Jeg har også kjent på å miste pusten

Jeg også følte jeg ble kvalt

Søndag kveld, mens Ingrid sorterte nystrøkne skjorter i pene stabler, kom Eivind med nyheten sin. Han gikk inn på soverommet, satte seg på sengekanten og sa det som om han meldte fra om en dryppende kran.

Ingrid, jeg føler meg kvalt.

Hun løftet ikke hodet. La ned en skjorte, tok tak i neste.

Av hva?

Alt dette. Av hverdagen. At hver dag er lik. Står opp, spiser, drar på jobb, kommer hjem, spiser, legger meg. Og slik går dagene.

Ingrid la ermene pent sammen, rettet på kragen. Hun var femtien år, Eivind femtitre. De hadde bodd i denne leiligheten på Storgata i tjueseks år, oppdratt sønnen Mats, som for lengst hadde flyttet til Bergen og ringte på høytider.

Og hva foreslår du? spurte hun, jevnt.

Jeg vil flytte ut.

Da stoppet hun et øyeblikk. Ikke av frykt, men hun så bare på ham med blikket til en som hører det som egentlig har vært forventet lenge.

Flytte hvor da?

Leie en leilighet. Være alene litt. Få puste.

Greit, sa Ingrid, og brettet ytterligere en skjorte.

Eivind forventet kanskje noe annet. Han lente seg litt frem.

Har du ikke noe å si?

Hva skal jeg si? Du er voksen, Eivind. Vil du gå, så gå.

Du kommer ikke til å skrike eller lage leven?

Hun la sammen skjorten, plasserte den oppå bunken og så ham rett inn i øynene.

Nei. Men jeg har ett krav.

Og det er?

Ikke ring meg for å spørre om hvor noe ligger, eller hvordan ting fungerer her hjemme. Hvis du går, får du klare deg selv.

Han var stille.

Er det alt?

Det er alt.

Eivind ble svar skyldig. Han hadde forberedt seg på tårer, klaging, på holdningen om at sånn gjør man ikke etter alle disse årene, på svar han hadde øvd inn. Men hun stod der bare og strøk skjorter.

Javel, sa han til slutt. Da pakker jeg sammen tingene mine.

Gjør det.

Han gikk til klesskapet. Ble stående lenge og se på hyllene. Begynte så å legge sammen bukser, T-skjorter, sokker i en bag. Tok med barbermaskinen, mobilen sin, en bok han ikke hadde lest på et halvt år. Gikk ut i gangen. Da var Ingrid allerede på kjøkkenet og laget noe lyd der inne.

Jeg går nå, sa han mot kjøkkenet.

Lykke til, svarte hun ut derfra.

Døren lukket seg bak ham. Han stod på svalgangen et øyeblikk. Ingen trinn bak døren, ingen bevegelse. Bare stillhet.

Han trykket på heisknappen.

***

Leiligheten fant han i løpet av to dager gjennom en kjenning. En liten ettroms på fjerde etasje i nabobydelen, med vindu mot bakgården. Utleier, en eldre mann med bustete bart, viste den raskt og tok betalt forskudd for to måneder før han forsvant igjen. Leiligheten hadde en sliten sofa, et bord, to stoler, et gammelt kjøleskap fra 80-tallet og en gasskomfyr. Gardinene var i sennepsgul, skitten-farge.

Eivind satte bagen fra seg, satte seg ned på sofaen og så seg rundt.

Stillheten var komplett. Ingen gikk i naborommet, ingen TV lyd, ingen som ropte på ham til middag. Han la seg på ryggen, armene bak hodet, og tenkte: Nå. Nå er friheten her.

De første to dagene var nesten fine. Han våknet når han ville, spiste det han hadde kjøpt, gikk rundt i bare sokker og svarte til ingen. Om kvelden ringte han på Eirik, hans gamle venn, de snakket lenge, og Eirik lo og sa: Endelig, Eivind, dette skulle du gjort for lenge siden.

Tredje dag oppdaget Eivind at han var tom for rene sokker.

Han så på vaskemaskinen, en liten bordmodell på badet. Åpnet døren, kikket inn, lukket igjen. Skuffen under vasken der fant han vaskepulver. Helte det i det han antok var riktig rom. Satte på et program.

Maskinen gikk.

En time senere åpnet han maskinen og nappet ut sokkene. De var fuktige, nesten våte og svakt rosa. Først skjønte han ikke hvorfor, så husket han den nye røde t-skjorten han hadde slengt sammen med sokkene.

