Jeg tenker vi er jo moderne mennesker. Jeg foreslår at vi flytter sammen, men med en betingelse: utgiftene deles 50/50, og husarbeidet det er ditt ansvar, for du er jo kvinne… Det ble helt stille. Jeg var målløs.
Vi hadde vært sammen et halvt år. Det er den tiden hvor små feil hos partneren føles sjarmerende, og fremtiden virker bare lys og optimistisk. Anders virket nesten perfekt: smart, stabil, belest, alltid pent kledd. Helgene tilbrakte vi på hyggelige kaffebarer i Oslo, gikk turer i Frognerparken, diskuterte filmer, og det føltes som vi tenkte likt om det meste.
Snart merket jeg likevel at vi så på livet ganske forskjellig. Jeg så for meg et forhold der begge bidrar likt, mens han tydeligvis var ute etter et komfortabelt liv, uten særlig mye innsats.
Samtalen om å flytte sammen kom under en helt vanlig middag hjemme hos meg. Han helte opp te og sa plutselig: Du, vi er jo lei av å pendle til hverandre. To leiligheter gir jo ingen mening. Skal vi finne en fin tomannsbolig nær sentrum?
Jeg smilte, hadde hintet om dette lenge. Men replikkene hans etterpå fikk meg til å legge fra meg koppen og se ordentlig på ham mannen jeg trodde jeg kjente.
La oss være tydelige fra starten, fortsatte han, nesten som om vi snakket om en arbeidskontrakt, ikke et liv sammen. Vi er jo moderne. Jeg mener at økonomien skal være delt, og alle felles utgifter går 50/50. Husleie, strøm, mat alt deles rettferdig.
Jeg nikket. Fair nok, likestilling er likestilling.
Og hvordan tenker du husarbeid skal fordeles? spurte jeg, og ventet egentlig samme svar: 50/50.
Anders ble litt brydd, men sa så med et vinnende smil: Der har naturen tatt valg for oss. Du er kvinne, du har omsorg i blodet, så matlaging, vasking, klesvask det tar du ansvar for. Jeg hjelper til når jeg føler for det: tar ut søpla eller fikser en hylle om den faller ned. Men hovedjobben er din. Du vil jo skape et hjem, ikke sant?
Det ble helt stille. Jeg så på ham og prøvde å forstå hans tankemønster.
Hvorfor betale for rengjøringshjelp når man har en “kjæreste”?
Jeg valgte å svare hans logikk med min egen:
Anders, jeg har hørt deg, sa jeg rolig. Du ønsker en delt økonomi, det er fint. Du vil ha god mat, rene skjorter, et pent hjem. Men jeg jobber fullt, akkurat som deg. Jeg har verken energi eller lyst til å bruke kveldene på husarbeid.
Han fulgte med, men begynte å stramme seg.
Så jeg har et motforslag, sa jeg. Hvis vi deler utgiftene likt, la oss gjøre det ordentlig. Vi ansetter en rengjøringshjelp to ganger i uken: vask, stryking, matlaging for noen dager. Regningen deler vi også på midten. Da blir det rent og hyggelig, og ingen blir overarbeidet. Jeg kan ordne stemning med stearinlys og gardiner selv.
Ansiktet hans endret seg: først overraskelse, så irritasjon, til slutt avstand. Jeg så hvordan han regnet i hodet, og summen passet ham ikke.
Hvorfor ha fremmede i hjemmet? sa han surt. Det er jo bortkastede penger. Du er kvinne, det er vel ikke så mye å be om å lage middag til kjæresten? Det handler om omsorg, ikke om arbeid.
Med én gang vi snakket om den virkelige prisen på kvinnens innsats, ble det til “kjærlighet” og “oppdragelse”. Å lage middag er omsorg. Å dele på matutgiftene er business.
Anders, sa jeg mildt, hvis jeg lager middag etter åtte timer på jobb, mens du spiller FIFA eller ser på Netflix, er det ikke omsorg, det er utnyttelse. Vi har valgt delt budsjett, da må vi dele alt på midten. Enten samarbeider vi om oppgavene, eller så ansetter vi noen som gjør det. Jeg godtar ikke å jobbe dobbelt så mye, men betale like mye som deg.
Han svarte ikke. Middagen gikk i en anspent stillhet, og til slutt sa han at han måtte tenke på det.
Neste dag fikk jeg ikke den vanlige «God morgen»-meldingen. Om kvelden sendte han bare kort at han jobbet overtid. Etter tre dager forsvant han helt. Svarte ikke på meldinger eller telefon.
Etter en uke fikk jeg høre fra felles venner: «Han slo opp fordi du er grådig og ikke huslig.» At jeg visst bare bryr meg om penger, og ikke er klar for familieliv.
Sårheten kom først, etter seks måneder med drømmer og planer. Men etter hvert ble det lettelse.
Hans forsvinning ble det klareste svaret på alt. Han trengte ikke meg. Han trengte bare et behagelig hjem uten innsats.
Anders forsvant heldigvis. Jeg har nå rengjøringshjelp for min egen del. Kommer hjem til en ren leilighet, lager te og kjenner: Det er en lykke å ikke bruke tid på noen som ikke setter pris på deg.
Moralen? Jeg lærte at likestilling ikke bare handler om penger, men om å være villig til å dele både ansvar, omsorg og innsats. Og noen ganger er det best å stå for seg selv det er også kjærlighet til seg selv.



