Ingen rett til svakhet

«Kan du komme? Jeg er på sykehuset.»

Ingrid rakk ikke engang å bytte klær. Hun dro på seg jakka over den myke hjemmestrikkede genseren, som rakk opp over hofta da hun hastet mot døra. Speilbilde og alt annet rakk hun ikke å tenke på det eneste som fantes, var den korte meldingen fra Silje, bare en halvtime tidligere.

Ingrid ble på ordentlig redd da hun leste det. Hun frøs til et øyeblikk mens tankene raste: Hva kunne ha skjedd? Men så ristet hun av seg frykten det viktigste nå var å være der for Silje, ikke å sitte hjemme og lure. Hun grep nøkler og mobil og halvveis løp ut i gangen mens hun kjente panikken vokse.

Veien til sykehuset føltes endeløs. Trafikklysene var alltid røde, bussen sneglede seg gjennom sentrum, og folk på gata så ikke engang at Ingrid hadde det travelt. Hun kastet blikket på mobilen annenhver meter, men skjermen forble tom. Spørsmålene presset på inni henne: Hva har skjedd? Er det alvorlig? Hvorfor sykehus? Uroen vokste for hvert svar hun ikke fikk.

Hun gikk spent nedover gangen på sykehuset og åpnet døra forsiktig inn til Siljes rom. Med en gang fikk hun øye på henne i senga, liggende urørlig med blikket i taket, ansiktet blekt og håret i bustete fletter helt ulikt henne.

Når Ingrid kom nærmere, så hun mørke ringer under Siljes øyne og spor av salt tørkede tårer på kinnet. Hele synet var til å få vondt av, og Ingrid følte hjertet snøre seg sammen.

Ingrid satte seg stille på sengekanten, og instinktivt senket hun stemmen til en hvisken som om for sterke lyder kunne skade.

Silje, hva har skjedd?

Silje snudde hodet langsomt. Øynene var tørre, men savnet og rådvillheten stod der like klart Ingrid skjønte plutselig hvor liten og sårbar venninna hennes egentlig var.

Han dro… Silje nesten mumlet det, og knuget krafitg rundt lakenet, som om hun kunne holde fast på noe som raknet. Han pakket bare og sa han ikke orket mer.

Hvem? Sindre? Ingrid rakk ikke holde tilbake, hun grep Silje i hånda, nesten på refleks, som om det kunne trekke henne ut av mørket.

Silje nikket bare svakt, og en enslig tåre gled likevel lydløst nedover kinnet. Hun tørket den ikke bort det virket som hun var for sliten.

Ingrid svelgte det var som å ha en stor stein i halsen. Hun lette desperat etter noe å si som kunne gjøre det litt mindre vondt, men hodet var tomt. Hun klarte ikke begripe hvordan et menneske som drømte sånn om barn kunne forlate alt sånn.

Det ble stille på rommet, tikkingen fra klokka på veggen var det eneste man hørte. Skuldrene til Silje ristet, hendene hennes var knyttet. Så løftet hun dem sakte mot ansiktet, skjulte det i armene, og Ingrid kunne nesten fysisk kjenne den enorme utmattelsen i henne.

Minuttene sneglet seg framover, men etter hvert roet Silje seg. Hun tørket tårene og så på Ingrid igjen. Smerten var ikke borte men hun så ut som hun hadde funnet et slags svar inni seg.

Men hvorfor? Ingrid spurte forsiktig, lavt. Hun visste at hun var nødt til å forstå for å kunne hjelpe. Sa han hvorfor han tok det valget?

Silje trakk på smilebåndet, men det var bare bitterhet der.

Barna, sa han. Han orket ikke nettene mer, ikke lydene og ansvaret. Kan du tro det? Han insisterte jo selv på at vi skulle prøve igjen og igjen. Sa alltid: Vi klarer det sammen, det er verdt alt slit for vår egen familie.

Hun ble stille, og Ingrid forstod for henne var de ordene blitt hån etter alt de hadde vært gjennom.

