Jeg sa nei til familien min

Jeg har bestemt meg. Leiligheten skal skrives over på Magnus. Du har vel ikke noe imot det, datteren min?

Eva la fra seg teskjeen. Metallet traff skålen med en dump klang.

Til Magnus? Han er tre år gammel.

Så han vokser opp med trygghet. Og jeg flytter til deg. Du bor jo alene, det er plass nok.

Mor, Astrid Halvorsen, sto fremdeles i gangen med regnjakken på, vesken i hånda. Et dokument stakk ut av glidelåsen. Hun luktet den tunge parfymen “Midnattssol” som hun hadde kjøpt på det samme parfymeriet på Storgata i over tjue år. Alltid fikk lukten Eva til å kjenne en uro, som trykket før et tordenvær. Søt, tung den fylte hele den lille blokkleiligheten på Bygdøy Allé.

Eva reiste seg fra bordet, gikk ut på kjøkkenet. Hun satte på vannkokeren. Hendene gjorde det de alltid gjorde: tok ut kopper, sukker, skjeer. I hodet hennes hamret bare ett ord: overføre.

Vil du ha te? spurte hun, stemmen flat.

Ja takk, Eva. Moren trådte sakte inn, tok av jakken og hengte den over stolryggen. Så satte hun seg på sofaen, så seg rundt i rommet. Det er litt kjølig her, er det ikke? Radiatorene varmer ikke så godt?

De varmer greit.

Jeg synes det er kaldt. Hos oss i Majorstuveien er det varmt. Per passer på, slår på varme og sender klage om det blir kaldt.

Eva plasserte tekoppen foran moren. Satte seg rett ovenfor. Så på det velkjente ansiktet, på rynkene rundt øynene, de tynne, stramme leppene. Sekstiåtte år. Grått hår, pent frisert. Ny, lyseblå genser. Per kjøpte den i forrige uke, sendte bilde: «Kjøpte til mamma, hun ble så glad».

Notaren venter i morgen, fortsatte Astrid og rørte i koppen. Klokka ti. Per har ordnet alt, samlet papirene. Han er flink.

Har du spurt meg om min del?

Moren løftet blikket. Overraskelsen varte bare et sekund.

Din del? Du er jo min datter. Dette er familie. Leiligheten forblir jo i familien, bare overføres til barnebarnet. Magnus får bruk for den når han blir stor.

Jeg eier halvparten av denne leiligheten, mamma. På papiret. Halvparten.

Og så? Astrid tok en slurk av teen, rynket på nesa. For varm. Men du har jo aldri sagt du ville bo der. Per og Lene trenger mer plass nå med Magnus. Så flytter jeg til deg, og alt er løst. Ikke vanskelig for deg, vel?

Blikket til Eva falt på bildet på veggen. Gammelt, i en blondet ramme fra 90-tallet. Familien far, mor, Eva og Per. Eva elleve, Per åtte. Eva helt i utkanten, nesten skjult av rammen. Per midt i, på mammas fang, selv om han egentlig var for stor. Smilte. Faren så et annet sted. Eva selv, alvorlig, rett i linsa, armene stivt ned.

Du har ikke spurt meg, gjentok Eva lavt.

Hvorfor skulle jeg gjøre det? Moren satte koppen bestemt ned. Jeg er moren din. Jeg vet best.

Du har alltid visst best.

Nettopp. Astrid nikket, fornøyd over at datteren endelig forsto. Per ble så glad. Kaldte meg fornuftig. Ikke alle mødre bryr seg sånn.

Eva reiste seg, bar koppen ut. Helt det siste av teen i vasken. Hun stod lenge og så på regnet bak vinduet november i Oslo, mørkt, vått, løv klistrer seg i hauger på asfalten. Bydelsarbeideren i oransje vest dro dem langsomt mot rennesteinen.

Jeg får tenke på det, sa hun, uten å snu seg.

Trenger ikke tenke. I morgen klokka ti. Notarens adresse har du?

Jeg sa jeg skal tenke.

Moren sa ikke mer. Eva hørte henne reise seg, pakke vesken, ta på seg jakken. Skrittene til døra. Hun stoppet.

Du skuffer meg, Eva. Alltid sta, aldri som Per.

Døra smalt igjen. Eva ble stående ved vinduet til heisen klapret i etasjen under. Så gikk hun og la seg på sofaen, fullt påkledd. Stirret opp i taket hvor en tynn sprekk slyngte seg fra hjørnet til lampa. Hun kjente hver sving, hadde telt dem tusen kvelder.

Mobilen ilte. Marit.

