Jeg er 45 år gammel. Og jeg tar ikke imot gjester hjemme lenger.

Jeg er 45 år gammel nå, og jeg har sluttet å ha folk på besøk i leiligheten min. Noen folk glemmer helt at de er gjester når de kommer på besøk de er uhøflige, gir kommandoer og stikker ikke av før de har gjort ferdig alt selv.

Jeg pleide å være skikkelig gjestfri, men etter at jeg ble over 40, snudde jeg meg helt. Hvorfor skulle jeg invitere folk? Det er bare kjedelig å ha gjester som tar opp plass og tid.

Den siste bursdagen min feiret jeg på en koselig restaurant i Oslo, og det var helt topp. Så har jeg bestemt meg for at det er sånn jeg vil gjøre fremover, og jeg kan forklare hvorfor.

Å ha fest hjemme koster penger. Selv en enkel middag krever en god del kroner, og hvis du planlegger en julefeiring blir regningen enda høyere. Gjestene kommer med små gaver fordi tider er stramme, så sitter de lenge til sent på kvelden. Jeg vil heller slappe av enn å stå med en haug med oppvask og rydding.

Nå venter jeg på ingen i leiligheten. Jeg gjør rent og lager mat når jeg har lyst. Før var jeg sliten og nedfor etter julebordet hjemme, men nå etter jul tar jeg meg en varm dusj og legger meg tidlig.

Jeg har masse fritid, og bruker den på ting som virkelig betyr noe. Venner kan stikke innom for en kopp te, og jeg bekymrer meg ikke for om jeg har kaker eller snacks. Jeg kan si hva jeg tenker uten å holde igjen. Når jeg vil ha ro, peker jeg bare på døren. Det ser kanskje ikke så fint ut, men jeg bryr meg ikke velværet mitt er det viktigste.

Det merkeligste er at folk som liker å være på andres sofa, aldri inviterer noen inn i sin egen. For dem er det enklere å være vert uten å måtte bruke tid på oppvask og matlaging.

Hva tenker du, er du en som ønsker gjester velkommen? Kan du kalle deg gjestfri?

Rate article
Intigue Life
Jeg er 45 år gammel. Og jeg tar ikke imot gjester hjemme lenger.