Vi har vært på utallige undersøkelser, tatt prøver, gått gjennom så mange behandlinger… Jeg har grått, vært redd, hatt så vondt… trodd at vi skulle klare det sammen.

Hun satt litt før hun tok seg sammen, trakk pusten dypt og sa:

Jeg trodde at det vi hadde gått gjennom ville binde oss for livet. Men jeg tok feil.

Hun så ut av vinduet, der skumringen la mørke over byen og sa ganske stille:

Tolv år. Åtte forsøk. Var det virkelig bare bortkastet?

*****

Det hele hadde begynt så utrolig fint; skikkelig filmromantikk egentlig. Silje møtte Sindre på en vennemiddag i Bergen. Det var høyt under taket, musikk, latter, store armbevegelser. Sindre, som stod ved stuevinduet med glasset sitt, lot blikket gli over gjestene da Silje fløy inn i rommet. Hun lo, snakket fort, fjeset var fullt av fregner og smilet så varmt at det lyste opp hele ansiktet.

De fant tonen med én gang. Pratet om alt mulig: filmer, ferievaner, små uvaner. Kvelden fløy, og da festen var over, ville ingen av dem dra hjem. De endte opp med å rusle gjennom Bergens gater helt til sola sto opp, pratet om drømmer og planer.

Tre måneder senere bodde de sammen. Leiligheten fyltes fort opp av hverandres ting bøkene hans på hennes hyller, sminken hennes på hans nattbord, og sko i par i gangen. Forholdet gikk sømløst videre og etter et halvår giftet de seg. Lite bryllup, masse latter og danseføtter, bare de nærmeste rundt bordet.

På sin første bryllupsdag satt de på balkongen, drakk te og spiste Napoleonskake, mimret om starten. Da tok Sindre hånda hennes og sa alvorlig:

Jeg vil ha barn med deg. Mange barn. Et helt fotballag om vi får det til.

Silje bare lo og ga han et kyss, før hun la kinnet mot skulderen hans.

Selvfølgelig får vi det, sa hun. Vi skal ha en stor, livlig familie.

Alt virket så rett, så enkelt, så selvfølgelig.

De første årene stresset de ikke. Begge satset på jobben Silje som interiørdesigner i studio, Sindre jobbet seg oppover i et IT-firma. De reiste masse; sommer på sørlandsstrender, vinter på fjellet, helgeturer til Oslo eller Stavanger. De fant roen i hverandre, bygde sitt eget lille univers.

To år gikk, og så bestemte de seg: Nå var tida inne for familie.

Og der startet problemene. Først gjorde det ikke så mye. Legen sa Det er vanlig, bare prøv igjen! De fortsatte å prøve måned etter måned, men ingenting skjedde. Så ble det prøver, undersøkelser og flere prøver.

Kanskje det trengs behandling, sa legen rolig på kontroll.

Silje var evig optimist, leste alt hun kunne, holdt seg sunn. Sindre støttet, leverte prøver, kom på alle timene, gjorde det han kunne.

Men det gikk feil vei. Første gang det endelig lyktes, mistet Silje på seks uker. Hun husket alt: den kalde ultralyden, blikket til den oppgitte legen, og Sindre som knuget hånda hennes så hardt at det gikk blåmerker.

Et år gikk, og samme sorg på nytt. Det gjorde like vondt, men nå kom også følelsen av urettferdighet. Hvorfor akkurat oss? Hva i all verden gjorde vi feil?

Men de ga ikke opp. Nye prøver, nye forsøk, varianter av medisiner og behandlinger. Hver måned et nytt håp, et nytt sammenbrudd da testen var negativ. Sindre så hvordan Silje forsvant inn i seg selv, men holdt henne i hånda, lagde te, lyttet i timevis.

Årene gikk, men håpet holdt dem oppe. Helt til legen en dag konstaterte ufrivillig barnløshet og sa det som om det ikke var verdens ende. For Silje og Sindre føltes det som et fall rett utfor stupet. De grep hverandres hender i kontorstolen, spurte og spurte, men alt føltes fjernt og stille.

