Jeg er 29 år og trodde alltid at ekteskapet skulle være et hjem. En trygg havn. Et sted hvor du kan ta av masken, puste ut og vite at uansett hva som skjer der ute… her inne er du beskyttet.
Men for meg ble det motsatt.
Ute oppførte jeg meg som en tøff dame. Jeg smilte, pratet hyggelig, fortalte alle at jeg var lykkelig. Men inne… inne lærte jeg meg å liste meg rundt, veie hvert ord, være forsiktig med hvert eneste steg som en gjest i fremmed hus, ikke kvinne i mitt eget hjem.
Ikke på grunn av ektemannen min.
På grunn av hans mor.
Da vi møttes, sa han til meg:
Moren min er en sterk kvinne… av og til litt direkte, men hun har et godt hjerte.
Jeg smilte og tenkte: “Hvem har vel ikke en utfordrende svigermor? Det går seg til.”
Bare at jeg ikke visste forskjellen på sterk vilje og det å ville kontrollere et annet menneskes liv.
Etter bryllupet begynte hun å komme innom “bare en liten tur”. Først i helgene. Så på hverdager også. Etter hvert begynte hun å legge håndvesken sin i gangen, som om hun eide plassen. Og til slutt dukket hun opp med en ekstra nøkkel.
Jeg spurte aldri hvor hun hadde fått den fra, for jeg sa til meg selv: “Ikke lag oppstyr. Unngå bråk. Hun drar snart.”
Men hun dro aldri. Hun flyttet inn.
Gikk inn uten å ringe på, åpnet kjøleskapet, kikket i skapene, begynte til og med å omorganisere klærne mine.
En gang åpnet jeg garderoben og stivnet. Alt var flyttet rundt. Undertøyet mitt på en annen hylle. Kjolene bakers. Noe var til og med borte.
Jeg spurte:
Hvor er de to blusene mine?
Hun trakk på skuldrene, likegyldig:
Du har jo så mange. Helt ærlig de var rimelige. Ingen grunn til å spare på dem.
Da stakk det i brystet, men jeg svelget det igjen.
Ville ikke virke smålig. Ville ikke være den “slemme svigerdatteren”. Jeg har jo alltid forsøkt å være høflig.
Og det var nettopp det hun satset på.
Med tiden lærte hun seg å snakke på en måte som ydmyket uten å fornærme direkte:
Oi, så følsom du er.
Jeg ville aldri kledd meg sånn, men… det er ditt valg.
Du virker lite vant til husarbeid…
Ingen fare, jeg skal lære deg.
Alltid med et smil, og en tone du ikke kan gripe fatt i. Svarer du, blir du hysterisk. Tier du, mister du deg selv.
Hun begynte å blande seg i absolutt alt.
Hva jeg lagde til middag. Hva jeg kjøpte. Hvor mye jeg brukte. Når jeg vasket. Når jeg kom hjem. Hvorfor jeg kom senere. Hvorfor jeg ikke ringte.
En gang, mens mannen min var i dusjen, satte hun seg rett foran meg, som på et jobbintervju:
Si meg… kan du egentlig være kvinne?
Jeg skjønte ikke spørsmålet.
Hva mener du?
Hun ga meg det blikket som får deg til å føle deg liten:
Altså… ser på deg. Du prøver ikke nok. En mann skal merke at en ekte kvinne venter på ham hjemme, ikke en fremmed.
Jeg satt der og kunne ikke tro det. I vårt hus. Ved vårt bord. Hun snakket som om jeg var midlertidig som om det bare var et tidsspørsmål før hun fikk meg fjernet.
Det verste var at mannen min… aldri stoppet henne.
Når jeg klagde, svarte han:
Hun prøver jo bare å hjelpe.
Når jeg gråt, sa han:
Ikke ta det så inn på deg. Hun bare snakker sånn.
Når jeg ba ham sette grenser, sa han:
Jeg kan ikke krangle med moren min.
Og med de ordene fikk han egentlig sagt:
“Du er alene. Ingen beskytter deg her.”
Det mest smertefulle var at for alle andre var hun en helgen. Hun kom med mat. Handlet. Fortalte alle hvor glad hun var i meg.
Svigerdatteren min er som en datter!
Men når vi var alene… så hun på meg som en fiende.
