Jeg har bodd sammen med en mann i to måneder, og alt virker helt greit helt til jeg møter moren hans for første gang. Etter bare tretti minutters middag avslører spørsmålene hennes og hans stillhet alt for meg, og jeg forlater det hjemmet for godt.
Etter bare to måneder sammen med Marius føles livet ganske ordinært. Vi lever et rolig, forutsigbart liv, nærmest litt kjedelig men det finnes en trygghet i nettopp det. Marius fremstår som en ansvarsfull type: han jobber med IT, går sjelden ut, rører ikke alkohol, og hjemme er det alltid ryddig og stille. Begge er vi rundt tretti, stabile og fornuftige, og tenker seriøst på framtiden. Vi flyttet sammen ganske kjapt, men det føltes som et naturlig steg.
Jeg bestemmer meg for å gi det en sjanse, selv om nervene kribler litt. Jeg kjøper en kake, tar på meg en enkel kjole og prøver, som mange andre jenter før møtet med svigermor, å roe ned tankene.
Grethe, moren hans, ankommer presis klokka sju. Hun går inn med selvsikre skritt og hilser ikke tilbake. Blikket hennes sveiper over leiligheten som under en inspeksjon vurderer alt ned til minste detalj. Hun stopper opp ved bokhyllen, nikker kort, og går rett inn på kjøkkenet. Det er ingen varme i bevegelsene hennes kun myndighet og kontroll.
Ved bordet setter hun seg rett i ryggen, med hendene foldet i fanget, og stirrer intenst på meg så jeg umiddelbart krymper meg i stolen.
Ja vel, sier hun. Vi får vel bli kjent. Fortell litt om deg selv.
Jeg forklarer at jeg jobber innen logistikk og har gjort det i flere år. Har du fast inntekt og stabil jobb? spør hun straks. Har du ansettelsesbevis? Kan du dokumentere det?
Litt overrasket svarer jeg høflig ja, og legger til at jeg klarer meg fint økonomisk. Marius sier ingenting, men serverer rolig maten, som om det ikke er noe uvanlig med samtalen. Har du egen bolig, eller flyttet du akkurat inn her? Jeg leier min egen leilighet, svarer jeg.
Jeg skjønner, repliserer hun kjølig. Vi vil unngå overraskelser. Noen kvinner starter på egne ben, men ender opp med å bli avhengige av mannen. Hvert spørsmål føltes som et nytt stikk i min selvtillit. Hun spurte om tidligere forhold, foreldrene mine, arvelige sykdommer, alkoholvaner, gjeld, barn. Familien.
Jeg bodde sammen med en mann i to måneder, og alt virket normalt helt til jeg møtte hans mor. På bare tretti minutter med middag viste spørsmålene hennes og hans stillhet den sanne virkelighet, og jeg løp ut av det hjemmet, for alltid.
Jeg svarte høflig og med korte, kontrollerte setninger, men følelsen av ubehag vokste, og stemningen ble stadig mer anspent. Marius fortsatte å være stille og fokusert på maten.
Så, etter en halvtime, kom spørsmålet som forklarte alt: Og barn? Har du noen?
Nei, svarte jeg, og merket at munnen ble tørr. Jeg anser det som privat. Det er ikke privat! snerrer hun. Du bor sammen med sønnen min. Han skal ha sin egen familie, sine egne barn, ikke noen andres. Du må la deg sjekke av lege og skaffe bevis på at du er frisk og kan gi oss barnebarn. Du betaler naturligvis for prøvene selv.
Jeg så på Marius. Han trakk på skuldrene, som om han ville si: «Sånn er det bare. Mamma bryr seg.» Mamma tenker bare på det beste, mumler han. Kanskje du burde gjøre det. Da vil alle føle seg tryggere. Der skjønner jeg min plass. Jeg var ingen partner, jeg var ikke likestilt i livet hans. Jeg var en kandidat under evaluering, noen som måtte oppfylle morens krav.
Jeg reiser meg fra bordet. Hvor skal du? spør hun skarpt. Vi er ikke ferdig. Jeg drar, sier jeg stille. Hyggelig å treffe deg, men dette blir siste gangen.
Jeg går ut i gangen, pakker tingene mine. Marius følger etter meg. Du overdriver, sier han. Mamma vil bare ditt beste. Nei, svarer jeg, idet jeg tar på kåpen. Din mor søker tjenestepike, ikke en partner. Og du godtar det. Det gjør ikke jeg.
Da jeg forlater leiligheten, kjenner jeg en enorm lettelse. Etterpå ringer og skriver han, prøver å overbevise meg om at jeg overdriver, og at «vanlige kvinner» klarer å tilpasse seg mannens familie. Jeg svarer ikke tilbake. Jeg kjenner bare takknemlighet for at alt dette kom fram nå før ekteskap, før årene med et liv der jeg måtte akseptere en sånn framtid. Innerst inne forstår jeg at mot til tider bare er å si «nei» i rett øyeblikk. Og selv om livet med Marius kunne fremstå trygt og forutsigbart, er frihet og mine egne grenser viktigere enn alt jeg kunne fått ved å underkaste meg noen som ikke respekterer meg som menneske.



