Jeg heter Ivar og er 61 år gammel. For tiden bor jeg ikke i Norge. For tre år siden ble jeg enkemann. Da Silje gikk bort, ble jeg boende i det samme huset hvor vi oppdro barna våre, men plutselig føltes alt for stort og tomt. Barna mine bor i andre byer og har egne familier. De ringer på søndager, kommer på besøk i julen, ellers er det bare meg og stillheten. Jeg jobbet 38 år som lærer i barneskolen. Da jeg pensjonerte meg, trodde jeg at jeg endelig skulle slappe av, men sannheten er at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med meg selv. De første månedene satt jeg foran TV-en hele dagen, spiste dårlig og sluttet å ta vare på meg selv. Da datteren min Lene kom på besøk, var hun på gråten: “Pappa, du ser ut som et spøkelse.” Hun hadde rett. For seks måneder siden bestemte jeg meg for at jeg ikke kunne fortsette slik. Jeg begynte å gå tur hver morgen i parken ved huset. Det er en benk under et stort tre, ved et lite tjern med ender. Der sitter jeg hver dag. Stedet er stille, men ikke ensomt. Det er liv. For rundt to måneder siden la jeg merke til en kvinne. Kort hvitt hår, store briller, alltid fargerik genser uansett vær. Vi satt på hver vår benk. Bare nikket til hverandre. Helt til den dagen hun satte seg på min benk. “Er dette din benk?” spurte hun med et smil. “Den er ikke min, men… jeg pleier å sitte her.” “Da får du sette deg hos meg. Det er plass til to.” Sånn begynte det hele. Jeg fortalte henne om Silje. Hvordan hun elsket endene. Hun pleide å si at de er frie, men velger å bli fordi noen tar vare på dem. Kvinnen så på meg med det blikket bare folk som har opplevd tap har. “Fem år for meg,” sa hun stille. “Mannen min. Kreft.” Siden den dagen ble vi benkevenner. Noen ganger pratet vi, andre ganger satt vi stille sammen. En dag hadde hun med kaffe i termos. En annen gang tok jeg med brød til endene. Hun lo som et barn da vi matet dem. Hun heter Ellen. En dag ga hun meg en håndstrikket genser. Blå. Favorittfargen min, uten at jeg hadde sagt det. “Jeg ser deg hver dag,” smilte hun. “Man lærer seg å legge merke til ting.” Vi snakket om livet, sorgen, nåtiden. Om at kjærligheten ikke kan byttes ut, men at hjertet er større enn vi tror. I går inviterte jeg for første gang på tre år noen hjem. Jeg lagde mat etter Siljes oppskrift. Det ble ikke perfekt, men det ble ekte. Vi pratet lenge. Lo. Delte historier. Da hun skulle gå, ga hun meg en lang klem. En sånn klem som minner deg på at du lever. I dag gikk jeg tilbake til parken. Hun var der. Med to bøker. “Den ene er til deg,” sa hun. “La oss lese sammen.” Jeg satte meg litt nærmere. Og for første gang på tre år følte jeg håp. Jeg vet ikke hva jeg og Ellen er. Og jeg har ikke hastverk med å finne ut av det. Jeg vet bare at jeg ikke lenger er redd for morgendagen. Jeg heter Ivar. Og en fremmed i parken ga meg tilbake lysten til å leve. 👉 Tror du på andre sjanser? 👉 Har en fremmed noen gang blitt viktig for deg? 👉 Hva savner du mest når du ikke har noen å dele livet med?

Jeg heter Torbjørn og jeg er 61 år gammel. Akkurat nå bor jeg ikke i Norge.
For tre år siden ble jeg enkemann. Da Ingrid døde, ble jeg boende i det samme huset hvor vi hadde oppdratt barna våre. Plutselig ble alt altfor stort og uendelig tomt. Barna mine bor i ulike byer, har sine egne familier nå. De ringer til søndagene, kommer til jul, og resten av året er det bare meg og stillheten.

Jeg jobbet i 38 år som lærer på barneskolen. Jeg gikk av med pensjon og trodde jeg skulle hvile litt, men sannheten var at jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre med dagene mine. De første månedene satt jeg foran TV-en hele dagen, spiste dårlig mat, sluttet å ta vare på meg selv.

Da datteren min, Ragnhild, kom på besøk, så hun på meg med tårer i blikket:
«Pappa, du ser ut som et spøkelse.»
Hun hadde rett.

For seks måneder siden skjønte jeg at det ikke kunne fortsette slik. Jeg begynte å gå morgenturer i parken rett ved huset. Det finnes en benk under et digert tre, rett ved et lite tjern med ender. Der sitter jeg hver dag. Stedet er stille, men aldri helt ensomt. Det er liv der.

For omtrent to måneder siden la jeg merke til en kvinne. Kort hvitt hår, store briller, og alltid fargerik genser uansett vær. Vi satt på hver vår benk. Nikket bare til hverandre.

Så, en dag, satte hun seg på min benk.
«Er dette benken din?» smilte hun.
«Den er ikke min, men… jeg sitter ofte her.»
«Da får du sitte sammen med meg. Det er plass til to.»

Sånn startet det.

Jeg fortalte henne om Ingrid. Hvordan hun elsket endene. Hvordan hun sa at de egentlig er frie, men velger å bli fordi noen tar vare på dem.
Kvinnen så på meg med det blikket som mennesker har når de har kjent på savn.
«Fem år for meg,» sa hun stille. «Mannen min. Kreft.»

