Vet du hva, jeg må bare fortelle deg noe helt utrolig som skjedde med meg og sønnen min, Emil du vet, han som nettopp har fylt 15? Han har oppført seg litt merkverdig de siste ukene. Ikke sånn at han har vært frekk eller opprørsk, men mer fjern, liksom. Kom hjem fra skolen dødstrøtt, gikk rett inn på rommet sitt uten så mye som et hei og slengte igjen døra. Spiste mindre, var litt skvetten hvis jeg spurte hvor han skulle eller hvem han chattet med. Jeg tenkte jo først at han kanskje hadde blitt forelsket, eller at det var noe sånt der klassisk tenåringsdrama du vet, sånne ting de helst prøver å takle alene.
Men jeg klarte ikke riste av meg følelsen av at det måtte være noe annet.
Så, en kveld mens Emil dusjet, og sekken hans lå på kjøkkengulvet, klarte jeg ikke dy meg. Jeg åpnet sekken og tittet nedi. Der lå det skolebøker, en halvspist brødskive, og bleier! Altså, bleier en hel pakke størrelse 2, kilt sammen med matteboka og den gamle hettejakka hans.
Jeg kjente hjertet stoppe opp. Hvorfor i alle dager hadde tenåringssønnen min bleier i sekken? Hodet begynte å koke av alle mulige tanker. Er han i en skikkelig kinkig situasjon? Har han gjort ei jente gravid, eller skjuler han noe for meg? Jeg ville ikke hoppe til konklusjoner eller skremme ham, så jeg la bleiene tilbake og bestemte meg for å være litt tålmodig.
Dagen etter, etter jeg hadde kjørt ham til ungdomsskolen, parkerte jeg et stykke unna og satte meg til å vente. Litt som en sånn privatdetektiv, egentlig. Etter tjue minutters tid så jeg at han smatt ut bakveien og forsvant i motsatt retning av skolen. Pulsen min gikk bananas mens jeg fulgte etter på avstand.
Han gikk rundt et kvarter langs smågater og stikkveier, før han svingte inn mot et gammelt falleferdig trehus i utkanten av byen. Malingen flasset av, hagen var grodd igjen, og det hang papp over et av vinduene. Jeg så at Emil fant frem en nøkkel og låste seg inn.
Da klarte jeg ikke vente lenger gikk rett bort, banket på døra, og så åpnet han med en baby på armen!
Han så livende redd ut, som en hjort i billysene. “Mamma?” hvisket han sjokkert. “Hva gjør du her?”
Jeg gikk spent inn. Inne så det ut som et lite babyrede tåteflasker, smokker, et teppe på sofaen. Babyen, ei lita jente på kanskje et halvt år, stirret storøyd opp på meg.
Hva er dette, Emil? Hvem er denne ungen? spurte jeg forsiktig.
Han trakk på skuldrene mens han rolig vugget henne, for hun var på gråten. “Hun heter Sigrid,” hvisket han. “Det er ikke min datter. Det er lillesøstra til min kompis, Jonas.”
Jonas? spurte jeg.
“Ja, han som går i første klasse på videregående. Vi har jo kjent hverandre siden barneskolen. Moren deres døde plutselig for to måneder siden og de har ingen igjen. Pappaen stakk da de var små.” Han så ned i gulvet.
Hvor er Jonas nå, da?
“På skolen. Vi bytter på å passe Sigrid. Han tar morgenen, jeg tar ettermiddagen. Vi har ikke fortalt noen, vi var livredd for at hun skulle bli tatt av barnevernet og plassert hos noen fremmede.”
Jeg ble bare sittende. Tårene presset på.
Så forklarte Emil hvordan Jonas prøvde å klare seg alene med babyen, men det gikk jo ikke. Ingen voksne som stilte opp. Så de hadde funnet dette huset som tilhørte noen i familien hans en gang, og Emil hadde sagt ja til å hjelpe. De skiftet på å være der for Sigrid, ga henne mat, skiftet bleier, alt mulig for at hun skulle få bli med broren sin.
Jeg brukte hele ukelønna mi på bleier og morsmelkerstatning, mumlet Emil. Jeg visste bare ikke hvordan jeg skulle si det til deg, mamma.
Da brast det for meg. Tenk at sønnen min min egen gutt hadde risikert så mye av medfølelse og mot for noen andre! Han trodde vel jeg kom til å bli sint, men det siste jeg var, var sint.
Jeg ba ham se på meg. “Vi må hjelpe dem, Emil. Ordentlig.”
Han stirret på meg. “Er du ikke sint?”
Aldri i livet, svarte jeg og tørket tårene. “Jeg er så stolt av deg, gutten min. Men du skal aldri måtte bære alt dette alene.”
Den dagen startet alt et skred. Jeg ringte til barnevernstjenesten, snakket med en advokat og kontaktet rådgiveren på Jonas sin skole. Sammen fikk vi lagt til rette for at Jonas kunne få midlertidig omsorg for Sigrid, og jeg tilbød å ha henne hos oss noen ettermiddager i uka, så Jonas kunne fullføre videregående. Jeg lærte ham litt om å trøste baby, bytte på nattevakter og alt som følger med.
Det var så mye styr møter, hjemmebesøk, bakgrunnssjekker. Men sakte, men sikkert begynte ting å falle på plass.
Emil glemte aldri en eneste flaske. Han bytta hver eneste bleie med verdens største tålmodighet. Han lærte seg til og med å fortelle godnatteventyr med rare stemmer som fikk Sigrid til å le høylytt.
Og Jonas, han vokste så utrolig. Endelig fikk han hjelp og støtte, kunne puste ut litt, og fikk være tenåring igjen uten å miste søstra si.
En kveld fant jeg Emil på sofaen, med Sigrid sovende på fanget, hodet hennes i armkroken. Han så opp på meg og sa: “Jeg hadde aldri trodd jeg kunne bli så glad i noen som ikke engang er i familien min.”
“Du holder på å bli en mann med et stort hjerte,” svarte jeg, og det mente jeg virkelig.
Noen ganger lar livet barna våre møte utfordringer vi ikke kan beskytte dem mot men noen ganger vokser de seg så sterke at de lærer oss hvor fantastiske de egentlig er.
Jeg trodde jeg kjente sønnen min helt men jeg hadde virkelig ingen anelse om hvor stor omsorg, hvor mye mot eller hvor stille modig han kunne være.
Alt startet med en pakke bleier i en helt vanlig sekk.
Og nå er det en historie jeg kommer til å være takknemlig for å kunne fortelle videre, hele livet.




