Jeg er 45 år gammel. Og jeg tar ikke imot gjester i mitt hjem lenger.

Jeg er 45 nå, og jeg har sluttet å invitere folk hjem til meg.

Mange glemmer at de er gjester når de kommer på besøk de er uhøflige, gir deg beskjeder og drar ikke hjem med en gang.

Før i tiden var jeg en skikkelig gjestfri kar, men etter at jeg gikk over førti, endret jeg holdning helt. Hvorfor skulle jeg ha folk på døra? Det blir bare slitsomt med slike gjester.

Den siste bursdagen min feiret jeg på en restaurant i Oslo, og jeg likte det så godt at jeg har bestemt meg for å holde den sånn framover. Jeg skal forklare hvorfor.

Å ha fest hjemme koster en god del. Selv en enkel middag krever en betydelig sum i kroner. Når du skal arrangere en julefeiring, blir regningene enda større. Gjestene kommer med små gaver, for tider er tøffe, og så sitter de lenge til langt på natt. Jeg vil heller slappe av enn å stå med en haug med oppvask og rydding.

Nå sitter jeg i leiligheten min alene. Jeg rydder og lager mat når jeg har lyst. Før var jeg sliten og nedstemt etter julefester, men nå, etter jul, tar jeg et bad og går tidlig til sengs.

Jeg har masse fritid, og jeg bruker den på en fornuftig måte. Venner kan stikke innom for en kopp te, og jeg bekymrer meg ikke for å ha kaker på bordet. Nå kan jeg si hva jeg tenker uten filter. Når jeg vil slappe av, peker jeg bare på døra. Det ser kanskje ikke så fint ut, men jeg bryr meg ikke mitt velvære er først og fremst.

Det mest overraskende er at folk som liker å besøke andre, sjelden inviterer noen inn i sitt eget hjem. For dem er det enklere å være vert uten å måtte bruke tid på rengjøring og matlaging.

Hva tenker du? Er du en gjestfri type, eller holder du deg hjemme?

Rate article
Intigue Life
Jeg er 45 år gammel. Og jeg tar ikke imot gjester i mitt hjem lenger.