Han hang dem på radiatoren. De tørket ikke før kvelden etter.

Fjerde dag ville han lage ordentlig mat. Kjøpte kyllingfilet, poteter, løk. Fant en slitt stekepanne i skapet. Helte olje i den, den freste for høyt, kyllingen la han i hel, den festet seg til pannen. Potetene skrelte han ujevnt og mistet halve i søpla. Løken fikk tårer i øynene.

Til slutt hadde han noe brunhvitt seigt utenpå og rått inni på tallerkenen.

Han spiste halvparten, kastet resten, og bestilte take-away.

Etter en uke regnet han ut hva han hadde brukt på take-away. Det var omtrent like mye som han og Ingrid brukte på mat i løpet av en måned. Han bestemte seg for å få kontroll, kokte opp grøt. Grøten ble grei, det roet ham litt.

Men alt det praktiske kom mot ham fra alle kanter, sakte men sikkert, slik tidevannet brer seg.

***

Gjennombruddet kom på den tiende dagen.

Han stod i dusjen og merket at vannet ség ikke unna. På gulvet samlet det seg en grumsete dam. Han stengte vannet, ventet, dammen stod. Kjente på sluken med foten. Ingen drenering.

Han kom på et ord. “Vatterslukk”. Ingrid hadde ofte brukt det, “husk å rense sluket, ellers blir det stående vann”. Han hadde alltid bare nikket og gått inn i stua.

Eivind satte seg på huk, så under badekaret. Der var det en rørdel, en til, og så et hvitt plastkobling. Han vred på den. Den ga etter med én gang og ut sprutet det: kaldt, brunt vann velta ut på gulvet.

Han reiste seg brått, skled i vannet, tok med seg et håndkle som falt rett i dammen. Han prøvde å skru sammen igjen, men vannet fortsatte å renne. Han løp ut i gangen med våte føtter, fant mobilen og lette febrilsk etter hvordan man stenger vannet i leiligheten. Husket at utleier hadde nevnt en kran under kjøkkenvasken. Kom seg dit, vred igjen. Vannet sluttet.

På badet var det oversvømmelse. Håndklede, teppet, alt var vått. Fra sluket dryppet det fortsatt.

Eivind sank ned på gulvet i gangen, i bare trusa, og stirret rett frem.

Den første ryggmargsrefleksen var: ringe Ingrid. Hun visste hva man måtte gjøre. Han hadde allerede mobilen i hånden, skulle trykke på navnet hennes men så husket han: Ikke ring for praktiske spørsmål.

Han la mobilen fra seg.

Ringte til slutt Eirik.

Eirik, vet du hvordan man fikser et sluk?

Hæ? Eirik hadde det tydeligvis travelt, det bråkte i bakgrunnen.

Sluket på badet. Det lekker.

Aldri vært borti, jeg bare ringer rørleggeren. Her er nummeret til min faste fyr.

Rørleggeren kom dagen etter. Skiftet pakning på femten minutter, tok seg betalt såpass at Eivind stod og så på i flere sekunder.

Er det normal pris? spurte Eivind til slutt.

Helt vanlig, svarte rørleggeren og gikk.

Eivind lukket døren bak ham og tenkte at Ingrid aldri hadde ringt rørlegger for småting. Hun løste slike problemer selv, antagelig uten at han noen gang merket det.

***

Etter hvert fikk han en idé han syntes var riktig.

Han ringte Anne, en gammel flamme for nesten tjue år siden, før han hadde truffet Ingrid. Anne var skilt i mange år, han visste det gjennom felles kjente. De hadde truffet hverandre noen ganger på bursdager og snakket om løst og fast.

Anne, hei. Det er Eivind Karlsen.

Eivind? hun ble overrasket, men ikke på en dårlig måte. Lenge siden.

Jeg… bor for meg selv for tiden. Tenkte kanskje vi kunne ta et glass vin sammen?

Hun nølte et sekund.

Bor for deg selv?

Fra kona.

Er det slutt?

Vel, vi er i prosess.

Skjønner, sa hun, og det kom en forsiktighet i stemmen. La oss ta et glass, hvorfor ikke.

De møttes på en kafé på Karl Johan. Anne så pen ut, rett i ryggen, kort frisyre. Han la merke til at hun hadde holdt seg godt. De tok et glass vin, snakket om gamle venner. Hun spurte:

Hva driver du med nå da?

