Jeg gikk ikke fra mannen min fordi han var utro mot meg.

Jeg gikk ikke fra mannen min fordi han var utro.
Jeg dro fordi han satt og hørte på fotballintervjuer søndag kveld, akkurat da vår hund fikk et kraftig epilepsianfall på stuegulvet.
Og fordi han, da alt endelig var over, sa til meg: «Du burde minnet meg bedre på det.»
Jeg blir ikke skilt fra en voldelig mann.
Jeg går fra en «grei fyr». En sånn som alle sier er en god mann.
Jeg frigjør fra mitt liv en voksen mann som i tjue år konsekvent har unngått ekte ansvar.
Mitt navn er Ingrid, jeg er 52 år gammel.
Utenfra virker min mann som drømmemannen: hilser alltid på naboene i oppgangen, hjelper til når noen får startproblemer med bilen, fyrer opp grillen om sommeren, tar med vin til middagsselskaper. Han jobber, drikker ikke for mye, lager aldri bråk.
«Han slår deg jo ikke,» sa min mor.
«Han er en god mann. Han er jo så glad i den hunden.»
Men en natt, da jeg satt på en hard plaststol på dyreklinikken midt på natten, skjønte jeg noe viktig:
Kjærlighet er ikke å si «jeg ordner det».
Kjærlighet er å huske det som holder liv i de man er glad i.
Vår hund heter Balder.
Balder er ingen rasehund. En gammel blandingshund med vonde hofter, stort hjerte og alvorlig epilepsi. For å kunne leve vanlig, må han ha én tablett hver dag, klokka 19:00.
Ikke halv åtte.
Ikke «når det passer».
Klokka sju.
I årevis har jeg vært operativsystemet i dette hjemmet.
Jeg vet når regningene forfaller.
Jeg vet hvem legen er.
Jeg vet hvor papirene ligger.
Jeg vet hvilken medisin Balder skal ha og når.
Min mann «hjelper til».
Sier jeg han skal ta ut søpla, så gjør han det.
Gir jeg handleliste, så handler han.
Men det er jeg som tenker, planlegger, husker.
Det er jeg som bærer hele det mentale lasset.
Forrige søndag hadde jeg vakt på sykehuset. Avdelingen var full, jeg kunne ikke dra derfra. Klokka 17:30 ringte jeg ham.
Jeg rekker ikke hjem til middag. Det er noe i kjøleskapet. Men hør nå nøye: Klokka syv skal Balder ha tabletten sin. Den ligger i den blå boksen på bordet. Sett på alarm.
Ja, ja, slapp av, svarte han. I bakgrunnen hørte jeg Sportsrevyen.
18:45 sendte jeg en melding:
Balder tablett om 15 minutter.
Han svarte: «ok».
Jeg kom hjem 21:30.
Stille. Balder ventet meg ikke i døra.
Mannen min satt i godstolen, radioen var på, pizzakartongen sto på bordet.
Hvor er Balder?
Eh… han oppførte seg litt rart.
Hjertet sank.
Jeg fant ham fastklemt mellom veggen og en stol. Stiv, med skum i munnviken, potene skalv ukontrollert. Anfallet pågikk ennå. Hvor lenge, visste jeg ikke. Kanskje en time. Kanskje mer.
Jeg skrek ikke. Jeg gjorde som jeg alltid gjør: løste problemet.
La ham i bilen, kjørte avgårde til dyrelegen midt på natta, livredd for at det var for sent. Timer med venting. Frykt. En høy regning på flere tusen kroner. Balder overlevde dopet ned.
Da jeg kom hjem klokka tre om natten, sto mannen i døra.
Så, hvordan gikk det?
Så sa han setningen som avsluttet ekteskapet vårt:
Jeg ble litt oppslukt av intervjuene etter kampen, glemte det helt. Du burde ringt meg nøyaktig klokka sju.
Da skjønte jeg alt.
Det handlet ikke om tabletten.
Det handlet om at ansvaret aldri hadde vært hans.
Skjedde noe feil, var det fordi jeg «ikke passet godt nok på».
Jeg så på ham, og sa rolig overraskende rolig for meg:
Jeg er ikke moren din. Jeg er ikke sekretæren din. Jeg ringte, jeg sendte melding. Den eneste måten å være sikker, hadde vært å dra hjem fra sykehuset for å gi tabletten selv. Hvis jeg likevel må gjøre alt hvorfor er du her?
Han prøvde å forsvare seg.
Jeg gjør da mange ting. Klippet plenen i dag, for eksempel.
Nei, svarte jeg.
Du gjør det jeg ber deg om. Jeg bærer lasset. Og i dag holdt ditt «oppslukt» øyeblikk på å koste noen jeg er glad i, livet.
Nå pakker jeg esker.
Balder ligger ved døra. Han er fremdeles svak, men skjønner at vi skal dra. Han trenger ingen forklaring.
Jeg drar ikke fordi jeg ikke elsker mannen min mer.
Jeg drar fordi jeg ikke lenger vil være den eneste voksne i rommet.
For en partner er ikke én som «hjelper til når man blir bedt».
En partner ser.
Husker.
Bryr seg.
Jeg åpnet bildøra.
Kom, Balder.
Han gikk inn, sakte. Uten påminnelse.
Jeg, derimot, sluttet endelig å styre hele livet mens noen andre sov i baksetet.

Rate article
Intigue Life
Jeg gikk ikke fra mannen min fordi han var utro mot meg.