket, var henne.
Det første stevnemøtet deres var i Frognerparken. Eirik hadde tatt med pledd, termos med te og brødskiver som moren hans hadde smurt. De satt i gresset helt til skumringen falt over byen. Ingrid husker hvordan han lo, med hodet kastet bakover, hvordan han berørte hånden hennes, som om det var helt tilfeldig, og hvordan han så på henne som om hun var det eneste mennesket i hele Oslo.
Tre måneder senere tok han henne med på kino, til en fransk komedie hun egentlig ikke forsto, men lo likevel, sammen med ham. Etter et halvt år presenterte han henne for foreldrene sine. Etter ett år spurte han om hun ville flytte inn til ham.
Vi er jo sammen hver natt uansett, sa Eirik mens han lot fingrene sine gli gjennom håret hennes. Hvorfor betale for to leiligheter?
Ingrid ble med. Ikke på grunn av pengene, selvsagt. Bare fordi verden ga mer mening sammen med ham.
Den lille ettromsleiligheten de leide luktet av lapskaus på søndagene og nystrøkne laken. Ingrid lærte seg å lage kjøttkaker med hvitløk og dill akkurat slik moren hans gjorde. Om kveldene leste Eirik høyt for henne fra magasiner om økonomi og næringsliv. Han drømte om sin egen bedrift. Ingrid lyttet, støttet hodet i hånden og trodde på alt han sa.
De la planer. Først spare til egenkapital. Så sin egen leilighet. Neste bil. Barn, selvfølgelig. To stykker, en gutt og en jente.
Vi rekker alt, sa Eirik og kysset henne på hodet.
Ingrid nikket. Sammen med ham føltes hun usårlig.
Femten år sammen la seg lag på lag, i gjenstander, rutiner og små ritualer. Leilighet i et godt strøk med utsikt over en liten park. Boliglån på tyve år de betalte ned på så raskt de klarte ingen sydenferier eller restaurantbesøk. Sølvgrå Toyota på gårdsplassen Eirik valgte den selv, prutet den til en god pris, og polerte panseret til det skinnte hver eneste lørdag.
Stolthet steg i brystet som en mild varme. De hadde klart alt selv. Uten arv, uten kontakter, uten flaks bare arbeid, sparing og utholdenhet.
Ingrid klaget aldri. Selv ikke når hun var så sliten at hun sovnet på T-banen og våknet på endestasjonen. Selv ikke de gangene hun bare ville gi slipp på alt og fly bort til sørens hvor. De var et lag. Eirik sa det, og Ingrid trodde på det.
Hans velvære kom alltid først. Ingrid lærte seg det som en regel hun bygde inn i sitt eget DNA. Dårlig dag på jobben? Da lagde hun middag, skjenket te, lyttet. Krangel med sjefen? Hun strøk ham over håret og sa alt ville bli bedre. Tvil på seg selv? Hun fant ordene som fikk ham opp igjen.
Du er mitt anker, min bakgrunn og mitt feste, sa Eirik da.
Ingrid smilte. Å være noens anker var det ikke en lykke?
De tunge tidene kom, de også. Første gang etter fem år. Firmaet Eirik jobbet i, gikk konkurs. Han satt hjemme i tre måneder, bladde gjennom jobbutlysninger og ble mørkere dag for dag.
Andre gang var verre. Kollegene satte ham opp med noen papirer; han mistet ikke bare jobben, men havnet i stor gjeld. Bilen måtte selges for å dekke det verste.
Ingrid ga aldri uttrykk for bebreidelse. Ikke med et ord, ikke med et blikk. Hun tok på seg ekstra prosjekter, jobbet om natten, sparte på alt. Det eneste hun brydde seg om var hvordan Eirik hadde det. Om han holdt ut. Om troen hans på seg selv holdt.
Eirik kom seg ut av det. Han fant en ny jobb, enda bedre enn den forrige. De kjøpte en ny Toyota, akkurat lik som den gamle. Livet gikk sin gang.
For et år siden, satt de på kjøkkenet, og Ingrid sa det høyt det hun hadde tenkt på lenge:
Kanskje tiden er inne? Jeg er ikke tjue år lenger. Hvis vi venter mye lenger
Eirik nikket. Alvorlig, ettertenksomt.
La oss forberede oss.
Ingrid holdt nesten pusten. Så mange år hadde hun drømt, utsatt, ventet på at det riktige øyeblikket skulle komme. Nå var det her.
Hun hadde sett det for seg tusen ganger. Små fingre i hånden hennes. Lukten av babypudder. Første skrittene på stuegulvet. Eirik som leste eventyr ved barnesengen.
Barn. Deres barn. Endelig.
Forandringene kom straks. Ingrid endret på alt kosthold, døgnrytme, hvor mye hun jobbet. Hun bestilte time hos legen, tok tester, begynte med vitaminer. Karrieren ble satt på vent, til tross for at hun skulle få opprykk der og da.
Er du sikker? spurte sjefen, over brillekanten. Slike sjanser kommer bare én gang i livet.