«Hvordan går det? Ta turen innom Hygge, jeg har bakt havrekjeks til deg.»

Eva så på skjermen. Fingrene svarte: «Takk. Kommer i morgen.»

Hun hvilte telefonen på brystet, lukket øynene.

Et minne gikk gjennom henne. Hun var åtte år. Pers bursdag. Selskapet var nettopp ferdig. Ett stort stykke bløtkake med rosa krem igjen. Eva lyste av forventning, men mamma la stykket på Pers tallerken. «Du får det, Per. Du er bursdagsbarnet.»

«Hva med Eva?» sa Per med kaka i munnen.

«Eva er stor. Hun deler en annen gang. Ikke sant, vennen min?»

Eva nikket, gikk på rommet sitt, la seg på sengen og så i taket. Faren kom innom, satte seg ved fotenden, strøk henne over håret.

«Ikke ta det tungt. Mamma er så glad i Per. Han er jo yngst.»

«Jeg er ikke lei meg», sa hun.

Faren sukket, gikk, og Eva ble liggende og telle ikke sprekker, men kanskje hjerteslagene.

Morgenen etter våknet Eva tidlig, vondt i hodet. Dusjet, kledde på seg ut døra klokken halv åtte, tjue minutters gange til Varmehjem. Hun likte å gå tidlig på høsten. Kald, frisk luft. Blade som raslet under støvlene. Folk hastet forbi, hutrende med skjerfene opp under haka, ingen løftet blikket. Hun gikk, undret, ingen stoppet henne.

Kontoret luktet kaffe og papir. Nina, regnskapsføreren, satt allerede ved pulten.

God morgen, Eva. Du ser blek ut i dag.

Sov bare dårlig.

Du må begynne med vitaminer. Jeg bruker Vita Kast, hjelper masse.

Eva nikket, slo på maskinen, åpnet regnearket. Tallene fylte linje etter linje, trygge rutiner. Ingen tanker, bare klikk og lydløse tallrekker.

I lunsjen gikk hun ikke i kantina. Tok jakka og gikk ut. Et par kvartaler til Frognerparken, hvor fontenen sto tørr med løv i bassenget. En tom benk. Eva satte seg, pakket frem en skive men spiste ikke. Så heller på trærne.

Mobilen ringte. Per.

Hun svarte ikke. Etter et minutt kom melding: «Eva, kom igjen. Mamma er så lei seg. Kan du ringe?»

Hun slettet meldingen, tok en bit av brødskiva. Tørt brød, smakløs salami. Tyggingen føltes tung.

Hun husket hvordan hun som tolvåring måtte ut og kjøpe brød i styrtregn fordi Per lå syk. Mamma satt med kalde kluter og te, Eva løp til butikken, gjennomvåt med brødet inn mot jakka for å holde det tørt. Hjemme ga hun mamma brødet. Et nikk, et blikk mot Per. «Eva, gå og bytt klær. Vær stille, broren din sover.»

Kvelden fikk Eva feber. Mamma kom sent, stakk termometeret under armen hennes.

«Trettisyv-og-en-halv. Bagatell. Drikk en kopp med bringebærsyltetøy, så går det over.»

Neste morgen dro Eva på skole, fortsatt med feber. Satt forfrossen med skuldrene trukket opp i genseren, svarte nei på lærerens spørsmål om alt var bra. Hjemme kokte mamma suppe for Per. Eva skjenket seg opp fra gryta. Mamma tok fra henne fatet.

«Det er til Per. Han må bli frisk. Du spiser brød med smør.»

Eva tygde brødskiva med vann til.

Etter lunsjen var Eva tilbake på jobb. Sent på ettermiddagen ringte Per igjen. Denne gangen tok hun telefonen.

Hallo?

Eva, hva skjer? Mamma sier du ikke vil signere papirene.

Jeg har ikke sagt nei. Jeg sa jeg tenker på det.

Det er jo ikke noe å tenke på! Du vil ikke bo der, vi trenger plassen til Magnus. Han er din nevø, altså.

Han er like mye min nevø som din sønn.

Nettopp! Så du kan bare signere. Notaren venter i morgen.

Eva ble stille. Hun hørte pustingen hans, tung og irritert.

Hører du meg, Eva?

Ja.

Vel, hva sier du?

Jeg kommer ikke i morgen.

Hva!? Du kødder!? Mamma har gjort alt klart, jeg har brukt tid på å ordne tid! Og så…

Per, dette er min halvdel. Jeg har ikke gitt samtykke.

Samtykke? Du er jo søsteren min! Familie! Vet du ikke hva det betyr?