Jobber fortsatt i byggefirma, leder for innkjøp.

Og hvor bor du?

Leilighet jeg leier på Brekkeveien.

Trives du der?

Han ville si ja, men der og da sa han:

Joda. Men vaskemaskinen sentrifugerer dårlig. Og komfyren svikter.

Anne så på ham med et uttrykk han ikke forsto med én gang. Så skjønte han: medfølelse. Ikke romantisk, bare vennlig medfølelse med en som strever litt.

Skjønner, svarte hun.

Samtalen døde ut. De snakket om barna: han om Mats, hun om datteren som allerede var gift. Etter det andre glasset vin sa hun at hun måtte tidlig opp, og de skilte lag uten å ha avtalt noe mer.

Anne ringte ikke tilbake. Eivind ringte heller ikke.

***

Omtrent på samme tid prøvde han å treffe gutta. Han ringte Eirik, og fikk: Ja, fredag, men bare til åtte, Tone har foreldremøte, jeg må hjem. Så ringte han Anders, som sa: Ja, men ta meg med i bilen hjem, jeg skal opp med kona og svigers lørdag.

De satt tre stykker på en pub nær ringveien. Drakk et par øl, pratet om fotball og jobb. Så spurte Eirik:

Hvordan har du det alene?

Helt fint, svarte Eivind.

Ringer ikke Ingrid deg?

Nei.

Eirik og Anders så på hverandre.

Ikke i det hele tatt? spurte Anders.

Nei, ikke i det hele tatt.

De vekslet blikk igjen. Eirik rullet ølglasset mellom hendene.

Det er jo litt rart, egentlig. Min kone ville ringt tre ganger om dagen.

Ingrid ringer ikke, gjentok Eivind.

Det er enten et godt eller et dårlig tegn, funderte Anders.

Hva mener du med dårlig?

At hun har det helt fint uten deg.

Eivind drakk opp. Han ville ikke tenke på det. Eller, han tenkte på det hver dag, men nektet å innrømme det.

Halv åtte så Eirik på klokka, tok på seg jakka, Anders fulgte etter. De klemte ham, klappet på skulderen og gikk til sine koner, sine møter, sine svigerforeldre.

Eivind ble sittende alene til puben stengte.

***

Ingrid følte de første dagene noe uvant, men ikke savn over Eivind, snarere en tomhet i rommet. Som om møbler var flyttet rundt, men hun ikke visste ennå om det føltes riktig.

Hun ringte venninnen Synnøve dagen etter.

Han har flyttet ut, sa Ingrid.

Han har? Hvor da?

Han leier seg en leilighet. Han sa han ikke fikk puste mer.

Synnøve tidde litt, så sukket hun.

Ingrid. Går det med deg?

Ja, overraskende bra. Jeg gråter ikke engang.

Rart, ikke sant?

Kanskje jeg bryter sammen senere. Vi får se.

Så ringte venninnen Randi, de hadde kjent hverandre siden helsestasjonens barselgruppe. Randi var mindre diplomatisk.

Endelig, sa Randi. Ingrid, jeg har sagt det i ti år.

Sagt hva da?

At du lever som en hushjelp, bare uten lønn.

Randi, kom nå…

Seriøst. Når gjorde du sist noe for deg selv da?

Ingrid tenkte, fant ikke svar før etter en stund.

Jeg klippet meg i fjor.

Nettopp.

Ukene etter ble hun med Randi på yoga. Først var det nei, så ombestemte hun seg. Hun fant frem den gamle treningsdressen som hadde ligget i skapet urørt. Ble overrasket over hvor stiv hun var.

Helt normalt, sa yoga-instruktøren med hestehale. Slik er alle første gangene.

Etter to uker bøyde hun seg lettere. Deltok tre ganger i uken. Etterpå satt de noen ganger på kafé, pratet og lo. Hun la merke til at hun ikke hadde sittet slik, avslappet og pratet, på årevis alltid hadde hun jobbet, eller hastet hjem før Eivind kom.

Om kveldene leste hun bøker. Før sovnet hun etter tjue sider. Nå leste hun i timevis.

En dag ringte Mats.

Mamma, pappa sier han bor for seg selv.

Ja, det stemmer.

Hvordan går det med dere?

Litt forskjellig, sa Ingrid. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har det bra.

Mats tidde et øyeblikk.

