Jeg er 38 år gammel, og for to dager siden bestemte kona mi seg for å tilgi meg for et utroskap som hadde vart i flere måneder.
Alt startet på jobben, tidligere i år. En ny kollega begynte i teamet vårt, og vi begynte raskt å få en god tone. Lange vakter sammen, lunsjer, samtaler. Først snakket vi om arbeidet vårt, senere åpnet vi oss om livet ellers. Jeg fortalte henne at hjemme handlet alt om barna, at kona mi stadig var sliten, og at vi nesten ikke pratet sammen lenger. Jeg satte aldri kona mi i et direkte dårlig lys, men etter hvert tegnet jeg likevel et bilde av avstand mellom oss.
Med tiden begynte vi å treffes utenfor jobben også. Først en kaffe etter jobb, så en øl, og etterhvert lengre møter. Etter et par måneder var vi i et ordentlig forhold. Vi møttes én eller to ganger i uka. Jeg dro hjem etterpå som om ingenting hadde skjedd spiste middag med familien, hjalp barna i seng, og la meg med en konstant skyldfølelse som jeg etterhvert lærte meg å skjule.
Adferden min forandret seg. Jeg ble kortere i tonen, oftere distrahert, satt mye på telefonen. Kona mi merket det, men sa ingenting på lenge. Jeg trodde jeg hadde kontroll, at jeg mestret situasjonen.
Jeg tok feil.
Så, i november, så eldste sønnen min et bilde av henne på mobilen min. Da hadde jeg ikke flere valg. Samme uken innrømmet jeg alt for kona mi. Jeg fortalte hvor lenge det hadde pågått, hvem det var med, hvordan det startet. Jeg bagatelliserte ingenting.
Hun gråt ikke foran meg. Hun ba meg bare gå ut av soverommet vårt og sove inne på sønnens rom. Slik gikk hele november og deler av desember.
Den måneden var den verste i livet mitt. For barnas skyld oppførte vi oss som vanlig, men mellom oss var alt bare det som var absolutt nødvendig. Jeg dro på jobb, kom hjem og sov på en madrass ved siden av sønnen min. Jeg så kona mi hver dag, men jeg kunne ikke ta på henne kunne ikke se på henne som før. Det var stille i huset, men spenningen hang i lufta.
Hun snakket med søsteren sin, en nær venninne, og gikk alene til samtaler hos en terapeut. Jeg respekterte behovet hennes for avstand, maste ikke, tryglet ikke om tilgivelse hver dag. Jeg tok vare på barna, på hjemmet jeg tok konsekvensene.
For to dager siden, noen dager før jul, ba hun meg sette oss ned og snakke. Hun sa at denne måneden hadde vært svært tung, at hun hadde vurdert å gå fra meg. Men hun fortalte også at hun ikke ønsket å ta en sånn endelig avgjørelse akkurat nå ved juletider, og splitte familien.
Hun sa hun ikke stolte på meg enda.
Men hun var villig til å prøve å bygge opp alt på nytt steg for steg.
I kveld sa hun at hun tilgir meg ikke fordi det jeg gjorde var en liten ting, men fordi hun vil gi seg selv en mulighet til å se om det fortsatt er noe igjen som kan reddes.
Jeg vet at tilgivelsen hennes ikke bringer tilbake det jeg har ødelagt.
Men etter å ha vært i ferd med å miste alt, skjønner jeg én ting veldig godt:
Denne andre sjansen er ingen gave.
Den er et enormt ansvar en jeg må fortjene, hver eneste dag.




