Jeg følte på en underlig skam da jeg skulle til bryllupet til sønnen min. Alt føltes litt bakvendt; klærne mine var gamle og slitte, og i søvnløse netter hadde jeg ofte drømt at jeg sto blant gjestene som en fremmed som hadde gått seg bort blant all velstanden. Men det var ikke annet å gjøre det var dette jeg hadde å ta på meg.
Jeg jobbet som kassadame på det lokale grønnsaksutsalget. Lønnen var knapt stor nok til å leve for, men jeg holdt hodet hevet. Jeg hadde oppdratt sønnen min alene, og jeg var alltid stolt over hvilken mann han var blitt. Vi hadde aldri hatt mye, men vi levde ærlig, og jeg var alltid klar over hvilken plass jeg hadde her i verden.
Da han en kveld fortalte at han hadde funnet sin store kjærlighet en jente fra en velstående familie ble jeg stående og nikke stumt. Jeg gledet meg på hans vegne, men tankene mine gikk konstant på hvordan jeg skulle klare å hjelpe til med bryllupet når det knapt var kroner til mat.
I tre måneder før bryllupet slet jeg med å falle til ro. Alt virket uvirkelig og sammenvevd i tanke labyrinter; forberedelser, utgifter, og sorgen over at det eneste barnet mitt nå skulle bygge sitt eget liv. Men det som plaget meg mest, var det grønne kjolen i skapet: Hva skulle jeg ha på meg den dagen?
I min unge dager hadde jeg kun en kjole, en enkel grønn én, kjøpt på tilbud i sentrum av Oslo, som jeg brukte til alle spesielle anledninger. Jeg hadde den på da sønnen min ble født. Jeg hadde den på da han gikk ut av videregående. Og nå ble det denne samme kjolen jeg måtte ta på meg til hans bryllup. Drømmen om noe nytt ble bare med drømmen.
Da jeg gikk inn i kirken i Sandvika, kjente jeg de forfinede blikkene til brudens slekt og venner. En stille latter, noen visk og tisk bak lange negler og perlekjeder:
Er det moren til brudgommen?
Hun burde ha kjøpt seg noe annet, tenk å møte opp sånn…
Hver setning klang gjennom rommet, merkelig forstørret, som rop i tunneler. Jeg følte meg malplassert, som en snodig merkelapp i et motemagasin tilhørende, men samtidig et feiltrykk.
Så kom min kommende svigerdatter mot meg, lys, vakker og nesten uvirkelig, med en brudekjole som så ut som den var spunnet av snø og dyre silketråder. Jeg krympet litt sammen følte meg plutselig mye mindre ved siden av henne.
Men det hun sa, låt plutselig høyt i kirken, som en klokke:
Åh! Du har på deg nettopp den kjolen. Den er nydelig. Jeg har sett bilder av deg da du var ung du er fortsatt den samme, like vakker.
Hele kirken ble stille. Gjestenes overlegne ord hang frosset i luften. Hun la hånden sin på skulderen min, blikket var varmt og mildt:
Jeg er så takknemlig for at du har oppdratt en så fantastisk sønn. Du gjorde alt selv, og det er kjærligheten du har gitt ham som betyr mest. Jeg gleder meg til å bli del av din familie. Og kjolen i livet er ikke det det viktigste.
Så bøyde hun seg og kysset hånden min.
Jeg klarte ikke holde tårene tilbake. For første gang følte jeg at noen så alt jeg hadde gjort, hele mitt stille slit og kjærlighet. Drømmelogikken made det hele forvirrende og uventet, men plutselig hadde tiden og rommet hoppet over sin egen skygge og nå var alle øyne vendt mot oss ikke med latter, men med undring og respekt.




