For noen år siden flyttet vi til et nytt nabolag, vet du. Før det pleide sønnen min å gå på en skole litt ute på bygda, og det ble etter hvert litt slitsomt. Til slutt tenkte jeg det var greit å finne en skole som lå nærmere oss.
Vi fant en moderne skole litt over en kilometer fra huset vårt. Siden jeg jobber hjemmefra, har jeg mulighet til å hente og kjøre barnet til skolen med bilen. Den nye skolen er virkelig på høyden, det skjer alltid noe spennende der. Lærerne virker hyggelige jeg har vært på noen møter. Men jeg likte spesielt godt Sigrid, hun underviser polsk og er også kontaktlærer for sønnen min.
Det viste seg at Sigrid også bodde rett i nærheten, så etter skolebyttet traff vi henne av og til i parkene, på matbutikken eller på torget. En morgen kom hun gående rett mot meg akkurat da jeg skulle ut døra. Det var tidlig, så jeg skjønte hun skulle til skolen. Hadde liksom ikke noe valg, så jeg tilbød henne skyss.
Sigrid, sett deg inn Olav er snart klar, så kjører vi sammen til skolen.
Hun synes det var hyggelig, og for meg var det jo ikke noe stress heller. Vi dro av gårde, Sigrid takket og gikk inn på skolen. Olav synes det var litt pinlig å kjøre en lærer til jobb er det egentlig så ille å kjenne lærere privat?
Dette skjedde tilfeldigvis flere ganger, så jeg endte opp med å slippe henne av på skolen. Det gikk litt tid før jeg la merke til at det nesten ble en vane.
Etter et par-tre ganger til fikk jeg en SMS i april.
God morgen! Skal du til skolen i dag?
Det var selvfølgelig fra Sigrid. Jeg svarte at vi skulle, og så ut hun sto allerede ute og ventet ved bilen. Olav var nok ikke helt klar for denne overraskelsen, og jeg ble ærlig talt også litt flau. Vi gikk ut sammen til parkeringen.
Så utrolig bra at jeg kan få sitte på med dere i dag! Jeg har med tre pakker med skrivebøker, de er så tunge at det er helt håpløst å ta alt på bussen.
Jeg klarte ikke å si nei, men skjønte at jeg ikke kunne fortsette slik. Det måtte tas en avgjørelse. Sigrid var litt frekk, om jeg skal være ærlig. Så jeg foreslo:
Sigrid, kanskje vi skal avtale at du møter oss samme tid i morgen, så slipper vi å vente på hverandre? Da gir vi deg skyss.
Jeg håpet egentlig hun skulle takke pent nei.
Åh, så herlig! Da kan jeg sove tjue minutter lenger hver dag! Sånn blir det jeg står utenfor klokken 08:00!
Typisk… Olav så ordentlig sur ut på meg, og jeg visste han ikke var begeistret for det. Nå funderer jeg på hvordan jeg skal løse det. Tror ærlig talt jeg vurderer å begynne på kontoret igjen kun for å slippe å kjøre læreren. Har nemlig ikke noe bedre argument for å si nei til Sigrid…




