Ingen vei tilbake

Ingen vei tilbake

Ingrid satte tekoppen på bordet og kikket på mannen sin. Han sto i gangen foran speilet og rettet på kragen på den nye skjorten sin. Skjorten var smal, med et lite rutemønster, sånne man ser på gutter i midten av tjueårene, ikke på menn som fyller femti neste måned.

Lars, skal du på jobb eller et sted?

På jobb, hva ellers.

Bare spurte. Du brukte jo ikke sånn før.

Han snudde seg. Blikket hans var annerledes enn før. Litt fjernere, en anelse utålmodig. Som om han hadde det travelt et sted, og hun sto i veien.

Ingrid, folk fornyer garderoben iblant. Det er vanlig.

Jeg sier ingenting.

Nettopp. Du sier ingenting, men du ser.

Han tok på seg frakken. Ikke den grå, litt slitte som hadde hengt på knaggen i syv år, men den nye, mørkeblå og kortere. Ingrid fulgte etter ham med blikket, så gikk hun ut på kjøkkenet med koppen. Utenfor var det begynnelsen av mars, grått og vått. På vinduskarmen sto en rød geranium, som fikk vann hver tirsdag. Bladene var glatte, tykke, luktet litt sterkt hjemmekoselig. Ingrid lente pannen mot glasset og tenkte på at den siste gangen de hadde gjort noe sammen, var i oktober. På teater, en forestilling hun likte, mens han var stille hele veien hjem.

Femogtyve år. Hun hadde forlengst sluttet å regne hvor mange dager det var.

Ingrid jobbet som regnskapsfører i et lite entreprenørfirma i utkanten av Oslo. Stille og trygt, nesten samme folk som alltid. De respekterte henne, de kalte henne nesten alltid «Ingrid Johansdatter», også de som var eldre enn henne. Alt hun gjorde var nøyaktig, ryddig, hun kom aldri for sent, aldri tidlig hjem. Også hjemme var det orden. Hun byttet duk på kjøkkenbordet hver søndag en lys linduk med smale striper, skiftet til en lik, men nyvasket og strøket. Hun hadde en morgenkåpe, myk, melkefarget frotté, kjøpt for tre år siden og passet godt på. Om kvelden leste hun gjerne en bok med te og solbærsyltetøy hun selv hadde kokt i august. Alt var ordnet, som en godt sydd kjole ingenting overflødig, alt passet.

Endringen i Lars begynte omtrent i februar. Først meldte han seg på treningssenter. Det hadde vært helt greit, om det ikke var for måten han sa det på til middag. Ikke «jeg vil ta tak i helsa», men «jeg er lei av å være en gubbe». Ingrid la ikke så mye i det. Menn nær femti begynner jo ofte med rare ting, det hadde hun lest. Midtlivskrise; apparater, dietter, trang til å vise at det ikke er over ennå. Bare la ham gå, helsa var jo viktig.

Så kom parfymen. Skarp, søtlig, med syntetisk bismak. Ikke sånn han pleide å bruke. Før luktet han dempet av tre, diskret. Nå drev lukten i hele gangen lenge etter at han var gått. Ingrid tok opp flasken på badet en dag, så på den. Merkelig navn, engelsk, svart flaske med sølvskrift. Hun satte den tilbake.

Så ny skjorte. Så en til. Så en jeansbukse, slitt over knærne hun så den da hun ryddet i skapet. Snittet, dyre, smale. Ingrid hengte dem på plass igjen og lukket skapdøren.

I mars kom han stadig senere hjem fra jobb. Først én gang i uken, så oftere. Forklaringene var vanlige: møte med kollegaer, prosjekt som trengte ekstra innsats, besøkte en venn. Ingrid bare nikket og lyttet hun var vant til å stole på ham. 25 år det er ikke bare et tall, det er en vanevisshet: man tror på et menneske, ellers hadde det ikke vært noen mening.

Men noe strammet inni. Ikke skarpt eller bråkete. Bare stille, som et gammelt arr i regnvær.

