Jeg mistet lysten til å hjelpe svigermoren min da jeg fant ut hva hun hadde gjort. Samtidig klarer jeg ikke å forlate henne heller.
Jeg har to barn. Barna mine har forskjellige fedre. Førstefødte er en datter. Ingrid er nå 16 år gammel. Faren til Ingrid betaler barnebidrag og har jevnlig kontakt med henne. Selv om min første ektemann er gift igjen og har to barn til med sin nye kone, glemmer han ikke datteren vår.
Sønnen min, derimot, har ikke hatt samme flaks i livet. For to år siden ble min andre ektemann syk, og etter bare tre dager på sykehuset døde han. Det har gått en stund, men jeg klarer fortsatt ikke tro at han virkelig er borte. Av og til tenker jeg at døra bare skal gå opp og at han kommer inn igjen smiler til meg og sier “ha en fin dag, kjære.” Da blir det gjerne en dag med mye grining, altså.
I mellomtiden har jeg hatt mye kontakt med svigermor, Karin. For henne var det minst like vanskelig som for meg sønnen min var jo hennes eneste barn. Vi har holdt sammen og støttet hverandre gjennom denne elendige tiden. Hun har ringt, jeg har tatt turen, og vi har snakket om ham i det vide og det brede.
En stund vurderte vi til og med å flytte sammen men så fikk svigermor kalde føtter og droppet det. Slik surret årene forbi: sju stykker av dem, faktisk. Og forholdet mellom meg og svigermor? Ja, nesten bedre enn mellom gamle barndomsvenner.
Men jeg husker noe da jeg ventet sønnen min. Svigermor, Karin, kom med: «Er du sikker på at barnet er sønnen min sitt? Kanskje han burde ta en farskapstest.» Hun hadde visst sett noe på TV om en mann som fant ut altfor sent at han hadde oppdratt andres unge. Jeg svarte bare at det var noe stort tull.
Hvis en mann tviler på om barnet er hans eget, da sier det sitt og da blir det ikke mye til pappa heller, sa jeg.
Karin forsikret at hun alltid hadde trodd det var hennes sønns barn. Jeg gikk bare og ventet på at hun kom til å mase om den testen da jeg fikk barnet, men etterpå sa hun ikke et ord.
I sommer ble svigermor alvorlig syk. Helsen hennes ble merkbart dårligere, og jeg fant ut at det kanskje var på tide å få henne nærmere oss. Jeg kontaktet et eiendomsbyrå og dro i gang med å finne leilighet til henne.
Men svigermor endte på sykehuset, og jeg trengte dødsattesten til mannen hennes for å ordne papirene hos megleren. Siden hun ikke var i stand til det selv, dro jeg på leting i leiligheten hennes. Jeg bladde meg fram og tilbake i en stor bunke med papirer, og der dukket det plutselig opp et dokument jeg ikke ante eksisterte. Det var en farskapstest. Da sønnen min bare var to måneder gammel, hadde tydeligvis svigermor ordnet en test for å bekrefte at han virkelig var barnebarnet hennes.
Jeg så rødt! Hun hadde altså aldri stolt på meg? Jeg klarte ikke holde det inne, og sa alt til Karin hun ba meg om unnskyldning og sa det var det dummeste hun hadde gjort. Likevel klarer jeg ikke å slappe av, det føles som om hun har sviktet meg og det i stillhet.
Nå kjennes det ut som jeg ikke orker mer å hjelpe svigermor. Samtidig forstår jeg jo at hun ikke har noen andre å lene seg på.
Jeg vil jo ikke frata sønnen min bestemoren hans, så jeg kommer nok til å hjelpe Karin videre. Men det tette vennskapet og den gamle tilliten mellom oss ja, den er det nok bare å vinke farvel til Jeg ser på Karin der hun sitter ved bordet sitt på sykehjemmet, hendene dirrende over koppen med svak kaffe. Hun ser gammel ut, tynnere enn jeg husker. Men i blikket hennes er det fortsatt noe som ligner på min egen sorg bare dypere, eldre.
«Det var feil av meg,» sier hun igjen, lavt, som om hun fortsatt håper unnskyldningen kan gjøre alt ugjort.
Jeg nikker, kjenner tårene prikker bak øyelokkene. Jeg vil rope til henne, spørre hvordan hun kunne men jeg vet allerede svaret. Frykten hennes. Sorgen. Ensomheten. Vi har begge mistet den samme mannen, bare på helt ulike måter.
«Jeg vet du bare ville være sikker,» sier jeg, med stemmen mer ru enn før. «Men vi har bare hverandre nå. Og jeg… jeg trenger å tro at vi kan legge det bak oss.»
Karin smiler svakt, og løfter hånden så vidt mot meg. Jeg lar henne ta hånden min. Fingrene hennes er kjølige, huden tynn men grepet overraskende fast.
Kanskje tillit kan repareres, ikke helt, men nok til at vi kan fortsette. Nok til at sønnen min kan ha bestemoren sin. Nok til at vi kan snakke om han som er borte, og gråte litt sammen akkurat lenge nok til at smilet kan snike seg fram innimellom minnene.
Og neste gang jeg låser meg inn hos Karin, setter jeg meg ikke bare på stolen i enden av rommet. Jeg lager kaffe til oss begge, og finner to kopper. For litt varme, tross alt. For vår egen skyld og for han vi begge savner.




