Jeg er 65 år gammel, og selv om jeg alltid har vært ganske rolig i forhold til utseendet mitt, har de hvite hårene begynt å vinne fremtrinn i det siste. Ikke bare et par hårstrå hele lokker, særlig ved røttene. Å gå til frisøren føles lenger ikke like uanstrengt som før. Tid, pris, venting alt fikk meg til å lure på om det egentlig var så ille å farge håret mitt selv hjemme på kjøkkenet. Jeg har jo tross alt gjort det selv mange ganger i mitt liv. Hva kunne vel gå så fryktelig galt?
Jeg ruslet til nærmeste apotek, ikke til noen spesialforretning for frisører. «Jeg trenger hårfarge for å dekke grått hår,» sa jeg til jenta bak disken. Hun stilte meg et spørsmål om farge, og jeg svarte: «Helt vanlig kastanjebrun, ingenting spesielt.» Hun rakte meg en eske, med en alvorlig og diskret forside, hvor en dame med strålende hår smilte mot meg. På den sto det «dekker grått hår 100 %». Det var avgjørende for meg. Ikke leste jeg på noe mer. Jeg dro hjem, overbevist om at alt ville være i orden om en liten time.
Med gammel T-skjorte og et håndkle over skuldrene, blandet jeg innholdet som beskrevet i bruksanvisningen og malte håret foran speilet på badet. Alt virket normalt. Fargen ble mørk, det så ut som alltid. Jeg satte meg for å vente, og i mellomtiden ryddet jeg kjøkkenet og vasket opp etter frokosten.
Etter tjue minutter kjente jeg noe merkelig. Da jeg fanget blikket mitt i speilet igjen, var ikke håret brunt, men lilla. Jeg tenkte det måtte være lyset på badet som spilte meg et puss. Sa til meg selv at jeg innbilte meg dette.
Men da det var tid for å skylle ut, skjønte jeg at jeg hadde gjort en stor tabbe. Vannet som fløt over hodet mitt farget seg først lilla, så mørkebrun, og til slutt nesten sort. Jeg stirret på speilbildet mitt, våt og undrende, mens håret danset i blåfiolette og lønn-lilla nyanser som jeg ikke visste hvordan jeg skulle forklare. De hvite hårene var borte, ja men til hvilken pris?
Jeg prøvde å føne håret og håpet at fargen ville forandre seg når det tørket. Det gjorde den ikke. Faktisk ble det bare enda mer intenst. Jeg så ut som om jeg hadde trådt rett ut fra en eksperimentell moteserie for ungdom, ikke som en dame på 65. Jeg begynte å le for meg selv, det var ikke mer å gjøre.
Jeg ringte datteren min på videosamtale, og da hun så meg, klarte hun så vidt å holde latteren tilbake. Hun sa:
«Mamma… hva har du gjort med deg selv?»
Jeg svarte:
«Bestill en time til meg hos frisøren.»
Dagen etter måtte jeg ut blant folk akkurat som jeg var. Jeg surret et skjerf rundt hodet, men den lilla tonen lyste allikevel gjennom. I nærbutikken spurte en kassadame om dette var en ny stil. En annen dame på bakeriet kalte meg modig som torde slike farger. Jeg nikket forståelsesfullt, som om jeg hadde valgt alt dette helt bevisst.
To dager etter gikk jeg til frisøren ikke et fnugg av stolthet i kroppen. Frisøren så på meg, og skjønte alt uten å stille spørsmål. Hun dømte meg ikke, bare sa:
«Dette skjer oftere enn du skulle tro.»
Jeg forlot salongen med nystylet hår, en lettere lommebok tre tusen kroner fattigere og en klar lekse: Vi tror vi mestrer det samme som før, helt til vi plutselig møter oss selv i speilet med lilla hår. Siden den gangen har jeg erkjent to ting at de hvite hårene kommer ubedt, og at enkelte kamper er best overlatt til profesjonelle.
Dette er ikke noe familieoppgjør eller dramatikk bare en smått forvirret og surrealisitisk hendelse jeg bærer med meg, som en merkelig drøm.




