**Episode1**
Jeg sverger på at jeg så ham. Jeg rørte ham. Jeg kysset ham. Jeg følte ham. Pusten hans var varm, leppene hans hadde den friske smaken av peppermynte akkurat som alltid. Han hadde på seg den grå hættetrøjen som alltid fikk ham til å virke som en søt bølle fordi den var altfor stor. Alt var virkelig. Han holdt meg i armene hele natten. Han hvisket jeg elsker deg i øret mitt. Han sa at vi skulle gifte oss neste år. Jeg husker hvert sekund: hvordan han strøk fingrene langs armen min, hvordan han gråt når jeg gråt, hvordan han elsket meg så intenst at jeg følte sjelen min splintre i to. Så forsvant han.
Jeg våknet alene. Men jeg var ikke redd. Jeg tenkte at han bare hadde gått ut for en joggetur, som han pleide å gjøre av og til. Duften av hans aftershave svevde fortsatt i sengetøyet. Hudens varme der han hadde rørt meg, var fortsatt der. Men noe stemte ikke.
Jeg ringte.
Igjen.
Og igjen.
Da kom min beste venninne, Solveig, inn på rommet med blekt ansikt. Hun forsto ikke hvorfor jeg gråt.
Einar hvisket hun. Vet du ikke?
Jeg lo. Hva skulle jeg vite?
Tormod er død.
Jeg blinket. Død, hvordan?
Hun begynte å gråte høyere. Han døde for to dager siden i en bilkrasj, natten før stormen.
Nei. Nei. Nei.
Jeg ropte. Jeg dyttet henne bort. Jeg kalte henne slem for å si det. Jeg viste henne SMSen Tormod hadde sendt kvelden før, lydmeldingen hvor han sa: Kommer hit. Savner kroppen din ved min side. Hun så på telefonen, skjelvende.
Einar han kunne ikke ha sendt den. Han lå allerede i likkisten.
Verden vippet.
Knærne ga etter.
Jeg løp på badet, tok håndkleet han hadde brukt fortsatt fuktig den grå hættetrøyen som lå på gulvet, merke etter et bitt i nakken.
Han hadde vært her.
Han måtte ha vært det.
Men sannheten er at Tormod ble begravd i går.
Og på en eller annen måte hadde jeg elsket ham i går kveld.
Dagene gikk. Nattene ble uutholdelige. Jeg klarte ikke å sove. Når jeg lukket øynene så jeg ham noen ganger stående ved fotenden av sengen, noen ganger hviske i øret mitt. En natt hørte jeg stemmen hans: Gråt ikke, kjære. Jeg er fortsatt med deg. Jeg prøvde å ta opp lyden, men bare fikk jeg statisk og min egen panikkpust.
Så ble menstruasjonen min borte.
To ganger.
Jeg tenkte det var stress. Sorg. Traume.
Inntil jeg kastet opp for femte gang på én dag.
Jeg tok en graviditetstest.
To linjer.
Positiv.
Jeg falt sammen.
Den eneste personen jeg hadde vært sammen med var Tormod.
Men han var død.
Begravd. Nedbrutt. Borte.
Likevel vokser noe inni meg.
Noe som sparker om natten.
Noe som gløder under huden når lyset er slått av.
Og hver gang jeg gråter og sier at jeg ikke klarer dette
Hører jeg ham hviske fra skyggene:
«Du er ikke alene. Vår sønn kommer.»
**Episode2**
Jeg husker ikke at jeg sovnet. Jeg husker bare at jeg våknet i badekaret med graviditetstesten knyttet fast i hånden, de to rosa strekkene som lo av meg. Jeg hadde ikke snakket med noen på flere dager ikke engang med Solveig. Telefonen ringte dusinvis av ganger. Navnet hennes lyste på skjermen. Jeg ignorerte alle samtalene.
Hvordan skulle jeg forklare at jeg ventet et barn fra en mann som hadde ligget under jorden i flere uker? Hvem ville tro meg? Ikke en gang jeg selv trodde det helt. Inntil den natten.
Jeg hadde akkurat falt i søvn da noe presset mot magen fra innsiden. Det var ingen vanlig spark. Det føltes bevisst. Med hensikt. Som om det prøvde å få meg til å merke det. Jeg reiste meg brått opp, pustende, med hendene på magen. Så hørte jeg ham igjen.
Tormods stemme. Inni hodet mitt.
Ikke vær redd, kjære. Jeg valgte deg.