Fra da av ble vi benkekamerater.
Noen ganger pratet vi, noen ganger satt vi i taushet. En dag hadde hun med kaffe på termos.
En annen dag tok jeg med brød til endene. Hun lo som et barn mens vi matet dem sammen.
Hun heter Kari.

En dag ga hun meg en håndstrikket genser. Blå. Min yndlingsfarge, uten at jeg hadde sagt det til henne.
«Jeg ser deg hver dag,» sa hun og smilte. «Man lærer seg å legge merke til slike ting.»
Vi snakket om livet, om tap, om øyeblikket. Om at kjærligheten ikke kan erstattes, men at hjertet er større enn man tror.

I går inviterte jeg for første gang på tre år noen hjem til meg. Jeg lagde mat etter Ingrids gamle oppskrift. Det ble ikke helt perfekt, men det føltes ekte.
Vi snakket lenge. Vi lo. Vi delte.

Da hun gikk, ga hun meg en lang klem.
Av den sorten som minner deg på at du faktisk lever.

I dag dro jeg igjen til parken. Hun var der. Med to bøker.
«Den ene er til deg,» sa hun. «Skal vi lese sammen?»
Jeg satte meg et hakk nærmere.

Og for første gang på tre år kjente jeg håpet.

Jeg vet ikke hva jeg og Kari er. Jeg har ikke dårlig tid med å finne det ut heller.
Jeg vet bare at jeg ikke lenger er redd for morgendagen.

Mitt navn er Torbjørn.
Og en fremmed i parken ga meg tilbake livsgnisten.

Tror du på en ny sjanse?
Har det skjedd deg at et menneske du ikke kjente, ble viktig for deg?
Hva savner du mest, når du ikke har noen å dele livet med?

Rate article
Intigue Life
Jeg heter Ivar og er 61 år gammel. For tiden bor jeg ikke i Norge. For tre år siden ble jeg enkemann. Da Silje gikk bort, ble jeg boende i det samme huset hvor vi oppdro barna våre, men plutselig føltes alt for stort og tomt. Barna mine bor i andre byer og har egne familier. De ringer på søndager, kommer på besøk i julen, ellers er det bare meg og stillheten. Jeg jobbet 38 år som lærer i barneskolen. Da jeg pensjonerte meg, trodde jeg at jeg endelig skulle slappe av, men sannheten er at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med meg selv. De første månedene satt jeg foran TV-en hele dagen, spiste dårlig og sluttet å ta vare på meg selv. Da datteren min Lene kom på besøk, var hun på gråten: “Pappa, du ser ut som et spøkelse.” Hun hadde rett. For seks måneder siden bestemte jeg meg for at jeg ikke kunne fortsette slik. Jeg begynte å gå tur hver morgen i parken ved huset. Det er en benk under et stort tre, ved et lite tjern med ender. Der sitter jeg hver dag. Stedet er stille, men ikke ensomt. Det er liv. For rundt to måneder siden la jeg merke til en kvinne. Kort hvitt hår, store briller, alltid fargerik genser uansett vær. Vi satt på hver vår benk. Bare nikket til hverandre. Helt til den dagen hun satte seg på min benk. “Er dette din benk?” spurte hun med et smil. “Den er ikke min, men… jeg pleier å sitte her.” “Da får du sette deg hos meg. Det er plass til to.” Sånn begynte det hele. Jeg fortalte henne om Silje. Hvordan hun elsket endene. Hun pleide å si at de er frie, men velger å bli fordi noen tar vare på dem. Kvinnen så på meg med det blikket bare folk som har opplevd tap har. “Fem år for meg,” sa hun stille. “Mannen min. Kreft.” Siden den dagen ble vi benkevenner. Noen ganger pratet vi, andre ganger satt vi stille sammen. En dag hadde hun med kaffe i termos. En annen gang tok jeg med brød til endene. Hun lo som et barn da vi matet dem. Hun heter Ellen. En dag ga hun meg en håndstrikket genser. Blå. Favorittfargen min, uten at jeg hadde sagt det. “Jeg ser deg hver dag,” smilte hun. “Man lærer seg å legge merke til ting.” Vi snakket om livet, sorgen, nåtiden. Om at kjærligheten ikke kan byttes ut, men at hjertet er større enn vi tror. I går inviterte jeg for første gang på tre år noen hjem. Jeg lagde mat etter Siljes oppskrift. Det ble ikke perfekt, men det ble ekte. Vi pratet lenge. Lo. Delte historier. Da hun skulle gå, ga hun meg en lang klem. En sånn klem som minner deg på at du lever. I dag gikk jeg tilbake til parken. Hun var der. Med to bøker. “Den ene er til deg,” sa hun. “La oss lese sammen.” Jeg satte meg litt nærmere. Og for første gang på tre år følte jeg håp. Jeg vet ikke hva jeg og Ellen er. Og jeg har ikke hastverk med å finne ut av det. Jeg vet bare at jeg ikke lenger er redd for morgendagen. Jeg heter Ivar. Og en fremmed i parken ga meg tilbake lysten til å leve. 👉 Tror du på andre sjanser? 👉 Har en fremmed noen gang blitt viktig for deg? 👉 Hva savner du mest når du ikke har noen å dele livet med?