Skal dere skilles?

Vet ikke. Har ikke tenkt på det.

Er du trist, mamma?

Jeg er overrasket. Ikke trist.

Det var stille. Mats har alltid vært ettertenksom.

Ok, sa han. Ring om du vil snakke.

Du også, ikke bare på julaften.

***

Én gang stoppet Ingrid midt på kjøkkenet og så ut vinduet. Holdt i en kaffekopp. Hun hadde nettopp vasket den vanlige morgenkoppen, da det slo henne: tjueseks år. Det er mye. Over halve livet. Alt hadde vært der: det gode, og ikke minst det gode. Første leiligheten, slitne hender etter oppussing. Mats småbarnslatter og skrubbsår på knærne. Bilturen til Sørlandet, der de lo i tre dager sammen hun husket ikke lenger hvorfor, bare latteren.

Alt det ville aldri komme igjen. Nå var det del av fortiden, som bilder i et album.

Hun ble stående til følelsen stilnet. Etter noen minutter gikk det over.

Så satte hun koppen i stativet og dro til yoga.

***

Erik dukket opp ved en tilfeldighet.

Det var under et besøk hos naboen i etasjen under, Astrid, en 80-åring med god hukommelse og sans for lange trappeprater. Ingrid hjalp henne med å bytte lyspære i gangen fordi sønnen kom først neste uke. Hun ble servert te, og akkurat da banket det på døren sønnen, men ikke den forventede, men en annen.

Han het Erik. Bodde fortsatt i Trondheim, og hadde stikket innom. Rundt førtiåtte, med skjegg, solid vinterjakke, arbeidstrette øyne.

Mamma, utnytter du folk igjen? spurte han, da han så Ingrid med en lyspære.

Ingrid tilbød seg selv, parerte Astrid stolt.

Erik så på Ingrid.

Tusen takk. Hadde ikke skjønt at mamma satt i mørket hvis ikke.

Ikke noe problem, svarte Ingrid.

De sto i døra og småpratet. Han jobbet også i byggebransjen, men i et annet firma. Hun nevnte at hun var regnskapsfører. Etter ti minutter sa de hadet.

Tre dager etter ringte det på Ingrid sin dør. Erik hadde vært hos mor, og ville levere en konfekteske til Ingrid som takk.

Det trengs virkelig ikke, sa Ingrid, men tok imot.

Kan jeg komme inn et øyeblikk? spurte han. Har noen spørsmål om Eivind, mamma sier han jobbet med innkjøp.

Ingrid tidde litt.

Han bor for seg selv nå. Men jeg kan gi deg nummeret hans.

Erik nikket. Om han var overrasket, var umulig å si. Da trenger jeg ikke plage deg.

En uke senere ringte han igjen, sa han hadde løst problemet på en annen måte, og spurte om hun ville være med ut å ta en kaffe, bare som naboer. Ingrid tenkte seg om, så sa hun ja.

De gikk på kafeen nedi gaten. Snakket om arbeid, om Astrid, om hvor mye nabolaget hadde forandret seg. Han var hyggelig å snakke med, lyttet, lo av egne vitser før han var ferdig.

Var du gift lenge? spurte han etter hvert, ikke nærgående, mest nysgjerrig.

Tjueseks år, svarte Ingrid. Eller, det er vel fortsatt uklart.

Slik er det noen ganger, sa han bare.

Det satte hun pris på.

De møttes igjen, og igjen. Han var rolig, forventet ingenting, ringte bare av og til og spurte hvordan det gikk. Ingrid likte det uvante ved forpliktelsesløs kontakt. Etter tjueseks år med ansvar føltes det som å lufte ut et rom.

***

Eivind merket etter hvert nye ting ved seg selv.

Blant annet at han ikke kunne vente. Før skjedde alt bare: maten materialiserte seg, det fantes rene klær, ting ble ordnet. Nå måtte han vente på at klær tørket, på at vann kokte, på rørleggeren, på at forkjølelsen skulle gå over mens han lå alene med førti i feber og tepper som luktet gammelt.

Eller at han ikke klarte å spise alene i stillhet. Før hadde Ingrid alltid sittet med ham. Om hun snakket, eller bare var til stede, var det et levende nærvær. Her var det bare tomt.

Han begynte å slå på TV-en under måltider. Det hjalp litt.

Tredje uke ringte han Mats.

Hei, Mats.

Hei, pappa. Hvordan går det?

