Jeg skylder ham fortsatt penger for det her!
Man kan si at jeg er en erfaren oppussingsmann. Jeg har holdt på med dette i mange år nå, og har etter hvert gjort det til en lønnsom bedrift. Av og til kommer familie og spør om hjelp med små og store reparasjoner. Og en dag ringer telefonen det er fetteren min, Henrik. Han sier rett ut: Marius, jeg trenger deg til å fikse litt hjemme hos oss.
Noen dager senere drar jeg bort til ham for å hjelpe, for jeg sier nesten aldri nei til familien min hvis jeg har mulighet. Da viser det seg at materialene til oppussingen allerede er kjøpt inn og levert, så jeg kastet meg bare rett ut i arbeidet idet jeg kom. Jeg kjenner faktisk stor tilfredsstillelse når jeg får drive med slikt det er noe jeg virkelig trives med.
Det føles bare ikke riktig å ta betalt av familien min. Henrik tilbød seg å betale, men jeg takket nei. Leiligheten forandret seg veldig etter oppussingen, det kan jeg love! Vi brukte omtrent to uker sammen på dette prosjektet, og til slutt sto bare noen småting igjen og en diger haug med gammelt restemateriale i gangen, som skulle kastes på fyllinga. Da får Henrik plutselig en idé.
Kanskje du trenger noe av det her selv? sa han. Sett det i boden din så lenge, kanskje får du bruk for det selv, eller til noen kunder etter hvert. Da slipper du å kjøpe nytt senere. Synes det var en god idé, så jeg tok med meg det som var igjen: fliser, laminat, plater, maling og noen spikerpakker. Jeg har god plass til lagring, og småting kan jo komme til nytte.
Jeg bestemte meg for å ta en prat med Henrik, og tok opp samtalen bare for å ha det. Det han sa overrasket meg faktisk litt:
Det er jo en hobby for meg. Jeg takket Henrik for alt, og vi ble helt enige. Til slutt ble vi ferdige sent på ettermiddagen. Jeg kjørte bort avfallet, noen ting på fyllinga og resten til boden min. Etterpå satt vi litt i den nyoppussede leiligheten, feiret gjennomføringen sammen, før jeg dro hjem.
Neste dag gikk som vanlig, men så får jeg en telefon fra Henrik rundt to tiden. Hei, du, jeg tenkte på det der byggematerialet. Du skylder meg vel egentlig for det! Det var jo bra gulv, flott laminat, de flisene også kunne sikkert solgt dem. Kan du vippse over pengene?
Overrasket er bare fornavnet. Han hadde lovet å ringe opp igjen senere, men jeg hørte aldri mer fra ham. Jeg må ærlig innrømme at jeg ble helt satt ut.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Hvordan tar man det opp? Jeg har tross alt hjulpet ham gratis med alt, mens det han ga meg var materiale han egentlig skulle hive ingen ville kjøpt det uansett. Det var han selv som tilbød å gi det til meg, før han snudde og ville ha betalt. Kanskje jeg burde fakturere ham for hele oppussingen?




