Jeg så det
Hun var akkurat i ferd med å låse kassa på regnskapet da sjefen stakk hodet ut fra kontoret og spurte om hun kunne ta en ekstra runde med leverandørrapporten i morgen. Tonen var av det slags som høres ut som et spørsmål, men egentlig ikke er det og nei, man sier ikke nei til den.
Hun nikket, selv om lista i hodet straks fylte seg opp: hente sønnen på skolen, stikke innom apoteket for medisiner til moren, sjekke leksene når de kom hjem. Hun hadde for lengst innfunnet seg med denne livsstilen ikke diskutere, ikke tiltrekke seg oppmerksomhet, ikke gi folk grunn til noe. På jobben kalte de det å være pålitelig, hjemme sa de rolig.
Om kvelden tuslet hun fra bussholdeplassen, og klamret handleposen til hofta med det siste som finnes av norsk matsunnhet. Sønnen gikk ved siden av og var mer interessert i mobilen enn sentrumsgatene og spurte innimellom om fem minutter til. Hun svarte senere, for senere kommer alltid av seg selv.
Ved lyskrysset ved Kiwi stoppet hun på grønt. Bilene sto i to rekker, noen dyttet ut nervøse horn. Hun tok et skritt på gangfeltet akkurat idet en svart SUV skjøt fart fra høyre og presset seg forbi køen. Den så ut som den dro med seg luften rundt, forbi de som ventet og gjennom blinkende grønt.
Sammenstøtet hørtes ut som noen velter en tung bokhylle med kontrakt på. SUV-en krasjet rett i en hvit Toyota Corolla på vei ut i krysset. Corollan spant og bakenden slo ut mot gangfeltet. Folka på overgangsstedet spratt bakover, hun rakk bare å flå tak i sønnens jakkeerme og dra ham inntil seg.
En sekund alt fryst fast. Så skrek noen. Sjåføren i Corollan satt nedbøyd og løftet hodet sent. I SUV-en gikk airbagene, og bak den fete frontruta flimret ansiktet til en mann, allerede på vei ut av bilen.
Hun satte fra seg handleposen på asfalt, fisket frem telefonen og ringte 113. Stemmen i andre enden var så rolig at hun fikk lyst til å spørre om de visste at dette faktisk foregikk her og nå.
Trafikkulykke, krysset ved Kiwi, det er skadde, sa hun og prøvde å snakke tydelig. Bilen har snurret ut på overgangsfeltet, sjåføren i den hvite bilen Jeg vet ikke om hun er ved bevissthet.
Sønnen sto blek ved siden av og så på henne som om hun hadde blitt voksen på ekte akkurat nå.
Mens hun svarte på operatørens spørsmål, kom en ung fyr løpende til Corollan, åpnet døra, begynte å snakke til sjåføren. Mannen fra SUV-en var straks ute, ringte på mobilen og ga inntrykk av at det bare var hans flyavgang som var forsinket, og ikke at han nettopp hadde krasjet biler.
Ambulansen kom, så politiet. Betjenten spurte hvem som hadde sett selve sammenstøtet. Hun løftet hånda, for det ville vært rart å ikke gjøre det hun sto jo rett der.
Navn og kontaktinfo, sa inspektøren og dro frem blokka. Beskriv hva som skjedde.
Hun sa navnet sitt, gateadresse, mobilnummer. Ordene kom tørt og ryddig ut. Hun forklarte, hvordan SUV-en slengte ut fra høyre, Corollan kjørte lovlig, det var folk på overgangsfeltet. Inspektøren nikket og noterte.
Mannen fra SUV-en kom nærmere, tilsynelatende tilfeldig. Han kastet et blikk på henne, ikke truende, men på en måte som ga henne lyst til å trekke seg unna.
Sikker på det? spurte han stille, nesten spørrende. Det er kamera der, vet du. Alt synes.
Jeg sier bare det jeg så, svarte hun. Tonen kom ut for direkte, hun angret med en gang.
Han smilte skjevt og gikk tilbake til politiet. Sønnen dro henne i armen.
Mamma, kan vi gå hjem nå? ba han.