Han begynte å rope. Hun flyttet telefonen vekk mens ordene raste ut: egoist, kald, har alltid vært sånn.

Per, ro deg ned.

Jeg roer meg ikke! Du har alltid vært misunnelig på meg! Fordi mamma er mer glad i meg!

Hun la telefonen fra seg uten å trykke av, stemmen hans ropte videre i fjern bakgrunn mens hun gikk ut på kjøkkenet, hentet et glass vann, drakk i store slurker. Fingrene skalv. Føttene føltes tunge, hender tynne, ingen ring på noen finger. Har aldri vært.

Senere kom en melding fra Per: «Vi tar det når du har roet deg. Men i morgen, Eva kom.»

Eva la seg på sofaen, pakket seg inn i pleddet. Regnet trommet mot ruta, dråpene samlet seg og rant i striper. Hun så på dem til øynene sved. Lukket dem, men klarte ikke sove. Minnene gikk i runddans som scener fra gamle filmer.

Hun var seksten. Postbudet kom med brev fra universitetet i Bergen. Hun hadde kommet inn på drømmestudiet, fått stipend og hybel. Eva hoppet opp, presset brevet mot brystet, spurtet til kjøkkenet hvor mamma sto ved ovnen.

Mamma, jeg kom inn! På universitetet i Bergen!

Mamma snudde seg, ba om brevet, leste sakte. Rakte det tilbake.

Nei.

Nei? Hva mener du?

Du reiser ikke. Hvem skal ta seg av Per og meg? Pappa er alltid på jobb. Per har snart eksamen, trenger hjelp. Du drar ikke da blir jeg alene.

Men mamma, det er jo Bergen. Min drøm.

Drømmer Du er jente. Du har det godt her. Du gifter deg, får barn, blir lykkelig. Hva skal du med Bergen?

Men mamma…

Jeg sa nei. Og ikke si noe til pappa, han støtter meg uansett.

Eva ble stående, klemte brevet. Hun forlot kjøkkenet, gikk inn på rommet og la seg. Ikke en tåre. Om kvelden brant hun brevet over vasken.

Dagen etter sa mamma til pappa til middag:

Eva blir her og søker regnskap på videregående. Riktig valg for ei jente.

Faren så på Eva. Hun nikket. Han sa ingenting. Hun hjalp Per med mattelekser.

Senere på natta traff hun en krakk på kjøkkenet, slo foten. Holdt hånden foran munnen for ikke å rope. Gikk tilbake på rommet, med pulserende smerte. Dagen etter var foten hoven. Mamma ga henne jod.

Neste dag på jobb sto Eva med trette øyne foran speilet. Usminket, bustete hår. Hun gredde det bakover, tok på seg og gikk ut i morgengryet.

Dagene ble lange og like. Nina fortalte om barnebarna sine, viste bilder. Eva nikket og smilte. Hun gikk igjen til parken i lunsjen, satt på samme benk, bladde i bildene på mobilen sin: familie, Per på første skoledag, far og Per på fisketur. Hun syntes hun selv aldri var midtpunktet, knapt i bildet eller bak kameraet, nota: Eva tok bilde.

Telefonen pep. Astrid.

Eva svarte ikke. Etter et øyeblikk kom meldingen: «Datter, du kom ikke til notaren. Per ble veldig lei seg. Ny tid fredag. Kommer du?»

Eva slettet og puttet mobilen ned i veska. Gikk tilbake på jobb.

Senere samme kveld, hun åpnet ytterdøra i oppgangen. Per og Lene sto på trappa. Per ilter, rød i ansiktet, Lene stille bak ham.

Eva, der er du! Vi har venta i en time.

Hvorfor det?

Vi må snakke. Slipp oss inn?

Hun åpnet uten ord. Per plantet seg på sofaen, Lene satte seg forsiktig i hjørnet.

Vil dere ha te? spurte Eva.

Ikke noe te, sa Per, viftet bort spørsmålet. Nå får du høre: Mamma er gammel. Hun trenger ro. Hos deg er det god plass. Leiligheten på to rom, stor. Hun plager deg ikke.

Jeg har ikke sagt hun plager meg.

Så, du er enig. Greit da signerer du og overfører din del til Magnus.

Leiligheten er ikke hans, Per.

Hvem sin, da? Din? Du bor ikke der!

Halvparten min. Sånn står det i papirene.

Hva så? Det er bare på papiret! Vi er familie! Familien eier sammen!

