Jeg er 69 år gammel, og for seks måneder siden gikk mannen min bort til himmelen. Vi var sammen i førtito år. Vi hadde ingen barn – bare oss to, vårt arbeid, vårt liv, våre vaner, våre små gleder. Først virket alt så vanlig – tretthet, smerte som kom og gikk, legetimer som ikke virket akutte. Men så kom prøver, sykehus, behandlinger. Jeg var ved hans side hele veien. Jeg lærte medisinlisten hans utenat, husket hvilke matvarer han ikke kunne spise lenger, lærte å lese blikket hans når smerten herjet og søvnen uteble. Jeg holdt ham i hånden hele natten, for noen ganger kan man ikke gjøre annet enn å være til stede. Jeg sto opp før ham for å lage frokost, hjalp ham å dusje da kreftene forsvant, snakket om småting så ikke tankene skulle ta over … men noen ganger svarte han ikke. Ikke fordi han ikke ville, men kroppen orket ikke mer. Den dagen han døde, lå han i sengen og holdt hånden min. Ingen store ord, ingen dramatikk. Han bare … forsvant. Plutselig var han ikke der lenger. Jeg ringte 113. Men det var for sent. Dagen vi tok farvel var rar. Folk jeg ikke hadde sett på årevis kom, sa ting som «Han var en god mann», «Nå har han fred», «Du må være sterk». Jeg nikket, uten å forstå hva jeg egentlig sa ja til. Så gikk alle. Og huset … ble så stort. Ikke fordi det er stort, men fordi det ikke er liv her lenger. Nettene er verst. Jeg legger meg tidlig fordi jeg ikke orker stillheten. Vi så alltid nyhetene sammen. Han kommenterte, fikk meg til å le, spurte om jeg ville ha te etterpå. Nå lar jeg TV-en stå på for å høre stemmer, for ikke å kjenne på tomheten. Jeg har ingen barn å ringe. Ingen barnebarn. Ingen å fortelle at ryggen verker, eller at legen har byttet ut en pille, eller at jeg ble redd fordi jeg ble dårlig og det ikke var noen til å gi meg et glass vann. Søndagene er tunge som stein. Før gikk vi i parken, kjøpte brød og gikk hjem sammen, som om vi hadde all verdens tid. Han gikk alltid litt saktere enn meg, jeg ertet ham for at han var «sta», han lo. Nå går jeg alene. Folk ser på meg med medlidenhet … eller de ser meg ikke i det hele tatt. I butikken kjøper jeg bare det aller nødvendigste, for jeg vet ikke lenger hvem jeg skal lage mat til. Det hender at jeg ikke snakker med noen – ikke en eneste dag. Jeg blir overrasket når en nabo sier hei, for stemmen min føles fremmed – som om jeg ikke har brukt den på lenge. Jeg angrer ikke på at vi ikke hadde barn. Men først nå forstår jeg hva det betyr å bli gammel alene. Alt går saktere. Tyngre. Stillere. Ingen venter på deg. Ingen spør om du kom deg trygt hjem. Ingen husker om du har tatt medisinene dine. Jeg er fortsatt her fordi … jeg har ikke noe annet valg. Jeg står opp. Gjør det som må gjøres. Legger meg igjen. Jeg søker ikke medlidenhet, jeg vil ikke at noen skal synes synd på meg. Jeg vil bare si det høyt: Når du mister den du har levd hele livet ditt med, står du plutselig et sted der alt annet har mistet sin mening.

Jeg er 69 år gammel, og for seks måneder siden mistet jeg ektemannen min. Han forlot denne verden. Vi var sammen i førtito år. Vi hadde ingen barn. Det var bare oss to vårt arbeid, vårt liv, våre rutiner, våre små gleder.

Det hele begynte så vanlig han var sliten, så kom smerten som kom og gikk, legetimer som tilsynelatende ikke var noe hastverk. Men så kom prøvene, sykehuset, behandlingene. Jeg stod ved siden av ham gjennom alt. Jeg lærte medisinlisten hans utenat. Jeg visste hvilke matvarer han ikke lenger kunne spise. Jeg kjente igjen det blikket hans når smertene tok tak og han ikke fikk sove. Da satt jeg våken og holdt ham i hånden for noen ganger kan du ikke gjøre annet enn å bare være der.

Jeg sto opp før ham for å lage frokost. Jeg hjalp ham å dusje når han ikke hadde krefter lenger. Jeg pratet med ham, fortalte om små hverdagslige ting for å dra tankene hans vekk men noen ganger svarte han bare ikke. Ikke fordi han ikke ville, men fordi kroppen hans ikke orket mer.

Den dagen han døde, lå han i sengen og holdt meg i hånden. Det var ingen store ord. Ingen dramatikk. Han bare sluttet å være der. Først var han hos meg, så var han bare borte.

Jeg måtte ringe 113.

Men det var for sent.

Minnestunden var en merkelig dag. Folk kom som jeg ikke hadde sett på årevis. De sa ord som bare gled forbi meg: «Han var et godt menneske», «Nå har han fått fred», «Du må være sterk nå». Jeg nikket bare, uten helt å vite hva jeg nikket til.

Da alle hadde dratt, ble huset enormt. Ikke fordi det er stort, men fordi det ikke er liv her lenger.

Nettene er verst. Jeg legger meg tidlig fordi jeg ikke takler stillheten. Vi pleide å se nyhetene sammen. Han lo, kom med kommentarer og fikk meg til å le, og så spurte han alltid om jeg ville ha te.

