Siste advarsel, om du ikke bytter selskapslokale, nekter jeg å gifte meg med deg, sa Anniken, bryllupet var bare to uker unna, og hun satt med invitasjonene i hendene, usikker på om hun skulle underskrive dem…
Hva er det nå, Anniken? spurte kjæresten hennes, Eirik, oppgitt.
Jeg har en skikkelig dårlig følelse!
Det skjønner jeg godt, smilte Eirik. Man gifter seg ikke hver dag. Nervene spiller gjerne inn, men det går over. Alt blir bra, jeg lover!
Hvordan kan du love noe du ikke vet? Er det så vanskelig å høre på meg, da? Hvordan skal vi leve sammen hvis du allerede nå ikke vil gå meg litt i møte?
Vi er ikke akkurat millionærer, kjære, svarte han litt fornærmet, jeg har betalt forskudd og ordnet med hele lokalet og maten. Om vi bryter avtalen, får vi ikke tilbake krona jeg har lagt inn.
Det er ikke pengene det står på, Eirik. Bare tro meg!
Jeg tror ikke på overtro og tullprat. Det er dumt, og i verste fall ender vi opp uten bryllupsreise. Kan du bare forklare meg hva dette handler om?
Greit, hør da. Bare si at du ikke tror jeg finner på, ok? For at du ikke tror på slikt, betyr ikke at det ikke finnes.
Greit, jeg lover!
Det har kommet en ny kollega på jobben min, Ingebjørg. Hun sier ikke et ord til noen, går i mørke klær og unngår folk. Forrige uke kom hun bort til meg og sa:
Hilsen fra bestemor Ågot.
Hæ? svarte jeg, for bestemor Ågot døde for tre år siden.
Vil du høre hva hun vil advare deg om? spurte Ingebjørg, etter jobb.
Jeg sa ja. Og her er det hun fortalte:
For mange år siden åpnet det et nytt restaurantlokale med selskapsrom her i byen. Odd jobbet som sjåfør under byggeprosjektet, hadde nok penger, og foreslo at han og forloveden hans, Ragnhild, skulle ha bryllupet der. Ragnhild, som vokste opp i bygda og kom fra et fattig hjem, hadde aldri vært på restaurant, og heller ikke familien. Hun ville gjøre stas på slekta, vise dem noe fantastisk.
Den store dagen strålte Ragnhild som aldri før brudekjolen og sløret kledde henne så godt. Eirik så selv ut som en herremann.
Når vielsen var ferdig, dro brudefølget via byen til restauranten. Alle ble overveldet av prakten i lokalet. Bortsett fra ei gammel dame som bare ristet på hodet og mumlet:
Levende blomster skal det være på bryllup, ikke plastikk. Dette lover ikke godt.
Ingen brydde seg på den tiden brukte man kunstige blomster i alt: klær, servise, småting. Kjemien tok skikkelig av på 60- og 70-tallet. Men noen gjester hadde med levende blomster, og bukettene ble satt foran brudeparet.
Midt under festen gikk bruden og Eirik ut på dansegulvet. Da de kom tilbake, var hele rosenbuketten foran Ragnhild visnet.
Servitøren tok den ut, og festen gikk videre, men Ragnhild fikk plutselig kvalme og besvimte. De åpnet vinduer, tenkte det var for tett luft, men kort etter ble hun dårlig igjen. Det begynte å gå rykter.
Er hun gravid kanskje?
Håper bare hun ikke er syk. Graviditet går jo over, fleipet noen.
Jeg så en blodflekk på kjolen! sa en slektning til brudens foreldre.
Men da de undersøkte henne, var det ingenting.
Plutselig begynte noen å si at de så ei merkelig dame kledd helt i svart i døra, men ingen fant henne, og snart var hun borte.
Den natten fikk brudeparet ikke ro. Det var som om noen usynlige var i rommet, skygger og lyder og Eirik var sikker på at noe stirret på ham fra hjørnet.
Neste morgen gikk de begge på jobb, for bryllupsreiser var ikke vanlig på den tiden. Men før uka var omme, døde Odd i en ulykke bilen kjørte ut, på strak vei, god vær, erfaren sjåfør. Ingen skjønte hva som egentlig skjedde.
Ragnhild ble helt knust, tørket bort for øynene på folk. Det verste var likevel at hun, et år etter, bare forsvant og aldri ble funnet.
Skummel historie, sa Eirik. Men hva har det med oss å gjøre?
Alt, nesten hikstet Anniken, for bryllupet deres var nettopp i det lokalet vi har booket!
Javel, men det kommer ikke oss ved. Folk opplever da så mangt.
Folk sier restauranten er bygget på en gammel kirkegård. Selskapsrommet ligger på stedet til graven til ei brud som tok sitt eget liv noen dager etter bryllupet fordi hun fant ut at mannen var utro. Nå hevdes det at hennes urolige sjel hevner seg. Hun tar brudgommen rett etter bryllupet, og bruden et år senere. Hva om det er vår tur nå? Bestemor advarte meg for en grunn!
Jeg tror ikke på slikt, sa Eirik, irritert. Om du ikke gifter deg med meg, så frir jeg til Silje! Silje var Annikens barndomsvenninne. Signer invitasjonene, eller så gjør jeg alvor av det.
Anniken satset blikket, men bestemte seg til slutt for å avlyse bryllupet. Eiriks snakk om å gifte seg med Silje gjorde henne både trist og mistenksom.
Eirik holdt ord, og Silje som hun stolte på sa ja. Men bare dager etter døde Eirik i en motorsykkelulykke, bremsene sviktet.
Anniken ble vettskremt for Silje, selv om hun ikke klarte å tilgi henne sviket. Neste dag ville hun spurt Ingebjørg hva hun kunne gjøre for etter ett år stod Silje for tur. Men Ingebjørg var allerede sluttet. På adressen hennes bodde ingen med det navnet.
Ryktene sier at det fryktelige bryllupet fant sted på 70-tallet, men ingen fant papir på det. Slikt ble sjelden omtalt. Men alle som har vokst opp her, vet hva som skjedde…




