Jeg er 45 år og tar ikke lenger imot gjester hjemme hos meg Noen glemmer at de er gjester når de kommer til noen. De oppfører seg uhøflig, gir råd og har ikke hastverk med å dra hjem. Før var jeg svært gjestfri, men holdningen min endret seg raskt. Da jeg passerte førti, sluttet jeg å invitere folk hjem. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Det er irriterende med slike gjester. Min siste bursdag feiret jeg på restaurant. Det likte jeg veldig godt – det skal jeg fortsette med. Nå vil jeg forklare hvorfor. Å arrangere selskap hjemme er dyrt. Bare en enkel middag koster mye. Og om du skal feire høytid, blir det enda mer. Gjestene kommer ofte med små gaver – det er jo trange tider. Så blir de sittende til langt på natt. Jeg vil slappe av, ikke vaske opp fjell av tallerkener og rydde etterpå. Jeg venter ikke på noen i mitt hjem lengre. Jeg vasker og lager mat når jeg vil. Etter selskap hjemme før, følte jeg meg alltid sliten og nedfor. Nå har jeg endelig tid til å ta et bad og legge meg tidlig etter høytider. Jeg har masse fri tid og bruker den klokt. Venner kan stikke innom på te, men jeg bekymrer meg ikke om jeg ikke har kaker i skapet. Nå sier jeg rett ut hva jeg tenker. Vil jeg ha ro, sier jeg ifra at kvelden er over. Kanskje ser det ikke pent ut, men jeg bryr meg ikke. Egen komfort kommer først. Det merkeligste er at de som alltid vil på besøk til andre, nesten aldri inviterer hjem til seg selv. Det er lettere å hygge seg på andres bekostning, uten å rydde og lage mat selv. Tar du imot gjester? Kan du kalle deg selv gjestfri?

Jeg er 45 år, og jeg tar ikke lenger imot gjester hjemme hos meg

Noen folk glemmer rett og slett at de er gjester når de kommer på besøk. De mangler folkeskikk, kommer med kommentarer og har ikke det minste hastverk med å dra hjem igjen.

Før var jeg veldig gjestfri, men det innstillingen endret seg fort. Da jeg bikka førti, sluttet jeg omtrent helt å invitere folk hjem. Hvorfor skulle jeg holde på med det? Det er rett og slett slitsomt å ha sånne gjester.

Sist bursdag feiret jeg på restaurant. Det var utrolig deilig og sånn skal jeg gjøre det fremover. Nå skal jeg forklare hvorfor.

Å arrangere selskap hjemme koster for mye. En enkel middag krever en god slump penger. Skal man i tillegg stelle i stand til jul eller annen høytid, blir summen med én gang større. Gjestene kommer som oftest med små gavet, for det er trange tider nå. Så blir de sittende til langt på natt. Jeg har lyst til å slappe av, ikke bruke kvelden på å ta oppvask og rydde etter alle sammen.

Jeg venter ikke på noen innenfor veggene i leiligheten min. Jeg vasker og lager mat akkurat når jeg vil selv. Før, etter familieselskaper og julefeiringer hjemme, var jeg alltid bare sliten og lei. Nå har jeg frihet til å ta et bad etter høytiden og gå tidlig til sengs.

Nå har jeg mye mer fritid og bruker den klokt. Venner kan stikke innom på en kopp te, men jeg bekymrer meg ikke for om jeg har noe ekstra å by på. Jeg sier det jeg mener, uten å legge noe imellom. Hvis jeg vil ha ro og fred, sier jeg rett ut nå er det på tide å gå. Det er kanskje ikke så hyggelig, men jeg bryr meg ikke. Egentlig setter jeg min egen trivsel øverst.

Det mest fascinerende er at de som elsker å besøke andre, aldri inviterer folk hjem til seg. De synes det er mer behagelig å more seg hos andre så slipper de både rydding og matlaging selv.

Tar du ofte imot gjester? Regner du deg egentlig som en gjestfri person?

Rate article
Intigue Life
Jeg er 45 år og tar ikke lenger imot gjester hjemme hos meg Noen glemmer at de er gjester når de kommer til noen. De oppfører seg uhøflig, gir råd og har ikke hastverk med å dra hjem. Før var jeg svært gjestfri, men holdningen min endret seg raskt. Da jeg passerte førti, sluttet jeg å invitere folk hjem. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Det er irriterende med slike gjester. Min siste bursdag feiret jeg på restaurant. Det likte jeg veldig godt – det skal jeg fortsette med. Nå vil jeg forklare hvorfor. Å arrangere selskap hjemme er dyrt. Bare en enkel middag koster mye. Og om du skal feire høytid, blir det enda mer. Gjestene kommer ofte med små gaver – det er jo trange tider. Så blir de sittende til langt på natt. Jeg vil slappe av, ikke vaske opp fjell av tallerkener og rydde etterpå. Jeg venter ikke på noen i mitt hjem lengre. Jeg vasker og lager mat når jeg vil. Etter selskap hjemme før, følte jeg meg alltid sliten og nedfor. Nå har jeg endelig tid til å ta et bad og legge meg tidlig etter høytider. Jeg har masse fri tid og bruker den klokt. Venner kan stikke innom på te, men jeg bekymrer meg ikke om jeg ikke har kaker i skapet. Nå sier jeg rett ut hva jeg tenker. Vil jeg ha ro, sier jeg ifra at kvelden er over. Kanskje ser det ikke pent ut, men jeg bryr meg ikke. Egen komfort kommer først. Det merkeligste er at de som alltid vil på besøk til andre, nesten aldri inviterer hjem til seg selv. Det er lettere å hygge seg på andres bekostning, uten å rydde og lage mat selv. Tar du imot gjester? Kan du kalle deg selv gjestfri?