Men nei, de ga ikke opp likevel. Etter mye tenking og utallige samtaler ble de enig: De skulle prøve IVF. Første gang, andre gang, tredje gang venting, håp, klinikkbesøk, ultralyd og… ingenting hver gang.

Så enda et mislykket forsøk. Silje holdt maska, men Sindre merket at hun forandret seg. Hun lo sjeldnere, fikk tomme blikk på barn i parken, og ble ofte stille om kvelden. Sindre gjorde det han kunne: vitset, klemte henne, sa at de kom til å klare det, men han skjønte hvor sliten hun var.

Etter nok en runde IVF, nok en skuffelse, var det nesten som om alt gikk i ring. Silje skrev dagbok, noterte blodprøver og symptomer. Sindre var med på alt, holdt henne i hånda på klinikken, lagde te når hun var utslitt. De prøvde å leve normalt; jobbe, være med venner, korte ferier men tankene vendte alltid tilbake til ett spørsmål: Når skjer det for oss?

En kveld forsvant Silje inn på badet og kom ikke ut. Sindre banket på, åpnet forsiktig hun satt på kanten av badekaret med en test i hånda og stirret rett fram.

Jeg orker ikke mer, hvisket hun. Jeg er så sliten, fysisk og psykisk. Jeg orker bare ikke.

Sindre satte seg ved siden av, la armen rundt henne. Ingen store ord, ingen løfter, bare en nær klem og at han strøk henne over ryggen mens skuldrene hennes ristet.

Vi er nesten i mål, sa han lavt etter en stund. Én siste gang. For min skyld. Vær så snill.

Silje lukket øynene og trakk pusten dypt. Hun visste hva det kom til å koste, visste at det ville bli nok en runde prøver, venting, frykt for nytt nederlag. Hun så Sindre, hvordan han så henne så hun sa ja, for hun elsket ham. Fordi hun fortsatt trodde lykken deres ventet bortenfor neste sving.

Den åttende og siste runden. Blodprøver, undersøkelser, nøye rutiner. Silje holdt seg unna dagdrømmer, bare gjorde som legene sa.

Så, etter ventingen, en test og det var faktisk positivt.

På ultralyden knuget hun hånda til Sindre så hardt at han nesten pep. Legen smilte og sa:

Se her. To små hjerter.

Silje trodde ikke det var sant. Hun stirret på skjermen, så de to små blinkene og kjente en jubel så skuldrene ristet.

Dette er et mirakel, hvisket hun.

Sindre sa ingenting, men Silje så at tårene trillet. Han hulket stille, akkurat sånn som i kirka den dagen de lovte hverandre å være der for hverandre uansett og nå kjentes det ut som de virkelig var kommet fram.

Men så…

En helt vanlig kveld. Hverdagstrivielt, rolig, barna fikk kveldsmat, lekte litt, ble vasket og lagt. Silje sang lavt, vugget sønnen på armen, mens datteren allerede sov. Lukta av barnekrem og melk hang i rommet, nattlampen kastet stjerner på veggen.

Sindre kom senere hjem enn vanlig. I det siste hadde han ofte vært sent hjemme, men Silje lot det passere. Hun hørte ham gå inn, ta av seg skoene, vaske hender. Hun ventet på at han skulle stikke hodet inn og si hei, som alltid, men i stedet stod han bare i døråpningen og så på dem.

Hun snudde seg, møtte blikket hans han så utmattet ut, mørke ringer under øynene og skuldrene tunge.

Jeg går, sa han, knapt hørbart.

Hele Silje stivnet til, sønnen urolig i armene hennes, men hun bare stod der.

Hva sier du? Kan du si det en gang til?

Jeg orker ikke mer, sa han. Jeg er sliten av søvnløse netter, alt bråket, ikke lenger tid til meg selv. Jeg holder ikke ut.

Silje la ned sønnen i senga, vendte seg mot mannen sin. Det var umulig å begripe. De hadde kjempet så hardt for dette? Barna var jo selve lykken deres…

Men vi har gått gjennom alt sammen, sa hun stille. Du ba om at vi aldri måtte gi opp. Husker du da vi fikk vite at det var tvillinger hvor glad du var? Da vi valgte navn, kjøpte sprinkelsenger…

Sindre så ned på gulvet.