Ingrid var sikker. Opprykk betød reiser, lange dager, stress. Ikke det beste for en graviditet.
Jeg overføres gjerne til filialen, svarte hun.
Sjefen trakk på skuldrene.
Filialen lå femten minutter unna hjemmet. Jobben var kjedelig, rutinepreget, ingen utsikter. Men hun kunne gå presis klokken fire og slippe å tenke på jobb i helgene.
Ingrid falt raskt til ro. De nye kollegaene var snille, om enn lite ambisiøse. Hun lagde lunsj hjemme, gikk tur i pausen, la seg før midnatt. Alt for barnet. Alt for familien deres.
Kulden kom snikende. Først tenkte ikke Ingrid over det. Eirik jobbet mye, var sliten. Det skjer.
Men han spurte ikke lenger hvordan dagen hennes hadde vært. Han sluttet å holde rundt henne før de sovnet. Han så henne ikke på samme måte som før, da han kalte henne den vakreste jenta på hele fakultetet.
Det ble stille hjemme. Ikke riktig stille, men ubehagelig. De hadde pleid å prate i timevis om jobben, planer, små ting. Nå satt Eirik med telefonen hele kvelden. Svarte med korte ord. Snu ryggen til og la seg.
Ingrid lå ved siden av. Mellom dem var det en avgrunn like bred som halve madrassen.
Intimiteten forsvant fullstendig. To uker, tre, en måned. Ingrid sluttet å telle. Eirik fant alltid nye unnskyldninger:
Altfor sliten. Vi tar det i morgen.
Men morgendagen kom aldri.
Hun spurte rett ut en kveld, stengte veien til badet:
Hva skjer? Jeg vil ha ærlige svar.
Eirik så forbi henne, et eller annet sted mot dørkarmen.
Alt er bra.
Det er ikke sant.
Du innbiller deg det. Det går over.
Han gikk rundt henne, låste badet. Vannledningen sildret.
Ingrid ble stående i gangen, holdt hånden mot brystet. Der gjorde det vondt. Dovt, konstant.
Hun holdt ut i en måned til. Men så orket hun ikke mer og spurte rett fram:
Elsker du meg?
Pause. En lang, uutholdelig pause.
Jeg … vet ikke hva jeg føler for deg.
Ingrid sank ned på sofaen.
Vet du ikke?
Eirik møtte endelig blikket hennes. Det var ingenting der. Bare tomhet. Ingen gnist, ikke et glimt av det som brant for femten år siden.
Jeg tror kjærligheten har gått over. For lengst. Jeg har vært stille fordi jeg ikke vil såre deg.
Måneder hadde hun levd i denne uvisse, letende etter forklaringer. Kanskje problemer på jobben? Kanskje midtlivskrise? Kanskje bare dårlig humør som ikke ga seg.
Men sannheten var at han ikke elsket henne mer. Han sa ingenting, mens hun bygget fremtiden deres, satte karrieren på vent, forberedte seg på å bli mor.
Beslutningen kom plutselig. Ikke noe mer “kanskje,” “det ordner seg nok,” “vi må gi det litt tid.” Nok var nok.
Jeg søker skilsmisse.
Eirik ble hvit i ansiktet. Ingrid så hvordan eplet på halsen hans rykket til.
Vent nå. Ikke så brått. Vi kan prøve
Prøve?
Hva om vi får et barn? Kanskje det snur alt. De sier barn binder folk sammen.
Ingrid lo, tungt og sårt.
Et barn vil bare gjøre det verre. Du elsker meg ikke. Hvorfor skal vi ha barn? Så vi kan skilles med en baby på armen?
Eirik svarte ikke. Han hadde ingenting å si.
Samme dag gikk Ingrid. Tok en bag og leide et rom hos en bekjent. Skilsmissedokumentene leverte hun uka etter, da hendene ikke lenger skalv.
Oppgjøret kom til å ta lang tid. Leilighet, bil, femten års kjøp og avgjørelser. Advokaten snakket om takst, om andeler, om mekling. Ingrid nikket, noterte, forsøkte å la være å tenke på at livet deres nå var redusert til kvadratmeter og hestekrefter.
Etter hvert fant hun seg en liten leilighet. Hun måtte lære seg å leve alene. Lære å lage middag til én, se serier uten kommentarer, bre seg over hele dobbeltsengen.
Om natten kom minnene. Hun lå med pannen mot puten, husket markblomster fra torget. Pleddet i Frognerparken. Latteren hans, hendene hans, stemmen som sa: “du er mitt anker”.
Smerten var nesten ikke til å bære. Femten år kastes ikke ut av hjertet, som gamle klær til Fretex.
Men bak sorgen vokste noe annet. Lettelse. En visshet om at hun hadde rukket det. Trukket seg ut i tide før hun bandt seg til ham med et barn. Før hun stivnet i et meningsløst ekteskap bare for familiens skyld.
Tretti-to år gammel. Hele livet foran seg.
Skremmende? Uendelig.
Men hun skal klare det. For det finnes ikke noe annet valg.