Jeg skrek og sprang ut av sengen. Jeg så på magen i speilet, dro av meg T-skjorten. Jeg kan sverge at jeg så et svakt blått lysglimt like under huden. Det blinket og forsvant. Benene ga etter. Jeg falt til gulvet, gråtende.
Neste dag tvang jeg meg til å dra på sykehuset. Jeg fortalte legen at jeg ble gravid etter at kjæresten min hadde besøkt meg. Jeg løy om datoene. Jeg løy om alt unntatt symptomene.
«Merkelige drømmer. Hud som gløder. Hører stemmer fra noen som ikke er her.»
Legens uttrykk skiftet fra bekymring til en rolig mistanke.
Vi skal ta noen tester sa hun forsiktig. Stress kan påvirke sinnet kraftig, spesielt i kombinasjon med graviditetshormoner.
Hun presset stetoskopet mot magen. Ansiktet hennes frøs.
Jeg kan ikke høre hjerteslag. Men noe beveger seg.
Hun beordret en ultralyd. Mens jeg lå på den kalde metalldekken, ble teknikerens ansikt blekt. Hun justerte skanneren, stilte meg et spørsmål, og så svarte hun:
Det er et foster hvisket hun men det gløder.
Jeg forlot sykehuset uten å vente på resultatene. Den kvelden drømte jeg igjen. Tormod sto ved den gamle tjernet vi pleide å gå til, vinden rørte i den grå hættetrøyen hans.
Vår sønn er ikke som andre sa han, med en stemme mykere enn vinden. Han er meg og mer.
Hva mener du? spurte jeg.
Han smilte bare trist. Du vil forstå snart. Men du må beskytte ham.
Jeg våknet og fant gardinene vidåpne, selv om jeg hadde låst alt. Hættetrøyen han hadde i drømmen lå brettet pent ved siden av sengen. Jeg rørte den. Den var fortsatt varm.
Da skjønte jeg det som vokste inni meg var virkelig. Det var hans. Og det forandret meg.
Neste dag ringte jeg endelig til Solveig. Jeg trengte hjelp. Hun kom løpende og omfavnet meg hardt. Jeg fortalte alt. Jeg viste henne det lille lyset i magen. Jeg snakket om drømmene, stemmen, barnet.
Hun lo ikke.
Hun ropte ikke.
Hun hvisket: Jeg må ta deg med et sted.
Jeg fulgte henne til et gammelt hus gjemt bak bestemorens kirke. Inne satt en eldre dame med lange grå fletter og bleke øyne. Hun så på meg én gang og sa:
Du er ikke den første. Men du må bli den siste.
Jeg spurte hva hun mente, men svaret hennes frøs meg til beinmargen.
Du bærer i ditt liv en sjel som er bundet. Dette barnet er både en velsignelse og en advarsel. Faren hans skulle ikke ha kommet tilbake. Nå er porten åpnet. Andre kommer gjennom den.
For å ta ham? spurte jeg.
For å ta deg.
Plutselig blinket lysene. En iskald vind suste gjennom vinduene.
Og fra skyggene hørte jeg igjen Tormods stemme:
Løp.
**Episode3**
Rommet ble iskaldt. Den gamle damens øyne åpnet seg i panikk mens skyggene strakte seg som klør over veggene.
Han er her mumlet hun, mens hun klemte et rosenkrans laget av kvister og bein.
Solveig dultet meg bak henne.
Men jeg var ikke redd lenger. Ikke for Tormod. Nå fryktet jeg de andre de hun hadde fortalt om, fordi han hadde brutt reglene.
Hun strødde aske i en sirkel og ba meg stå i den.
Ikke gå ut av sirkelen, uansett hva som skjer. Hører du? advarte hun. Du er nå en bro. Mellom liv og død. Og broer blir krysset i begge retninger.
Jeg trådte inn i sirkelen. Magen min glødet med samme urolige lys. Barnet sparket, sterkere enn noen gang.
Da hørte jeg stemmer. Dusin, kanskje hundre.
Skrik. Gisp. Bønner. Latter.
Alle kom fra mørket.
Tormod, vær så snill hvisket jeg hva skjer?
Så så jeg ham.
Men han var ikke lenger den samme. Øynene hans var tomme, fulle av sorg og frykt.
Beklager sa han jeg ville ikke dra deg inn i dette. Jeg savnet deg så mye. Jeg ville ha én natt til. En stund til. Jeg visste ikke at jeg åpnet en port.
Jeg gikk nærmere, tårene strømmet nedover kinnene.
Hvorfor meg? Hvorfor barnet?
