Jeg flyttet hjem til mamma som 38-åring.
Aldri i min villeste fantasi trodde jeg at jeg skulle stå med koffertene på trappa til barndomshjemmet mitt som godt voksen. Jeg har alltid vært stolt av å klare meg selv, kjørt mitt eget løp og nektet å være til byrde. Men der sto jeg altså med to overfylte kofferter, en datter på slep og et ekteskap som hadde feilet.
Skilsmissen min var ikke stygg, bare vond. Eksmannen min og jeg vokste bare fra hverandre. Vi jobbet oss nesten i hjel og snakket knapt sammen. Til slutt føltes vi mer som flatemates enn ektefeller. Avgjørelsen ble tatt i stille samråd, men ettervirkningene var alt annet enn stille.
Leiligheten var hans. Jeg hadde ikke spart en eneste krone, for i flere år hadde pengene forsvunnet rett til banken i form av lån. Da jeg sto på gata med datteren min, føltes det hele ganske vinglete ikke egentlig på grunn av bruddet, mer på grunn av følelsen av å ha mislyktes.
Mamma åpnet døra uten spørsmål. Rommet mitt var nesten nøyaktig som da jeg flytta ut senga knirka fortsatt, og skapet pappa snekret der i 1993 sto fortsatt støtt. Jeg følte meg som en tenåring som har rotet det til på russetreff.
De første ukene var tunge. Jeg nyskilt, mamma til ett barn og ingen bolig og mamma nylig pensjonist som trodde hun endelig skulle få litt fred og ro. Jeg hørte hvordan nabodamene hvisket i oppgangen. Nyheter sprer seg fort i en liten by som Lillehammer.
Det var stoltheten min som var hardest å svelge. Jeg har alltid sagt at jeg skal klare meg selv. Nå var jeg avhengig av henne tak over hodet, barnepass, og til og med varm middag etter endt arbeidsdag.
Det ble gnistninger. Vi har ulike rutiner, forskjellige tanker om barneoppdragelse. Vi kunne krangle om alt mulig småtteri hvorvidt datteren min fikk se barne-tv, sengetider, sukker på grøten. Jeg følte meg ofte kritisert, hun følte seg oversett.
En kveld overhørte jeg henne på telefonen med en venninne. Hun sa at hun var takknemlig for at det endelig var latter og liv i huset igjen. At hun ikke lenger følte seg så alene. Det fikk meg til å stoppe opp. For jeg hadde sett på denne «tilbaketuren» som et bevis på at jeg hadde feilet. For henne var det en gave.
Jeg fikk meg jobb i et lite regnskapskontor i byen. Ikke akkurat en gullgruve, men det var noe. Litt etter litt begynte jeg å legge unna noen kroner. Hjemme lærte vi oss å snakke sammen, heller enn å gå på tå hev. Jeg begynte å spørre om råd ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg satte pris på mammas erfaring.
Datteren min endret seg også. Hun ble roligere, gladere. Å ha bestemor rundt seg hver dag ble et lyspunkt. Kveldene våre var ikke lenger tause og triste, men fulle av samtaler og latter.
I dag bor jeg fortsatt hos mamma uten å skamme meg. Jeg sparer til egen leilighet, og jeg vet dagen kommer når jeg flytter ut igjen. Forskjellen nå er at jeg ikke ser på hjelpen som et nederlag.
Jeg har lært at livet ikke går på skinner. Noen ganger må man gå et skritt tilbake for å finne fotfestet igjen. Jeg ser at det ikke er noe flaut med å ta imot støtte fra hun som bar meg i ni måneder og lærte meg å knyte skolissene.
Jeg flyttet altså hjem til mamma som 38-åring. Ikke fordi jeg feilet. Men fordi livet sender deg tilbake dit kjærligheten alltid har vært grenseløs. Og derfra tok jeg ny sats.
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