I april la hun merke til at han holdt mobilen annerledes. Før kunne han legge den fra seg hvor som helst. Nå lå den alltid i lommen. Og da det ringte, gikk han ut i gangen for å svare. En gang hun gikk inn på kjøkkenet, snudde han mobilen med skjermen ned og spurte plutselig om hun trengte hjelp til middagslagingen. Han tilbød aldri hjelp før.

Venninnen Solveig fra studietiden, sa det rett ut:

Ingrid, ser du ikke? Dette er typisk. Menn og midtlivskrise. Min kjøpte motorsykkel da han var 48, kjørte rundt i skinnjakke i tre måneder, til han gikk lei og solgte hele greia.

Lars er ikke sånn.

De er aldri «sånn», før de plutselig er akkurat sånn.

Ikke gjør meg urolig nå, Solveig.

Jeg er bare ærlig. Se nøye etter.

Ingrid så. Jo nærmere hun så, jo mer usikker ble hun. Mannen hennes var hjemme han spiste, sov, snakket litt om jobben, om at kranen på badet måtte skiftes. Alt var som før, men ikke som før. Han var liksom blitt fremmed, på en rolig måte. Ikke slem. Ikke hard. Bare et sted langt unna tankene hans, og ordene hang bare igjen ut av vane.

En kveld spurte hun, rolig, da de satt ved kjøkkenbordet med te. Hun helte opp til ham først, som alltid, satte frem småkaker.

Lars, går det bra?

Ja, alt er greit.

Du virker … litt fraværende for tiden.

Han så opp fra koppen.

Jeg er bare sliten. Det er tøft på jobb.

Jeg forstår det. Jeg bare lurer.

Alt er bra, gjentok han, og tok en småkake.

Mai ble varm. Ingrid plantet petunia på verandaen, kjøpt av den samme eldre damen på torget hun hadde handlet av hver vår. Røde og hvite i lange trekasser. Hun vannet dem om morgenen og gikk ut for å se på blomstene. Det var hennes lille glede stille, uten krav.

I mai kom Lars noen ganger hjem nær midnatt. Sa han hadde arbeidsmiddag. Ingrid sa ikke noe. Hun lå i sengen, hørte ham pusle stille på badet, hvordan gulvplankene knirket ved sengen. Etterpå klarte hun ikke sovne med en gang.

En kveld spurte hun rett ut:

Lars, har du en annen?

Han ble stille. Pausen var for lang til et enkelt «nei».

Hvorfor tror du det?

Jeg bare spør.

Ingrid, ikke forestill deg ting.

Ok, sa hun. Og spurte aldri igjen.

Men noe inne endret seg. Det brast ikke, smuldret ikke. Bare flyttet seg, som et møbel dratt noen centimetre feil rommet var det samme, men alt kjentes annerledes.

Om sommeren sov han ofte «hos en kompis». Én gang, så igjen og igjen. Ingrid la ned en skjorte i en pose når han ba om det, og var stille. Hun tenkte at kanskje Solveig hadde rett; bare en midtlivskrise. Det går kanskje over. Menn på den alderen roter seg ofte bort. Kommer tilbake. 25 år kaster man ikke bare vekk.

Midt i juli satte han seg overfor henne ved kjøkkenbordet. Samme rutete skjorte som hun hadde registrert i mars. Hendene foldet, han så ut gjennom vinduet. Geraniumen stod bak ham. Ingrid satt med tekoppen og ventet. Hun visste allerede hva han skulle si. Kanskje hadde hun visst det lenge.

Ingrid, vi må snakke sammen.

Snakk.

Jeg flytter ut.

Hun satte koppen ned. Teen var fortsatt varm, hun kjente varmen i porselenet.

Til hvem?

Han nølte et øyeblikk.

Hun heter Elise. Hun er 22. Jeg møtte henne for et halvt år siden.

Ute vannet noen blomster på naboverandaen, vannet dryppet ned med jevne drypp.

Så siden februar, sa Ingrid.

Omtrent.

Da du kjøpte nye skjorter.

Ingrid …

Jeg er ikke sint. Bare setter sammen bitene.

Han så på henne med et slags usikkert, nesten skyldbetynget blikk. Som om han hadde ventet gråt eller skrik, noe som kunne latt ham føle seg bedre.

