Jeg heter Einar. Jeg er 65 år gammel. Jeg har vært gift med min kone i 34 år, men nå har jeg blitt forelsket i en annen kvinne. Min kone, Ingrid, er 62 år. Vi har en voksen sønn, som er gift og har egne barn.
Etter at sønnen vår flyttet ut og stiftet egen familie, har jeg lagt merke til at forholdet mellom min kone og meg har endret seg. Vi føles nesten som fremmede for hverandre.
Da vi begge ble pensjonister, ønsket jeg at vi skulle kjøpe et lite hus på landet. Ingrid var egentlig ikke så begeistret for det, men jeg overtalte henne. Til slutt kjøpte vi et koselig lite hus på bygda. Om sommeren flyttet vi dit. Jeg trivdes veldig godt med livet der om sommeren, men Ingrid mistrivdes. Hun likte best å ligge på sofaen, lese bøker og se på tv. Hun ville verken være med i hagen eller hjelpe til ute. Hun sa hun ikke følte seg bra, så alt havnet på mine skuldre.
Da høsten kom, flyttet vi tilbake til Oslo. Ingrid var tydelig lettet, men jeg følte det motsatte. Etter bare en uke pakket jeg sakene mine, forlot leiligheten i byen og reiste tilbake til huset på landet. Der finner jeg virkelig roen. Ingrid valgte å bli værende i byen. Nå ser vi hverandre svært sjelden.
På bygda ble jeg etter hvert kjent med en kvinne som heter Liv. Hun er 60 år gammel. Først virket hun ikke spesielt interessert, men nå har vi et veldig nært forhold. Nå vurderer jeg å gå fra Ingrid, men jeg frykter veldig hva sønnen vår vil mene om det. Foreløpig sier jeg til Ingrid at jeg pusser opp og gjør stell på gården. I virkeligheten tilbringer jeg mye tid sammen med Liv.
Ingrid aner ingenting om dette. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal fortelle henne at jeg vil bli skilt. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.




