Jeg heter Elias. I tjue år har jeg jobbet på hittegodskontoret og bagasjeutleveringen på Oslo Sentralstasjon. Det er et bråkete og kaotisk sted

Mitt navn er Erik. Jeg har jobbet på bagasjeutleveringen og hittegods-disken på Oslo Sentralstasjon i tjue år nå. Her er det alltid bråkete og fullt av liv folk stormer avgårde, høyttalerne durer, lukten av diesel og wienerbrød ligger i luften.

Men jeg ser “De Forankrede”. Det er de som aldri går på togene. De sitter på benkene med tre-fire tunge bager, sleper dem med seg til toalettet, til Narvesen, til kaféen overalt. De er hjemløse, eller i en slags overgangsfase, og alt de eier finnes i disse bagene. De kan ikke gå på jobbintervju med en sovepose under armen, og de får ikke husleiekontrakt fordi de ikke kan etterlate tingene sine på visninger. Oppbevaringsboksene på stasjonen koster 200 kroner dagen kan like gjerne være en formue.

Forrige vinter begynte en ung mann ved navn Martin å dukke opp. Han var nybarbert og hadde skjorte på seg, men dro på to svære kofferter og en tursekk. Han satt ofte på benken rett ved disken min. Han så ut som han satt fast. “Jeg har et intervju klokka to,” sa han engstelig en tirsdag. “På Alnabru, men jeg kan ikke drasse med meg… alt dette.” Han dyttet borti kofferten med foten. “Hvis jeg legger det fra meg, blir det stjålet. Hvis jeg tar det med, skjønner de at jeg ikke har et sted å bo. Da får jeg ikke jobben.”

Jeg kikket bak meg, på rommet for hittegods. Der skulle det ligge igjenlatt regntøy og bortglemte paraplyer. “Gi meg bagasjen din,” sa jeg. “Hva?” “Jeg merker det som ‘Funnet Avventer Eierskap.’ Da har du 24 timer. Dra på intervjuet. Kom tilbake før jeg slutter.”

Han så på meg som om jeg hadde tilbudt ham en ny sjanse i livet. Han skjøv baggene over disken. Rettet seg i ryggen. Ble minst ti centimeter høyere uten vekten. Så slapp han alt, og løp ut. Klokken fem kom han tilbake, smilende fra øre til øre. “Jeg fikk en oppfølgingstime. De vil se meg igjen!”

Siden begynte jeg å gjøre det for andre også. Jeg laget et eget system. Så jeg noen prøve å vaske seg på toalettet, slitende med bager, nikket jeg. “Merk den,” hvisket jeg. Jeg begynte med min egen protokoll. “Forankringsboka” kalte jeg den. Jeg oppbevarte ikke glemte eiendeler. Jeg oppbevarte byrdene deres, så de kunne være litt fri.

Etter tre måneder ble jeg oppdaget. Sjefen min, Herr Nilsen, fant seks “uautoriserte” kofferter på bakrommet. “Erik, du driver et gratis oppbevaringsbyrå,” sa han strengt. “Dette er et problem.” “Det er ikke oppbevaring,” svarte jeg. “Det er et jobbtiltak. Den røde bagen? Tilhører ei dame som er på intervju på Egon. Den blå der? Eieren tar teorieksamen akkurat nå.”

Jeg trakk frem protokollen. “Martin kom tilbake forrige uke. Han skulle ikke lagre noe. Han skulle kjøpe billett. Han har fått seg hybel. Han tok toget for å besøke moren sin.”

Nilsen så på baggene. Så på meg. Han sparket meg ikke. I stedet ryddet han et gammelt lagerrom ved inngangen. Hengte opp et skilt: “Karrierelåser. Gratis for jobbsøkere. Spør etter Erik.”

Nå har vi samarbeid med lokal herberge. Har du en jobbavtale, får du pollett til en lås. Jeg er 62, fortsatt merker jeg bager, men jeg har lært noe viktig: Ingen kan gå videre hvis de bærer hele fortiden sin på ryggen. Av og til er det beste du kan gi noen ikke penger, men ganske enkelt et trygt sted å sette fra seg tingene sine, slik at de kan gå rakere gjennom døra inn i noe nytt.

Rate article
Intigue Life
Jeg heter Elias. I tjue år har jeg jobbet på hittegodskontoret og bagasjeutleveringen på Oslo Sentralstasjon. Det er et bråkete og kaotisk sted