Uten rett til svakhet
“Kom, vær så snill, jeg er på sykehuset.”
Sigrid rakk ikke engang å skifte klær. Hun dro bare jakken over den myke, varme ullgenseren, uten å tenke på speilet alt hun hadde i hodet var den korte meldingen fra Ingrid for en halvtime siden.
Hun ble iskald da hun leste ordene. I noen sekunder sto Sigrid bare og forsøkte å forstå hva som kunne ha skjedd, men ristet fort på hodet nå var det viktigst å være tilstede, ikke spekulere. Hun grep nøklene og telefonen, trakk på skoene og løp nærmest ut døren.
Bilturen opp til sykehuset føltes som en halv evighet. Ruten hun vanligvis brukte få minutter på, virket uten ende nå: Røde lys varte i det uendelige, bussen foran seglet sakte gjennom byen, og folk på fortauet så ikke ut til å huske å trekke til side. Sigrid kastet blikk på mobilen igjen og igjen, men ingen nye meldinger. Spørsmålene raste i hodet hva hadde skjedd? Var det alvorlig? Hvorfor sykehuset? men tausheten drev bare angsten høyere.
Da hun nærmet seg riktig rom, stoppet Sigrid opp og trakk pusten før hun forsiktig åpnet døren. Med én gang landet blikket hennes på Ingrid, som lå i sengen og stirret ut i tom luft over seg, som om hun lette etter svar blant sporene etter nattevind på sykehusvinduet. Håret hennes var ikke lenger sirlig oppsatt, men flatt og bustete mot puten, som om ingen hadde rørt det på flere dager.
Sigrid registrerte straks det bleke ansiktet, de mørke ringene under øynene, sporene etter tørkede tårer langs kinnet. Dette var et menneske som hadde blitt filleristet innvendig.
Sigrid satte seg på kanten av sengen og senket stemmen, som om høy lyd kunne forårsake skade.
Ingrid, hva har skjedd?
Ingrid snudde sakte hodet, øynene hennes var tørre, men det bodde en bunnløs sorg der som fikk Sigrid til å grøsse langt inn i benmargen. Sigrid så hvor skjør venninnen var.
Han dro sin vei, hvisket Ingrid, fingrene hennes klamret seg til lakenet så knokene ble hvite. Bare pakket sammen og sa han orket ikke mer.
Hvem? Espen? Sigrid tok ubevisst hånden hennes, i et instinkt om å dra venninnen tilbake fra tankekaoset.
Ingrid nikket stumt. En eneste tåre banet seg vei over kinnet, den eneste kroppen hennes hadde krefter igjen til å produsere.
Sigrid svelget hardt og lette fortvilet etter ord, men fant ingenting. Hvordan kunne en som så inderlig ønsket barn bare forlate alt?
Ingrid falt til stillhet, og på det sterile sykehusrommet hørte man bare klokken som tikket. Skuldrene hennes ristet, hendene var knyttet sammen, som om hun tviholdt i den virkeligheten som holdt på å skli fra henne. Så dekket hun ansiktet med hendene, i en bevegelse så tung av utmattelse at Sigrid fikk vondt i brystet.
Minuttene gikk, eller kanskje lengre tid stod stille. Rystelsene stilnet gradvis. Ingrid så opp, tørket tårene, og det glinset en bitter klarhet sammen med smerten i blikket hennes. Hun hadde akseptert et eller annet uunngåelig.
Hva var grunnen? Sigrid spurte forsiktig, varsomt, som om et feil ord kunne få alt til å rakne. Han forklarte seg, gjorde han ikke?
Et sukksmil gled over Ingrids ansikt, men det var ingen glede i det bare bitterhet.
Barna, sa hun, stemmen dirret. Han sier han er lei av våkenetter, av bråk, av å måtte ta ansvar hele tiden. Kan du fatte det, Sigrid? Det var jo han som presset på hver gang vi mislyktes! Han lovte oss lykke, insisterte på at vi måtte fortsette å prøve.
Hun stanset, smakten på ordene fra fortiden som nå lød nærmest hånlig.
Vi gikk til leger, tok prøver, gjennomgikk behandling Jeg har tålt så mye smerte, så mye håp og fortvilelse!
Stemmen hennes sprakk, men Ingrid samlet seg straks, pustet dypt og fortsatte:
Jeg trodde, ærlig talt, at alt vi sto i sammen skulle holde oss sammen. Uansett, alltid. Men jeg tok feil.
Hun så ut vinduet, hvor kvelden begynte å smyge seg over Oslo tolv år. Åtte forsøk. Og alt sammen for ingen ting?
