Mamma har delt en hemmelighet med oss hun har kjøpt en leilighet.
Leiligheten ligger nær sentrum. Hun har kun bedt oss om å ikke si adressen til noen, slik at ingen skal komme uforvarende på besøk spesielt tenker hun på foreldrene til kona mi, som sliter med alkoholproblemer.
I begynnelsen visste jeg ikke om jeg skulle bli sint eller glad for dette. Jeg fikk egentlig aldri noe valg. Som tyver, tidlig på morgenen, flyttet vi i all hemmelighet tingene våre inn i det nye hjemmet. Jeg måtte finne meg jobb i nærheten, mens kona mi prøvde å bli vant til de nye forholdene. Vi var begge nervøse og urolige innvendig. Hva om foreldrene hennes fant oss og begynte å komme innom igjen?
Jeg fikk jobb som heisoperatør. Dagen etter måtte jeg og en kollega redde en kvinne som satt fast i heisen mellom to etasjer.
Vi åpnet heisdøren og hjalp henne ut. Hun var svært takknemlig fordi hun var så skremt etter hendelsen. Jeg prøvde å roe henne med vennlige ord. Det var klart for meg at hun ikke var som alle andre. Jeg ville ikke slippe henne fra meg.
Der og da begynte jeg å tro på kjærlighet ved første blikk. Jeg bestemte meg for å følge henne hjem, og holdt henne forsiktig i armene mine, for hun klarte nesten ikke å stå på bena etter opplevelsen. Tårene glitret i øynene hennes, og hun skalv over hele kroppen. Jeg hadde et sterkt ønske om å trøste henne, å gi henne et varmt ord og omfavne henne. Da hun gikk inn og døren lukket seg bak henne, stod jeg igjen utenfor.
Senere, da jeg la datteren vår til å sove samme kveld, og kona mi var på badet, kom tankene og følelsene tilbake til dagens hendelser. Jeg klarte ikke å få den kvinnen ut av hodet. Jeg kunne ikke stoppe hun var vakker, søt og sårbar.
Neste dag, etter jobb, gikk jeg til hennes dør igjen. Jeg fortalte nabokona at jeg var en fjern slektning fra hennes hjemby. Det tok bare ti minutter før jeg fikk vite at hennes mann er en alkoholiker og ganske slapp, og at de har to barn.
Det fikk meg til å føle lettelse. For dette betydde at jeg kan gå hjem til min egen kone og datter med god samvittighet. Jeg trenger ikke andres problemer eller andres barn jeg trenger å leve mitt eget liv sammen med min familie.
Det var en stor lettelse for meg.




