Jeg er 38 år og trodde lenge at det var jeg som var problemet. At jeg var en dårlig mor, en dårlig kone. At det var noe galt med meg, fordi jeg mestret alt utad, men innerst inne følte at jeg ikke hadde mer å gi. Jeg sto opp hver dag klokken 05:00, ordnet frokost, skolematbokser og klær, gjorde barna klare til skolen, ryddet huset raskt og dro på jobb. Jeg holdt timeplanen, leverte resultater, deltok på møter, og smilte alltid. På jobb trodde alle at jeg var ansvarlig, organisert og sterk. Hjemme gikk alt også på skinner – middag, plikter, bading, kveldsmat. Jeg lyttet til barna mine, svarte på spørsmål, meglede krangler, trøstet og veiledet. Utad så livet mitt normalt ut. Til og med bra. Jeg hadde familie, jobb, helse – ingen synlig grunn til å føle det jeg følte. Men inni meg var jeg tom. Det var ikke konstant tristhet, men en utmattelse som ikke gikk over av søvn. Kroppen gjorde vondt uten grunn, lyder irriterte meg, de samme spørsmålene drev meg til vanvidd. Jeg begynte å tenke tanker jeg skammet meg over: At barna mine kanskje hadde hatt det bedre uten meg, at jeg ikke passet til morsrollen, at det fantes kvinner som var skapt for å være mødre, men ikke jeg. Jeg sviktet aldri pliktene, kom aldri for sent, mistet aldri kontrollen, skrek aldri mer enn normalt – og derfor la ingen merke til det. Partneren min så bare at “alt var i orden”. Sa jeg at jeg var sliten, svarte han: “Alle mødre blir slitne.” Sa jeg at jeg ikke orket mer, sa han: “Da mangler du bare lyst.” Så jeg sluttet å snakke. Enkelte kvelder satt jeg på badet med døra lukket – ikke for å gråte, men for å slippe å høre noen. Jeg bare stirret på veggen og telte minutter til jeg måtte ut og være “hun som klarer alt” igjen. Tanken på å reise min vei kom snikende, ikke dramatisk, bare kald: Å forsvinne noen dager, bli borte, ikke være nødvendig lenger. Ikke fordi jeg ikke elsket barna mine, men fordi jeg hadde ingenting igjen å gi. Dagen jeg traff bunnen, var bare en helt vanlig tirsdag. Ett av barna ba meg om enkel hjelp, men jeg bare stirret tomt fremfor meg. Hodet mitt var helt tomt. Satt meg på kjøkkengulvet og klarte ikke reise meg på flere minutter. Sønnen min så på meg, redd, og spurte: “Mamma, er du OK?” Jeg klarte ikke svare. Ingen kom og hjalp. Ingen reddet meg. Jeg orket bare ikke late som mer. Jeg søkte hjelp da kreftene mine tok slutt. Da jeg ikke klarte å “fikse alt” lenger. Terapeuten var den første som sa det jeg trengte å høre: “Dette handler ikke om at du er en dårlig mor.” Og sa hva som feilte meg. Jeg skjønte at ingen hadde hjulpet før, for jeg sluttet aldri å fungere. Så lenge en kvinne gjør alt, tror verden hun kan holde ut. Ingen spør hvordan hun har det, hun som aldri faller. Det tok tid å bli bedre – ingen magi, men mye skyldfølelse og ubehag. Å lære å be om hjelp, å si “nei”, å ikke alltid være tilgjengelig. Å godta at hvile ikke gjør meg til en dårlig mor. Jeg fortsetter å oppdra barna mine og jobber fremdeles. Men jeg later ikke lenger som jeg er perfekt. Jeg tror ikke en feil definerer meg. Og først og fremst – jeg tror ikke lenger at ønsket om å rømme gjorde meg til en dårlig mor. Jeg var bare utslitt.

Jeg er 38 år gammel nå, og lenge trodde jeg at det var meg det var noe galt med. At jeg var en dårlig mor, en dårlig kone. At det var noe feil med meg, for selv om jeg mestret alt utad, følte jeg inni meg at jeg ikke lenger hadde noe mer å gi.