Eva så på broren. Rødt ansikt, hender gestikulerende, magen over beltet, førti år gammel. Jobber der han vil, bor hjemme hos mamma, konen Lene lager mat, mamma vasker, gir penger.

Jobber du, Per? spurte hun plutselig.

Han ble stiv.

Hva har det med saken å gjøre?

Jobber du nå?

Ja, på byggeplassen. Hadde vakt i går.

Tjener godt?

Holder. Ikke din sak.

Betaler du husleie?

Mamma gjør det. Det er jo hennes leilighet.

Og halve betaler jeg. I femten år.

Per ble stille. Lene blikket Eva, senket raskt øynene.

Så? sa Per. Du har penger, bor alene, vi har barn. Trenger mer.

Og derfor vil dere signere over?

Hva er galt med det? Barnebarn skal arve!

Barnebarn kan få din del. Min del bestemmer jeg om.

Hva slags menneske er du! utbrøt Per, spratt opp. Gjerrig! Alltid vært! Mamma hadde rett!

Sa hva?

At du er kald. Uten hjerte. At ingen vil ha deg, derfor blir du aldri gift!

Ordene falt tungt i rommet. Lene krøllet seg tettere sammen. Eva satt urørlig. Så på brorens forkrøplet ansikt, nevene knyttet.

Gå ut, sa hun stille.

Hva?

Gå ut av leiligheten min.

Du kaster meg ut? Din egen bror?

Ut. Nå.

Han åpnet og lukket munnen. Så på Lene. Hun reiste seg raskt.

Kom, Per, sa hun stille.

Dra til helvete, brølte han etter henne. Vendte seg så til Eva: Du skal angre. Mamma får vite hvordan du snakker til din egen bror.

Han smalt døra. Lene snek seg ut etter ham. Eva satt igjen og lyttet til lyden av skritt som forsvant i trappa. Så gikk hun ut på kjøkkenet, drakk vann. Hendene skalv ikke mer. Bare en stor, kald tomhet inni.

Hun husket da Per tok med kone hjem første gang. Hun het Anniken, fargerik og høylytt. Mamma tok henne imot med åpne armer: «Bare flytt inn, Per skal ikke bo alene. Han trenger mammaen sin.»

Anniken flyttet raskt inn tok Evas rom. Eva selv fikk klapp sammen-seng i stua. Bare inntil videre, Eva til de unge kommer på beina.

Det ble tre måneder. Da fant Eva et rom i kollektiv i utkanten av byen, betalte fra egen lønn, plus halvdelen av utgiftene hjemme, for det ba mamma om. Hjelp oss, Eva. Pensjonen er liten. Per har jo familie.

Hun hjalp. Hver måned. Penger i hånda, aldri takk. Det var selvfølgelig.

Da Anniken forlot Per og Per gråt i telefonen: Eva, kom. Jeg har det vondt.

Hun kom. Satt på kjøkkenet, hørte på. Anniken var visst slem. Per trengte mamma, Anniken krevde å flytte ut, ha ansvar.

Hun ville at jeg skulle finne egen bolig, sa Per med snørr på leppa. Hvorfor det? Her har vi det jo bra! Mamma lager mat, vasker, hjelper!

Eva laget te med sukker. Mamma strøk ham over hodet, hvisket: Vi finner deg en annen, Per. En god.

Så kom Lene. Forsiktig, nesten usynlig. Ble straks godkjent: Endelig ei normal jente.

Lene flyttet inn, tok seg av husholdet, fikk Magnus. Ble enda stillere.

Eva kom sjelden. Høytider, med gaver. Satt i stillhet ved bordet, hørte mamma skryte av Magnus og Per. Lene serverte, ryddet. Eva gikk tidlig hjem, «trøtt».

Du kjeder deg. Du har jo ditt eget liv, sa mamma.

Sitt eget liv: blokkleilighet på Bygdøy Allé, kontor i Varmehjem, kvelder foran TV, småbesøk hos Marit på “Kilden”. Det var alt.

Sent på natta lå Eva og vred seg. Pers ord surret: «Kald. Gjerrig. Du var alltid sånn.»

Kanskje hun hadde misunt Per. Fordi mamma tilga ham, alltid. Fordi hun måtte være sterk.

Morgenen etter ringeklokka. Eva dro på seg morgenkåpe. Mamma sto i døra med en pose. Kringlene luktet kanel.

God morgen, Eva. Jeg bakte eplekake. Din yndlings, sa mamma og pakket den ut på kjøkkenet. Per ba meg bake til deg også. Sett deg, vi spiser.

Eva satte seg, tok en bit. Søt, sprø skorpe, eple, som alltid. Egentlig til Per på bursdager og høytid. Eva fikk restene neste dag.