En kveld, etter en fæl dag på jobben, var alt jeg ønsket å legge meg. Fra gangen merket jeg at noe var annerledes. Alt var så ryddig… men ikke på min måte. Luften luktet av hennes parfyme. Hennes duk på bordet. Hennes kjøkkenutstyr. Hennes håndklær på badet.
Som om noen hadde slettet alt som var mitt.
Jeg gikk inn på soverommet, og der… frøs jeg til. Hun hadde organisert nattbordet mitt.
Mine ting. Mine kremer. Mine personlige greier.
Jeg satte meg på sengen akkurat da hun kom inn, strålende blid.
Nå har jeg ordnet. Det var så rotete. Ikke særlig feminint. Her må det være orden.
Jeg så på henne:
Du hadde ikke lov til å gå inn her.
Hun smilte enda bredere:
Dette har vært sønnens min sitt rom før. Jeg har tatt vare på ham her. Bedt for ham her. Du kan ikke forby meg det.
For første gang i livet kjente jeg kroppen bli is.
Alt ble klart.
Denne dama kom ikke for å hjelpe. Hun var her for å drive meg ut.
For å vise at uansett hva jeg gjør, hvor snill jeg er, hvor mye jeg elsker det finnes bare én dronning i dette huset, og den krona får jeg aldri.
Resten av kvelden ble bare verre.
Med samme tone begynte hun å sjefe over mannen min:
Ikke spis det der, gutten min. Magen din tåler det ikke. Her, ta litt av min mat.
Han spratt opp som en lydig gutt.
Jeg satt igjen ved bordet og følte meg som en gjest.
Da sa jeg det, helt rolig:
Jeg klarer ikke mer av dette.
Begge stirret på meg som om jeg bannet.
Han:
Hva mener du med “klarer ikke”?
Jeg:
Jeg mener at jeg ikke vil være tredjeperson i eget ekteskap.
Hun lo:
Oi, nå er du dramatisk. Du lager drama ut av ingenting.
Han sukket:
Slutt nå, vær så snill… skal vi ta denne diskusjonen igjen?
Og da… knakk noe i meg.
Ikke som i filmene, ingen hyl, ingen kopper ut av vinduet. Bare… stille.
Som et øyeblikk når du slutter å håpe. Slutter å tro. Slutter å kjempe.
Du bare forstår.
Jeg sa:
Jeg vil leve i fred. Jeg vil ha et hjem. Føle meg som kone, ikke som noen som hele tiden må bevise at hun har lov til å være her. Hvis det ikke er plass til meg her da ber jeg ikke om å få bli.
Så gikk jeg inn på soverommet.
Han kom ikke etter meg.
Han stoppet meg ikke.
Det var det skumleste.
Kanskje kanskje om han hadde kommet etter… sagt “Unnskyld. Jeg tok feil. Jeg skal stoppe henne.
Kanskje hadde jeg blitt.
Men han ble.
Hos moren.
Jeg lå i mørket og hørte hvordan de pratet og lo ute på kjøkkenet. Som om jeg ikke fantes.
Neste morgen stod jeg opp, reidde sengen og kjente for første gang på lenge at jeg var helt klar. Den klare tanken som skjærer som en norsk slaktekniv:
“Jeg er ingen forsøkskanin. Ingen pyntegjenstand. Ingen hushjelp hos fremmede.”
Så begynte jeg å pakke klærne mine.
Han så det, og ble kritthvit:
Hva gjør du?
Jeg:
Jeg drar.
Han:
Det går jo ikke! Sånn kan du ikke gjøre!
Jeg smilte trist:
Det var det som ikke gikk da jeg var stille. Da jeg ble ydmyket foran deg. Da du aldri tok meg i forsvar.
Han prøvde å gripe hånden min:
Hun er bare sånn… ikke ta det så tungt.
Da sa jeg det viktigste jeg har sagt i hele mitt liv:
Jeg drar ikke på grunn av henne. Jeg drar på grunn av deg. Fordi du lot det skje.
Jeg tok kofferten.
Gikk ut.
Og da jeg lukket døra bak meg, følte jeg ingen smerte.
Jeg følte… frihet.
For når en kvinne begynner å være redd i sitt eget hjem, da lever hun ikke lenger da overlever hun.
Og jeg vil ikke overleve.
Jeg vil leve.
Denne gangen… for aller første gang… valgte jeg meg selv.




