Jeg flyttet hjem til mamma igjen som 38-åring.

Jeg flyttet hjem til moren min som 38-åring.

Aldri i livet hadde jeg sett for meg at jeg skulle flytte tilbake til barndomsrommet mitt som voksen mann. Jeg har alltid vært stolt over å klare meg selv. At jeg aldri trengte å lene meg på noen. Men der sto jeg, med to kofferter, Åse ved hånden min og et havarert ekteskap bak meg.

Skilsmissen var ikke stygg, men den satt dypt. Jeg og Ingrid vokste bare ifra hverandre. Jobb, plikter, logistikk vi snakket mindre og mindre sammen. Til slutt føltes det mer som at vi var kollegaer enn ektefeller. Vi tok avgjørelsen ganske stille sammen, men det som kom etter smalt høyt inni meg.

Leiligheten var hennes. Alt vi hadde eid felles var betalt med felles lån, så jeg satt igjen med tomme lommer. Den dagen jeg forlot hjemmet vårt med datteren vår, merket jeg at bakken under føttene ikke lenger var fast. Ikke så mye på grunn av bruddet, men fordi jeg følte meg mislykket.

Moren min åpnet døra uten spørsmål. Rommet mitt var omtrent som før senga sto der, skapet pappa snekret en gang på åttitallet stod fremdeles støtt. Det føltes som om jeg hadde reist bakover i tid, som om jeg var tenåring igjen.

De første ukene var tunge. Jeg skilt, far, uten et eget sted. Hun pensjonist, måtte plutselig venne seg til å dele huset igjen. Sladderen i bygda gikk raskt. Jeg hørte nabodamene småprate i trappeoppgangen.

Stoltheten min sved mest. Jeg har bestandig sagt at jeg aldri skulle være til byrde for foreldrene mine. Alltid klare meg selv. Nå var jeg avhengig for tak over hodet, en trygg middag, noen til å hente Åse i barnehagen hvis arbeidsdagen dro ut.

Midt oppi alt var det mye gnisninger. Vi har ulike vaner, og vi ser annerledes på oppdragelse og rutiner. Noen ganger kranglet vi til og med om trivielle ting om Åse skulle få se barne-TV før leggetid eller hvor mye brus det var greit å ha i huset. Jeg følte meg dømt, hun følte seg ikke verdsatt.

En kveld hørte jeg henne ringe Solveig, bestevenninnen sin. Hun lo og sa at hun var så glad for at det endelig var liv og latter i huset igjen. At hun ikke følte seg alene lenger. Jeg kjente det stakk litt i brystet. Jeg så på tilbakeflyttingen som et nederlag hun så det som en gave.

Jeg fikk meg etter hvert jobb hos et regnskapskontor på tettstedet. Lønna var ikke noe å juble for, men det var en begynnelse. Jeg begynte å legge til side noen kroner hver måned, mens vi sakte men sikkert fikk på plass en ny hverdag hjemme. Vi ble flinkere til å snakke sammen, ikke bare anklage hverandre. Jeg begynte å spørre henne om råd ikke fordi jeg ikke kan klare meg selv, men fordi jeg respekterer alt hun har opplevd.

Åse blomstret raskt. Hun var roligere, gladere. Det gjorde noe med henne å ha bestemor så nær hver eneste dag. Kveldene hjemme var ikke lenger tause, men fulle av stemmer, samtaler og latter.

Jeg bor faktisk fortsatt hos mamma, men jeg skammer meg ikke lenger over det. Jeg sparer til egen bolig og vet at den dagen kommer. Forskjellen nå er at jeg har sluttet å se hjelp som en svakhet.

Jeg har lært at livet ikke går rett oppover hele tiden. Noen ganger må man tilbake dit man kommer fra, for å hente nye krefter. Det er ingen skam å ta imot en utstrakt hånd fra den som bar deg i ni måneder og lærte deg å gå.

Jeg flyttet hjem til moren min som 38-åring. Ikke fordi jeg hadde feilet, men fordi livet førte meg tilbake til stedet hvor jeg alltid var elsket. Og derfra tok jeg fatt på nytt.

Rate article
Intigue Life
Jeg flyttet hjem til mamma igjen som 38-åring.