Aldri hadde jeg trodd at fem minutters venting kunne forandre livet mitt. Men akkurat det skjedde.
Alt begynte for tre år siden. Første gangen jeg så henne, var hun på vei mot bussholdeplassen. Nåja, «løp» er å ta iden eldre damen støttet seg tungt til stokken, drasset beina så fort hun orket, og viftet med den ledige hånden som om det sto om livet.
Jeg stanset bussen. Selvfølgelig gjorde jeg det.
Tusen takk, gutten min, pustet hun tungt idet hun grep stangen for å komme seg opp. Disse beina er ikke hva de en gang var.
Bare sitt ned, svarte jeg.
Fra den dagen ble hun en av stamgjestene mine. Hver tirsdag og fredag tok hun min bussenten til legen på Ullevål, eller for å besøke søsteren sin på Lambertseter. Problemet var alltid det samme: Hun kom akkurat idet jeg egentlig skulle kjøre.
Den andre gangen jeg så henne sakte nærme seg i speilet, sa kollegaen ved siden av meg:
Kjør nå, vi ligger etter tidsskjema.
Men jeg snudde meg og så henne; der kom hun i sin grønne kåpe og veske over armen.
Vi venter, sa jeg bestemt.
Du får sikkert kjeft
Det får bare være.
Da hun steg på, blunket hun til meg med de lyse øynene og hvisket:
Du er en engel, du.
Slik ble det en vane. Hver tirsdag og fredag stanset jeg ved St. Hanshaugen, og var hun ikke der, ventet jeg. Halvminuttet. Ett minutt. To. Så lenge det trengtes. Ingen klaget. Tvert imot. Folk hadde begynt å like henne. Noen ropte til og med ut vinduet:
Nå kommer hun!
Etter hvert begynte hun å gi meg hjemmelagde boller.
Det er barnebarnet mitt som har bakt, sa hun, selv om jeg aldri helt trodde henne på det.
Men en fredag i juli kom hun ikke. Ikke tirsdagen etter heller. En uke gikk, så en til. Jeg stoppet fortsatt, kikket rundt hjørnet, men hun dukket aldri opp.
Hun er sikkert syk, sa en eldre dame som også reiste fast. Det er jo alderen…
Tre uker senere så jeg henne igjen. Nå gikk hun enda saktere, med rullatoren foran seg. Jeg gikk ut av bussen og møtte henne.
Går det bra med deg?
Øynene hennes fyltes av tårer.
Jeg var på sykehuset. Men jeg sa til datteren min at jeg måtte ta bussen din minst én gang til.
Jeg hjalp henne opp i bussen. Hele bussen begynte å klappe.
Forrige tirsdag hadde jeg min siste dag på linje 37. Etter over tretti år i jobb, skulle jeg pensjoneres. Da jeg kom til holdeplassen, var hun ikke alene. Der sto titalls menneskerreisende fra årene som var gått, naboer, til og med kjøpmannen fra Kiwi på hjørnet.
De holdt opp et stort skilt hvor det sto:
«Takk til deg. Du har lært oss at godhet alltid kan vente.»
Jeg gikk forvirret ut av bussen. Hun kom sakte mot meg, støttet til barnebarnet sitt, og hun ga meg en klem.
Du har ventet på meg så mange ganger, sa hun. I dag er det vi som venter på deg.
Det ble holdt taler, og jeg fikk overrakt et nytt skilt: Nå skal stoppet hete «holdeplassen til han som alltid venter».
Røsten min skalv.
Jeg jeg bare ventet på henne. Det er ikke noe spesielt.
En eller annen i bakgrunnen ropte:
Det er spesielt! I denne byen skynder alle seg, men ingen venter!
Og igjen klappet de.
Senere den kvelden, da jeg fortalte alt til kona mi hjemme i stuen, sa hun:
Det er nettopp derfor jeg elsker deg. I denne travle verden har du alltid visst når du skal stoppe opp.
Jeg satte navneskiltet ved siden av bildene av barna våre. Men det jeg bærer med meg i hjertet, er noe annetsmilet hennes hver gang hun gikk på bussen, og det stille «takk, gutten min».
Folk sier jeg har gjort noe stort. Jeg føler at jeg bare ventet.
Og kanskje er det akkurat dét som er det største man kan gjøreå vente på et annet menneske, selv når resten av verden sier du skal kjøre videre.