Hver dag stod jeg opp klokken fem om morgenen. Lagde matpakker, brettet skoleklær, fylte sekker. Lot barna være klare for skolen, satte huset i stand så godt jeg kunne før jeg dro på jobb. Holdt tidsplaner, leverte resultater, deltok på møter. Smilte. Jeg smilte alltid. Ingen på jobben merket noe. Snarere tvert imot folk sa jeg var ansvarlig, organisert, sterk.

Hjemme gikk alt også på skinner. Middag, lekser, kveldsbad, kveldsmat. Jeg hørte på barna fortelle, svarte på spørsmål om alt fra regnestykker til vennskap, meglede i små uenigheter. Klemte når de trengte det, rettet på feil når det trengtes. Fra utsiden så livet mitt helt greit ut. Kanskje til og med bra. Jeg hadde familie, jobb, var frisk. Det var ingen synlig tragedie som kunne forklare den følelsen jeg bar på.

Men inni meg var jeg tom.

Det var ikke tristhet jeg kjente på hele tiden. Det var utmattelse. En trøtthet som ikke forsvant, uansett hvor mye jeg sov. Jeg la meg utslitt og våknet fortsatt like trøtt. Kroppen verket uten grunn. Lyder irriterte meg. Jeg ble fortvilet over alle gjentakende spørsmål. Tankene som kom skammet jeg meg over: Kanskje barna ville hatt det bedre uten meg, kanskje jeg ikke dugde noen kvinner var født til å være mødre, kanskje ikke jeg.

Aldri lot jeg noen plikter ligge. Jeg kom aldri for sent. Jeg mistet aldri kontrollen. Jeg skrek aldri mer enn man kunne forvente. Derfor merket ingen det.

Ikke engang kjæresten min så det. Han så at alt var i orden. Hvis jeg sa at jeg var sliten, svarte han:
Alle mødre blir slitne.

Om jeg innrømmet at jeg ikke orket noe, svarte han:
Det handler bare om vilje.

Så jeg sluttet å si noe.

Noen kvelder satt jeg på badet med døren lukket bare for å slippe å høre noen stemmer. Jeg gråt ikke. Jeg så bare på veggen og telte minutter før jeg måtte åpne døren og fortsette å være hun som klarer alt.

Tanken på å forlate alt kom stille. Ikke dramatisk, ikke et panisk behov. Mer som en kald idé: Bare forsvinne noen dager, bli borte, ikke være nødvendig for noen. Ikke fordi jeg ikke elsket barna mine, men fordi jeg følte at det ikke var mer igjen i meg.

Den dagen jeg traff bunnen, var ikke en spesiell dag. Bare en vanlig tirsdag. Det ene barnet ba om hjelp med noe som egentlig var lett, men jeg bare så på det og forstod ingenting. Hodet var tomt. En klump i halsen, en varm bølge i brystet. Jeg satt meg ned på kjøkkengulvet og kom meg ikke opp på en god stund.

Sønnen min så redd på meg og spurte:
Mamma, går det bra med deg?

Og jeg klarte ikke engang svare.

Ingen kom for å hjelpe meg. Ingen kom for å redde meg. Jeg hadde ikke lenger krefter til å late som om jeg var sterk.

Først da jeg var helt tom for krefter, søkte jeg hjelp. Da jeg visste at jeg ikke klarte mer. Terapeuten jeg møtte var den første som sa noe ingen andre hadde sagt:
Dette er ikke fordi du er en dårlig mor.

Og hun fortalte meg hva som feilte meg.

Jeg innså at grunnen til at ingen hadde hjulpet tidligere, var at jeg aldri sluttet å fungere. Så lenge en kvinne holder alt sammen, tror verden at hun kan fortsette evig. Ingen spør hvordan det egentlig går med den som aldri faller.

Det tok tid å bli bedre. Det fantes ingen magisk kur. Det var treigt, vanskelig og fylt av dårlig samvittighet. Jeg måtte lære å be om hjelp, å si nei, å ikke alltid stille opp. Jeg måtte forstå at det å hvile ikke gjorde meg til en dårlig mor.

