Jeg mistet faren min mens han fortsatt levde. Det føles som den tyngste bekjennelsen jeg kan gi. Han forsvant ikke i en ulykke, sykdom tok ham ikke. Det var jeg som sakte visket ham ut av livet mitt, fordi jeg hadde overbevist meg selv om at jeg ikke trengte ham lenger.
Byen jeg vokste opp i, kunne like gjerne vært et sted ute på Østlandet, et sted i nærheten av Hamar. Faren min var lastebilsjåfør med ru, sprukne hender og et blikk som minnet om lange vinterkvelder. Han snakket sjelden mye. Han viste kjærlighet gjennom handling snekret på huset, gravde i jorda, stod opp grytidlig hver morgen, alltid uten klaging. Da jeg var barn, virket det helt vanlig. Som tenåring begynte det å trykke i meg, som stein i lomma.
Jeg skammet meg over ham. Over den gamle varebilen hans, den slitte allværsjakka, de få ordene, ingenting fancy. Jeg ville ha mer. Jeg drømte om Oslo, dress, kontor, folk som hilste med respekt. Da jeg flyttet til Oslo for å studere, lovte jeg meg selv at jeg aldri skulle vende tilbake til det gamle livet.
Faren min støttet meg så godt han kunne. Sendte meg penger, penger jeg visste var blitt tjent inn på søvnløse netter langs norske veier. Jeg tok imot, men ringte sjelden. Alltid opptatt. Eksamen, deltidsjobb, nye venner. Samtalene våre ble korte, kalde. Jeg visste han ville høre mer, men jeg hadde aldri tid. Tenkte at han ikke hadde noe nytt å dele.
Da jeg var ferdig med studiene, fikk jeg ny jobb i et stort selskap. God lønn. Jeg kjøpte en brukt Volkswagen på avbetaling. Dro hjem til Hamar kun i ferier. Selv da satt jeg og så på klokka. Jeg irriterte meg over gamle vaner, at han stilte så enkle spørsmål, over råd jeg syntes lød gammeldagse.
En kveld, like før påske, ringte moren min, urolig. Faren min hadde fått slag. Beina ble til gele. Jeg kjørte til sjukehuset mens verden rundt meg gled ut og bort som tåke.
Sterke mannen fra barndommen lå nå hjelpeløs i en sjukhusseng. Venstresiden var stille. Øynene hans møtte mine, men var fylt av noe nytt redsel, og en så bunnløs sorg.
Jeg begynte å komme hjem ofte, i begynnelsen bare av plikt. Jeg hjalp mor, fulgte ham til rehabilitering, fikset papirer. Jobben min led. Sjefen hintet om at tiden var inne for å velge hva jeg ville satse på. For første gang spurte jeg meg selv hva som virkelig betyr noe.
En vår ettermiddag satt vi ute i hagen. Det luktet av vått løv og nyslått plen. Faren min forsøkte å løfte armen. Langsomt, med vilje. I øynene hans blinket tårer, ikke fra smerte, men maktesløshet. Da, som under et iskaldt regnskyll, innså jeg sannheten: Alle årene jeg hadde vært flau over ham, hadde han gått rundt og vært stolt av meg. Han hadde fortalt naboene om alt jeg fikk til. Han hadde spart på alle bildene av meg.
Mens jeg hadde gitt ham så lite til gjengjeld. Verken tid, oppmerksomhet eller takknemlighet.
Jeg satt ved siden av ham, skyldfølelsen skylt over meg som et høsttungt hav. Jeg hadde lett etter bekreftelse der ute, jaget suksess for å vise verden hvem jeg var, men glemt han som la grunnmuren. Uten hans slit ville det ikke vært noe universitet, ingen jobb, ingen bil.
Med tiden ble faren min litt bedre. Han gikk etter hvert med stokk. Praten var seigere, men hjernen skjerpet. Men jeg forandret meg enda mer. Jeg ble værende lenger i Hamar. Hjalp til i hagen. Lyttet til historier fra veien de jeg før syntes var kjedelige. Det var ofte mer klokskap i dem enn i alle lederseminarene jeg hadde vært på.
Jeg forsto at ekte styrke ikke handler om lønnsslipp eller titel. Det handler om hvem du står ved når de trenger deg. Ikke ta dem for gitt. Ikke vent med kjærligheten.
I dag kan ikke faren min jobbe lenger. Jeg har tatt ansvaret for huset. Ikke fordi jeg må, men av takknemlighet. Noen ganger tenker jeg på hvor lett jeg kunne mistet ham, uten å ha vist, med handling, at jeg setter pris på ham.
Jeg mistet faren min en stund, fordi jeg var blendet av alt jeg ville oppnå. Men livet ga meg en ny sjanse. Lærte meg at foreldre ikke er evige, og at tiden med dem er verdt mer enn alt i hele lønnsposen.
Om jeg har lært noe for alvor, så er det at suksess betyr ingenting hvis du ikke har noen å dele den med. Det største sviket er ikke mot verden, men mot dem som elsket deg uten betingelser, mens du jaget andres anerkjennelse ute i blinde.



