Jeg er 30 år gammel og for noen måneder siden avsluttet jeg et åtte år langt forhold: Ingen utroskap, ingen krangler, ingen stygge scener – men plutselig innså jeg at jeg bare var “kvinnem i prosess” i hans liv, og det verste var at han ikke engang merket det selv. Vi var kjærester hele veien, aldri bodd sammen – jeg bodde hos mine foreldre, han hos sine. Jeg har utdanning og jobb, han eier en restaurant, vi var begge selvstendige. Ingen økonomiske grunner til å ikke gå videre, men likevel utsatte vi det hele tiden. I årevis foreslo jeg at vi skulle flytte sammen. Jeg krevde aldri et stort bryllup eller avanserte planer. Jeg har alltid sagt at ekteskap ikke er nødvendig, at det er følelsene våre som teller, ikke et papir. Forholdet vårt var stabilt, vi kunne dele hverdagen, men han fant alltid en unnskyldning: vi burde vente, det var feil tidspunkt, restauranten, la oss vente litt til. Samtidig ble alt til rutine – faste dager, samme steder, kjente samtaler. Vi kjente familiene og problemene til hverandre, men alt skjedde innenfor det trygge, uten reell forandring. Vi var stabile, men stagnerte. En dag slo det meg: jeg utviklet meg, men forholdet sto stille. Jeg fryktet at jeg ville ende opp som “evig forlovede” i 40-årene uten felles hjem, planer eller prosjekt sammen. Ikke fordi han var en dårlig mann, men fordi han ville noe annet. Beslutningen om å avslutte forholdet var ikke impulsiv – jeg tenkte på det i måneder. Da jeg fortalte ham det, ble det ingen krangel – bare stillhet. Han forstod ikke, trodde alt var bra nok. Da innså jeg at det faktisk var det fulle bildet: for ham var dette nok, for meg var det ikke mer. Siden kom smerten: jeg savnet vanene, meldingene og tryggheten i det kjente. Det som overrasket meg mest, var reaksjonen fra andre – mange støttet meg og sa at det var på tide, at jeg hadde ventet lenge nok. Nå går jeg fortsatt gjennom denne prosessen. Jeg leter ikke etter noen ny – jeg har ikke hastverk.

Jeg er 30 år gammel, og for noen måneder siden avsluttet jeg et forhold som hadde vart i åtte år. Det var ingen utroskap, ingen krangler, ingen stygge scener. En kveld satt jeg bare overfor ham og innså noe smertefullt: for ham var jeg kvinnen som man “venter litt med”. Det verste var kanskje at han ikke engang var klar over det selv.

Gjennom hele disse årene var vi kjærester. Vi flyttet aldri sammen. Jeg bodde fortsatt hjemme hos mamma og pappa i Oslo, og han bodde hos sine foreldre på Bærum. Jeg hadde utdannelse og fast jobb i et firma, han drev sin egen restaurant. Vi var begge selvstendige hver med våre rutiner, kalender og penger. Det var ikke økonomi det sto på. Men det å flytte sammen ble alltid utsatt, som om avgjørelsen kunne vente for alltid.

Jeg hadde foreslått mange ganger at vi skulle bo sammen. Jeg krevde aldri noe stort bryllup eller dramatiske forandringer. Tvert imot, jeg sa alltid at ekteskapet ikke var så viktig, at et papir ikke kunne avgjøre det vi allerede hadde. Jeg prøvde å snakke om at forholdet vårt var sterkt, og at vi kunne dele en hverdag, et hjem, et felles liv. Men han kom alltid med forklaringer: senere, nå er ikke tiden inne, restauranten trenger ham, det er bedre vi venter litt.

Etter hvert ble vi fanget i en velsmurt rutine. Møttes på faste dager, pratet til bestemte tider, dro på de samme stedene. Jeg kjente leiligheten hans, familien, problemene. Han kjente mine foreldre, mine bekymringer. Men alt utspilte seg innenfor trygge rammer uten risiko, uten egentlig endring. Vi var et solid, men fastfrosset par.