Inspektøren gav henne ID-kortet tilbake og sa at de kunne komme til å kalle henne inn igjen. Hun nikket og tok med seg sønnen gjennom borettslaget. Da hun kom hjem vasket hun lenge hendene, selv om de var rene. Sønnen satt stille, så spurte han:
Kommer den mannen i fengsel?
Jeg vet ikke, sa hun. Det er ikke opp til oss.
Om natten drømte hun om krasjet, hvordan SUV-en dro hele lufta gjennom krysset.
Dagen etter på jobben forsøkte hun å fokusere på tallene, men tankene stakk stadig tilbake til krysset. Etter lunsj ringte ukjent nummer.
God dag, du var vitne til ulykken i går, sa stemmen høflig, men uten å si hvem han var. Jeg snakker for de involverte. Ville bare forsikre oss om at du ikke blir unødig stressa.
Hvem er du? spurte hun.
Spiller ingen rolle. Saken er mer komplisert enn det ser ut. Du vet sikkert selv hvor mye vitner blir dratt i retten og advokatgreier. Trenger du alt det? Du har jo barn, jobb.
Stemmen var vennlig, som om han anbefalte et vaskemiddel. Det gjorde det verre.
Ingen presser meg, sa hun, merket at stemmen skalv.
Slik skal det være, sa han. Bare si at du ikke er sikker. Alt gikk veldig fort. Da blir det fred for alle.
Hun la på og så på mobilen et par sekunder. Så la hun den i skrivebordsskuffen, som om hun hadde begravd hele samtalen.
Senere hentet hun sønnen på skolen, besøkte moren i gamle OBOS-blokka på Majorstua. Moren åpnet døra i morgenkåpe og klaget straks over blodtrykk og at fastlegen hadde rota med timene igjen.
Mamma, spurte hun, mens hun fant frem tablettene, hvis du hadde sett en ulykke og noen ba deg ikke bry deg, hva hadde du gjort?
Moren så trøtt på henne.
Jeg hadde latt være, sa moren. I min alder trenger jeg ikke heltedåder. Du må også la det ligge. Du har sønn.
Hun sa det som en omsorgsfull oppskrift på ro, men hun ble opprørt det føltes som om moren ikke trodde hun tålte det.
Dagen etter ringte det igjen, nytt nummer.
Vi er bare urolige, sa den kjente stemmen. Du skjønner nok, folk gjør feil. Vitner dras gjennom systemet i årevis. Vil du det? Du burde skrive at du ikke så selve krasjet.
Jeg så, sa hun.
Er du sikker på at du vil havne midt i dette? stemmen var kjøligere. Sønnen din, hvilken skole går han på?
Hun kjente hvordan magen knyttet seg.
Hvordan vet du det? spurte hun.
Oslo er ikke så stort, sa han. Vi er ikke fiender. Vi vil bare ha ro for alle.
Hun la på og satt lenge på kjøkkenet og stirret på benken. Sønnen jobbet med leksene på rommet, skriblet med blyanten. Hun reiste seg og låste døra med kjetting, selv om det var meningsløst: Kjettingen stopper ikke telefoner.
Et par dager senere, ved inngangsdøra til blokka, ble hun stoppet av en mann i nøytral dunjakke. Han så ut som han ventet på akkurat henne.
Fra nummer tjuesju? spurte han.
Ja, svarte hun automatisk.
Jeg gjelder den trafikkulykken. Ikke stress, sa han og løftet hendene. Jeg kjenner noen av de involverte. Du vil vel ikke dras inn i retten og sånt tull? Si du ikke er sikker, så blir alt greit.
Jeg tar ikke penger, utbrøt hun. Hun visste ikke selv hvorfor.
Ingen snakker om penger, smilte mannen. Vi snakker om ro. Du har barn, damer skjønner sånt. Er nervøse tider nå. På skolen, på jobben det er best å unngå ekstra bry.
Han sa ekstra bry som om det var søppel.
Hun gikk forbi uten et ord. Kom inn, la fra seg veska, tok av seg jakken og gikk til sønnen.
Ikke gå fra skolen alene i morgen, sa hun, så rolig hun klarte. Jeg kommer og henter deg.
