Jeg har gått fra min ektemann, nå er han svært lykkelig. Han påstår at det var jeg som holdt ham tilbake og nektet ham et normalt liv.

Ingen har noen gang såret meg dypere enn min eksmann.

Vi har ikke sett hverandre på tre måneder. Sist gang jeg møtte ham, var da jeg leverte datteren vår med bilen til ham for helgebesøket. Bare tolv uker har gått, og likevel har han forandret seg enormt.

I alle de årene vi var sammen ba jeg ham flere ganger om å ta bedre vare på helsen sin, men han ville aldri lytte. Han fylte kroppen med junkfood og brus, lå på sofaen hver ledige stund og det var umulig å få ham ut av døra langt mindre til et treningssenter. Og nå har han jammen lagt en yogamatte midt på stuegulvet i den lille leiligheten sin. Håret er nyklippet, klærne pent på plass, og det virker som om han klarer seg helt selv tidligere klarte han knapt å fylle vaskemaskinen. Årevis prøvde jeg å få ham til å lære seg slikt, men nå kan han visst alt uten hjelp.

Så vi snakket sammen…

Jeg hadde hørt nok. Han sa at gjennom årene sammen, hadde jeg aldri trodd han var i stand til mer, og at det var derfor han var som han var lat og ufølsom. Nå ville han endre seg, men det var ikke lenger for meg og vårt barn. Han har fått seg ny kjæreste, og for henne trener han, tar vare på seg selv og jobber for å få bedre økonomi og personlighet. Det stakk i hjertet mitt. For meg eller Hanne, vår datter, ville han ikke løfte en finger men for en fremmed kvinne blir han et nytt menneske.

De sier man skal gi det man ønsker å få, men slik var han aldri. Jeg elsket ham, jeg respekterte ham, jeg holdt kjeft de fleste ganger, men noen ganger påpekte jeg noe bare for å få ham til å forstå at ting burde forandres. Det førte aldri til noen forandring.

Selv etter at vi gikk fra hverandre, er det bare ham selv som er i tankene hans ikke datteren han ikke har sett på så lenge. Jeg skulle ønske han kunne bytte plass med meg, bare for en liten stund. Prøvde litt, ofret litt, og fått like lite tilbake som jeg fikk. Men hvem vet hva fremtiden bringerMen nå, når jeg ser ham stå foran meg ny og polert for en annen kjenner jeg en underlig lettelse spre seg i brystet. Kanskje det ikke var meg det var noe galt med likevel. Kanskje det aldri handlet om at jeg ikke var god nok, men at han bare ikke ville.

Jeg tar datteren min i hånden når vi skal gå, kjenner hvor varm og sterk den lille hånden er i min. «Kom,» sier jeg, og smiler til henne et ekte smil, ikke det anstrengte jeg har båret så lenge. For første gang på mange år føles det som om det virkelig er vi to mot verden, og det er mer enn nok. Bak oss lukker han døren, men foran oss venter lyset fra den lyse sommerkvelden. Jeg puster dypt, og den tunge sorgen i brystet føles plutselig lettere å bære, nesten som den er i ferd med å forsvinne helt.

For livet går videre, selv når mennesker forandrer seg og kanskje er ikke det verste at han ble et annet menneske, men at jeg har fått sjansen til å bli noe nytt selv.

Rate article
Intigue Life
Jeg har gått fra min ektemann, nå er han svært lykkelig. Han påstår at det var jeg som holdt ham tilbake og nektet ham et normalt liv.