Jeg giftet meg for seks måneder siden, men siden den dagen er det én ting som ikke gir meg fred – et uoppklart øyeblikk mellom min kone og bestevennen min under hagebryllupet, som fortsatt hjemsøker meg. Hva gjør man med slike mistanker når man ikke har noe konkret, bare følelsen av at noe var galt?

Du, jeg må bare fortelle deg noe som har kvernet i hodet mitt de siste seks månedene, helt siden jeg giftet meg.

Bryllupsfesten vår var i en nydelig hage. Det var høy musikk, blinkende lys, folk danset og lo. På et tidspunkt måtte jeg bare ut, få litt frisk luft og ta en pause fra alt. Da jeg kom ut, så jeg plutselig bestevennen min og kona mi stå et stykke unna, rett ved toalettene. Og stemningen mellom dem var alt annet enn hyggelig.

Hun gestikulerte spent, hendene hennes gikk i rykk og napp. Kjeven hans var stram. Det var jo så mye musikk at man ikke kunne høre alt, men det var åpenbart at de kranglet.

Jeg snek meg sakte nærmere, og de merket ikke at jeg var der før jeg kom ganske tett innpå. Da hørte jeg tydelig at kompisen min sa til henne:
«Dette skal ikke tas opp mer.»

Han sa det på et sånn tørt, iskaldt vis.

I det øyeblikket oppdaget de at jeg var der. Jeg spurte rett ut hva som foregikk, hva de snakket om.

De ble begge litt satt ut. Kona mi rakk å svare først sa at det bare var tull, ingenting viktig. Og så kom kompisen min og sa at de bare hadde diskutert en eller annen spillgreie, et veddemål han foreslo som hun ikke ville være med på. De droppa det med en gang, begge snakket litt hurtig, nesten som de ville bli ferdig med det før jeg kunne spørre mer. Ingen detaljer.

Så byttet de tema kjapt, og gikk inn i festlokalet igjen, som om ingenting hadde skjedd.

Resten av kvelden prøvde jeg å holde på det gode humøret, danset, ga klemmer og skålte med folk. Men hver gang jeg så de to i nærheten av hverandre, var det som om de unngikk hverandres blikk, og de snakket knapt sammen mer. Ikke ett ord til hverandre foran meg.

Jeg sa ingenting den kvelden.

Etter bryllupet gikk livet bare videre. Jeg flyttet inn med kona, og vi fortsatte å treffe bestevennen min og dama hans bursdager, middager, helt vanlige ting. Ingen av dem nevnte noen gang det som skjedde den kvelden. Det var ingen rare meldinger, ikke noen mystiske telefoner, ingenting konkret jeg kunne ta tak i.

Bare det der øyeblikket.

Men jeg klarer ikke glemme det. Akkurat den setningen han sa. Stemningen mellom dem. Hvor fort de avbrøt samtalen da jeg kom. Reaksjonen deres; det var helt tydelig at jeg avbrøt noe jeg ikke skulle ha hørt.

Jeg har ingen bevis, ingen meldinger, ingen innrømmelser, ingen krangler å vise til. Bare den ene krangelen på bryllupsdagen, og følelsen av at det var noe der jeg ikke skulle fått med meg.

Nå har det gått seks måneder, og jeg klarer fortsatt ikke slutte å tenke på det. Jeg har ikke konfrontert noen av dem.

Og jeg lurer bare… hva gjør man med en sånn tvil, når man ikke har noen håndfaste bevis bare magefølelsen fra den ene dagen?

Rate article
Intigue Life
Jeg giftet meg for seks måneder siden, men siden den dagen er det én ting som ikke gir meg fred – et uoppklart øyeblikk mellom min kone og bestevennen min under hagebryllupet, som fortsatt hjemsøker meg. Hva gjør man med slike mistanker når man ikke har noe konkret, bare følelsen av at noe var galt?