Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli sjalu på mitt eget barn. Det høres stygt ut, kanskje til og med skammelig, men sannheten er at det var akkurat slik det føltes.
Da min datter, Ingrid, kom til verden, var jeg tjueseks år gammel. Ung, usikker, men uendelig lykkelig. Hele livet mitt begynte å kretse rundt henne. Jeg sluttet i jobben for å være hjemme med henne. Mannen min, Einar, jobbet ofte ute på veianlegg og var stadig på reisefot. Jeg var alt mor, far, venn.
Årene gled umerkelig forbi. Ingrid vokste, og jeg var stolt av hver lille ting hun mestret. Jeg kjøpte henne fine kjoler til 17. mai, satt oppe til langt på natt når hun måtte lese til prøver, bakte hennes favoritt kanelboller hver søndag. Jeg levde for og gjennom henne. Den gang skjønte jeg det ikke.
Så kom ungdomsårene. Ingrid begynte å trekke seg litt unna. Jeg sa til meg selv at det var slik alle ungdommer ble. Men inderst inne vokste en tomhet. Hun betrodde meg ikke alt lenger. Hun fikk egne hemmeligheter, venner og en verden hvor jeg ikke var midtpunktet.
En dag var det tid for russetiden. Jeg så henne gå ned trappen i den flotte russebuksa si, og hjertet mitt stanset nesten. Hun var vakker, trygg og skinte som solen. Ved siden av henne sto en gutt jeg knapt hadde sett før, men som så på henne med beundring i blikket. I det øyeblikket kjente jeg ikke bare stolthet, men også en dyp frykt for å miste henne.
Da hun flyttet til Trondheim for å studere, ble huset stille. Jeg våknet om morgenen og ingen skulle kjøres til skolen. Ingen notatbøker lå igjen på bordet, lydene og latteren var borte. Einar hadde for lengst funnet ro i stillheten, men for meg føltes det som en dom.
Jeg begynte å ringe henne hver dag. Spurte hva hun spiste, hvor hun var, hvem hun var sammen med. Jeg merket at hun ble mer lukket. Noen ganger svarte hun ikke. Da ble jeg såret. Jeg tenkte på alt jeg hadde ofret for henne, og kunne ikke forstå at hun nå ikke hadde tid til meg.
En helg Ingrid kom hjem, oppdaget jeg hvor mye hun hadde forandret seg. Hun var selvstendig, sterk, hadde egne drømmer og planer. Hun fortalte ivrig om studenthverdagen og praksisplass hun hadde fått. Men i stedet for å glede meg, begynte jeg å advare henne hvor mye som kunne gå galt, hvor hardt alt var. Jeg så blikket hennes bli mørkere. Først da skjønte jeg at jeg holdt henne tilbake med all min bekymring.
Den kvelden ble jeg sittende alene ved kjøkkenbordet mens nattelysene speilet seg i fjorden utenfor. Jeg spurte meg selv, hvem jeg var, annet enn mor. Svaret satt langt inne. I årevis hadde jeg glemt meg selv, hatt nok med hennes gleder og bekymringer.
Etter hvert tok jeg mot til meg og meldte meg på et kveldskurs i regnskap på det lokale kulturhuset. Jeg har alltid elsket tall, men aldri turt å gjøre noe med det. Jeg fikk meg en liten deltidsjobb og begynte å møte gamle venninner jeg hadde forsømt i årevis. De første stegene føltes tunge, men etter hvert begynte jeg å puste friere.
Forholdet til Ingrid forandret seg også. Jeg sluttet å spørre ut om alt og begynte å lytte til henne som voksen. Hun delte mer, og vi lo sammen igjen. Jeg forsto at kjærlighet er å gi noen vinger, ikke holde dem fast.
Selv nå savner jeg henne. Av og til lengter jeg etter stemmen hennes i rommet ved siden av, etter latteren og kaoset. Men jeg er ikke lenger sjalu på livet hennes. Jeg ser henne gå ut i verden, stolt over at jeg er grunnmur ikke en hindring.
Jeg har lært at barna våre ikke tilhører oss. De er bare på besøk i vårt hjem for en stund. Vår oppgave er ikke å holde dem fast, men å gjøre dem trygge nok til å gi slipp.
Og til sist har jeg skjønt at en kvinne ikke skal forsvinne i morsrollen. Når barna våre blir voksne, må vi fortsatt være hele i oss selv.