*************
Kjærlighetshistorien deres begynte som en norsk sommerdag leken, lys og sorgløs. Live og Espen møttes på en vennekveld. Stua var full av skravlende folk, latter, musikk på lavt volum mens folk snekret på quiz og delte minner fra hytteturer. Espen stod ved vinduet med et glass solbærsaft, nysgjerrig og halvt uinteressert, men så kom Live inn som en mild vind, gestikulerte og lo slik at fregnene på neseryggen ble ekstra synlige.
De falt i prat som gamle kjente, snakket om alt mellom himmel og jord filmer, favorittsteder på Sørlandet, rare uvaner. Tiden fløy, og da folket brøt opp, foreslo Espen at de kunne ta en rusletur. De gikk gatelangs til sola sto opp over Holmenkollen, mens Oslo var stille rundt dem.
Tre måneder senere bodde de sammen. Leiligheten bugnet raskt over av bøker fra ham, kremer og smykker fra henne, to par støvler ved inngangsdøra. Alt falt naturlig på plass. Halvannet år etter bodde de på Majorstua, giftet seg i rollagskirken, med tette venner og nær familie latter, smil, dans og sene nattespill.
På årsdagen for bryllupet satt de på verandaen, drakk te og spiste napoleonskake, mimret og lo. Det var da Espen, med alvor i stemmen, tok henne i hånden:
Jeg vil ha mange barn med deg. Gjerne en hel håndballfamilie.
Live lo, holdt rundt ham og lovte: Klart vi skal. Vi blir den store, glade familien vi drømmer om.
Alt føltes mulig, livet lå foran dem kjærlighet, hverdagsliv, barn. Det skulle bare komme, når de var klare.
De første årene prioriterte de jobben hun som grafisk designer hos et reklamebyrå, han i konsulentmiljøet på Skøyen. De reiste ofte: sommeren på Sørlandet, vinteren på fjellet, helgeturer til Bergen eller Trondheim. Bygde sitt eget liv sammen.
Så bestemte de seg: nå var tiden inne for barn.
Først ventet de uten bekymring, men månedene gikk uten endring. Fastlegen beroliget, alt hørtes vanlig ut, prøv litt til.
Så kom utredningene, hormonprøver, flere undersøkelser. Den første sorgen kom da det endelig klaffet og alt gikk tapt etter seks uker. Live husker fortsatt den kalde ultralydsengen, den nøytrale stemmen, og Espens hånd så hardt mot sin at blåmerker sto igjen.
Året etter, gjentok det seg. Enda en sorg og nå, også urettferdigheten. Hvorfor dem?
De ga ikke opp, tok alle prøver, prøvde medisiner, fulgte alle råd. Live teltet dager, prøvde tester, og gråt stille for seg selv når det ikke gikk. Espen forsøkte å trøste, han laget kakao, bar henne inn og ut av dagene, holdt henne når hun bare ville være stille.
Da diagnosen “ufrivillig barnløshet” kom, var det sagt rolig og saklig hos overlegen på Rikshospitalet, men for dem var det som å drukne i Oslofjorden i mars. De holdt hverandre i hendene, så på hverandre og spurte seg tause: Hvordan nå?
Men de ga seg ikke. Sammen vurderte de, snakket, fikk timer hos eksperter, og gikk i gang med prøverørsforsøk IVF. Første og andre, tredje, og fjerde Hver gang ny optimisme, ny test, nye ultralyder, og så nytt fall.
Femte gangen, et nytt tap. Live lo sjeldnere, satt ofte ved kjøkkenvinduet og så barna leke bak blokka, gikk oftere til sengs i stillhet. Espen prøvde fortsatt å løfte henne opp, men visste at kreftene var på hell.
Likevel, nok et forsøk. Syklus etter syklus, altfor mange rutiner, alle dråper håp brukt opp.
En kveld kom hun ikke ut av badet. Espen listet seg inn, hun satt på kanten av badekaret med en test i hånden. Jeg orker ikke mer, hvisket hun. Jeg er så sliten.
Espen satte seg ved siden av, strøk henne over ryggen. Uten løfter, uten å overbevise, bare en klem mens hun ristet.
Vi er snart fremme. Ett siste forsøk. Vær så snill, hvisket han.
Live lukket øynene, pustet dypt og gikk med, fordi hun elsket ham fordi hun ville tro at det gikk.
Den åttende runden i fertilitetsklinikken. Samme prosedyrer, nye rutiner men denne gangen, endelig: testene blir positive.
Under ultralyden klemte Live hånden til Espen så hardt at han nesten rykket til, men holdt seg rolig. Legen smilte bak skjermen, vendte skjermen mot dem:
Se her, to små hjerter.
Live turte knapt tro på det hun så, to dansende prikker på skjermen. Det er et mirakel, hvisket hun. Et ekte mirakel.
Espen tørket tårene vekk, like beveget som den januar-natten under bryllupsløftene deres. Nå var det glede de hadde fortjent vond og vakker.