Du skjønner ikke, sa han. Jeg vil føle at jeg lever. At det fortsatt er noe der fremme for meg. Se på oss. Vi har blitt gamle.

Du er førtini, Lars.

Nettopp.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er poenget.

Han reiste seg, gikk frem og tilbake på kjøkkenet, satt en tom kopp i vasken. Et ekstra rykk, for ikke å stå og se henne i øynene.

Vi har blitt bare naboer. Du vet det. Alt likt, uke etter uke. Duk, geranium, te på samme tidspunkt. Det er ikke liv. Det er bare stillstand.

Det er et hjem, sa hun lavt. Det jeg har bygd opp i tjuefem år.

Jeg vet. Jeg er takknemlig. Men jeg klarer ikke mer.

Hun så på ham og tenkte at hun kanskje aldri hadde kjent ham. Ikke fordi han hadde forandret seg, men kanskje fordi hun hele veien hadde sett det hun ønsket å se.

Henter du tingene i dag?

Han så overrasket ut.

Nei, ikke i dag. Jeg kommer innom senere.

Greit.

Hun helte ut resten av teen, satte koppen ved siden av hans. Tok kjøkkenhåndkleet, tørket hendene, og gikk ut av kjøkkenet. I stua åpnet hun vinduet. Ute luktet det varm asfalt og litt lind fra alléen. Hun stod bare og pustet. Tenkte på at petuniaene måtte vannes i morgen. At det snart var tomt for smør i kjøleskapet.

I slike øyeblikk er alle små hverdagstanker redningen, bedre enn alle ord.

De første ukene etter han flyttet var merkelige. Ikke tunge sånn at det var umulig å stå opp, spise, gå på jobb. Det var stillere. Lydene i leiligheten hadde endret seg. På badet var det ikke lenger hans barbersaker, gangen så tom ut der frakken hadde hengt. Ingrid skrudde opp en ekstra krok, hengte vesken sin der så det ikke skulle være for tomt.

Solveig var der første helgen. Hadde med seg kålstuing og satt lenge ved bordet.

Hvordan går det egentlig?

Greit.

Riktig greit?

Jeg mener det. Det er vondt, men greit. Du skjønner forskjellen?

Ja, Solveig var stille. Forklarte han seg tydelig?

Ja. Han sa vi var blitt gamle og at vi hadde støtt fast.

Støtt fast!

Ja.

Han snakket nok om sitt eget liv, ikke om deg.

Ingrid helte opp mer te. Utenfor ble det mørkt, bare lyset over bordet og kaken varmet inne. Hun tenkte at hun kunne skape det koselig. Hun kunne virkelig det. Hun trengte det bare ikke for to lenger.

Elise er 22.

Jeg vet.

Det er ikke sjalusi. Det er bare … så rart å tenke på. Da jeg var 22, var han allerede voksen. Nå er han sammen med ei som er akkurat så gammel som jeg en gang var.

Han prøver å få tiden tilbake. Mye vanligere enn man skulle tro.

Men tiden går ikke bakover.

Nei. Det skjønner han snart.

Ingrid svarte ikke. Det var noe hun selv måtte forstå, men hva, visste hun enda ikke. Alt inni henne var på feil sted, som det skapet i hjørnet. Rommet var det samme, det var bare vanskelig å gå der.

På jobben visste ingen noe, og hun hastet ikke med å fortelle. De hun jobbet med merket at hun var mer stille, men Ingrid Johansdatter var aldri utpreget pratsom, så ingen reagerte sterkt. Den yngre kollegaen, Anne, spurte en dag om alt var ok. Ingrid sa at det bare var litt travelt. Anne kom senere med kaffe fra maskinen det var overraskende hyggelig.

August gikk i et søvnaktig limbo. Ikke vondt, ikke godt. Bare tomt. Ingrid kokte syltetøy, som hvert år. Skummet la hun i en egen liten boks, som hun spiste sammen med hvitt brød. Solbærene var ekstra store og søte i år. Glassene sto i rad på hylla i kottet, det var noe rolig over det som om livet gikk sin gang uavhengig av alt annet.