God? spurte mamma.

Ja.

Fint. Hun helte opp te til seg selv, blikket fast. Hva var det du sa til Per i går? Han kom hjem helt ute av seg. Lene sa du kastet ham ut.

Jeg ba dem gå.

Hvorfor?

Han var uhøflig.

Per? Nei, han er så snill! Han er bare bekymret. Magnus må ha et hjem, skjønner du vel?

Jeg skjønner.

Så skriver du under?

Eva satte koppen fra seg. Så på moren. På det selvsikre ansiktet. På hendene, rolige på bordet.

Nei, mamma.

Hva sier du?

Jeg signerer ikke.

Astrid stivnet. Koppen hang i lufta.

Tuller du?

Jeg tuller ikke.

Hvorfor? Du er jo datteren min! Jeg er gammel! Hvor skal jeg gjøre av meg?

Du er ikke gammel. Du er sekstiåtte. Du er frisk. Du kan bo for deg selv.

Alene? Med Per, Lene og Magnus i leiligheten?

Det er ditt valg, mamma. Jeg valgte aldri.

Dette er familie! Vi er jo en familie!

«Familie kan ikke deles» det sier Per. Men hvorfor deles alt da? Kjærlighet, oppmerksomhet, bolig?

Mamma ble hvit. Satte koppen hardt. Te dryppet på duken.

Du forlater meg?

Nei, jeg lar deg ikke bestemme over det som er mitt.

Det er ikke eiendom! Det er hjemmet vårt!

Et hjem jeg aldri virkelig bodde i. Alltid litt utenfor.

Hvordan våger du…?

Mamma hvor mange ganger har du sagt at du er glad i meg?

Astrid tidde.

Aldri. Ikke en eneste gang. Men Per hører det hver dag.

Men du vet jo at jeg er glad i deg!

Jeg vet ikke det.

Moren reiste seg. Ansiktet skalv. Leppene tynne.

Du er utakknemlig. Jeg har gitt deg alt. Og du

Du ga alt til Per. Jeg ble bare tålt.

Hvordan kan du si det!

Fordi det er sant. Og det vet du.

Astrid grep vesken, la igjen kaken på bordet. Gikk mot døra, snudde seg.

Du vil angre, Eva. Når du blir alene, da skjønner du hva familie betyr. Den har du nå mistet.

Døra gled igjen. Eva satt en stund ved bordet, så på den halve eplekaken, teflekken på duken. Hun reiste seg, ryddet, vasket grundig. Ble stående lenge med hendene under lunkent vann før hun gikk og la seg.

Hele dagen var mobilen stille. Hun ventet. På at mamma eller Per skulle ringe. Ingen gjorde det. På kvelden tikket det inn melding fra Marit: «Hvordan går det? Lenge siden. Kom innom Hygge, så skravler vi.»

Eva svarte: «Kommer i morgen». Satte mobilen på bordet. Gikk bort til vinduet da mørket falt på. Folk hastet hjem gjennom regnet. Hos noen ventet familie, middag, varme. Hjemme hos Eva ventet bare stillhet, ingen stemmer.

Hun husket gangen hun tok med seg en mann hjem. Møttes på jobb, han var IT-konsulent. Kino, kafé, da våget hun å invitere ham hjem. Mamma dekket på, ba Per komme. Han dukket opp, satte seg og brydde seg ikke om gjesten. Mamma spurte, «Hva heter du?» «Andreas», svarte han. Hele kvelden snakket hun bare med Per. Spurte om jobben, drømmene. Per leverte pizza, mamma roste: «Så driftig gutt».

Andreas satt taus, spiste salat. Eva forsøkte å snakke, men moren avbrøt og pratet med Per. Etter besøket sa hun: «Vi får se hvor lenge han varer.»

Utenfor sa Andreas; «Moren din hun liker meg ikke.»

Hun liker ingen andre enn Per.

Og deg?

Eva trakk på skuldrene. Han sluttet å spørre, ringte aldri mer. Hun sendte en avskjedsmelding: «Jeg skjønner. Lykke til.» Ingen svar.

Etter det inviterte hun aldri en kjæreste hjem.

Morgenen etter gikk hun til Hygge, hvor Marit sto bak disken og la ut ferskt brød.

Endelig! Jeg trodde du var syk.

Bare mye å gjøre.

Fortell nå, hvordan er det?

Eva trakk på skuldrene. Marit så på henne, skjønte.

Problemer hjemme igjen?

Uhm.

Er du virkelig skyldig henne noe? spurte Marit, lenende på disken.