Joda. Bor på Brekkeveien.

Mamma har fortalt det.

Hvordan har hun det?

Mats nølte.

Bra, faktisk. Hun går på yoga, møter venninnene.

Eivind tygde på det.

Savner hun meg?

Pappa, ringer du for å høre om mamma savner deg?

Nei… Jeg bare spør.

Hun har det fint, pappa. Det er bra.

Eivind la på og satt på sofaen med en følelse han ikke klarte å navngi. Ikke direkte såret, mer som å gå inn i et rom man har glemt hvorfor.

***

Dag 23 møtte han naboen sin i heisen, en kvinne rundt 35, han hadde bare strødd noen “hei” før. Hun het Sigrid, presenterte seg selv.

Du er ny her? sa hun.

Midlertidig, svarte han.

Åja, du har flyttet fra kona?

Han ble forfjamset av direkteheten.

Ja, det stemmer.

Slik skjer, svarte hun ledig. Fra tredje? Der bodde Leif før, han som sang hele natta.

Nei, fjerde. Med sennepsgule gardiner.

Åja, du leier av Madsen. Han leier bare ut til skilt menn, sier de ikke blir bråk.

De gikk ut av heisen. Sigrid bodde i første, jobbet på veterinærklinikken, hadde katt og planter.

Han hjalp henne engang med varer fra butikken. Hun bød på te. Det luktet kanel og var ryddig hos henne. De snakket litt. Hun var hyggelig, klok, så ham i øynene. Han tenkte: Her er det ryddig, mens hjemme hos meg hoper kjøkkenoppvasken seg opp.

De møttes noen ganger til, samtalte i gangen. Det ble ikke noe mer, kunne heller ikke blitt han følte seg som en ufokusert setning, noe uferdig.

En dag spurte hun:

Skal du bo lenge her?

Vet ikke, ærlig talt.

Du virker som en som ikke helt vet hvor du skal.

Det stemmer kanskje.

Ikke bli hengende for lenge, sa hun. Jeg var fastlåst i to år etter skilsmissen. Skjønte etterpå at det var bortkastet.

Han husket det.

***

På dag 31 dro han til torget og kjøpte blomster. Ikke fordi noen hadde bedt om det, men fordi han stoppet foran boden og ble stående å se på hvite krysantemum, de som Ingrid alltid likte, ikke roser, de hadde hun kalt “for påtrengende”.

Han kjøpte en stor bukett, betalte med et par hundrelapper og dro til Storgata.

I T-banen satt han med blomstene, folk så på ham noen smilte, noen ikke. Han tenkte på hva han skulle si. Forestilte seg at Ingrid ville bli overrasket, kanskje glad. Tross alt: Tjueseks år. Og jeg.

Han trykket på ringeknappen. Ny knapp, la han merke til.

Bak døren hørte han trinn, stemmer: først hennes, så en mannsrøst.

Han stivnet.

Døren på gløtt, med kjetting. Ingrid stakk hodet ut. Hun så på blomstene. Ansiktet hennes var rolig.

Eivind.

Ingrid, jeg kom…

Jeg ser det.

Jeg har med blomstene, de du liker…

Hun så på ham, med blikket til en som har grått ferdig for lengst.

Eivind, jeg åpner ikke.

Hvorfor?

Jeg har byttet låsene.

Det ser jeg. Men hvorfor?

Bak henne strøk en mann forbi.

Hvem var det?

Ikke din sak.

Ingrid, vent. Jeg har skjønt så mye nå.

Hva har du skjønt?

Munnen hans åpnet seg, lukket seg.

At jeg hadde det egentlig bra med deg. Jeg satte aldri pris på det. Dette var dumt av meg.

Hun ventet, sa ingenting.

Eivind, sa hun til slutt, lavt, uten sinne. Du har skjønt at DU hadde det bra. Men ikke hvorfor. Du savner ikke meg. Du savner at noen strøk skjortene dine.

Det er ikke rettferdig, sa han.

Kanskje ikke. Men det er slik jeg opplevde det.

Ingrid, vi har vært tjueseks år sammen!

Jeg vet. Vi hadde mye fint. Men jeg vil ikke leve tjueseks år til på samme vis.

Kan jeg ikke få en sjanse?

Hun så på ham lenge. Så sa hun:

Merkelig, Eivind. Jeg har også begynt å puste. Jeg har visst også vært kvelt jeg bare innså det ikke.