Så en dag traff det meg med full styrke: jeg utviklet meg, men forholdet sto i ro. Jeg begynte å tenke på tida. Hvis vi bare fortsatte slik, ville jeg kanskje stå der som 40-åring og fortsatt være den “evige kjæresten”. Uten felles hjem, uten planer, uten noe vi bygde sammen bare hver våre liv, med avtalte møter. Ikke fordi han var en dårlig mann, men fordi vi ikke ville det samme lenger.

Å bryte opp var ikke et innfall. Jeg grublet i månedsvis. Da jeg endelig sa det til ham, fikk vi ikke en gang en krangel. Bare stillhet. Han forsto ikke. Han sa at vi hadde det fint, at ingenting manglet. Da forsto jeg: For ham var dette nok. For meg var det ikke det lenger.

Så kom smerten. For selv om det var jeg som gikk, så hang vanene igjen. Det ble stillhet etter meldinger, samtaler, alt det “felles”. Jeg tok meg i å savne ikke kjærligheten, men tryggheten i det kjente. Varmen i alt som var forutsigbart.

Det jeg ikke ventet meg, var hvordan omgivelsene mine reagerte. Jeg trodde folk kom til å kritisere meg, si jeg overdrev, at man ikke kaster bort åtte år bare slik. Men mange sa tvert imot. De sa det var på tide. At en kvinne som meg ikke skulle stå stille og vente. At jeg hadde ventet lenge nok.

Og fortsatt er jeg midt i det. Jeg søker ikke etter noen ny. Jeg har ingen hast.

Rate article
Intigue Life
Jeg er 30 år gammel og for noen måneder siden avsluttet jeg et åtte år langt forhold: Ingen utroskap, ingen krangler, ingen stygge scener – men plutselig innså jeg at jeg bare var “kvinnem i prosess” i hans liv, og det verste var at han ikke engang merket det selv. Vi var kjærester hele veien, aldri bodd sammen – jeg bodde hos mine foreldre, han hos sine. Jeg har utdanning og jobb, han eier en restaurant, vi var begge selvstendige. Ingen økonomiske grunner til å ikke gå videre, men likevel utsatte vi det hele tiden. I årevis foreslo jeg at vi skulle flytte sammen. Jeg krevde aldri et stort bryllup eller avanserte planer. Jeg har alltid sagt at ekteskap ikke er nødvendig, at det er følelsene våre som teller, ikke et papir. Forholdet vårt var stabilt, vi kunne dele hverdagen, men han fant alltid en unnskyldning: vi burde vente, det var feil tidspunkt, restauranten, la oss vente litt til. Samtidig ble alt til rutine – faste dager, samme steder, kjente samtaler. Vi kjente familiene og problemene til hverandre, men alt skjedde innenfor det trygge, uten reell forandring. Vi var stabile, men stagnerte. En dag slo det meg: jeg utviklet meg, men forholdet sto stille. Jeg fryktet at jeg ville ende opp som “evig forlovede” i 40-årene uten felles hjem, planer eller prosjekt sammen. Ikke fordi han var en dårlig mann, men fordi han ville noe annet. Beslutningen om å avslutte forholdet var ikke impulsiv – jeg tenkte på det i måneder. Da jeg fortalte ham det, ble det ingen krangel – bare stillhet. Han forstod ikke, trodde alt var bra nok. Da innså jeg at det faktisk var det fulle bildet: for ham var dette nok, for meg var det ikke mer. Siden kom smerten: jeg savnet vanene, meldingene og tryggheten i det kjente. Det som overrasket meg mest, var reaksjonen fra andre – mange støttet meg og sa at det var på tide, at jeg hadde ventet lenge nok. Nå går jeg fortsatt gjennom denne prosessen. Jeg leter ikke etter noen ny – jeg har ikke hastverk.