10 år.
I ti år har jeg oppdratt dette barnet som om hun var min egen.
Jeg skiftet bleier da hun var liten. Jeg fulgte henne til ballettundervisning hver uke. Hjalp henne med leksene, lærte henne å ta vare på seg selv, holdt rundt henne da hun opplevde sitt første hjertesorg.
Og hun kalte meg «mamma».
Ikke «pappas kone».
Ikke «stemor».
Mamma.
Da hun nærmet seg femten, hadde jeg i flere måneder planlagt bursdagen hennes. Jeg leide et fint lokale i Oslo, bestilte kjole til henne, fikset musikk og mat til mange gjester. Jeg brukte opp sparepengene mine, men det betydde alt.
Dette var mitt barn.
I det minste trodde jeg det.
Tre uker før dagen dukket biologisk mor opp. Hun som hadde vært borte i flere år ingen telefoner, ingen støtte, ingenting.
Plutselig satt hun i min leilighet, opprørt, og sa hun ville starte på nytt.
Jeg burde ha kjent at noe var galt.
Men jeg håpet.
På selve dagen kom jeg tidlig til lokalet for å sjekke alt. Det var pyntet, alt sto klart. Mens jeg tok en siste runde, la jeg merke til et lett trykk på skulderen.
De sa det var best at jeg dro.
At «dette er for familien».
At jeg ikke hørte hjemme der.
Jeg forsøkte å forklare at jeg hadde oppdratt henne.
At det var jeg som hadde betalt for alt.
Men ingen lyttet.
Han jeg hadde delt livet mitt med i så mange år bare sa at det var «best for henne».
Jeg gråt ikke. Jeg ropte ikke. Jeg bare gikk.
Samme kveld pakket jeg tingene mine i esker. Det var blitt sent.
Det ringte på døren.
Der sto hun i bursdagskjolen, med tårer i øynene, sliten.
«Jeg dro,» sa hun. «Jeg klarte ikke å være der uten deg.»
Jeg prøvde å si at hun burde være med foreldrene sine, men hun holdt meg fast og hvisket:
«Du er mammaen min. Du vet alt om meg. Du har alltid vært her.»
Jeg klemte henne tett.
Hun fortalte at da de takket «familien» under selskapet, hadde hun spurt hvor jeg var. De svarte at jeg selv hadde valgt å ikke komme.
Da sa hun sannheten høyt, foran alle.
Og dro.
Hun ble hos meg.
Vi så filmer til langt på natt, spiste grandiosa, snakket sammen. For første gang på lenge fikk jeg puste.
Neste dag ringte mobilen uavbrutt. Jeg svarte ikke.
Etter noen måneder var det hele over, også på papiret. Jeg startet et nytt liv.
Hun fortsatte skolen, valgte å bli hos meg.
Kjolen henger fortsatt i skapet hennes.
«For å huske dagen jeg valgte min ekte familie,» sier hun.
Og noen ganger lurer jeg:
Hvem var det egentlig som forlot hvem den dagen?