Jeg trodde jeg orket. Jeg gjorde det. Men jeg klarer ikke mer.

Silje gikk et skritt nærmere, søkte etter tvil i ansiktet hans, etter håp.

Du forlater meg og barna? spurte hun med lav, tynn stemme.

Sindre sukket og gned seg i ansiktet, som om han måtte samle seg.

Jeg trenger tid. Jeg vet ikke om jeg kommer tilbake.

Ingen sinne, ingen roping bare en lav, nøktern beskjed. Silje ble stående, alt inni henne frøs til is. Hun ville rope, spørre «Hva skal vi gjøre da?» men ordene kom ikke.

Bak henne sov de to små. De ante ikke at hele verden deres akkurat hadde fått en sprekk.

Han gikk. Døra smalt forsiktig, og det ble helt stille i leiligheten. Silje bare stod, fremdeles uforstående. Hun gikk bort til vinduet, flyttet på gardinen, så ut over Oslonatten. Bort til senga, til barna. De sov, begge to, trygge og varme. Hun strøk dem på hånda der lå gleden men nå trillet tårer nedover kinnet hennes.

Hun sank ned på gulvet mellom barnesengene. Kroppen var blytung. Hun tok opp den ene datteren og presset henne inntil brystet, som om det kunne skyve vekk alt det vonde. For første gang på mange år lot hun seg selv bare gråte. Ingen hyling, ingen hikst bare tårer som strømmet stille.

Ute ble det mørkt over Oslo. Silje satt på gulvet lenge, så lenge at hun ikke lenger følte annet enn trettheten og det lille livet som pustet mot henne.

******

Silje satt i vinduskarmen på sykehuset og stirret ut på snøfnuggene som dalte ned over Dronningens gate. I vindusruta speilet år med prøver og skuffelser seg, og tankene gikk i ring og hver gang husket hun Sindres siste ord, like isende hver gang.

Jeg fatter det ikke, sa hun lavt uten å snu seg mot Ingrid. Hvordan kan man bare gå forlate oss etter alt sammen?

Stemmen skalv, men hun gråt ikke mer. Bare spørsmålene igjen, uten svar.

Ingrid reiste seg, satte seg tett inntil og la armene rundt henne. Hun visste ikke hva hun skulle si. Hun hadde alltid trodd Sindre var den beste typen mann og far men nå? Han hadde bare pakket tingene og latt Silje og barna bli igjen.

Silje la hodet mot skulderen hennes.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det, hvisket hun. Men jeg må. For dem.

Det var ikke noe offerprat, ikke noe heltegreier bare tøff, nøktern besluttsomhet. Hun så for seg søvnløse netter, det å gjøre alt alene, men de små trengte henne mer enn noen gang.

Ingrid klemte hånda hennes hardt. Hun hadde heller ikke svarene, men ett var sikkert: Silje skulle ikke være aleine. De skulle klare det sammen.

*****

Bare noen dager senere, midt på dagen, stompte Sindres mor inn på rommet. Hun hadde med seg en pose med clementiner men blikket var like lukket som alltid. Hun satte posen på kommoden og ble stående.

Ja, ser du har gjort deg hjemme, sa hun, med et flatt tonefall. Hun så ikke uvennlig ut, men heller ikke varmere enn nødvendig.

Silje så opp, svarte ikke, ventet bare.

Hun tok ikke av seg jakka.

Dette kunne ikke ha endt annet enn sånn, fortsatte hun. Sindre har alltid vært en som trenger frihet. To barn, ståk, lite søvn… han orket ikke.

Silje tok seg sammen, ville røske opp i den påstanden minne henne på at Sindre hadde villet alle disse forsøkene, jublet og valgt navn. Men hun skjønte at det ikke var noen vits med den samtalen.

Silje løftet seg litt opp, men kroppen var så sliten at bare det kostet krefter. Inni henne bygde en kald bølge seg opp. Hun ventet på resten.

Du må forstå at Sindre ikke ønsker å være pappa lenger. Men han vil selvfølgelig bidra økonomisk.

