Jeg heter Liv, jeg er 68 år gammel, og i mange år trodde jeg at jeg hadde gjort mitt aller beste for…

Jeg heter Åse, jeg er 68 år gammel, og gjennom et langt liv trodde jeg at jeg hadde gjort mitt aller beste for barna mine, med de ressursene jeg hadde tilgjengelig. I dag ser ikke de det på samme måte.

Jeg var alenemor, selv om det aldri var mitt eget valg. Mannen min forlot meg en helt vanlig dag og kom aldri tilbake. Det var ingen avskjed, ingen forklaring. Han bare forsvant og lot meg stå igjen alene med våre barn. Senere, gjennom bygdesladderet, fikk jeg vite at han hadde reist sin vei med en annen kvinne. Jeg fikk det aldri bekreftet fra ham selv, for han kom aldri tilbakeikke én eneste gang for å se barna sine i øynene. Han forsvant sporløst fra våre liv.

Den gang var barna mine bare 6 og 4 år gamle. Små, hjelpeløse, og jeg var helt alene. Jeg hadde ingen familie som kunne støtte meg. Jeg kom selv fra et fattig og innesluttet sted en slik bygd man forlater i håp om å finne en fremtid, og likevel oppdager man til slutt at man står uten sikkerhetsnett, uten støtte, uten noen å ringe til når alt faller sammen.

Barna mine klandrer meg ikke for at de til tider manglet mat eller tak over hodet. De hadde alltid det mest nødvendige, eller jeg gjorde i hvert fall alt jeg kunne for det. Det er følelsene de klandrer meg for alt det jeg ikke klarte å gi dem. Jeg var en streng mor. Ikke fordi jeg var ond, men fordi jeg var redd. Jeg vokste opp med tanken om at kjærlighet vises gjennom oppofrelser, ikke ord, gjennom disiplin, ikke klemmer.

For å forsørge oss jobbet jeg på et syverksted i Oslo. Jeg valgte nettopp den jobben fordi det gjorde det mulig for meg å være hjemme om ettermiddagen følge med dem, se til at de hadde spist og var trygge. Når kvelden kom, gikk jeg ut for å selge hjemmelaget mat til naboene. Trøtt i kroppen, med trette øyne, men presset videre av nødvendighet.

Slik, ved å jobbe doble skift, holdt jeg oss flytende. Jeg jobbet altfor mye. Jeg var fysisk til stede, men følelsesmessig langt borte. Det hendte jeg kom hjem irritert, uten tålmodighet til å lytte. Når de gråt, ba jeg dem være sterke. Når de ville ha oppmerksomhet, svarte jeg med påbud. Når de feilet, påpekte jeg feilene deres heller enn å trøste. Jeg var ikke en kjærlig mor. Jeg var ansvarlig, men kjølig.

Så kom det en tid da alt raste sammen. Vi leide et bittelite rom i et gammelt hus, bare akkurat stort nok til å sove i. Uten far, med én inntekt, strakk ikke pengene til. Noen ganger måtte jeg velge skulle jeg betale husleia, eller kjøpe mat? Jeg valgte alltid å gi barna mine mat. Jeg ble etter med leien én måned, så en til til vi en dag ble kastet ut. Jeg husker fortsatt denne dagen som om det var i går. Jeg hadde ingen steder å gå.

Med to små barn og noen vesker fikk vi sove på gulvet i stua hos en nabo, takknemlige bare for å slippe å ligge ute. Barna skjønte lite; de var for små til det. Men jeg skjønte alt skammen, frykten, ydmykelsen, den dype utmattelsen. Naboene, som visste hvor ille det sto til, samlet sammen noen kroner og hjalp oss inn i et enda mindre rom i en gammel bygård med felles bakgård. Det var trangt, men vi var trygge.

Barna mine husker rop, der hvor jeg husker utmattelse. De husker avstand, der jeg husker hvordan jeg kjempet for å ikke bryte sammen. De husker frykt, der jeg bare husker min kamp for å holde oss oppe.

Likevel vokste de opp. De gikk på skole, de ble ferdige. Nå er de voksne, utdannede mennesker, med egne familier og sin egen framtid. Som voksne ser de nå på meg med andre øyne. De spør meg hvorfor jeg aldri spurte hvordan de hadde det. Hvorfor jeg ikke beskyttet dem når noen såret dem. Hvorfor det virket som om alt annet alltid var vikigere enn dem.

“Du tok vare på oss, mamma, men du holdt aldri rundt oss,” sa en av dem til meg en gang. Den setningen knuste meg. For det handlet ikke om mangel på kjærlighet, men mangel på evne. Ingen hadde lært meg å elske varsomt. Jeg ble selv oppdratt til å overleve, ikke til å vise følelser.

Med årene har de fjernet seg fra meg. De kommer sjelden. De har sine egne barn, sine egne liv. De sier de er opptatt, og jeg vet det er sant, men jeg vet også at det ikke er hele sannheten. En dag, uten å vite hvor mye det sved, sa begge to: at konene deres er så annerledes enn meg. De er mer tålmodige, kjærligere, mer tilstede med barna sine. De sa det ikke i sinne. Det var bare en konstatering. Men for meg lød det som en stille dom.

Det var som om de indirekte sa at de har valgt for sine barn det de selv savnet hos meg. Jeg forsto plutselig at de ikke bare ser på meg som mor fra fortiden, men også sammenligner meg med dagens mødre som vandrer ved deres side.

Kanskje er det sant at livet gjorde meg bitter, at jeg ble hard før tiden. Kanskje satte utmattelsen seg fast i både stemme og gester. Nå er det barna mine som dømmer meg, for nå har de ordene de ikke hadde som barn. Jeg lytter til dem, selv når det gjør vondt. Selv når det tvinger meg til å se meg selv i øynene. Selv når det får meg til å føle meg liten.

Jeg skriver ikke dette for å unnskylde meg. Ja, jeg var en mor som ikke visste hvordan jeg skulle vise ømhet. Ja, jeg gjorde feil. Det forstår jeg nå, selv om det er sent. Men jeg vet også dette: jeg gjorde det jeg kunne med den kvinnen jeg da var. Jeg elsket så godt jeg kunne. Ingen kan gi det de aldri selv har fått.

Kanskje vil de en dag se hele meg ikke bare feilene mine. Kanskje ikke. Å være mor er ikke å være feilfri. Det er å elske, selv når man ikke vet hvordan. Og selv om barna mine i dag ser på meg som dommere, håper jeg Gud ser på meg som mor med nåde, med sannhet, med en kjærlighet som ikke straffer, men helbreder.

Rate article
Intigue Life
Jeg heter Liv, jeg er 68 år gammel, og i mange år trodde jeg at jeg hadde gjort mitt aller beste for…