Jeg vet ikke. Men dårlig samvittighet har jeg.

Det har hun påført deg. Slik at du alltid skulle være lydig.

Eva tidde. Marit fortsatte:

Min mor var lik. Alltid sa hun at jeg var henne alt skyldig fordi hun fødte meg. Men omvendt, hun skyldte meg ingenting.

Hun er jo min mor.

Og? Mor er ikke frikort. Å føde et barn er ikke en dåd. Å vise respekt, kjærlighet det er ekte. Har hun noen gang respektert deg?

Eva ristet på hodet.

Ikke sant? Da skylder du henne ingenting.

Marits ord traff hardt. Eva visste det. Men å erkjenne det var skummelt. Da raste bildet av familien, av pliktene. Og at mor alltid vet best.

Jeg vet ikke, Marit. Jeg er bare sliten.

Si nei. Start å leve for deg selv.

Jeg har allerede sagt nei.

Og hvordan føles det?

Hun er fornærmet. Per kaller meg egoist.

Selvfølgelig. Han har alltid levd på mammas skjørt og vil helst at du skal være til nytte.

Marit la armen om Eva.

Du er tøff, venn. For første gang gjør du det riktige.

Eva omfavnet henne tilbake. De sto i stillhet en stund. Så smilte Marit.

Nå får du komme deg i vei. Kom tilbake snart.

Eva gikk hjem, lagde te, spiste rest av eplekaken stående ved vinduet. Den smakte godt, men dermed var det sagt.

Utpå kvelden ringte Per på nytt, stemme nesten hyggelig.

Eva, la oss ikke krangle, ok? Vi er voksne folk. Jeg var kanskje litt krass, unnskyld.

Greit.

Mamma sier, om du ikke signer avstår du. Men vi kan ordne det som gave til Magnus bare signér, så er vi kvitt det. Du er jo glad i ham?

Per, jeg underskriver ikke.

Pause.

Hva mener du?

Jeg sier nei. Jeg går ikke med på å overføre leiligheten.

Du skjønner ikke at du frarøver barnet et hjem?

Han har et sted å bo, som før.

Men det er ikke hans!

Det er mammas og mitt.

Det er det samme! Vi er familie!

Familie er likeverd, Per. Du har alltid vært viktigst. Jeg er lei.

Du er lei? Og jeg da?! Jeg jobber!

Du bor hjemme hos mamma. Hun forsørger deg.

Dra til helvete! skrek han og la på.

Eva la ned telefonen, gikk ut på badet, skylte ansiktet i kaldt vann. Så seg i speilet, vått hår, åpen panne. Hun tørket seg, gikk inn på stua, falt sammen i sofaen, lukket øynene.

Om natta drømte hun at hun var fem år. Hele storfamilien samlet seg rundt Per. Han hoppet, smilte, mamma holdt rundt ham, pappa tok bilde. Eva stod i hjørnet, forsøkte å rope, men det kom ikke lyd ingen så henne.

Hun våknet svett. Satt lenge sammenkrøllet i mørket før hun reiste seg og lagde kaffe.

Telefonen ringte. Marit.

Hvordan har du det, Eva?

Greit.

Har du vurdert psykolog? Det hjalp meg.

Vet ikke. Jeg holder ut.

Å “holde ut” er ikke nok.

Eva tiet. Marit hadde rett. Hun gråt, men alene, lydløst.

Jeg tenker på det, Marit.

Bra. Og husk, jeg er her.

Eva gikk til jobb, dagene ble monotone. På lunsjen i parken mottok hun melding fra Lene, Pers kone: «Kan vi prates om Per og din mor?»

Hva gjelder det?

Om Per og din mor. Trenger råd.

Kom i kveld klokka sju.

Klokken sju åpnet Eva. Lene sto utenfor, tynn og blek.

Hei, sa hun forsiktig.

Kom inn.

De satte seg på stua, Eva serverte te.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Alt dette… Per vil at moren din skal skrive under på at alt går til Magnus. Hun nøler nå, sier du er imot. Per er rasende. Han roper til henne, sier han kan kaste henne ut.

Eva tidde. Lene fortsatte:

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Magnus hører alt, gråter om natta. Jeg er redd for hva Per gjør om alt går galt.

Hva er du redd for?

At Per kaster oss ut. Han sier jeg er til ingen nytte, bare til for ungen.

Eva rakte henne en serviett.

Hvorfor jobber du ikke?

Per nekter. Sier kone skal være hjemme. Mammaen hans jobbet jo aldri, sier han.