Men livet forandret seg en helt alminnelig kveld. Alt virket rolig: barna hadde fått grøt, badet og fått på pysj. Ingrid hadde akkurat lagt tvillingene den ene i sengen, den andre sov i armene, mens hun nynnet en vuggesang. Det luktet babyolje og havregraut, og prosjektøren vekslet mellom stjerner og bjørner på veggen.
Espen kom hjem senere enn vanlig. Hun var ikke overrasket han jobbet mye i det siste. Hun hørte han tok av skoene, vasket hendene. Så, stillhet.
Hun snudde seg, for han stod bare og så på dem. Han så utslitt ut enda mer sliten enn forrige uke. Ingrid smilte forsiktig og skulle til å si noe, men han hvisket lavt:
Jeg går.
Ingrid stivnet. Gutten i armene mumlet i søvne, men hun vugget ham ikke. Alt frøs.
Hva? Stemmen hennes var lav, tynn. Gjenta, vær så snill.
Jeg er utmattet. Av nattevåk, av bråk, av å ikke ha tid til det jeg ønsker. Jeg orker ikke mer.
Ingrid la sønnen varsomt i sengen, og snudde seg helt mot mannen.
Men vi har jo kjempet oss gjennom alt, sammen! Du insisterte, du gledet deg til tvillingene Vi har jo valgt navnene sammen, handlet småklær!
Espen så ned. Jeg trodde jeg skulle klare det. Virkelig. Men dette det er for mye.
Ingrid forsøkte å slippe gjennom, lette etter det gamle glimtet i øynene hans.
Du forlater oss bare? Meg og dem?
Espen pustet tungt. Jeg vet ikke om jeg en dag kommer tilbake. Jeg trenger ro.
Alt ble saklig, som en statusmelding på nettbanken. Ingrid stod der, forfrossen innvendig. Hun ville rope, ville gråte, men klarte bare stå tyst og bak henne sov to små barn, uvitende om at verden nettopp hadde slått sprekker.
Døren gikk forsiktig igjen. Leiligheten ble uvanlig stille. Ingrid bare sto, så bort mot gangen, og fikk nesten følelsen av at alt bare var en dårlig drøm. Snart kommer han fra kjøkkenet med te, tenkte hun, men korridoren var tom.
Hun satte seg ved vinduet, justerte gardinen, gikk bort til de små sengene. Barna sov, deres pust var jevn og varm. Hun la en hånd på datteren, kjente det lille livet under hånden denne nærheten hadde alltid vært lindring, men nå var kroppen et eneste stort skjelv.
For første gang på mange år følte hun seg fullstendig alene. Ikke bare sliten men på bunnen, uten noen å lenke seg fast i. Før hadde Espen alltid vært der, om så bare med varm te eller et stille blikk. Nå var han borte.
Bare babyenes åndedrett fylte stillheten. Ingrid lot tårene komme, sakte, stille. De falt på pysjen uten dramatikk, som om kroppen endelig tok seg retten til å være svak en stund.
Utenfor falt mørket over Frogner. Kvelden gled sømløst over i natt, og Ingrid satt urørlig, redd for å ødelegge det skjøre øyeblikket av ro mellom henne og barna.
********************
Dagen etter satt Ingrid ved sykehusvinduet med armene rundt knærne, og snøen dalte ned mot Oslo sentrum. Hun så ut, uten egentlig å få med seg mer enn bildene i eget hode årene som hadde gått, håpet, de små gledene og de bråe fallene. Espens siste setning ramlet rundt i tankene, like vond hver gang.
Jeg forstår virkelig ikke, sa hun lavt. Hvordan kan man bare snu ryggen til barna sine?
Stemmen hennes rystet. Det var tørt for tårer nå, igjen sto bare uløste spørsmål tilbake.
Sigrid reiste seg, gikk bort og slo rundt henne med armene. Ingen ord hjalp, det visste hun. Slik hun hadde kjent Espen, kunne hun aldri forestille seg dette. Men der satt Ingrid alene med to barn.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det, hvisket Ingrid. Men jeg må. For dem.
Ingen helteord, bare sta besluttsomhet. Hun hadde forstått det: Nettene kom til å bli lange, oppgavene mange og tunge men hjemme fantes to små barn som var helt avhengig av henne.
Sigrid trykket hånden hennes godt. Hun visste heller ikke hva hun skulle si annet enn at venninnen aldri skulle føle seg ensom. Skritt for skritt, dag for dag, skulle de klare det sammen.
************
Noen dager senere kom Espens mor inn på rommet uten å banke på. Hun hadde med appelsiner og druer i en pose, tydelig et utenpå-smil, men ansiktet var stengt.
Så du har gjort deg det litt hjemmekos, sa hun tørt.
