Jeg jobbet som kokk på et lite, hyggelig kafé i sentrum av Bergen. En kveld, da jeg skulle til å slukke lyset og gjøre meg klar for å gå hjem etter en lang vakt, la jeg merke til en mann utenfor vinduet.
Han satt sammenkrøpet på fortauskanten rett ved veien, og ristet av kulde under den grå novemberhimmelen. Rundt bena hans, med snuten hvilende mot låret hans, lå en stor elghund. Begge så like slitne og sultne ut. Ensomheten skinte fra dem som et åpent sår.
Hjertet mitt snørte seg. På kjøkkenet sto det fortsatt en gryte varm lapskaus, akkurat nok til én. Det var for galt å kaste det. Jeg varmet opp suppen, fant noen falukorv-skiver og brød til hunden, pakket alt i beholdere og tok mot til meg. Pulsen slo raskere da jeg gikk ut i mørket mot dem.
Unnskyld vil dere ha litt mat? spurte jeg forsiktig, og rakte frem suppen.
Han så forundret opp på meg, med en tretthet og takknemlighet i blikket som fikk meg til å måtte holde tårene tilbake.
Tusen takk, mumlet han, stemmen så svak at det nesten bare var pust. Det er altfor lenge siden jeg har spist. Hunden hans viftet forsiktig på halen og så på meg med mørke, tillitsfulle øyne. Han spiste sakte, andektig, som om et eneste feiltrinn kunne få maten til å forsvinne. Jeg stod der i stillhet, så på dem, og kjente en varme vokse i brystet.
På bussen hjem den kvelden følte jeg en uventet ro. Noen ganger kan en enkel handling gjøre hele dagen meningsfull.
Men neste morgen hamret det hardt på døren.
Jeg hadde hjulpet en hjemløs mann, gitt ham varm mat, og allerede dagen etter stod politiet på trappen min: Du har forgiftet en mann, vi må dessverre arrestere deg.
Da jeg åpnet, sto to politibetjenter der. De så alvorlige ut, og viste legitimasjon.
Du er siktet for forgiftning og for å ha skadet en mann. Du må bli med oss til stasjonen, sa den ene, uten å nøle.
Lufta forsvant ut av meg.
Hva? Hvem? Jeg jeg ga ham bare suppe, stotret jeg, i ren sjokk.
De ville ikke høre. Overvåkningskameraene fra kaféen hadde fanget da jeg ga mat til mannen, og det var, ifølge dem, det eneste han hadde spist det døgnet. Ikke lenge etter hadde han blitt alvorlig syk.
Senere fikk jeg vite det fryktelige: Mannen ble kjørt til Haukeland sykehus med alvorlig forgiftning samme natt. Han var bevisstløs, i kritisk tilstand.
Jeg endte opp på glattcellen. Flere dager satt jeg der og skalv av frykt, prøvde å tenke etter om jeg kunne ha gjort noe feil. Hadde suppen blitt dårlig? Hadde jeg glemt noe? Men jeg var sikker: maten hadde vært helt trygg.
Først etter flere dager avslørte etterforskerne sannheten, og den var langt verre enn jeg kunne forestille meg.
Det kom fram at en veldedig organisasjon hadde delt ut mat til de hjemløse i nabolaget den samme nattennesten identiske beholdere som mine. Noen hadde med overlegg forgiftet store mengder mat.
Plutselig ble det klart: titalls hjemløse var blitt forgiftet i hele bydelen. Sykehusene tok imot flere med like symptomer.
Noen der ute hadde planlagt å rense byen. Forgiftet alle hjemløse som bare søkte varme og et måltid. Ville bli kvitt dem stille, nådeløst.
Mannen utenfor min kafé hadde heldigvis fått i seg min mat først. Men etterpå spiste han litt fra de andre og ble syk, som alle de andre.
Etterforskningen korrigerte feilen, jeg ble sluppet fri. Politiet ba meg om unnskyldning. Men jeg fant aldri følelsen av trygghet igjen.
For et sted der ute gikk det fortsatt en person, uten anger, som planla å drepe de svakeste blant oss. Og ingen visste hvem det var.