Hun jobbet helt til hun ble pensjonist, svarte Eva.

Lene ble stille.

Skal du signere?

Nei.

Hvorfor?

Fordi jeg har rett til det.

Lene nikket langsomt.

Jeg forstår. Jeg skulle kanskje gjort det samme, hvis jeg turte. Men jeg jeg er redd.

Du er ikke svak. Du er bare skremt, Lene. Det er noe annet.

Lene så spørrende på henne.

Per har gjort deg avhengig. Ikke du selv.

Men jeg er jo glad i ham.

Kjærlighet er ikke frykt.

Lene ble sittende. Så reiste hun seg.

Takk for at jeg fikk komme.

De skiltes stille.

Eva vasket koppene på kjøkkenet, tankene kvernet.

Om natta ringte telefonen. Moren sendte melding: «Kom, Per truer meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.»

Eva svarte: «Det må du og Per ordne dere imellom. Jeg blander meg ikke.»

Ny melding: «Du er hjerteløs. Jeg er moren din.»

Eva slo av mobilen, la den fra seg. Hjertet hamret, klumpen i halsen sto hard. Men tårene kom ikke hun pustet, dypere, roligere.

Morgenen etter var det tre meldinger til fra moren. Den siste: «Per sier jeg må flytte om jeg ikke skriver under. Hvor skal jeg gå?»

Eva svarte ikke. Dro på jobb, tastet inn tall med dirrende fingre.

Kvelden ringte Marit igjen.

Eva, hvordan er det?

Mamma sier Per kaster henne ut.

Og du?

Ingenting.

Riktig. Hun får ordne selv. Hun er voksen.

Jeg føler meg likevel slem.

Det er de som er egoistiske. De er vant til å bruke deg. Nå setter du grense.

Men hun er jo moren min.

Og du er like mye menneske.

Eva sa ingenting. Marit la til:

Du hadde rett. Hold ut.

Takk, Marit.

Eva lagde te, satt ved vinduet, så på regnet. Mobilen vibrerte igjen. Per. Hun så ikke på. Slettet meldingen hans: «Nå gråter mamma. Fornøyd?»

Det gikk en uke. Stillhet fra mor og bror. Eva gikk på jobb, kom hjem til tom leilighet, leste, så på serier. Men uroen la seg som et lag over alt hun gjorde.

Lørdag morgen ringte det på døra. Astrid sto der, gjennomvåt, uten paraply, med en pose under armen.

Kan jeg få komme inn? spurte hun lavt.

Eva svarte ikke. Slapp henne inn. Moren hengte opp jakken, hendene dirret. Hun gikk rett inn på stua, satte seg på stolen.

Jeg signerer ikke, sa hun.

Eva tidde. Moren fortsatte:

Per dyttet til meg i går, da jeg nektet å signere. Sa jeg var en udugelig kjerring. At han ikke bryr seg mer om meg. Han ville ha meg ut av huset.

Hun skalv. Eva satte seg overfor.

Så du kom hit, sa Eva rolig.

Ja. Kan jeg bo her litt, bare til jeg finner et rom?

Eva tenkte. Sinne, skam, lettelse alt krøp over henne.

Ja, men bare en stund.

Moren nikket.

Takk, Eva.

Eva gikk og kokte te. Rutinene intakt, men hodet tomt.
Hun satte koppen foran moren. Satt seg.

Unnskyld, visket Astrid.

For hva?

For alt. For at jeg var slik mot deg, for at jeg ikke så deg, for at jeg brukte deg.

Sagt lavt, knapt hørbart. Eva så på henne. For første gang, så hun bare en sliten, gammel kvinne.

Ikke nå, sa hun.

Jo, jeg må si det. Jeg var en dårlig mor. Jeg skjønner det nå.

Moren fortsatte:

Da Per dyttet til meg, forsto jeg. Han elsker meg ikke. Jeg var bare nyttig. Nå er jeg blitt ubrukelig.

Tårene rant. Eva gikk et øyeblikk til vinduet. Regnet hadde opphørt. Hun stirret ut.

Du gjorde ham ikke til et monster, sa Eva langsomt. Du la bare verden for ham. Han ble vant til å få.

Hva gjør jeg nå?

Du lever videre. Du kan bo her en stund, men jeg vil ikke være reserveløsning. Forstått?

Forstått.

Eva gikk til rommet sitt, la seg på sengen. Lydene fra kjøkkenet var lave, varsomme.

Om kvelden satt de hver for seg. Moren ved kjøkkenbordet, Eva i stua. Ingen ord, bare stillhet ikke fientlig, bare ensom.

