Jeg har vært gift i tjue år uten å ane noe uvanlig. Mannen min reiste ofte i jobben, og jeg var vant…

Jeg har vært gift i tjue år, og aldri ante jeg noe merkelig. Min kone hadde ofte jobbreiser, så jeg var vant med det. Hun svarte sent på meldinger, kom hjem sliten og sa de hadde hatt lange møter. Jeg rotet ikke i telefonen hennes og stilte ikke unødvendige spørsmål. Jeg stolte på henne.
En dag stod jeg og brettet klær på soverommet. Hun satte seg på sengen, med skoene fortsatt på, og sa:
Jeg trenger at du hører på meg, uten å avbryte.
Allerede da skjønte jeg at noe var galt. Hun fortalte meg at hun hadde truffet en annen mann.
Jeg spurte hvem det var. Hun nølte noen sekunder, men så sa hun navnet hans. Han jobbet i nærheten av hennes kontor, var yngre enn henne. Jeg spurte om hun var forelsket. Hun svarte at hun ikke visste, men med ham følte hun seg annerledes, mindre sliten. Jeg spurte om hun hadde bestemt seg for å gå. Hun svarte:
Ja. Jeg orker ikke å late som lenger.
Den kvelden sov hun på sofaen. Hun dro tidlig neste morgen og kom ikke hjem på to dager. Da hun kom tilbake, hadde hun allerede snakket med advokat. Hun sa hun ville skilles så raskt som mulig, «uten drama». Hun begynte å forklare hva hun skulle ta med og hva som skulle bli igjen. Jeg lyttet i stillhet. Det tok mindre enn en uke før jeg bodde et annet sted.
De neste månedene var tunge. Jeg måtte ta meg av alt vi før hadde delt: papirer, regninger, avgjørelser. Jeg begynte å gå mer ut ikke fordi jeg ville, men fordi jeg måtte. Hvis noen inviterte, sa jeg ja bare for å slippe å være hjemme alene. På en slik kveld ble jeg stående i kø for kaffe og begynte å prate med en mann om helt vanlige ting: været, folkemengden, forsinkelsen.
Vi så ofte på hverandre. En dag, på et lite kafébord, fortalte han meg alderen sin han var femten år yngre enn meg. Han kom ikke med rare kommentarer, ikke som en spøk. Han spurte hvor gammel jeg var, og samtalen gikk bare videre, som om det ikke betydde noe. Han ba meg ut igjen, og jeg takket ja.
Med ham var alt annerledes. Ingen store lovnader eller søte ord. Han spurte hvordan jeg hadde det, lyttet, satt ved min side når jeg snakket om skilsmissen, uten å skifte tema. En dag sa han rett ut at han likte meg og visste at jeg kom ut av noe vanskelig. Jeg svarte at jeg ikke ville gjenta gamle feil, og ikke være avhengig av noen. Han sa han ikke var ute etter å styre meg, eller «redde» meg.
Min eks fikk vite det gjennom andre. Etter måneder uten kontakt, ringte hun meg. Hun spurte om det var sant at jeg var sammen med en yngre kvinne. Jeg sa «ja». Hun spurte om jeg ikke syntes det var flaut. Jeg svarte at det er svik som er flaut. Hun la på, uten farvel.
Jeg ble skilt fordi hun forlot meg for en annen. Men senere, uten å lete, kom jeg nær en person som elsker og verdsetter meg.
Er ikke det en gave fra livet?

Rate article
Intigue Life
Jeg har vært gift i tjue år uten å ane noe uvanlig. Mannen min reiste ofte i jobben, og jeg var vant…