Jeg er 38 år gammel nå, og lenge trodde jeg at det var meg det var noe galt med. At jeg var en dårlig mor, en dårlig kone. At det var noe feil med meg, for selv om jeg mestret alt utad, følte jeg inni meg at jeg ikke lenger hadde noe mer å gi.
Hver dag stod jeg opp klokken fem om morgenen. Lagde matpakker, brettet skoleklær, fylte sekker. Lot barna være klare for skolen, satte huset i stand så godt jeg kunne før jeg dro på jobb. Holdt tidsplaner, leverte resultater, deltok på møter. Smilte. Jeg smilte alltid. Ingen på jobben merket noe. Snarere tvert imot folk sa jeg var ansvarlig, organisert, sterk.
Hjemme gikk alt også på skinner. Middag, lekser, kveldsbad, kveldsmat. Jeg hørte på barna fortelle, svarte på spørsmål om alt fra regnestykker til vennskap, meglede i små uenigheter. Klemte når de trengte det, rettet på feil når det trengtes. Fra utsiden så livet mitt helt greit ut. Kanskje til og med bra. Jeg hadde familie, jobb, var frisk. Det var ingen synlig tragedie som kunne forklare den følelsen jeg bar på.
Men inni meg var jeg tom.
Det var ikke tristhet jeg kjente på hele tiden. Det var utmattelse. En trøtthet som ikke forsvant, uansett hvor mye jeg sov. Jeg la meg utslitt og våknet fortsatt like trøtt. Kroppen verket uten grunn. Lyder irriterte meg. Jeg ble fortvilet over alle gjentakende spørsmål. Tankene som kom skammet jeg meg over: Kanskje barna ville hatt det bedre uten meg, kanskje jeg ikke dugde noen kvinner var født til å være mødre, kanskje ikke jeg.
Aldri lot jeg noen plikter ligge. Jeg kom aldri for sent. Jeg mistet aldri kontrollen. Jeg skrek aldri mer enn man kunne forvente. Derfor merket ingen det.
Ikke engang kjæresten min så det. Han så at alt var i orden. Hvis jeg sa at jeg var sliten, svarte han:
Alle mødre blir slitne.
Om jeg innrømmet at jeg ikke orket noe, svarte han:
Det handler bare om vilje.
Så jeg sluttet å si noe.
Noen kvelder satt jeg på badet med døren lukket bare for å slippe å høre noen stemmer. Jeg gråt ikke. Jeg så bare på veggen og telte minutter før jeg måtte åpne døren og fortsette å være hun som klarer alt.
Tanken på å forlate alt kom stille. Ikke dramatisk, ikke et panisk behov. Mer som en kald idé: Bare forsvinne noen dager, bli borte, ikke være nødvendig for noen. Ikke fordi jeg ikke elsket barna mine, men fordi jeg følte at det ikke var mer igjen i meg.
Den dagen jeg traff bunnen, var ikke en spesiell dag. Bare en vanlig tirsdag. Det ene barnet ba om hjelp med noe som egentlig var lett, men jeg bare så på det og forstod ingenting. Hodet var tomt. En klump i halsen, en varm bølge i brystet. Jeg satt meg ned på kjøkkengulvet og kom meg ikke opp på en god stund.
Sønnen min så redd på meg og spurte:
Mamma, går det bra med deg?
Og jeg klarte ikke engang svare.
Ingen kom for å hjelpe meg. Ingen kom for å redde meg. Jeg hadde ikke lenger krefter til å late som om jeg var sterk.
Først da jeg var helt tom for krefter, søkte jeg hjelp. Da jeg visste at jeg ikke klarte mer. Terapeuten jeg møtte var den første som sa noe ingen andre hadde sagt:
Dette er ikke fordi du er en dårlig mor.
Og hun fortalte meg hva som feilte meg.
Jeg innså at grunnen til at ingen hadde hjulpet tidligere, var at jeg aldri sluttet å fungere. Så lenge en kvinne holder alt sammen, tror verden at hun kan fortsette evig. Ingen spør hvordan det egentlig går med den som aldri faller.
Det tok tid å bli bedre. Det fantes ingen magisk kur. Det var treigt, vanskelig og fylt av dårlig samvittighet. Jeg måtte lære å be om hjelp, å si nei, å ikke alltid stille opp. Jeg måtte forstå at det å hvile ikke gjorde meg til en dårlig mor.
Jeg tar fortsatt vare på barna mine. Jeg jobber fortsatt. Men jeg later ikke lenger som jeg er perfekt. Jeg tror ikke lenger at én feil definerer meg. Og viktigst av alt: Jeg har sluttet å tro at ønsket om å rømme gjorde meg til en dårlig mor.
Jeg var bare utslitt.




