Jeg hadde aldri trodd at den som skulle såre meg mest, var min aller beste venninne. Vi har kjent hverandre i over ti år. Hun har overnattet hjemme hos meg, grått sammen med meg, og visste alt både hva jeg fryktet, feilene mine og framtidsdrømmene mine. Jeg stolte på henne uten å nøle.
Da jeg møtte denne mannen, fortalte jeg henne om ham samme dag. I starten virket hun glad på mine vegne, men det lå alltid noe rart i reaksjonene hennes. Hun sa ikke «så hyggelig!», men «vær forsiktig». I stedet for «han virker kjekk», sa hun «ikke la deg rive med». Hvert eneste utsagn hennes var en advarsel under dekke av omsorg.
Etter bare noen uker startet sammenligningene. Hun påsto at han ikke var annerledes enn eksene mine, at jeg alltid endte med samme type menn. Hvis han skrev meldinger til meg ofte, sa hun at det var et faresignal og for intenst. Hvis han ikke svarte noen timer, antydet hun at han sikkert var opptatt med noen andre. Ingenting var riktig.
Så kom vendepunktet. En kveld var vi tre ute for å ta et glass. Jeg gikk på toalettet, og da jeg kom tilbake, stod de nær hverandre og snakket lavt. Det var ikke egentlig noe, men det gjorde meg urolig. Senere den kvelden sendte venninnen min meg melding om at han hadde vært «altfor hyggelig» mot henne, at det var mistenkelig. Jeg forsto ingenting, men kjente uroen vokse.
Etter dette begynte alt å rakne. Hver gang jeg planla noe med ham, irriterte hun seg. Hun sa at jeg ikke hadde tid til henne lenger, at jeg hadde forandret meg. Hun gjentok at jenter aldri skal miste venninnene sine for en mann. Men hver gang jeg inviterte henne med ut, takket hun nei.
Det alvorligste skjedde da hun en dag viste meg såkalte «kommentarer» fra folk som mente de kjente til et forhold han skal ha hatt. Ingen konkrete bevis, ingen direkte meldinger bare løse rykter, noen utdrag fra sosiale medier og utsagn som «jeg hørte at». Jeg lurte på hvorfor hun ikke hadde sagt dette tidligere. Da svarte hun at hun ikke ville såre meg, men at hun ikke klarte å være stille lenger.
Samme uke begynte jeg å krangle med ham om ting som aldri hadde vært problemer. Jeg begynte å tvile på alt mulig. For første gang sjekket jeg telefonen hans. Jeg krevde forklaringer han ikke visste hvordan han skulle gi. Han ble sliten. Han sa han følte at jeg ikke stolte på ham, at han ikke skjønte hvor all mistilliten kom fra. Kort tid etter ble vi enige om å gå fra hverandre etter krangler som ikke ga mening lenger.
Det verste kom etterpå. En måned senere fikk jeg vite at «bestevenninnen» min nå hadde kontakt med ham. Først sa hun at de måtte prate ut. Så hadde de «bare tatt en kaffe». Til slutt innrømmet hun at de så hverandre ofte. Da jeg konfronterte henne, nektet hun å be om unnskyldning. Hun sa at hun ikke hadde gjort noe galt, og at jeg bare hadde meg selv å takke.
Han sa til meg noe som fortsatt runger i hodet mitt:
«Jeg tok bare vare på det du ikke klarte å beholde.»
Da forstod jeg alt. Dette handlet ikke om omsorg. Ikke om forsiktighet. Det var konkurranse. Hun klarte ikke se at jeg var lykkelig, at jeg fikk noe hun selv manglet. Hun ville ikke bli stående igjen.
I dag har jeg verken mannen eller venninnen. Men jeg har fått klarhet. Jeg har mistet to relasjoner, ja. Men jeg har fått noe viktigere vissheten om at ikke alle som sitter ved din side og lytter til deg, egentlig ønsker deg alt godt. Noen venter bare på det rette øyeblikket for å dra deg ned.




