Jeg er 45 år, og jeg tar ikke lenger imot gjester hjemme hos meg
Noen folk glemmer rett og slett at de er gjester når de kommer på besøk. De mangler folkeskikk, kommer med kommentarer og har ikke det minste hastverk med å dra hjem igjen.
Før var jeg veldig gjestfri, men det innstillingen endret seg fort. Da jeg bikka førti, sluttet jeg omtrent helt å invitere folk hjem. Hvorfor skulle jeg holde på med det? Det er rett og slett slitsomt å ha sånne gjester.
Sist bursdag feiret jeg på restaurant. Det var utrolig deilig og sånn skal jeg gjøre det fremover. Nå skal jeg forklare hvorfor.
Å arrangere selskap hjemme koster for mye. En enkel middag krever en god slump penger. Skal man i tillegg stelle i stand til jul eller annen høytid, blir summen med én gang større. Gjestene kommer som oftest med små gavet, for det er trange tider nå. Så blir de sittende til langt på natt. Jeg har lyst til å slappe av, ikke bruke kvelden på å ta oppvask og rydde etter alle sammen.
Jeg venter ikke på noen innenfor veggene i leiligheten min. Jeg vasker og lager mat akkurat når jeg vil selv. Før, etter familieselskaper og julefeiringer hjemme, var jeg alltid bare sliten og lei. Nå har jeg frihet til å ta et bad etter høytiden og gå tidlig til sengs.
Nå har jeg mye mer fritid og bruker den klokt. Venner kan stikke innom på en kopp te, men jeg bekymrer meg ikke for om jeg har noe ekstra å by på. Jeg sier det jeg mener, uten å legge noe imellom. Hvis jeg vil ha ro og fred, sier jeg rett ut nå er det på tide å gå. Det er kanskje ikke så hyggelig, men jeg bryr meg ikke. Egentlig setter jeg min egen trivsel øverst.
Det mest fascinerende er at de som elsker å besøke andre, aldri inviterer folk hjem til seg. De synes det er mer behagelig å more seg hos andre så slipper de både rydding og matlaging selv.
Tar du ofte imot gjester? Regner du deg egentlig som en gjestfri person?




