Jeg er 27 år og bor i et hjem der jeg stadig må unnskylde at jeg eksisterer – og det mest skremmende…

Jeg er 27 år gammel og bor i et hjem hvor jeg stadig må unnskylde at jeg finnes. Det verste er at mannen min mener det er normalt.

Jeg er 27 år og har vært gift i to år.

Vi har ingen barn. Ikke fordi jeg ikke drømmer om det, men fordi jeg sa til meg selv allerede fra starten: Først må vi ha et hjem som føles trygt. Ro. Respekt. Indre fred.

Men i vårt hjem har det vært urolig lenge.

Ikke på grunn av penger. Ikke på grunn av jobb. Ikke på grunn av alvorlig sykdom eller ekte tragedier.

Men på grunn av én kvinne.

Moren til mannen min.

I starten trodde jeg hun bare var litt streng. Litt kontrollerende. En av de mødrene som alltid blander seg og skal ha en mening om alt.

Jeg prøvde å være hyggelig. Oppdragen. Svelge det meste.

Sa til meg selv: hun er jo moren hans… det roer seg nok… hun vil akseptere meg… det tar tid.

Men tiden gjorde henne ikke roligere.

Tiden gjorde henne bare tøffere.

Første gang hun ydmyket meg, var det smått.

Hun sa det liksom på spøk.

Å, dere unge koner… dere er så opptatt av respekt.

Jeg lo, mest fordi det ikke skulle bli pinlig.

Etterpå begynte hun med hjelpen.

Hun kom visst for å levere syltetøy eller mat, spurte hvordan vi hadde det.

Men det var alltid det samme.

Hun tittet rundt. Inspiserte. Tok på ting.

Hvorfor ser det slik ut her?

Hvem har sagt du kan ha det sånn?

Jeg ville aldri gjort det på din måte…

Og verst var det at hun ikke bare sa det til meg.

Hun sa det rett foran mannen min.

Og han reagerte ikke.

Han stoppet henne ikke.

Sa jeg noe, svarte han med én gang:

Nå må du ta det med ro, det er ikke så farlig.

Jeg begynte å føle meg gal.

Som om jeg overdrev.

Som om jeg var problemet.

Så kom de der uanmeldte besøkene.

Ringeklokken. Nøkkelen. Og så sto hun plutselig inne.

Alltid med samme setning:

Jeg er jo ikke fremmed. Her er jeg som hjemme.

De første gangene bet jeg det i meg.

Tredje gang sa jeg rolig:

Kan du si fra på forhånd? Noen ganger er jeg sliten, eller sover, noen ganger jobber jeg.

Hun så på meg som om jeg var frekk.

Skal du fortelle meg når jeg får besøke sønnen min?

Samme kveld var det bråk fra mannen min.

Hvordan kunne du være frekk mot henne?

Jeg sto der, kunne ikke tro det.

Jeg var ikke frekk. Jeg satte en grense.

Han sa:

Du skal ikke jage moren min ut av mitt hjem.

Mitt hjem.

Ikke vårt.

Hans.

Fra da av har jeg trukket meg tilbake.

Går ikke fritt rundt i leiligheten hvis hun kan komme.

Setter ikke på musikk.

Ler ikke høyt.

Når jeg lager mat, er jeg redd hun skal si altid det samme.

Når jeg vasker, er jeg redd hun skal si det er skittent.

Og det verste jeg begynte å unnskylde meg hele tiden.

Unnskyld.

Det skal ikke skje igjen.

Det var ikke meningen.

Jeg sa ikke det slik.

Det var ikke det jeg mente.

En kvinne på 27… som unnskylder at hun puster.

Forrige uke kom hun da mannen min var på jobb.

Jeg gikk i joggebukse, håret oppsatt. Jeg var forkjølet.

Hun låste seg inn, uten å ringe på.

Se på deg… sa hun. Er det dette sønnen min fortjener?

Jeg svarte ikke.

Hun gikk ut på kjøkkenet og åpnet kjøleskapet.

Her er jo ingenting ordentlig.

Så åpnet hun et skap.

Hvorfor står koppene her?

Begynte å flytte på ting, mumle, omorganisere.

Jeg bare sto der.

Plutselig snudde hun seg og sa:

Jeg skal si deg én ting, og du skal huske det. Skal du fortsette å være kvinne… da må du vite din plass. Ikke over min sønn.

Da kjente jeg at noe knakk i meg.

Ikke gråt. Ikke skrik.

Bare en følelse av at dette var nok.

Da mannen min kom hjem, satt hun i sofaen som en dronning.

Jeg sa stille til ham:

Vi må snakke. Dette kan ikke fortsette.

Han så ikke på meg.

Ikke nå.

Jo, nå.

Han sukket.

Hva er det nå?

Jeg trives ikke hjemme. Hun kommer uanmeldt. Ydmyker meg. Snakker til meg som en tjenestepike.

Han lo.

Tjenestepike? Slutt med tullet.

Det er ikke tull.

Da ropte hun fra sofaen:

Hvis hun ikke tåler det, er hun ikke koneemne.

Og da skjedde det verste.

Han sa ingenting.

Ikke et eneste ord til min forsvar.

Han satte seg ved siden av henne.

Bare gjentok:

Ikke lag drama.

Jeg så på ham, og for første gang så jeg ham klart.

Han sto ikke mellom to kvinner.

Han hadde valgt side.

Siden som var lettest for ham.

Jeg så på moren hans. Så på ham.

Sa bare:

Greit.

Jeg diskuterte ikke.

Jeg gråt ikke.

Jeg forklarte ikke.

Bare gikk til soverommet.

Pakket klærne mine i en bag.

Tok med mine papirer.

Da jeg gikk ut i gangen, hoppet han opp.

Hva gjør du?!

Jeg går.

Har du mistet vettet?

Nei. Jeg har våknet.

Moren hans smilte som om hun hadde vunnet.

Hvor skal du? Du kommer tilbake.

Jeg så rolig på henne.

Nei. Dere vil ha et hjem hvor dere bestemmer. Jeg vil ha et hjem hvor jeg kan puste.

Han tok tak i bagen.

Du kan ikke gå fra meg på grunn av min mor.

Jeg så på ham.

Jeg går ikke på grunn av henne.

Han ble stum.

Så på grunn av hvem da?

På grunn av deg. Du valgte henne. Lot meg stå alene.

Jeg gikk ut.

Og vet du hva jeg kjente utenfor?

Kulde. Ja.

Men også lettelse.

For første gang på måneder trengte jeg ikke å be om unnskyldning til noen.

Hva ville du gjort hvis du var meg ville du blitt og holdt ut for ekteskapets skyld, eller ville du gått da mannen din ikke sa et ord da du ble ydmyket?

Rate article
Intigue Life
Jeg er 27 år og bor i et hjem der jeg stadig må unnskylde at jeg eksisterer – og det mest skremmende…