Du, jeg må fortelle deg en historie jeg husker så godt fra skoletiden. Det var alltid litt kniving mellom jentene spesielt mellom Silje og Kari. Silje hadde det ganske tøft hjemme, og jeg vet at Kari både så litt ned på henne og misunte henne samtidig.
Silje vokste opp i en blokk på Torshov, og foreldrene hennes slet voldsomt med alkohol. De hadde aldri særlig med penger, og Silje gikk ofte rundt i slitte klær og med sulten blikk. Hun var veldig stille, og jeg tror hun var litt redd for faren sin, som ofte var både sint og voldelig når han drakk. Moren hennes sa aldri imot, for hun fryktet mannen sin like mye. Det eneste lyspunktet for Silje var mormoren skikkelig koselig dame fra Drammen. Én gang i måneden tok hun ut litt av pensjonen sin og ga Silje en liten lønn for å ha vært snill og hjelpsom. Uansett om Silje hadde vært rampete mormor så en annen vei og disket allikevel opp med en tikroning. For Silje var det månedens høydepunkt!
Hun løp alltid rett ned på nærbutikken, kjøpte is til seg og mormor, litt sjokolade, og kanskje noen karameller. Hver eneste gang lovte hun seg selv at hun skulle spare og porsjonere ut godteriet. Men etter to dager var alt borte! Og da kom mormor inn på kjøkkenet, åpnet fryseren og sa smilende:
Ta isen min, lille venn jeg har litt vondt i halsen i dag.
Silje syntes alltid det var så rart at mormor fikk akkurat vondt i halsen samme dag som alt snopet var borte. Men hun ble så glad for mormorens lille lageplass, og kunne kjenne seg trygg og elsket.
Familien til Kari derimot… De hadde det bra, bodde i en stor enebolig på Bekkestua, og foreldrene tjente godt. Kari var alltid moteriktig kledd det nyste alltid av henne og hun fikk låne bort klær til de andre jentene i klassen som ville pynte seg. Hun manglet ingenting og så alltid mett og fornøyd ut.
Men det rare var, Kari kunne være litt spydig mot Silje. Hun hadde en sånn merkelig kulde, liksom, og syntes det var under hennes verdighet å snakke til Silje. Bare én gang ropte hun høylytt i kantina:
Se på deg, stakkar!
Silje løp gråtende hjem til mormor. Og mormoren satte seg ved siden av henne i sofaen, strøk henne over håret og sa:
Gråt ikke, vennen min. Neste gang sier du bare til Kari: Du har rett, jeg er Guds barn.
Silje ble faktisk trøstet av det. Kari var også pen, men det var liksom noe kaldt og utilnærmelig over henne.
Så hadde vi Markus i klassen alle jenters drøm, kanskje litt bråkebøtte og masse humor. Han ga alltid blaffen i karakterer og fikk sin dose anmerkninger for oppførselen, men lærerne likte ham likevel. Han var bare godhjerta, artig og aldri slem.
Markus begynte etter hvert å følge Kari hjem etter timene, og på morgenen sto han og ventet på henne utenfor skoleporten. Ryktene gikk om brudeparet. Selv lærerne smilte i skjegget de visste dette var mer enn bare småflørting.
Ja, sånn gikk åra, og plutselig var det russ og siste skoledag. Alle dro hver til sitt men Markus og Kari endte sammen og giftet seg. Det gikk i en fei, for Kari var faktisk allerede gravid, selv om selv det flotte, hvite brudekjolen ikke kunne skjule det. Fem måneder senere kom lille Sofie til verden.
Silje måtte ut og jobbe med en gang etter videregående. Mormoren hennes var gått bort, og foreldrene hennes forventet at hun hjalp til økonomisk. Det var flere friere, men Silje hadde ikke lyst til å slå seg til ro med noen bare for å slippe unna foreldrene hun syntes de var pinlige.
Tiden løp, vet du, og plutselig går det ti år.
En dag satt det to par utenfor kontoret til rusklinikken. Silje med moren sin, og Markus og Kari. Silje kjente igjen Markus med en gang han hadde blitt en kjekk, ordentlig mann. Kari var nesten ikke til å kjenne igjen mager, med skjelvende hender, tomt blikk og utslitt, selv om hun bare var 28.
Markus smilte trist og hilste:
Hei, gamle klassevenn.
Han så ut som han virkelig ikke ville at Silje skulle se ham i en sånn situasjon.
Heisann, Markus. Jeg ser du ikke har det lett. Har dette pågått lenge? spurte Silje, rett på sak.
Ja, lenge, svarte Markus og så skamfull ut.
En alkoholisert kvinne er bare trist, sa Silje medfølende. Hun visste jo alt om det.
Etter den dagen utvekslet Markus og Silje telefonnummer. De hadde jo egentlig samme type utfordringer, og noen ganger er det godt å ha noen å snakke med som forstår sånt. Markus begynte å stikke innom til Silje, spurte råd og trengte noen som skjønte greia.
Det kom frem at Markus og datteren Sofie for lengst bodde for seg selv Kari hadde flyttet hjem til foreldrene. Markus turte ikke la Sofie være alene med moren lenger for hun ville ikke innse problemet sitt og nektet behandlingen han foreslo. Den siste dråpen var da Markus kom hjem fra jobb, fant Kari bevisstløs på gulvet og deres tre år gamle datter klatret på vinduskarmen i femte etasje det kunne gått riktig galt. Da skjønte han det var over.
Skilsmissen kom, og veien gikk videre. En kveld inviterte Markus Silje ut på restaurant. Der åpnet han seg fortalte at han alltid hadde vært forelsket i henne, helt siden ungdomsskolen. Først turte han ikke gjøre noe så kom Kari og graviditet, og så ballet det bare på seg med alt. Å møtes igjen på klinikken, det føltes nærmest som skjebnen. Markus fridde til Silje, og hun kjente at hun også var klar. Hun hadde jo alltid likt Markus selv, og nå var veien endelig åpen. Markus var fri, og hun kunne svare ja med hjertet.
De giftet seg stille og rolig, og Silje flyttet inn hos ham. Sofie var først litt skeptisk til “den nye tanten,” for hun skjønte nok at pappas kjærlighet nå måtte deles. Men Silje vant henne over med varme klemmer, tålmodighet og masse omsorg så mye at Sofie til slutt begynte å kalle henne for mamma. Et par år senere fikk Sofie en lillesøster, Marte.
Så, en kveld det banker på døra. Silje åpner, og utenfor står Kari. Hun luktet sterkt av sprit, og var nesten ugjenkjennelig.
Du slange du stjal mannen og datteren min! Jeg har hatet deg bestandig! hveste hun.
Men Silje roet, stod rett i ryggen, trygt plantet, og bare svarte rolig:
Jeg har aldri tatt noe som tilhører noen andre. Du valgte selv å forlate familien din, uten å skjønne hva du egentlig hadde. Jeg har aldri sagt et vondt ord om deg. Jeg føler bare oppriktig med deg, Kari…
Og så lukket Silje rolig døren foran henne. Slik var det.




