Du aner ikke hvor mye fem minutters venting kan bety før livet ditt plutselig forandres på grunn av det. Det var i alle fall det som skjedde med meg.
Alt begynte for tre år siden. Jeg så henne for første gang på bussholdeplassen, litt på avstand, og skjønte at hun prøvde å rekke bussen min. Prøvde å rekke er egentlig nesten å ta i den eldre damen humpet seg fremover med stokk, slepte beina nærmest så fort hun kunne, og veivet med den ledige hånden, som om hele verden sto på spill.
Så jeg stoppet. Selvfølgelig gjorde jeg det.
Tusen takk, gutten min, sa hun andpusten da hun grep hånden min for å dra seg opp. Disse knoklene er ikke som de engang var.
Bare ta det med ro, sett deg godt til rette, svarte jeg.
Fra den dagen ble hun en fast passasjer. Hver tirsdag og fredag satt hun på bussen min enten hun skulle til legen eller besøke søsteren sin. Problemet var bare at hun alltid dukket opp akkurat da vi skulle kjøre.
Andre gang jeg så henne speile seg sakte frem mot døra, sa kollegaen min:
Kom igjen, vi ligger bak skjema.
Men jeg snudde blikket og så tilbake igjen. Hun kom i den grønne kåpa si, med veska på armen.
Vi venter, sa jeg.
Du blir sikkert klaget inn
Så får jeg ta den.
Hun steg på, smilte til meg med lyse øyne og hvisket:
Du er en engel.
Etter det ble det en vane. Hver tirsdag og fredag stanset jeg på den holdeplassen og hvis hun ikke var der, så ventet jeg. Trente meg på å telle sekunder; tretti, seksti, nitti. Ingen klagde. Tvert imot, det var som de gledet seg til å se henne flere av passasjerene brukte til og med å titte ut av vinduet og rope:
Hun kommer!
Etter hvert begynte hun å ta med hjemmelagde småkaker.
Barnebarnet mitt har bakt, sa hun, men jeg vet ikke om jeg trodde på det.
En fredag midt i juli kom hun ikke. Ikke tirsdagen etterpå heller. En uke gikk. Så enda en. Jeg stanset på holdeplassen og så i retning hjørnet, men det kom ingen kjent skikkelse.
Hun er sikkert syk, sa en av de faste damene på bussen. Hun er gammel, vet du…
Tre uker senere dukket hun opp igjen. Nå enda langsommere enn før, med en rullator. Jeg hoppet av bussen og gikk henne i møte.
Går det bra med deg?
Øynene hennes fyltes med tårer.
Jeg har vært på sykehuset. Men jeg sa til datteren min at jeg måtte ta bussen din i hvert fall én gang til.
Jeg hjalp henne ombord, og hele bussen klappet spontant.
Forrige tirsdag hadde jeg min aller siste dag på denne ruten. Etter over tretti år gikk jeg av med pensjon. Da jeg kom til holdeplassen, sto hun der men ikke alene. Det var flere titalls folk gamle passasjerer, naboer, til og med han som driver nærbutikken.
De holdt opp en plakat hvor det sto:
“Takk. Du lærte oss at det aldri er for sent å vise omtanke.”
Jeg gikk av bussen, lettere forvirret over alt oppstyret. Hun kom bort til meg, lent til barnebarnet sitt og ga meg en klem.
Du har ventet så mange ganger på meg, sa hun. I dag er det vi som venter på deg.
Det ble taler, og de hadde laget et skilt. Fra nå av skulle holdeplassen hete “holdeplassen til han som alltid venter”.
Jeg klarte nesten ikke snakke, stemmen skalv.
Jeg jeg bare ventet litt. Det er egentlig ikke noe spesielt.
Noen ropte bakfra:
Det ER spesielt! I denne byen løper alle, men ingen venter!
Og så klappet de igjen.
Da jeg kom hjem på kvelden og fortalte alt til kona mi, sa hun bare:
Det er dette jeg elsker ved deg. I en travel verden har du alltid skjønt når du skal stoppe opp.
Jeg satte det nye skiltet sammen med familiebildene våre. Men det jeg egentlig kommer til å huske best, er noe helt annet smilet hennes hver gang hun steg på, og det stille “takk, gutten min”.
Folk sier jeg gjorde noe helt utenom det vanlige. Jeg ventet jo bare.
Men noen ganger tenker jeg at nettopp det er det viktigste vi kan gjøre å vente på noen, selv når hele samfunnet sier at du skal kjøre videre.