Jeg tar fortsatt vare på barna mine. Jeg jobber fortsatt. Men jeg later ikke lenger som jeg er perfekt. Jeg tror ikke lenger at én feil definerer meg. Og viktigst av alt: Jeg har sluttet å tro at ønsket om å rømme gjorde meg til en dårlig mor.

Jeg var bare utslitt.

Rate article
Intigue Life
Jeg er 38 år og trodde lenge at det var jeg som var problemet. At jeg var en dårlig mor, en dårlig kone. At det var noe galt med meg, fordi jeg mestret alt utad, men innerst inne følte at jeg ikke hadde mer å gi. Jeg sto opp hver dag klokken 05:00, ordnet frokost, skolematbokser og klær, gjorde barna klare til skolen, ryddet huset raskt og dro på jobb. Jeg holdt timeplanen, leverte resultater, deltok på møter, og smilte alltid. På jobb trodde alle at jeg var ansvarlig, organisert og sterk. Hjemme gikk alt også på skinner – middag, plikter, bading, kveldsmat. Jeg lyttet til barna mine, svarte på spørsmål, meglede krangler, trøstet og veiledet. Utad så livet mitt normalt ut. Til og med bra. Jeg hadde familie, jobb, helse – ingen synlig grunn til å føle det jeg følte. Men inni meg var jeg tom. Det var ikke konstant tristhet, men en utmattelse som ikke gikk over av søvn. Kroppen gjorde vondt uten grunn, lyder irriterte meg, de samme spørsmålene drev meg til vanvidd. Jeg begynte å tenke tanker jeg skammet meg over: At barna mine kanskje hadde hatt det bedre uten meg, at jeg ikke passet til morsrollen, at det fantes kvinner som var skapt for å være mødre, men ikke jeg. Jeg sviktet aldri pliktene, kom aldri for sent, mistet aldri kontrollen, skrek aldri mer enn normalt – og derfor la ingen merke til det. Partneren min så bare at “alt var i orden”. Sa jeg at jeg var sliten, svarte han: “Alle mødre blir slitne.” Sa jeg at jeg ikke orket mer, sa han: “Da mangler du bare lyst.” Så jeg sluttet å snakke. Enkelte kvelder satt jeg på badet med døra lukket – ikke for å gråte, men for å slippe å høre noen. Jeg bare stirret på veggen og telte minutter til jeg måtte ut og være “hun som klarer alt” igjen. Tanken på å reise min vei kom snikende, ikke dramatisk, bare kald: Å forsvinne noen dager, bli borte, ikke være nødvendig lenger. Ikke fordi jeg ikke elsket barna mine, men fordi jeg hadde ingenting igjen å gi. Dagen jeg traff bunnen, var bare en helt vanlig tirsdag. Ett av barna ba meg om enkel hjelp, men jeg bare stirret tomt fremfor meg. Hodet mitt var helt tomt. Satt meg på kjøkkengulvet og klarte ikke reise meg på flere minutter. Sønnen min så på meg, redd, og spurte: “Mamma, er du OK?” Jeg klarte ikke svare. Ingen kom og hjalp. Ingen reddet meg. Jeg orket bare ikke late som mer. Jeg søkte hjelp da kreftene mine tok slutt. Da jeg ikke klarte å “fikse alt” lenger. Terapeuten var den første som sa det jeg trengte å høre: “Dette handler ikke om at du er en dårlig mor.” Og sa hva som feilte meg. Jeg skjønte at ingen hadde hjulpet før, for jeg sluttet aldri å fungere. Så lenge en kvinne gjør alt, tror verden hun kan holde ut. Ingen spør hvordan hun har det, hun som aldri faller. Det tok tid å bli bedre – ingen magi, men mye skyldfølelse og ubehag. Å lære å be om hjelp, å si “nei”, å ikke alltid være tilgjengelig. Å godta at hvile ikke gjør meg til en dårlig mor. Jeg fortsetter å oppdra barna mine og jobber fremdeles. Men jeg later ikke lenger som jeg er perfekt. Jeg tror ikke en feil definerer meg. Og først og fremst – jeg tror ikke lenger at ønsket om å rømme gjorde meg til en dårlig mor. Jeg var bare utslitt.