Hva har skjedd? spurte han.
Ingenting, svarte hun. Og kjente at det var en løgn, og at løgnen levde sitt eget liv nå.
Mandag fikk hun innkalling. Hun skulle til politiet for avhør og identifisering i saken. Papiret var offisielt, med stempel. Hun la det i mappa med papirer føltes som å legge en stein der.
På jobb ble hun forsinket ut fra kontoret på vei hjem.
Hør, sa sjefen, og lukket døra bak seg. Det var noen her og spurte om deg. Veldig høflige. Sa du var vitne, at du ikke skulle stresse. Jeg liker ikke når folk tar kontakt på mine ansatte. Vær forsiktig.
Hvem var det? spurte hun.
De sa ikke navn. Bare sånne sikre folk, sa sjefen. Jeg sier deg dette som person: Det er kanskje best å holde seg unna. Vi har rapporter, revisjon Hvis det blir telefonkaos, går det utover alle.
Hun gikk ut av kontoret med følelsen av at hun mistet retten til både å si noe og å gjemme seg bak regnearkene sine.
Hjemme fortalte hun alt til mannen. Han satt på kjøkkenet, spiste suppa og hørte på i stillhet. Etterpå satte han fra seg skjeen.
Vet du at dette kan ende ille? sa han.
Jeg vet, svarte hun.
Hvorfor da? spurte han, ikke sint, bare oppgitt. Vi har boliglån. Vi har din mor. Vi har sønn. Du vil bli dratt gjennom gjørma?
Jeg vil ikke, sa hun. Men jeg så hva som hendte.
Han så på henne som om hun var naiv.
Du så, og så glemmer du det, sa han. Du skylder ingen noe.
Hun orket ikke å ta diskusjonen. Det ville bare bety at hun hadde flere valg, og det var mer slitsomt enn trusselen.
På dagen for avhøret sto hun opp tidlig, laget matpakke til sønnen, sjekket at mobilen var ladet. Putta ID, innkalling og en notisbok i veska. Før hun dro, sendte hun melding til bestevenninnen: hvor hun skulle og når hun regnet med å være hjemme. Venninna svarte: Fint. Oppdater meg når du er ferdig.
På politistasjonen luktet det vått teppe og papirbunker. Hun tok av seg jakka, hang den på knaggen og gikk til skranken. Hun ble sendt videre til etterforskerens kontor.
Han var ung, overraskende sliten i ansiktet, tilbød henne stol og slo på opptakeren.
Vet du at det er straffbart å lyve i avhør? spurte han.
Jeg vet, sa hun.
Han spurte rolig, uten trykk. Hvor hun sto, hvilket lys det var, hvilken retning SUV-en kom fra, så hun farten? Hun svarte nøkternt, uten å pynte. Etter hvert så han opp.
Har noen tatt kontakt med deg? spurte han.
Hun nølte. Å svare var en innrømmelse av at hun var en brikke nå. Å la være ville være å ignorere alt.
Ja, sa hun. De har ringt. Og én kom bort ved blokka. Sa jeg skulle være usikker.
Etterforskeren nikket, som om han hadde regnet med dette.
Har du lagret numrene?
Hun fant frem mobilen, viste ham anropsloggen. Han skrev ned, ba henne ta skjermbilder og sende til politiets e-post. Hun gjorde det, med stive fingre.
Etterpå ventet hun på gangen for identifisering. Hun holdt veska på fanget, så døra gikk opp. Mannen fra SUV-en kom ut sammen med advokat, hvisket noe. Da han gikk forbi så han rolig på henne, som om alt var ren rutine.
Advokaten stoppet:
Du er vitne? smilte han.
Ja, svarte hun.
Jeg anbefaler å være forsiktig med formuleringene. I stress blir folk ofte forvirret. Du vil vel ikke være ansvarlig for feiltolkninger?
Jeg vil si sannheten, sa hun.
Advokaten hevet et øyenbryn.
Sannheten er subjektiv, sa han og gikk videre.