Natt, og Eva hørte gråt. Hun gikk ut på kjøkkenet. Moren satt med ansiktet i hendene.

Eva ble stående i døra.

Unnskyld for at jeg vekket deg, sa moren.

Går bra.

Eva rakte henne et glass vann.

Jeg får ikke sove, sa moren.

Ikke jeg heller.

De tidde.

Kan du tilgi meg en dag?

Eva visste ikke. Tilgi betydde det å glemme? Eller bare slippe taket?

Jeg vet ikke nå, mamma.

Forstår.

Sov nå. Ny dag i morgen.

Moren forsvant til rommet. Eva ble sittende ved vinduet. Ute lyste bare noen få vinduer.

Hun husket da faren døde av hjerteinfarkt, hun var tretti. Astrid satt i sykehuskorridoren med Per, trøstet ham mens Eva sto alene med hendene stivt ned langs siden. Hun var alltid den stille, den som bar paraplyen over familien mens hun selv ble våt.

Dagen etterpå mintes hun mammas ord: «Du må være sterk for min skyld. Per sliter.»

Eva var alltid sterk. Men aldri elsket.

En tidlig morgen satt Astrid og Eva på kjøkkenet.

Hva skal du gjøre videre? spurte moren.

Jobbe, leve.

Og privatlivet?

Hvilket privatliv?

Familie, kjæreste?

Eva lo.

Mamma, jeg er førtitre.

Det er da ikke for sent?

Jo. Jeg er vant til å være alene.

Astrid ble stille.

Det er min skyld.

Ikke si sånt.

Hvis jeg ikke hadde nektet deg å dra til Bergen. Hvis jeg ikke hadde avskrekket guttene…

Det er for sent å tenke på.

Hvordan klarer du å være så rolig?

Jeg er lei av å være sint og såret. Jeg vil bare leve.

Astrid nikket, vasket koppene.

Jeg skal lete etter ledige rom i dag.

Ikke stress.

Hun så overrasket opp.

Kan jeg bo litt til?

Ja, men på mine premisser. Greit?

Greit.

Astrid gikk, Eva så ut av vinduet. Livet gikk videre, folk hastet av gårde, alt som før.

Dager gikk. Astrid slo innom aviser, ryddet, Eva lot henne holde på. De snakket lite, men delte huset uten bråk.

En kveld sa Astrid: Jeg har funnet et rom. Rimelig på St. Hanshaugen. Jeg flytter neste uke.

Fint.

Takk for at jeg fikk bo.

Bare hyggelig.

Hater du meg?

Eva tenkte. Hat det føltes ikke sånn. Mest tomhet.

Nei, mamma. Jeg gjør ikke det.

Hva føler du?

Ingenting. Bare tomhet.

Skjønner.

Natta. Plutselig ringeklokken. Per sto der. Full, skitten.

Hvor er mamma? knurret han.

Hun sover.

Vekk henne. Jeg skal snakke med henne.

Nei, Per. Gå hjem.

Ingen får bestemme over meg!

Han prøvde presse seg inn. Eva sperret døren.

Gå hjem. Ellers ringer jeg politiet.

Han humret.

På din egen bror?

Ut, Per.

Han slo ut med armen men angrep aldri. Astrid kom ut i nattkjole.

Per? Hva er det du gjør?

Kom hjem, mamma. Ikke sitt hos henne der.

Jeg blir her. Du respekterer meg ikke. Jeg vil ikke mer.

Du gjør ikke… Jeg er sønnen din!

Du elsker meg ikke. Jeg er bare til bry.

Han steg mot henne, Eva stilte seg imellom.

Ut.

Blikket hans var fullt av hat. Så snudde han og slo igjen døren.

Astrid skalv. Eva la armen rundt. Første gang på mange år. Astrid presset seg inntil henne, hikstet.

Unnskyld.

Du er bare et menneske.

Jeg har vært en dårlig mor.

Du gjorde feil, sånn er livet.

Astrid så på datteren sin, takknemlig.

Takk, Eva.

De gikk til rommene sine.

Neste morgen pakket Astrid.

Jeg flytter i dag.

Så raskt?

Jeg vil ikke belaste deg mer.

Ring meg da?

Ja, når det trengs.

De så på hverandre. I øynene hennes lå det noe nytt forståelse, kanskje respekt.

Du er sterk, mamma, sa Eva dempet.

Astrid smilte, trist.

Det er du også.

Hun gikk ut. Eva lukket døra. Nå var det bare stillhet igjen.

Rate article
Intigue Life
Jeg sa nei til familien min