58 år gammel, og jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med naboen min lenger. Hun bor tvers over gangen, og det føles som om hennes hovedoppgave i livet er å følge med på alt jeg foretar meg. Hun har stålkontroll på når matleveringen kommer, om jeg har bestilt take-away eller storhandlet, hvor mange poser jeg har med meg hjem, og hvem som bærer dem inn. Skulle budet være to minutter forsinket, har hun neste dag en kommentar som om det skulle vært en viktig nyhet på Dagsrevyen.
Det stopper ikke der. Hun har nøyaktig oversikt over når jeg går ut med søpla, hvor mange poser jeg tar med, og hvilken ukedag det skjer. Hvis jeg en uke tar ut to poser, og tre den neste, får jeg høre det. Hvis jeg én dag ikke har noe å kaste fordi det ikke har rukket å samle seg opp, noteres det også. En gang spurte hun meg rett ut om jeg kastet mat uten snev av sjenanse, som om hun har rett til å vite det. Jeg sto bare der, målløs, og skjønte ikke når søpla mi plutselig ble en felles sak for borettslaget.
Hunden min er et annet tema. Det er ikke akkurat en stor eller plagsom hund, men den bjeffer litt hvis noen går for nær porten. Hver eneste bjeff blir til klage. Hun har stått på døra mi for å si at hunden “bjeffet for mye” mens jeg var på jobb. Merkeligst er likevel at hun alltid vet nøyaktig når det har skjedd, hvor mange ganger, og hva hun tror var grunnen. Inni meg lurer jeg ofte på om hun kjenner rutinene våre bedre enn jeg gjør selv.
Mannen min slipper heller ikke unna. Kommer han hjem sent fra jobb, får jeg dagen etter høre at “dere la dere sent i går” eller at “mannen din kom jo nesten midnatt”. Kommer han tidlig, spør hun om han er syk eller om han kanskje har mistet jobben. Hun ser, hun følger med, hun snakker og det er ikke bare til meg. Hun baksnakker oss til de andre naboene, og jeg får senere høre ryktet i forvrengt utgave tilbake.
Og så er det sekstenåringen vår, Ingrid. Hun blir også holdt øye med. Hvis hun drar ut med venninner, står naboen nærmest og teller hvor mange som kommer og hvor mange som går. Kommer noen på besøk til oss, vet naboen akkurat hvem, når de kom og når de dro. En dag hørte jeg at hun hadde sagt til en annen nabo at “den jenta der er så mye ute”, som om det angår henne i det hele tatt. Da følte jeg at nok var nok, og jeg måtte ta opp dette direkte med henne jeg opplevde det som en skikkelig respektløshet.
Det vanskeligste er at dette ikke er noen nyinnflyttet dame. Hun har bodd her hele livet på samme måte som jeg. Huset arvet jeg etter mamma, Gud ha henne, og jeg har ingen planer om å flytte. Jeg elsker hjemmet mitt, min egen historie, og tryggheten her. Problemet er ikke stedet det er dette påtvungne fellesskapet med et menneske som ikke forstår hvor grensa går.
Nå føler jeg meg helt rådvill. Jeg har prøvd å overse henne, vært høflig, vært kort, men ingen strategi virker. Hun er der alltid observerer, kommenterer, tolker. Hvordan håndterer man en slik nabo uten å miste roen, uten å skape en stor konflikt, men samtidig uten å la noen blande seg inn i livet sitt som om det var deres eget?
Hvis noen har råd til meg, så tar jeg imot med åpne armer.