En gang ringte Lars for å hente resten av tingene. Han kom en lørdag formiddag. Hun åpnet og slapp ham inn. Han gikk stille rundt, la noen bøker i en bag, tok verktøy, en dokumentmappe. Ble stående et minutt på kjøkkenet, så på bordet og geraniumen.

Hvordan har du det?

Det går fint.

Ikke vær sint på meg.

Jeg er ikke sint, Lars. Jeg bare lever.

Han nikket og gikk. Hun hørte trinnene forsvinne ned trappa. Deretter laget hun seg eggerøre. Tre egg, litt dill. Spiste, vasket tallerkenen, gikk ut for å se til petuniaene. De blomstret av, september var nær.

De formelle papirene på skilsmissen ble signert i oktober. Ingen krangler, nærmest rutine. Hun fant en flink advokat, ei ung kvinne med raske hender og grå ringer under øynene. Alt gikk rolig. Leiligheten sto på Ingrid fra før de giftet seg, det var lite å dele. Lars krevde ingenting. Kanskje var det ikke rom for de gamle tingene i hans nye liv.

Hun gikk ut av tingretten, stoppet på trappa. Skyene var tunge, regnet kom lett. Hun løftet opp kragen og gikk til bussholdeplassen. Kjøpte en fletteloff med valmuefrø på bakeriet. Hjemme kokte hun te, skar brødskiver. Satt og så ut, der høsten ruslet med løvet som vanlig.

«Parterapi indikerer at det faktiske bruddet skjer lenge før det formelle,» leste hun senere i en artikkel på nettet. Det stemte, tenkte hun. Noe begynte å slites lenge før da han satt taus på teateret, snudde mobilen. Hun ville bare ikke gi det navn.

November kom med kulde og nye rutiner. Ingrid meldte seg på et akvarellkurs, noe hun hadde tenkt på lenge. Hver onsdag gikk hun til et lite atelier i nabolaget, hvor det luktet maling, papir og våte pensler, og hvor ingen kjente henne. Hun malte dårlig, fargeklatter på feil sted, proporsjonene rare. Men selve prosessen roet henne.

Læreren, en eldre dame med sølvringer, sa til henne:

Du legger fargen for forsiktig. Vær modigere. Papiret tåler mer.

Ingrid tenkte at det gjaldt veldig mye mer enn maling.

Solveig ringte hver uke, kom innom iblant. De snakket om jobb, om bøker, om alt mulig. Temaet Lars dukket opp sjeldnere, samtalene ble kortere. Det ga Ingrid en ro ikke fordi det ga likgyldighet, men fordi livet litt etter litt tok tilbake plass. Det ble mindre plass til det som hadde vært.

Av og til tenkte hun over det spørsmålet kvinner på hennes alder ofte stiller seg når mannen drar til ei yngre: Hva gjorde jeg galt? Og hver gang fant hun ikke noe virkelig svar. Hun holdt hjemmet pent. Var trofast. Kranglet ikke. Jobbet. Forlangte veldig lite. Kanskje det var nettopp der feilen lå, tenkte hun. Ikke fordi hun gjorde noe galt, men trodde at det var nok.

Men den tanken gled også over. For om hun skulle være ærlig, visste hun ikke hva hun kunne gjort annerledes.

Vinteren kom med mye snø. Ingrid kjøpte nye støvler, praktiske, lave, mørkerøde. En kollega sa de kledde henne godt. Det var en liten ting, men Ingrid husket det resten av dagen.

I januar ringte Solveig. Stemme litt stresset, litt varsom.

Ingrid, sitter du?

Står ved ovnen. Hvorfor?

Har du hørt noe om Lars?

Nei. Vi snakker ikke sammen.

Han fikk et illebefinnende. Hjertet. På et diskotek et sted.

Ingrid skrudde av platen.

Er det sant?

Ja. Tamara på jobben hans sa det. Han falt på dansegulvet, måtte ha ambulanse.

Klarte han seg?

Ja. Han ligger på Ullevål. Men legen sier det var alvorlig.

Ingrid sa ikke noe. Ute falt snøen, store langsomme fnugg.

