Jeg er 46 år gammel, og om noen utenfra ser på livet mitt, vil de trolig mene at alt er som det bør være. Jeg giftet meg ung bare 24 år gammel med en arbeidsom og pålitelig mann. Jeg fikk to barn tett etter hverandre, da jeg var 26 og 28. Jeg avbrøt studiene mine fordi timeplanene ikke gikk opp, barna var små og fordi folk sa at “det er tid nok senere.” Det var aldri store krangler eller drama. Alt gikk slik det “skal”.
I årevis var hverdagen min lik. Jeg sto opp før alle andre, lagde frokost, ryddet huset og dro på jobb. Kom hjem i tide, gjorde pliktene mine, lagde middag, vasket klær og holdt orden. Helgene var fylt med familieselskap, bursdager og gjøremål. Jeg var alltid til stede, tok alltid ansvar. Hvis noe manglet, ordnet jeg det. Hvis noen trengte noe, var jeg der. Aldri spurte jeg meg selv om jeg ønsket noe annet.
Mannen min har aldri vært en dårlig mann. Vi spiste middag sammen, så litt på TV og gikk til sengs. Han var ikke spesielt kjærlig, men heller ikke kald. Han krevde ikke mye, men klaget heller aldri. Praten vår handlet om regninger, barn og hva som skulle gjøres.
En helt vanlig tirsdag satte jeg meg i stuen, i stillhet, og innså at jeg ikke hadde noe å gjøre. Ikke fordi alt var perfekt, men fordi ingen akkurat da trengte meg. Jeg så meg rundt og skjønte at jeg hadde holdt dette hjemmet gående i mange år, men at jeg egentlig ikke visste hva jeg skulle gjøre med meg selv inni det.
Den dagen åpnet jeg en skuff med gamle papirer, fant diplomer, kvelds- og helgekurs jeg aldri fullførte, ideer nedskrevet i notatbøker, prosjekter lagt på is “til senere”. Jeg bladde gjennom bilder fra tiden før jeg ble kone, før jeg ble mor, før jeg var den som fikset alt. Jeg følte ikke nostalgi. Det var noe verre: følelsen av å ha oppnådd alt uten å spørre meg selv om det var dette jeg ville.
Jeg begynte å legge merke til ting jeg tidligere tok som en selvfølge. At ingen spurte hvordan jeg hadde det. At selv når jeg kom hjem sliten, var det likevel jeg som måtte ordne opp. At hvis han sa han ikke ville i et familieselskap, aksepterte alle det, mens hvis jeg trakk meg, forventet de likevel at jeg kom. At meningen min var der, men ikke veide tungt. Det var verken krangler eller bråk, men heller ikke rom for meg.
En kveld under middagen nevnte jeg at jeg tenkte å ta opp studiene igjen eller prøve på noe nytt. Mannen min så overrasket på meg og spurte: “Hvorfor det, nå da?” Han sa det ikke vondt ment, mer som en som ikke forstår hvorfor noe som alltid har virket, plutselig skal endres. Barna var tause. Ingen protesterte. Ingen forbød meg noe. Likevel skjønte jeg at min rolle var så fast at det å gå utenfor den virket ukomfortabelt for alle.
Jeg er fortsatt gift. Jeg har ikke pakket kofferten eller tatt noen dramatiske (eller dyre) valg. Men jeg lyver ikke for meg selv lenger. Jeg vet nå at i over tjue år har jeg levd for å holde sammen en familie, vært nyttig, men aldri hovedpersonen i mitt eget liv.
Hvordan reiser man seg etter noe slikt? Svaret er kanskje ikke enkelt, men jeg har begynt å forstå at for å være lykkelig, må man tørre å være seg selv, ikke bare den andre alltid trenger. Livet gir deg ikke alltid en andre sjanse, så det gjelder å ikke glemme seg selv på veien.