Silje grep lakenet hardt.

Hva mener du? spurte hun tydelig, men kontrollert.

Svigerinna så ut vinduet. Han gir fra seg sin halvdel av leiligheten. Det blir regnet som barnebidrag. Over lang tid. Han vil ikke tilbake, men dere skal ikke mangle noe.

Stillheten hang tungt. Lyder fra gangen sildret inn, men inne på rommet var det bare denne samtalen.

Så han betaler seg ut? sa Silje stille, mer forbløffet enn sint.

Ikke bli så urettferdig! Han gjør sitt beste. Det er en tung tid for alle. Han gir ikke opp ansvaret. Han orker bare ikke å være pappa på ekte.

Det lød som om dette var verdens mest naturlige ordning. Silje forstod ingenting. Penger og leilighet i stedet for kjærlighet?

Tror dere virkelig det er en løsning? spurte hun lavt. Å gå, og la nøkler og papirer ligge igjen i stedet for seg selv?

Svigerinna trakk på skuldrene.

Det er bedre enn ingenting. Sindre har ikke styrken til å være pappa, og sånn er det. Sånn er livet. Du bør bare venne deg til tanken.

Er det bare jeg som skal være sterk? spurte Silje mot gulvet. Etter alt vi har vært gjennom? Tolv år?

Minnene presset på all ventingen, kvelder med febermål, netter med barn i armene. Aldri alene, aldri så sårbar.

Det er ditt valg, svarte svigermora bestemt. Men la ham være i fred, ikke mas, ikke lag drama, ikke gjør skilsmissen vanskelig. For hvis du gjør det…

Pausen var lang og kald.

Hvis du gjør det, kan det hende han ender opp med å kreve mer. Kanskje barna også. Han har toppadvokater som kan hjelpe ham. Ikke gjør dette vanskelig.

Det klirret kaldt og hardt i de ordene. Silje sank sammen inni seg. Skulle hun virkelig møte trusler nå også?

Jeg bare sier det, la hun til, og satte posen med clementiner på nattbordet, som om det var alt hun hadde å tilby. Tenk gjennom det. Dette er det beste han kan gi.

Så snek hun seg stille ut.

Silje ble sittende. Den dyre parfymen hang lenge igjen i lufta. Men etter at lukten hadde forsvunnet, var det bare tomhet igjen.

Hun så ut av vinduet mot den blekblå vinterhimmelen. Skyggene ble lange, lyset ble mørkere over sentrum. Hele livet hennes var nå delt i før og etter.

Hun satt lenge, til hun brått reiste seg, dro frem mobilen og tastet nummeret til Ingrid. Fingrene skalv, men hun nølte ikke.

Ingrid, sa hun med rolig, nesten tom stemme. Kan du komme? Jeg trenger å snakke med noen.

Ingrid kom nesten med en gang hun hadde sikkert bare kastet alt og løpt ut. Da hun kom inn, satt Silje rett i ryggen og tørre øyne og prøvde ikke engang å kamuflere hvor tom hun var.

Ingrid satte seg tett ved siden av. Silje så rett frem og sa stille som om hun hadde øvd:

Jeg har bestemt meg. De får ikke true meg. Jeg har kjempet for mye til å gi opp nå. Ja, han kan gi fra seg leiligheta, og ja, han kan betale bidrag. Men barna de får han ikke. Jeg skal klare meg. Jeg gjør hva som helst for dem.

Ingen sinne, ingen gråtkvalte spørsmål igjen. Bare en rolig, kald beslutning.

Ingrid sa ingenting stort, ikke klisjeord. Hun bare klemte hånda hennes og sa:

Så klart du klarer det. Jeg er her. Vi står sammen.

Silje så på henne. Blikket var klart. Hun visste at det han ventet var tøft, men hjemme hos mammaen ventet de to små de som var hele meningen med alt.

Ingen og ingenting skulle ta det fra henne. Nye stormer ville komme, men hun var klar. Hun var mamma. Og ingenting kunne måle seg med den styrken.

Rate article
Intigue Life
Ingen rett til svakhet