Ikke fiendtlig, men kjølig fjern som om noen formell relasjon. Ingrid så opp men svarte ikke. Hun visste at nå kom det hun fryktet.
Kvinnen gikk bort til bordet, satte posen fra seg.
Du bør forstå at dette var uunngåelig, sa hun monotont. Espen har alltid trengt rom rundt seg. Med to små barn det er krevende. Han orket ikke mer.
Ingrid pustet dypt. Hun hadde lyst til å protestere, si hvordan Espen selv presset på, hvor glad han ble over ultralyd og babyklær, men holdt seg taus; ord ville her ikke nå frem.
Hun stablet seg opp på albuen, fortsatt sliten, men tvunget til å møte svigermor blikk for blikk.
Han kommer ikke til å ta del i omsorgen. Men han vil selvfølgelig bidra økonomisk, sa kvinnen, stramt.
Ingrid grep tak i lakenet, kroppen ville ikke samarbeide.
Hva betyr det? spurte hun, prøvde holde stemmen kontrollert.
Kvinnen så bort.
Han overlater sin halvdel av leiligheten. Det vil gå som bidrag, så du og barna har tak over hodet. Han vil ikke vende tilbake.
Stille bredte seg over rommet. Lyder utenfra forsvant. Ingrid kjente tomheten slå ned i seg, grep hardt om lakenet.
Han skal bare kjøpe seg ut og så slippe alt sammen? Stemmen var lav, sjenert.
Du trenger ikke snakke sånn, svarte svigermoren med hard stemme. Han gjør det han kan. Espen har det vanskelig, men tar ansvar økonomisk. Han er ikke klar for å være far. Men slik er livet.
Er jeg klar da? spurte Ingrid, så vidt hørbart. Etter tolv år med kamp?
Det hang i luften, alt de hadde gjennomgått legene, prøvene, prøverøret, nettene med tvillingene. Alt var plutselig både langt borte og fryktelig nært.
Det er ditt valg, svarte svigermoren kjølig. Men la være å lage bråk, ikke ring ham, du får ikke hindret skilsmissen. Ellers…
Hun hevet tonen, lot trusselen kjennes.
Ellers kan du miste hjelpen. Eller barna. Espen har gode advokater. Ikke lag vanskeligheter.
Det var som om bakken forsvant under føttene. Var det virkelig det det hadde blitt til trusler?
Jeg bare videreformidler beskjeden, la hun til, mindre hardt i stemmen. Hun plasserte den renskårne posen med frukt på nattbordet, rettet på den, som om det betydde noe. Tenk på det. Det er det beste han kan gi deg.
Så snudde hun og gikk, døren gled stille igjen.
Ingrid satt alene. Lukten av eksklusive parfymer hang fortsatt, men svant snart til bare den samme svale, ensomme lufta.
Hun stirret ut av vinduet, mot skumringen over Oslo, der skyggene ble lange over asfalten. I denne tause, briste dagen-forvandlingen forsto hun: livet hennes var delt i “før” og “etter”.
Hun satt lenge der, uten helt å henge med på tankene som kværnet rundt i hodet. Etter en stund hentet hun mobilen, tastet inn Sigrids nummer, fingrene skalv.
Sig, kom, hvisket hun. Jeg trenger deg.
Sigrid kom fort hun hadde sikkert droppet alt. Da hun var der, satt Ingrid allerede med ryggen rett og blikket klart. Ikke for å vise styrke, bare fordi det var nødvendig for å holde seg oppe.
Sigrid satte seg inntil, la forsiktig en hand på armen hennes. Ingrid så rett frem, stemmen var lav og rolig, det var ingen tårer igjen.
Jeg lar meg ikke true. Jeg har vært gjennom for mye til å gi opp nå. Han kan beholde leiligheten og pengene men barna får han ikke. Jeg skal klare det. For dem.
Ingen sinne, ingen offerrolle, kun ro og fri vilje. Hun visste innerst inne at fortidens spørsmål og skyld var borte fra nå var det bare fremtid.
Sigrid svarte ikke med store ord bare et klapp, håndtrykk, og en lav hvisken:
Selvfølgelig klarer du det. Og jeg står bak deg, hele veien. Vi holder sammen.
Ingrid så på venninnen og smilte svakt ikke glad, men med visshet. Hun var ikke alene. Uansett hvor mange søvnløse netter eller tunge dager som kom, fantes det to små barn hjemme hennes kraft, hennes glede.
For selv når livet mister trygghet, kan man hente krefter man ikke ante man hadde. Fordi det å være mor i Norge betyr at ingen trussel, ingen penger og ingen motgang kan ta fra deg styrken du har bygget opp for de som trenger deg aller mest.
Noen ganger må man våge å være svak men i det er livets styrke.