Hun ble kalt inn, fikk se fotografier, pekte ut sjåføren, signerte protokollen. Ble roligere av signaturen den satt der, kunne ikke viskes bort med et telefonopprør.
Da hun gikk ut var det allerede mørkt. Hun småjogget til bussholdeplassen, og satte seg foran hos sjåføren, slik folk gjør når de trenger beskyttelse.
Hjemme møtte mannen henne i stillhet. Sønnen tittet ut.
Hvordan gikk det? spurte han.
Jeg sa det som skjedde, svarte hun.
Mannen pustet tungt.
Du skjønner de slipper ikke taket nå? sa han.
Jeg vet, svarte hun.
Natten ble uten søvn. Hun hørte dører i oppgangen, trinn på trappa. Alt virket som faresignaler. Morgenen etter fulgte hun sønnen til skolen, selv om det ikke passet med pendlingen. Hun ba kontaktlærer om at sønnen aldri skulle gå med fremmede, selv om noen sier fra mor. Læreren nikket, uten spørsmål.
På jobb ble arbeidsoppgavene plutselig færre, blikkene mer unnvikende. Ingen sa noe, men et tomrom oppsto rundt henne som om hun var smittebærer.
Telefonene stoppet en uke, så kom en sms fra ukjent: Tenk på familien. Hun viste den til etterforsker, slik han ba om. Svaret var kort: Registrert. Si fra hvis det kommer mer.
Hun følte seg ikke trygg, men visste at ordene hennes ikke ble borte nå.
En kveld kom naboen fra første etasje løpende mot henne ved heisen.
Har hørt du ble dratt inn i no greier, sa hun lavmælt. Si fra om det er noe, mannen min er ofte hjemme. Og vi har tenkt lenge på kamera ved inngangen kan vi spleise på det?
Det ble sagt så jordnært, som om det gjaldt å bytte postkassen og det gjorde henne varmt om hjertet.
En måned senere ble hun kalt inn igjen. Etterforsker sa saken skulle til retten, flere runder ventet, hun kunne bli innkalt. Han lovet ikke straff til den skyldige, snakket om skjemaer, prosedyrer, sakkyndige.
Har noen truet deg siden sist? spurte han.
Nei, sa hun. Men jeg venter det alltid.
Det er normalt, svarte han. Prøv å leve som før, og si fra hvis noe skjer.
Hun gikk ut og la merke til at ordet normalt føltes fremmed. Livet hennes var ikke normalt. Hun ble mer forsiktig: byttet rute hjem, lot aldri sønnen leke alene ute, la på innspilling på telefonen, ble enig med venninna om at hun alltid skulle skrive når hun var hjemme. Hun følte seg ikke sterk; hun følte seg bare som en som ikke slipper taket.
I retten, da hun kom inn igjen, så hun SUV-mannen, oppreist og rolig, med blokka ute. Han så aldri på henne det føltes så formelt at hun selv ble usynlig.
De spurte om hun var sikker på vitnemålet sitt. Frykten boblet opp: bilder av sønnen ved skoleporten, sjefen med knusktørt ansikt, moren med råd om å holde seg unna. Hun sa:
Ja. Jeg er sikker.
Etterpå gikk hun ut og stoppet på trappa. Hendene var kalde i vinterluft, selv med votter. Venninna sendte Hvordan går det? Hun svarte: Lever. På vei hjem.
Hun handlet brød og epler, for hjemme må man alltid ha middag, uansett hva man har vært vitne til. Det var merkelig trøstende verden stoppet ikke, den krevde bare vanlige handlinger.
Sønnen møtte henne i gangen.
Kommer du på foreldremøtet i dag? spurte han.
Hun så på ham og skjønte at svaret på det spørsmålet var grunnen til at hun holdt ut.
Ja. Men først middag.
Senere, da hun låste døren med to låser og sjekket kjettingen, gjorde hun det rolig, som en rutine. Pris for ro, tenkte hun, det har jeg lært meg på nytt. Ingen stor seier, ingen takk, ingen helteglorie. Men hun satt igjen med det tunge, enkle: Hun bøyde seg ikke unna det hun så og trengte ikke å late som hun ikke hadde vært der.