Eivind stod med krysantemumene i hånden.

Ingrid…

Gå, Eivind. Ring Mats og snakk med ham. Ikke om meg, bare snakk sammen.

Hun lukket døren. Sakte, uten smell. Låsen klikket.

Eivind ble stående. Buketten sank ned til gulvet. Blomstene var friske, visste ingenting.

Det var stille. TV-en surret bak nabodøren.

Eivind gikk mot heisen.

***

Han trykket på knappen, heisen kom fort. I speilet møtte han sitt eget blikk: en mann med blomster, pen jakke, litt sammenklemt, med et uttrykk som tilhørte noen som nettopp hadde mistet noe. Eller vunnet noe. Kanskje begge deler.

Han gikk ut i mørket. Gatelysene skinte, noen få folk hastet forbi. Han gikk mot t-banen, buketten i hånden.

Så stoppet han.

Ved en benk satt en gammel dame og matet duer fra en pose. Duene stimlet rundt bena.

Eivind satte krysantemumene ved siden av benken.

Ta dem om du vil, sa han.

Damen kikket på ham, så på blomstene.

Fine blomster. Ble de ikke tatt imot?

Nei.

Slik skjer, sa hun, og vendte tilbake til duene.

Eivind gikk videre. Gata var som alltid, bylivet gikk sin gang. Et sted i byen lukket Ingrid døra bak ham, gikk tilbake til sin kveld, sitt liv, som hun tålte og kanskje likte bedre nå.

Et sted reiste Mats hjem fra jobb; det var kanskje på tide å ringe ham bare for å snakke.

Et sted i den lille leiligheten med sennepsgardiner stod oppvask igjen.

Han tok frem mobilen.

***

Senere, nede i t-banen, satt han lenge og så på det mørke vinduet, som bare reflekterte ham selv, vagt og utydelig.

Merkelig greie, tenkte han, uten egentlig å tenke noe mer.

Toget reiste videre. Stasjoner kom og gikk. Folk i ulike aldre, slitne, optimistiske, med vesker og bøker, mobiler, egne historier. Ingen brydde seg om Eivind, om hans krysantemum, hans tjueseks år, hans stengte dør.

Han gikk av og steg ut i kald luft.

Det luktet av første snøfall, selv om det ennå ikke hadde kommet.

Eivind stilte seg opp, løftet hodet mot himmelen.

Himmelen var mørk, helt vanlig.

Så gikk han hjem.

***

Samme natt, rundt to-tiden, lå han våken og stirret i taket. Leiligheten var akkurat som før. Sennepsgardiner stengte lyset, kjøleskapet durte med jevne mellomrom. Alt var slik det hadde vært i én måned.

Så kom han på en ting.

Sekssju år siden, kanskje ti, hadde de besøkt Ingrids foreldre på hytta. Satt på verandaen om kvelden, drakk te, det var stille og mørkt bak i skogen. Ingrid sa ingenting, han sa ingenting, men det var den gode stillheten, en levende, varm ro.

Da tenkte han: Nå er det bra.

Han sa aldri noe.

Bare tenkte det, og glemte videre.

Han lå i sofaen og prøvde å huske sist han hadde tenkt noe lignende. Han klarte det ikke.

Utenfor snødde det nå første sneen, usikker og lett.

Leiligheten var stille.

***

Om morgenen sto han opp, satte på tevannet og tenkte: Jeg må kjøpe ordentlige kopper. De som fulgte med boligen hadde et hakk, umulig å drikke komfortabelt av.

Så tenkte han at han burde ringe Mats.

Så tenkte han på jobben, at kvartalsrapporten nærmet seg.

Til slutt tenkte han på det Ingrid hadde sagt. At hun hadde begynt å puste. At hun også følte seg kvelt.

Det hadde han ikke skjønt. Eller visst, men ikke erkjent betydningen av. Hun gjorde alltid det som måtte gjøres og han hadde aldri spurt om hun ville, eller likte, eller trivdes i det. Hun var en del av hverdagen, av “kvelningen” han så, men for henne var det kanskje akkurat slik.

Vannet kokte.

Han helte oppi teen, satte seg ved bordet. Sneen la seg rolig og hvitt mot vinduskarmen.

Han så på navnet Mats i mobilen.

Så la han den vekk.

Så tok han den opp igjen.

Hei, Mats. Det er pappa. Ringer bare sånn uten grunn. Er du opptatt?

