Jeg er 30 år gammel, og for noen måneder siden avsluttet jeg et forhold som hadde vart i åtte år. Det var ingen utroskap, ingen krangler, ingen stygge scener. En kveld satt jeg bare overfor ham og innså noe smertefullt: for ham var jeg kvinnen som man “venter litt med”. Det verste var kanskje at han ikke engang var klar over det selv.
Gjennom hele disse årene var vi kjærester. Vi flyttet aldri sammen. Jeg bodde fortsatt hjemme hos mamma og pappa i Oslo, og han bodde hos sine foreldre på Bærum. Jeg hadde utdannelse og fast jobb i et firma, han drev sin egen restaurant. Vi var begge selvstendige hver med våre rutiner, kalender og penger. Det var ikke økonomi det sto på. Men det å flytte sammen ble alltid utsatt, som om avgjørelsen kunne vente for alltid.
Jeg hadde foreslått mange ganger at vi skulle bo sammen. Jeg krevde aldri noe stort bryllup eller dramatiske forandringer. Tvert imot, jeg sa alltid at ekteskapet ikke var så viktig, at et papir ikke kunne avgjøre det vi allerede hadde. Jeg prøvde å snakke om at forholdet vårt var sterkt, og at vi kunne dele en hverdag, et hjem, et felles liv. Men han kom alltid med forklaringer: senere, nå er ikke tiden inne, restauranten trenger ham, det er bedre vi venter litt.
Etter hvert ble vi fanget i en velsmurt rutine. Møttes på faste dager, pratet til bestemte tider, dro på de samme stedene. Jeg kjente leiligheten hans, familien, problemene. Han kjente mine foreldre, mine bekymringer. Men alt utspilte seg innenfor trygge rammer uten risiko, uten egentlig endring. Vi var et solid, men fastfrosset par.
Så en dag traff det meg med full styrke: jeg utviklet meg, men forholdet sto i ro. Jeg begynte å tenke på tida. Hvis vi bare fortsatte slik, ville jeg kanskje stå der som 40-åring og fortsatt være den “evige kjæresten”. Uten felles hjem, uten planer, uten noe vi bygde sammen bare hver våre liv, med avtalte møter. Ikke fordi han var en dårlig mann, men fordi vi ikke ville det samme lenger.
Å bryte opp var ikke et innfall. Jeg grublet i månedsvis. Da jeg endelig sa det til ham, fikk vi ikke en gang en krangel. Bare stillhet. Han forsto ikke. Han sa at vi hadde det fint, at ingenting manglet. Da forsto jeg: For ham var dette nok. For meg var det ikke det lenger.
Så kom smerten. For selv om det var jeg som gikk, så hang vanene igjen. Det ble stillhet etter meldinger, samtaler, alt det “felles”. Jeg tok meg i å savne ikke kjærligheten, men tryggheten i det kjente. Varmen i alt som var forutsigbart.
Det jeg ikke ventet meg, var hvordan omgivelsene mine reagerte. Jeg trodde folk kom til å kritisere meg, si jeg overdrev, at man ikke kaster bort åtte år bare slik. Men mange sa tvert imot. De sa det var på tide. At en kvinne som meg ikke skulle stå stille og vente. At jeg hadde ventet lenge nok.
Og fortsatt er jeg midt i det. Jeg søker ikke etter noen ny. Jeg har ingen hast.