Hvordan har han levd de siste månedene?

Vilt, tror jeg. Hun Elise de har vært overalt. Fester, klubber, hjemme sent. Han trente fortsatt også. Kroppen tålte ikke mer.

Jeg forstår.

Skal du besøke ham?

Jeg vet ikke.

Hun la på og ble stående foran vinduet. Ute lekte noen barn med snø. Hun prøvde å kjenne etter. Det var noe engstelig der, og en tretthet. Innerst inne, et rolig og nesten ubehagelig lettet pust at det var hun som sto her hjemme, ikke der.

Neste dag ringte hun sykehuset. Spurte hvor han lå, om hun kunne komme. Alt var stabilt, besøk var tillatt.

På ettermiddagen pakket hun en pose. Kullsyrefritt vann, noen epler, litt hjemmebakt småkaker fra helgen før. Tok på jakken og dro.

Sykehuset luktet som alle sykehus varmt, desinfiserende og noe trykkende. Ingrid fant rett avdeling, snakket med sykepleieren, ung og trett. De viste henne rommet.

Fire senger, men bare Lars lå der, ved vinduet. Han hadde forandret seg eller kanskje så hun det bare nå. Han var mager i ansikt og hender, huden grå. Ikke en yngre mann med nytt liv, men en eldre mann som prøvde noe han ikke tålte.

Han så opp og trodde visst knapt hva han så.

Ingrid.

Hei, Lars.

Hun satte fra seg posen, dro ut en stol, satte seg.

Jeg trodde ikke du kom.

Men det gjorde jeg.

Han så på henne, øynene hans var fulle av tanker hun ikke gransket.

Hvordan føler du deg?

Bedre. I går var det ille, nå går det bedre. De sier jeg må ligge her minst en uke til.

Det er bra. Bli liggende.

Ingrid stemmen brast litt, han rettet på teppet. Elise har ikke vært her. Jeg ringte henne da jeg ble innlagt. Hun sa hun skulle komme, men kom ikke.

Ingrid så på eplene, så på ham.

Jeg vet.

Hvordan vet du det?

Jeg skjønte det.

Han lukket øynene, lenge, før han sa:

Jeg har vært idiot, Ingrid.

Det har du nok.

Ikke bare nok det er sant. Jeg vet ikke hva som gikk av meg. Jeg så på den jenta og trodde jeg var ung igjen.

Jeg skjønner.

Men alt jeg ble var en gammel dust med penger. Ikke mer.

Ingrid svarte ikke. Ute skinte vinterhimmelen, snøen lå stille.

Jeg vil si unnskyld, Ingrid.

Ikke nå. Nå skal du bli frisk.

Nei, jeg mener det. Jeg sammenlignet deg alltid med henne, mens jeg skulle vært takknemlig. Du skapte hjemmet, jeg kalte det et sump. Det er ikke rettferdig.

Hun så på hendene hans de samme hun hadde sett i 25 år. Hender forandrer seg lite.

Ingrid. Jeg vil hjem igjen.

Stille.

Hører du?

Jeg hører.

Jeg innser nå at det beste jeg hadde, var deg. Dette jeg lette etter finnes ikke.

Ingrid reiste seg, gikk bort til vinduet. Ute satt en grå fugl på en naken gren. Hun kikket på fuglen, kjente etter. Spurte seg selv: Hva føler jeg nå? Hun lette etter noe varmt men det var bare ro. Ikke kaldt, ikke bittert. Akkurat som et sår som har grodd.

Lars, sa hun uten å snu seg. Du skal bli bra igjen. Du kommer til å reise deg.

Men jeg mener … Jeg vil hjem til deg.

Jeg hørte hva du sa. Og jeg er glad for at du lever. Men jeg kommer ikke tilbake.

Han så på henne. Noe rykket til i ansiktet.

Hvorfor?

Hun lette etter et ærlig, mildt svar.

Fordi jeg har medfølelse med deg, Lars. Jeg kjenner uro og omsorg. Men ikke det som skal til for å leve sammen. Ser du forskjellen?