Nei, pappa, ikke spesielt. Hei.

Hvordan går det?

Greit. Sne hos dere?

Begynt nå nettopp.

Samme her.

Det ble en kort stillhet. Den gode, levende stillheten.

Pappa… Hvordan har du det egentlig?

Eivind så ut av vinduet. Bak glasset falt snøen, hvit og god. Ingenting var løst.

Jeg prøver fortsatt å finne ut av det, sa han.

Ok. Ring bare, du.

Det skal jeg. Men du må ringe også, ikke bare til jul!

Enig, pappa.

De avsluttet. Eivind drakk teen. Den var helt grei.

Utenfor snødde det stadig tettere.

***

Samme morgen, et annet sted i byen, stod Ingrid ved vinduet med kaffekoppen. Det var varmt og rolig. Erik hadde gått, de hadde en stilltiende enighet om å ikke haste ting.

Hun tenkte på Eivind. Ikke sint eller særlig trist, bare konstaterte: så mange år sammen. Han hadde stått der i døra med blomster, storvokst og litt forvirret, lærdom i blikket, men ikke helt lært.

Hun var ikke lenger sint. Tidlig, de første dagene, kjente hun sinnet som overrasket henne: utvendig var hun rolig, innvendig irritert over det usynlige livet de hadde levd sammen. At han alltid var lei av hverdagen, selv om hun hadde skapt den. Han kjedet seg, men hun hadde aldri tid til å fundere på om hun kjedet seg.

Den sinte følelsen forsvant etter hvert. Det som ble igjen var ro.

Hun tok mobilen, skrev til Synnøve: yoga i morgen? Synnøve svarte tett: Yes, jeg ventet på det. Gleder meg.

Ingrid smilte og satte fra seg koppen.

Også hos henne lavet snøen ned.

***

Samme kveld ringte Eivind utleieren og sa han ville forlenge med et par måneder.

Null problem, svarte utleier. Forhåndsbetal.

Eivind dro til nærbutikken, kjøpte fire nye kopper uten hakk. Tok en ekstra for sikkerhets skyld.

Så handlet han skikkelig mat: kyllingkraft, løk, gulrot, potet. Oppskriften fant han på mobilen. Der stod det: salt etter smak.

Han stod over kjelen og vurderte smak. Saltet for mye, men suppen ble likevel helt grei.

Han helte i en skål kopper var feil til suppe, han fant en tallerken og satte seg.

Det var stille.

I stillheten smakte suppen nesten godt.

***

Livet gikk videre, som alltid. Ingrid gikk til yoga, traff Erik av og til. Eivind bodde på Brekkeveien, lagde enkel middag, ringte Mats, møtte Eirik og Anders på pub av og til.

De søkte aldri om skilsmisse. Ikke fordi det var et valg, mer fordi de var begge slitne og trengte ro.

En dag traff hun Eivind på butikk, samme gamle på Storgata, hvor de alltid hadde handlet. Han stod foroverbøyd og leste på en kefirpakke som om innholdet var viktig.

Hun la hånda på skulderen hans.

Eivind.

Han snudde seg. De så på hverandre. Han så friskere ut, kanskje litt mer tilstedeværende.

Hei, Ingrid.

Hei. Du ser bedre ut.

Det gjør du også.

De ble stående et øyeblikk.

Kjøper du kefir? spurte hun.

Ja, men er usikker på hvilket merke.

Ta den der, sa hun og pekte.

Takk.

Han tok pakken. Hun tok sitt, og de gikk hver sin retning.

I kassen havnet de nær hverandre igjen. Hun betalte, han betalte. De gikk ut omtrent samtidig.

Vel, sa han. Hade.

Hade, svarte hun.

Hun gikk til høyre. Han til venstre.

***

Tjueseks år tok slutt, og det gjorde nesten ikke vondt.

Jeg forstod til slutt at ikke alle bur bare er laget av gitter noen er vevd av hverdager, og av to mennesker som ikke lenger ser at begge holder pusten. Kanskje den viktigste lærdommen jeg har fått, er at det er lett å ta hverandre for gitt, tro at det er én som lider, én som trengs, og ikke se at begge har satt hverandre fast. Vi hadde begge sluttet å puste. Nå er døra lukket bak meg, men jeg har begynt å åpne vindu sakte, men jeg puster igjen.

Rate article
Intigue Life
Jeg har også kjent på å miste pusten