Han så på magen, så på meg.
Fordi vår kjærlighet var sterkere enn døden. Men en slik kjærlighet bryter lovene.
Plutselig kom noe fra skyggene. En forvridd, monstrøs skikkelse med ett halvansikt og flammende øyne. Den plystret da den så meg.
Tormod stilte seg mellom oss.
Du kan ikke ha henne! brølte han du kan ikke ta vårt barn!
Monstrelet lo.
Du brøt regelen, ånd. Du rørte de levende. Nå skal vi feste.
Rommet ristet. Den gamle damen begynte å synge på et fremmed språk.
Solveig grep tak i hånden min, gråtende.
Einar! Ikke gå ut av sirkelen!
Jeg ropte mens monsteret kastet seg mot meg.
Tormod dyttet det bort i luften.
Den gamle damen skrek:
NÅ! Velg, jente! Liv eller kjærlighet?
Tormod, blodig og forsvinnende, vendte seg mot meg.
Du må slippe meg, kjære. For vårt barn. For deg.
Jeg ristet på hodet, nektet.
Jeg kan ikke miste deg igjen!
Du mistet meg aldri. Jeg lever i ham. I deg. Men hvis du holder fast vil de ta alt.
Lysene eksploderte. Gulvet revnet. Skyggene ulte. Med all smerten i hjertet mitt ropte jeg hans navn og sa farvel.
I det øyeblikket smilte han.
Og forsvant.
Mørket trakk seg tilbake. Monsteret skrek og ble til røyk. Stillheten senket seg.
Jeg falt sammen. Sirkelen sluknet. Babyen inni meg sparket én gang. Så en gang til. Så rolig.
Ni måneder senere fødte jeg en gutt. Han gråt ikke som andre. Han så meg i øynene, rolig og stille, som om han allerede visste alt. Huden glødet svakt i mørket. Og noen ganger, når jeg synger for ham om natten, sverger jeg at jeg hører en annen stemme i harmoni med min Tormods stemme.
Jeg ga gutten navnet Tormodsen, som betyr «Tormods sønn».
Fordi han aldri virkelig var min.
Før han gikk videre til den andre siden, ga han meg én siste gave.
Et stykke av seg selv
Noe ingen skygge kan ta fra meg.
**SLUTT**Jeg legger ham forsiktig på det slitte teppet som en gang tilhørte min bestemor, og ser hvordan den svake gløden i hans hud pulserer som en stjerne fanget i et glass. En myk bris suser gjennom rommet, men den bærer ikke lenger fryktens lukt den bærer duften av vårliljer og regnvann på en klar morgen. I et øyeblikk kjenner jeg en hånd, lett som tåke, berøre min skulder; den er ikke lenger Tormods, men en myk stemme som hvisker: «Du har gjort det du kunne, Einar. La ham vokse i lyset, så han kan vokte døren som vi åpnet.»
Jeg ser Solveig stå i døråpningen, øynene hennes fulle av både tårer og stolthet. Hun har kompilert en bok med gamle runer og beskyttende sanger, som hun nå legger i en liten kasse ved siden av sengen. Jeg vet at denne kassen vil bli hans skjold når verden utenfor begynner å søke etter den kraften han bærer.
Når jeg ser inn i sønnens øyne, merker jeg en dyp ro som aldri før har visnet fra meg. Han smiler, og i det smilet er en evighet av tap, kjærlighet og en ny begynnelse. Jeg forstår at mitt valg om å bære ham, selv om det kostet meg så mye, har gitt verden et vokterbarn som kan holde balansen mellom skjebner og skygger.
Morgenen etter, mens solen sakte stiger over den hvite horisonten, går jeg ut på den gamle torven ved tjernet. Vannet speiler himmelen, og jeg kjenner en letthet i brystet som jeg aldri har følt før. Jeg lukker øynene og lar den kalde brisen leke med håret mitt, og i det stille hører jeg en svak melodi en sang som både er min og hans, en sang om å elske uten grenser.
Med hvert skritt jeg tar, vet jeg at døren vi åpnet aldri vil lukke helt, men at den nå voktes av et hjerte som er både menneskelig og mer. Jeg takker Tormod for den gave han ga meg ikke bare et barn, men et håp som vil skinne gjennom mørket i århundrer som kommer. Og mens jeg vender meg mot det nye livet som venter, går en rolig, uforstyrrelig fred inn i meg, som om sjelen min endelig har funnet sin plass i den uendelige sirkelen av liv og død.