Kunne du ikke igjen …

Nei. Noe kan man ikke få tilbake, Lars. Ikke fordi man ikke vil. Bare fordi det ikke finnes mer. Som en brønn som er tom.

Vær så snill, Ingrid …

Jeg kom, fordi du betyr noe for meg. Jeg tok med applesin og småkaker. Men tilbake dit vi var, kan jeg ikke. Ikke av stolthet. Fordi det bare ikke finnes lenger.

Han lukket øynene. Etter en stund mumlet han:

Jeg forstår.

Bra.

Hun tok jakken, rettet på kragen.

Jeg skal si fra til sykepleierne. Du får ringe sønnen din. Han trenger å vite.

Vi har ikke mye kontakt …

Ring ham. Det er din sønn.

Hun tok vesken, gikk mot døren, snudde seg.

Eplene er gode, norske. Spis.

Hun gikk stille ut, lukket døren.

I gangen luktet det statlig varme og såpe. Hun hilste på sykepleieren, gikk ned trappa, åpnet utgangsdøra. Ute snødde det ikke lenger. Alt var dempet vinterlys, snøen knirket under støvlene. Hun gikk til holdeplassen og lot tankene rusle videre. Hun visste ikke enda hva hun skulle si til Solveig kanskje ingenting. Ikke akkurat nå.

Bussen kom fort. Hun satte seg ved vinduet og så byen gli forbi. Vintertrær, lyktestolper, folk med poser. Livet gikk sin gang videre.

Hun kjente at det vanskeligste når mannen drar til en yngre, ikke er selve avskjeden. Det vanskelige er det som kommer etterpå når man ikke skal vente, ikke se seg tilbake, men bygge noe nytt i stedet. Det er mye vanskeligere.

Ingrid så ut og tenkte på malekurset på onsdag. Læreren ville at de skulle male vinterlandskap. Hun fikk aldri det der med blått og grått i snøen til å stemme. Men hun tenkte at hun skulle prøve.

Bussen stoppet der hun skulle av. Hun knappet jakken, trakk skjerfet tettere om seg. Gikk den velkjente veien hjem. Forbi apoteket, bakeriet, lekeplassen husket knirket, selv om det ikke var noen barn der i snøen.

Opp trappa, inn. Det var varmt. Duften av hjem.

Hun tok av støvler, på tøfler, gikk til kjøkkenet og satte på te. Så på duken den lyse, strøk en kant på plass.

Mens vannet kokte, gikk hun til vinduet, strøk forsiktig over geraniumbladet med en finger. Litt støv. Måtte tørkes.

Vannkokeren klikket.

Hun helte te, holdt koppen mellom hendene og varmet seg.

Ute ble lyset tent i gatelyktene, én etter én, slik det alltid skjer i januar, tidlig og litt motvillig.

Ingrid nippet til teen og tenkte på at hun måtte på torget på fredag, for melk og egg. Kjøpe flere epler mens det er tid. Bake eplekake, Solveig hadde mast om oppskriften.

Det kunne være noe å gjøre på fredag.

Og på onsdag male snø.

***

Utenfor levde januarsbyen videre, bråkete og meningsløst. Men her, på kjøkkenet med geranium i vinduet, var det stille. Hennes egen stillhet. Den kunne hun la være.

Telefonen lå på bordet. Han kunne ringe, spørre igjen. Hun visste hun ville ta telefonen, høre hvordan det gikk, si at han må høre på legene. For hun kunne ikke annet.

Men tilbake skulle hun ikke.

Vet du hva, Ingrid Johansdatter, sa hun til seg selv, stemmen overraskende stødig i det tomme kjøkkenet. Det var ikke sump. Det var livet. Bare ikke hans.

Hun drakk opp teen, vasket koppen, gikk for å slå på den lille lampen. Det trakk kaldt fra vinduet, og Ingrid likte aldri å lese i taklys.

På bordet lå en bok med brettet hjørne. Hun åpnet den, fant plassen, fortsatte. Ute falt lette snøfiller. Geraniumen sto på sitt sted. Duken lå stramt.

Alt var på sin plass.

Rate article
Intigue Life
Ingen vei tilbake