Jeg oppdaget at sønnen min hadde forlatt en gravid jente. Jeg betalte advokaten hennes.
Da jeg fikk vite hva sønnen min hadde gjort, føltes det som om verden raste sammen rundt meg. Ikke av skam, men for den stakkars jenta jeg en gang hadde sett levere mat på scooter under en stekende sol, med tretthet i blikket og en tydelig gravid mage. Da bestemte jeg meg for å ta ansvar.
På en tirsdag ettermiddag banket jeg på døren hennes. Hun åpnet iført arbeidstøyet sitt, med magen godt synlig og ansiktet hennes preget av utmattelse som gjorde vondt å se på.
Ja? spurte hun forsiktig.
Jeg er moren til den uansvarlige gutten som forlot deg, sa jeg rett ut. Jeg er her for å gjøre det som trengs.
Øynene hennes fyltes med tårer.
Vær så snill, jeg vil ikke ha mer bråk…
Jeg er ikke her for å lage bråk, jenta mi. Jeg er her med løsninger. Kjenner du til den beste familierettsadvokaten i byen? Jeg har allerede betalt ham. Du har møte med ham i morgen.
Hun ble stum av forbauselse. Jeg fortsatte:
Den gutten kom riktignok fra min livmor, men han kommer ikke fra min oppdragelse. Han skal betale barnebidrag for dette barnet, om han så må jobbe dobbelt.
Og slik ble det. Advokaten gjorde en fantastisk jobb. Da barnebarnet mitt ble født for hun er min datterdatter uansett hva sønnen min måtte mene dro jeg til sykehuset med bleier, babyklær og sprinkelseng i bilen.
Du trenger ikke gjøre dette for meg, sa hun lavt da jeg kom.
Jo, det må jeg, svarte jeg. Jeg er jo bestemor.
Sønnen min sluttet å snakke til meg. Han mente jeg hadde forrådt ham, blandet meg inn og ødelagt livet hans. Jeg svarte at det var han som ødela liv, jeg bare prøvde å bøte på skaden.
To år har gått siden den gang. Den unge kvinnen og barnebarnet mitt bor nå hjemme hos meg. Hun tar kveldskurs for å bli sykepleier, jeg passer den lille, og vi har blitt det mest uvanlige, men også det mest sammensveisede familien i borettslaget. Sønnen min snakker fortsatt ikke med meg, men han betaler bidraget sitt punktlig advokaten har gjort et solid arbeid.
I går, mens jeg matet babyen med flaske, kom hun bort og ga meg en klem bakfra.
Takk, mamma, hvisket hun.
«Mamma.»
Jeg tenker ofte: Finnes det en større gave enn å vinne en datter og et barnebarn, selv om man midlertidig mister en sønn? Noen ganger er ikke familien den du blir født inn i, men den du velger å kjempe for.
En fortelling om ansvar, samvittighet og overraskende kjærlighet.