Nå lar jeg TV-en stå på, bare for å ha stemmer rundt meg. For å slippe å kjenne hvor tomt det egentlig er.

Jeg har ingen barn å ringe til.
Ingen barnebarn.
Ingen jeg kan fortelle at ryggen verker i dag, eller at legen har byttet ut en av medisinene mine, eller at jeg ble redd fordi jeg ble dårlig og det var ingen som kunne gi meg et glass vann.

Søndager er tunge som stein. Før pleide vi å gå i parken sammen. Vi kjøpte brød på veien og ruslet hjem, som om vi hadde all verdens tid. Han gikk alltid litt saktere enn meg, og jeg ertet ham for at han var sta, og så lo han.

Nå går jeg alene.

Folk veksler blikk med meg med medlidenhet eller de ser rett forbi meg. På butikken kjøper jeg bare det mest nødvendige, for jeg vet ikke lenger hvem jeg skal lage mat til.

Det finnes dager hvor jeg ikke prater med noen.
Hele dager.
Av og til blir jeg overrasket når en nabo hilser, og stemmen min føles fremmed som om jeg ikke har brukt den på evigheter.

Jeg angrer ikke på at vi aldri fikk barn. Men nå først forstår jeg hva det vil si å bli gammel alene.

Alt går saktere. Tyngre. Stillere.
Ingen venter på deg.
Ingen spør om du kom deg trygt hjem.
Ingen lurer på om du har tatt medisinene dine.

Jeg er fortsatt her, fordi det finnes ikke noe annet valg.
Jeg står opp. Gjør det jeg må. Og så legger jeg meg igjen. Jeg søker ikke medlidenhet. Jeg vil ikke at noen skal synes synd på meg.
Jeg ville bare si det høyt:

Når du mister den du har delt hele livet ditt med, står du igjen i en verden hvor alt annet mister mening.

Rate article
Intigue Life
Jeg er 69 år gammel, og for seks måneder siden gikk mannen min bort til himmelen. Vi var sammen i førtito år. Vi hadde ingen barn – bare oss to, vårt arbeid, vårt liv, våre vaner, våre små gleder. Først virket alt så vanlig – tretthet, smerte som kom og gikk, legetimer som ikke virket akutte. Men så kom prøver, sykehus, behandlinger. Jeg var ved hans side hele veien. Jeg lærte medisinlisten hans utenat, husket hvilke matvarer han ikke kunne spise lenger, lærte å lese blikket hans når smerten herjet og søvnen uteble. Jeg holdt ham i hånden hele natten, for noen ganger kan man ikke gjøre annet enn å være til stede. Jeg sto opp før ham for å lage frokost, hjalp ham å dusje da kreftene forsvant, snakket om småting så ikke tankene skulle ta over … men noen ganger svarte han ikke. Ikke fordi han ikke ville, men kroppen orket ikke mer. Den dagen han døde, lå han i sengen og holdt hånden min. Ingen store ord, ingen dramatikk. Han bare … forsvant. Plutselig var han ikke der lenger. Jeg ringte 113. Men det var for sent. Dagen vi tok farvel var rar. Folk jeg ikke hadde sett på årevis kom, sa ting som «Han var en god mann», «Nå har han fred», «Du må være sterk». Jeg nikket, uten å forstå hva jeg egentlig sa ja til. Så gikk alle. Og huset … ble så stort. Ikke fordi det er stort, men fordi det ikke er liv her lenger. Nettene er verst. Jeg legger meg tidlig fordi jeg ikke orker stillheten. Vi så alltid nyhetene sammen. Han kommenterte, fikk meg til å le, spurte om jeg ville ha te etterpå. Nå lar jeg TV-en stå på for å høre stemmer, for ikke å kjenne på tomheten. Jeg har ingen barn å ringe. Ingen barnebarn. Ingen å fortelle at ryggen verker, eller at legen har byttet ut en pille, eller at jeg ble redd fordi jeg ble dårlig og det ikke var noen til å gi meg et glass vann. Søndagene er tunge som stein. Før gikk vi i parken, kjøpte brød og gikk hjem sammen, som om vi hadde all verdens tid. Han gikk alltid litt saktere enn meg, jeg ertet ham for at han var «sta», han lo. Nå går jeg alene. Folk ser på meg med medlidenhet … eller de ser meg ikke i det hele tatt. I butikken kjøper jeg bare det aller nødvendigste, for jeg vet ikke lenger hvem jeg skal lage mat til. Det hender at jeg ikke snakker med noen – ikke en eneste dag. Jeg blir overrasket når en nabo sier hei, for stemmen min føles fremmed – som om jeg ikke har brukt den på lenge. Jeg angrer ikke på at vi ikke hadde barn. Men først nå forstår jeg hva det betyr å bli gammel alene. Alt går saktere. Tyngre. Stillere. Ingen venter på deg. Ingen spør om du kom deg trygt hjem. Ingen husker om du har tatt medisinene dine. Jeg er fortsatt her fordi … jeg har ikke noe annet valg. Jeg står opp. Gjør det som må gjøres. Legger meg igjen. Jeg søker ikke medlidenhet, jeg vil ikke at noen skal synes synd på meg. Jeg vil bare si det høyt: Når du mister den du har levd hele livet ditt med, står du plutselig et sted der alt annet har mistet sin mening.